چهارشنبه 18 آبان 1384

نگاهی به عملکرد اینستیتو گوته در اتیوپی و میشائیل لودرز در دویچه وله، علی اجدادی

میشایل لودرز در مصاحبه با دویچه وله گفت: "از قرار معلوم احمدى‌نژاد فهم زيادى از سياست غرب ندارد. او نمى‌داند كه در واشنگتن، در بروكسل و يا در هر يك از كشورهاى اروپايى، چه برسد به اسرائيل، سياست‌ها چگونه اتخاذ شده و ساخته مى‌شوند، چگونه عمل مى‌كنند. او اصلا نمى‌داند كه افكار عمومى درغرب در مورد جمله‌بندى اهداف سياسى چه اهميتى دارند. و چون او اين چيزها را نمى‌داند"

کل کلام اینکه این اقای المانی با جمله های فراوانش تنها میخواهد بگوید که احمدی نژاد یعنی رئیس جمهور ایران اصلا نمیفهمد, اصلا هیچی حالیش نیست,... و ببخشید که بیشتر از این نمیتوانم بی تربیتر شویم.

اما اقای لودرز جای تعجب نیست که از سیاستهای غرب کسی چیزی دستگیرش نمیشود. مثلا در برخورد دولت المان با کشور اتیوپی هر چقدر ما به افکار عمومی دولت المان نگاه میکنیم نمیتوانیم سیاستهای اتخاذ شده از سوی دولت المان را با این افکار عمومی تطبیق دهیم.

بنا به اخبار رسیده قرارست که اینستیتو گوته که مستقیما از سوی بودجه مالیاتی دولت المان تامین میگردد درصدد راه اندازی یک کنفراس مشورتی برای همکاریهای نزدیک و فشرده میان دو کشور المان و اتیوپی در ادیس ابا در تاریخ 14 نوامبر میباشد. فعال شدن یک مرکز فرهنگی به یک مرکز سیاسی برای تحقق اهداف درازمدت دولتی المان پدیده ای قابل تعمق و درخور بررسی جداگانه میباشد. البته شیوه و طرز عملکرد اینستیتو گوته در ایران و اتیوپی کاملا یکسان میباشند و میتوان متدهای انان را در اختیار افکار عمومی قرار داد.

لازم به ذکرست که تشدید همکاریهای مشترک میان دو کشور المان و اتیوپی در حالی بوقوع می پیوندد که این همکاریهای دوجانبه از سوی کلیه ارگانها و سازمانهای عمرانی جهانی بایکوت و به باد انتقاد گرفته شده است. دلایل این انتقاد جهانی به روند برخورد دولت اتیوپی به معترضان انتخابات جعلی مجلس این کشور در ماه یونی باز میگردد . در ماه یونی 2005 قریب 40 نفر که به روند انتخابات دست به اعتراض زده بودند در خیابانهای این کشور با شلیک گلوله پلیس از پا در امدند, تنها در هفته گذشته 50 نفر دیگر نیز در برخوردهای خیابانی کشته شده اند. هم اکنون قریب 4 هزار نفر از نیروی اپوزیسیون در کشور اتیوپی دستگیر و روانه زندان گشته اند. در این میان این چهار هزار نفر بیش از یک دوجین نمایندگان مجلس و همچنین شهردار شهر ادیس ابا به چشم میخورند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

راست میگوئید اقای میشائیل لودرز احمدى‌نژاد فهم زيادى از سياست غرب ندارد, اما با تمامی این وجود جعلی بودن این انتخابات از سوی :اینستیتو شناخت افریقا" مورد تائید قرار گرفته است. و او نیز میداند که دولت المان با تمامی این کشت و کشتارها از انتقاد به ملس سناوی, رئیس جمهور اتیوپی تا این لحظه خوداری نموده است. اما اقای میشائیل لودرز ناظران اگاه بر این باورند که دولت المان از یکسو با سکوت خود در برابر نقض حقوق بشر , پشت نمودن به جامعه مدنی اتیوپی و از سوی دیگر همکاری فشرده با این دولت سرگرم استقرار و محکم نمودن جای پای خود در شرق افریقا میباشد.

Copyright: gooya.com 2016