جمعه 13 آبان 1384

تظاهرات افراطيون يهودي در مقابل سفارت ايران در رم؛ روابط ايران و ايتاليا در برزخ، انتخاب

عکس ها از رويترز

خبرگزاري انتخاب : در آخرين بهره برداري غربيها از سخنان جنجالي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران ، صدها ايتاليايي با تشويق وزير امور خارجه اين كشور و با فراخوان روزنامه ايتاليايی «ايل فوليو» نزديک به نخست وزير ايتاليا ،در مقابل سفارت ايران در ايتاليا تجمع كردند.
------------------------------

خبرگزاري انتخاب : در آخرين بهره برداري غربيها از سخنان جنجالي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در مورد محو اسرائيل،صدها ايتاليايي يهودي و طرفدار صهيونيسم و با تشويق وزير امور خارجه اين كشور و با فراخوان روزنامه ايتاليايی «ايل فوليو» نزديک به نخست وزير ايتاليا ،در مقابل سفارت ايران در ايتاليا تجمع كردند.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري «انتخاب»، تظاهركنندگان كه حدود 5 هزار نفر بودند،، با روشن كردن شمع‌ و تعدادي پارچه نوشته و پرچم هاي رژيم اسراييل و ايتاليا شعارهاي مختلفي را در مخالفت با سخنان رئيس جمهور ايران سر دادند.

در اين تظاهرات، جيانفرانکو فينی، وزير خارجه ايتاليا كه قبلا اعلام كرده بود در اين تجمع حضور خواهد داشت، بنا به دلايلي كه وي آن را مسائل «امنيتي» خواند از حضور در اين تجمع خودداري كرد.وي گفته:من دلايلی جدی و قوی برای اين باور دارم که حضور فيزيکی من در تظاهرات امشب می تواند به اقداماتی از سوی ايران منجر شود که منافع ملی ما و امنيت شهروندان ما را به خطر خواهد انداخت

بنابراين گزارش، تنها وزيری که در اين تظاهرات شرکت جست روبرتو کالدرولی، وزير اصلاحات ايتاليا، بود.همچنين چند تن از نمايندگان پارلمان و رهبران مذهبي اين كشور حضور داشتند.

در اين تظاهرات كه بطور زنده ‌از شبكه 2 ‬تلويزيون ايتاليا پخش شد ؛ تعداد زيادي از نيروهاي پليس و ماموران امنيتي نيز براي كنترل اوضاع در محل حضور داشتند و از نزديك شدن تظاهركنندگان به خيابان مقابل سفارت ايران جلوگيري مي‌كردند.

تظاهركنندگان پس از دو ساعت تجمع دريكي از خيابان‌هاي اطراف سفارت ، به تظاهرات خود پايان داده و به سپس به آرامي متفرق شدند.

خبرهاي رسيده از شهر ميلان واقع در شمال ايتاليا نيز حاكيست ، امروز همچنين چند صد نفراز يهوديان و طرفداران آنان در مقابل كنسولگري ايران دراين شهر دست به تظاهراتي مشابه زدند.


از سوي ديگر شماري ‌از دانشجويان روز پنجشنبه‌در مقابل سفارت ايتاليا در تهران تجمع كردند.

دانشجويان در اين تجمع ضمن اعلام حمايت از مواضع دولت جمهوري اسلامي ايران در حمايت‌از ملت مظلوم فلسطين، به مواضع اخير مقامات رسمي ايتاليايي در حمايت از رژيم صهيونيستي اعتراض كردند.

به‌گفته يكي از دانشجويان ، در پي اعلام برگزاري تجمعي با شركت‌برخي از احزاب و مقامات رسمي دولت ايتاليا در حمايت از رژيم صهيونيستي در مقابل سفارت ايران در رم ، دانشجويان ايراني تصميم‌گرفتند اين تجمع را در مقابل سفارت ايتاليا در تهران برگزار كنند.

" الله اكبر"،" مرگ بر آمريكا"،" مرگ بر اسراييل"،"مرگ بر صهيونيسم"، " فلسطين ، فلسطين حمايتت مي‌كنيم " و " اسلام پيروز است ، اسراييل نابود است " از جمله شعارهاي دانشجويان شركت‌كننده در اين تجمع بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ماجرا از كجا آغاز شد؟
جيانفرانکو فينی، وزيرخارجه ايتاليا، اين هفته طی ديداری رسمی از اسرائيل عليه سخنان محمود احمدی نژاد و همچنين فعاليت هسته ای ايران سخنانی ايراد کرد.

فينی در آن سفر اظهار اميدواری کرده بود که پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع شود.

وزير دفاع ايتاليا نيز گفته است كه تمام دنيا ايران را محكوم كرده اند و اين سخنان رئيس جمهور ايران، زدن گل به دورازه خودي بود.ما مي خواهيم پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود.

اين سخنان باعث واكنش ايران شد. سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، در واكنش به سخنان وزير خارجه ايتاليا گفت: ادعاهاي وزير خارجه ايتاليا متاثر از صهيونيست هاست. آصفي افزود: بيان اين گونه اظهارات خارج از نزاكت ديپلماتيك در سرزمين‌هاي اشغالي، بي‌تفاوتي به قتل و كشتار مردم و شهروندان عادي فلسطين و تروريسم دولتي اسراييل است.

با اين شرايط روابط ايران با ايتاليا كه از مهم ترين شرکای تجاری تهران در اتحاديه اروپا محسوب مي شود، در شرايط سختي به سر مي برد.ايران نيز چهارمين تامين کننده بزرگ نفت ايتالياست.

Copyright: gooya.com 2016