جمعه 13 آبان 1384

شگفتی در معرفی وزیر نفت، سجاد سالک، آفتاب

با اعلام نام چهار وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای تصدی چهار وزارتخانه باقی مانده، مهمترین وزارتخانه بی وزیر، پر بحث ترین وزیر پیشنهادی خود را شناخت. وزارت نفت که از آن تحت عنوان وزارتخانه استراتژیک نام برده می شود پس از گذراندن سه ماه بی وزیر حالا با نامی برای تصدی مقام عالی آن مجموعه عریض و طویل رو به رو شده که نه فقط در عرصه نفت و انرژی بلکه در زمینه اقتصاد نیز نامی ناآشناست.
---------------------------------


صادق محصولی مهندس عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی تا پیش ازاین در مسئولیتهای متنوع و گوناگونی مشغول به کار بود اما هیچ یک از آنها ارتباطی به اقتصاد و صنعت نداشت.

وی که مدتی را به عنوان فرماندار ارومیه و مدتی را نیز در سمت معاون استاندار آذربایجان غربی گذرانده بود مسئولیت های بسیاری هم در پست های نظامی و امنیتی داشت. مهندس 46 ساله‌ای که اینک برای تصدی بالاترین مسئولیت وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است در گذشته فرمانده سپاه پاسداران دو استان آذربایجان شرقی و غربی بوده و البته مدتی نیز مسئولیت تحقیق و بازرسی سپاه پاسداران را به عهده داشت.

همچنین وی فرمانده لشگر 6 ویژه و نیز در مقطعی معاون طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی بوده است. با این همه محمود احمدی نژاد از میان همه نامهایی که تا به حال مورد گمانه زنی محافل خبری قرار گرفته بود وی را در حالی برگزید که در مباحث هفته های گذشته حتی یک بار نیز نام وی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت مطرح نشده بود. این در حالی بود که در دو روز گذشته بحث وزارت علی اصغر زارعی مسئول بسیج اساتید دانشگاه ها بسیار بالا گرفته بود و گفته می شد در صورتی که زارعی وزیر نفت شود، بهشتیان مدیر عامل شرکت ملی نفت خواهد شد. با این حال احمدی نژاد با معرفی«محصولی» شگفتی ناظران را رقم زد و حتی این گمانه در محافل خبری مطرح شده که احتمال دارد دومین وزیر پیشنهادی نفت احمدی نژاد نیز از سوی مجلس موفق به کسب رای اعتماد نشود.

در نخستین واکنش به این انتخاب یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با ابراز تعجب از این انتخاب گفت: هنوز برای کمیسیون مشخص نیست که «محصولی» با توجه به اینکه هیچ سابقه‌ای در زمینه نفت ندارد به چه اساسی برای این پست انتخاب شده و چه مزیت هایی داشته است.

حسین مرادی که از دعوت وزیر پیشنهادی نفت به کمیسیون انرژی مجلس خبر می داد در عین حال تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی نفت و سوابق اجرایی وی شناختی ندارد.
پیشتر تعدادی از نمایندگان مجلس ابراز تمایل کرده بودند که محمد فروزنده یا مهندس نعمت زاده به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شوند. اما به نظر می رسد احمدی نژاد بار دیگر با بی اعتنایی به خواست مجلس راه سختی را برای رای اعتماد به این وزیر پیشنهادی برگزیده است.

از سویی مجلس نیز برای رای اعتماد ندادن به «محصولی» با محدودیتهای خاصی رو به رو است. مهمترین محدودیت آنکه عدم رای اعتماد برای دومین بار پیاپی به وزیری که قرار است پول نفت را بر سر سفره های مردم بیاورد بازتاب مناسبی در افکار عمومی و حتی جریان اصولگرا ندارد.

در حال حاضر گفته می شود بسیاری از فعالیت های نفتی به حال رکود درآمده و کاهش اخیر میزان تولید نفت نیز از همین موضوع ناشی می شود، هر چند که شرکت ملی نفت کاهش تولید و صادرات را تکذیب کرده است.

کارشناسان نفتی طی هفته های گذشته نسبت به عواقب بلاتکلیفی در وزارت نفت و بی انگیزگی مدیران نفتی هشدار داده بودند. از همین رو بی وزیر ماندن مجدد وزارت نفت در میان کارشناسان و ناظران مسایل اقتصادی چندان مثبت تعبیر نمی شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما این سکه روی دیگری نیز دارد که تصمیم گیری در میان این دو رو، کار را برای وکلای مجلس بسیار سخت می کند و اینکه بسیاری از صاحبنظران معتقدند وزارت نفت بایستی بدون توجه به مسایل حاشیه ای وظیفه نظارتی خود را انجام داده و در صورت صلاحدید بار دیگر به وزیر پیشنهادی نفت رای عدم اعتماد دهد تا فرد مناسبی برای این پست معرفی شود.

در این حال پس از آنکه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد مجلس در رای اعتماد به وزیر نفت دچار مشکل نشود یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هم اظهار داشت: رای آوردن وزیر پیشنهادی نفت خیلی مشکل است.

الیاس نادران در پاسخ به این سؤال که ممکن است مجلس به دلیل این که وزارت نفت با سرپرست اداره می شود به «محصولی» رای دهد گفت: مجلس هفتم قبلا نشان داده که اگر وزیر پیشنهادی را مناسب پستی نداند ترجیح را در این می داند که وزارتخانه با سرپرست اداره شود اما وزیری که صلاحیت ندارد مسئولیت وزارتخانه را بر عهده نگیرد.
از سوی دیگر جالب ترین واکنش به وزرای جدید پیشنهادی را رئیس کمیسیون انرژی مجلس داشت.

کمال دانشیار که پیشتر گفته بود هر وزیری که از سوی احمدی نژاد انتخاب شود مجلس با وی همکاری لازم را خواهد داشت روز چهارشنبه پس از شنیدن نام چهار وزیر جدید گفت: از شگفتی های دولت احمدی نژاد این است که وزرایی را پیشنهاد می کند که هیچ کس شناخت قبلی از آنها ندارد.

در این حال مشخص نیست که نمایندگان مجلس چگونه در رابطه با وزرای جدید تصمیم گیری کنند کما اینکه معلوم نیست احمدی نژاد با توجه به چه پشتوانه و دلیلی چنین وزرای پر حرف و حدیثی به مجلس معرفی کرده است. شاید رئیس جمهور برگ برنده‌ای در اختیار دارد که رو کردن آن در روز رای اعتماد باعث کسب آرای مناسب برای وزرایش شود. حد اقل آنکه خیلی‌ها منتظرند تکلیف آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها مشخص شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شگفتی در معرفی وزیر نفت، سجاد سالک، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016