دوشنبه 16 آبان 1384

رأی اعتماد ارفاقی، مجيد تهراني، آفتاب

"ارفاق و اغماض نسبت به 4 وزیر پیشنهادی احمدی نژاد "این جوهر کلام اکثر نمایندگانی است که در 48 ساعت گذشته درباره وزرای پیشنهادی به مجلس اظهارنظر کرده اند. علی عسگر نماینده مشهد می گوید: «اگر دوستان با کمی ارفاق رأی دهند دولت از این حالت فعلی خارج می شود». آذروش مخبر کمیسیون عمران می گوید «مجلس این بار در دادن رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی با اغماض رفتار خواهد کرد»، جعفری نماینده کرج نیز همین ایده را دارد و می گوید «انتظار می رود دوستان نماینده نسبت به دور اول با اغماض بیشتری رأی دهند». احمد توکلی نیز می گوید «اگرچه رئیس جمهور با ما مشورت نکرده اما به دلایلی رأی اعتماد می دهم.»
--------------------------------------

در مجموع از اظهار نظرنمایندگان اصولگرا، نوعی مصلحت گرایی در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی قابل استخراج است اگرچه بسیاری از آنان معتقدند که وزرای پیشنهادی، ناشناخته هستند و تجربه کارهای کلان اجرایی را ندارند. با این وجود همین اظهار نظرهای دال بر مصلحت گرایی نشان می دهد که آرای وزرای پیشنهادی خیلی بالا نخواهد بود و آنها فقط با یک رأی اعتماد ارفاقی، به وزارتخانه هایشان خواهند رفت.
جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر، تکمیل هر چه سریع تر دولت، جلوگیری از ایجاد تلقی شکاف بین دولت و مجلس اصولگرا، خارج کردن وزارتخانه ها از وضعیت بلاتکلیفی ناشی از وجود سرپرست و عدم تعیین وزیر، معطل ماندن بحث های بودجه ای این وزارتخانه ها در شرایطی که فصل بودجه در راه است،‌ فشار افکار عمومی برای تکمیل کابینه، پایان مهلت قانونی رئیس جمهوری برای معرفی وزرا و ... دلایلی است که نمایندگان برای این مصلحت گرایی ذکر می کنند، اگر چه برخی حمایت های سازمان یافته و خاص نیز در مورد هر یک از وزرای پیشنهادی در جریان است تا آنها با خطر رأی عدم اعتماد روبرو نشوند.

صادق محصولی وزیر نفت پیشنهادی که در زمان جنگ تحمیلی در لشکر 6 ویژه فرمانده احمدی نژاد بوده،‌ هم با حمایت کمیسیون انرژی روبرو شده است و این حمایت از سوی دانشیار رئیس این کمیسیون اعلام شده و هم نمایندگان پرنفوذ خوزستانی که در رأی عدم اعتماد به سعیدلو نقش مهمی داشتند اکنون به دلیل حمایت دانشیار با رأی اعتماد به محصولی موافق هستند. ضمن آنکه ترتیبی داده شده است تا محصولی،‌ سایر نامزدهای پیشنهادی برای این وزارتخانه نظیر بهشتیان و زارعی را نیز بکار گیرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناظمی اردکانی وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون نیز که از نزدیکان زریبافان رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد و نزدیکترین مشاور رئیس جمهور است، با مخالفت خاصی روبرو نیست ضمن آنکه در دوره سرپرستی این وزارتخانه، با انتقاد خاصی از سوی مجلسی ها روبرو نبوده است.

کاظمی وزیر پیشنهادی برای وزارت رفاه، به دلیل وابستگی به یک خانواده معتبر دوران دفاع مقدس از وضعیت مناسبی برخوردار است اگرچه او در مجلس ناشناخته تر و گمنام تر از سایر وزرای پیشنهادی است. اگرچه وی، ناظمی و محصولی به دلیل عضویت در رده های عملیاتی و لشکری سپاه از حمایت خوبی در بین نمایندگان رزمنده و سپاهی مجلس برخوردارند.

ضمن آنکه فرشیدی وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش از حمایت قاطع حزب مؤتلفه برخوردار است این در حالی است باهنر رئیس فراکسیون اکثریت به طور رسمی اعلام کرده که فراکسیون براساس مصلحت به همه وزرا رأی اعتماد می دهد در حالی که در اولین رأی گیری برای رأی اعتماد به دولت احمدی نژاد، باهنر به عنوان رئیس فراکسیون چنین موضع گیری علنی و رسمی را به عمل نیاورد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رأی اعتماد ارفاقی، مجيد تهراني، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016