چهارشنبه 18 آبان 1384

مشروح روند بررسي صلاحيت ۳ وزير پيشنهادي در روز راي اعتماد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

با اعلام انصراف صادق محصولي وزير پيشنهادي نفت‏، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بررسي صلاحيت سه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش‏، تعاون و رفاه و تامين اجتماعي‌ پرداخته و نهايتا به هر سه نفر راي اعتماد دادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مشروح مذاكرات امروز مجلس به قرار زير است:


***بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش***

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا در جريان بررسي صلاحيت فرشيدي، 3 تن از نمايندگان (كاظم جلالي، حميدي و دوست‌محمدي) در مخالفت و 4 تن ديگر (مهدوي‌ابهري، نوعي‌اقدم، عباسي و اسلامي) در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش سخن گفته و پس از آن فرشيدي در حالي به دفاع از خود پرداخت كه رييس جمهور تنها در دوسوم پاياني وقت قانوني نيم ساعته او در مجلس حضور يافت.

****مخالفان:

++ كاظم جلالي: فرشيدي وعده‌هايي داده است كه محقق شدني نيست

كاظم جلالي نماينده‌ي مردم شاهرود در مخالفت با محمود فرشيدي وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث‌هايي كه مطرح مي‌كنم به هيچ‌وجه جنبه‌ي شخصي ندارد، زيرا به عنوان دوست و برادر آقاي فرشيدي صحبت مي‌كنم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي با اعتقاد بر اين‌كه انتخاب فرشيدي انتخاب مناسبي نيست، تصريح كرد: بايد ابراز تأسف كرد كه سطح آموزش و پرورش در جامعه كه صادركننده‌ي نيرو است را با انتصاب و جابجايي مديران به سطح تنزل برسانيم.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي وزارت آموزش و پرورش را داراي جايگاهي بسيار با اهميت در كشور دانست و گفت: پيش از انقلاب و بعد از آن كشور شاهد حضور قوي‌ترين شخصيت‌ها در وزارت آموزش و پرورش بود.

نماينده شاهرود در خانه ملت با بيان اين كه كشور پيش از انقلاب شهيد رجايي و پس از انقلاب شهيد باهنر را داشته است، تصريح كرد: اين كه بخواهيم امروز سطح آموزش را اين‌قدر پايين بياوريم فاجعه‌ي بزرگي است.

وي از نمايندگان خواست تا يك بار ديگر برنامه‌ي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را مطالعه كنند، چرا كه فرشيدي در يكي از برنامه‌هاي خود عنوان اقدامات و برنامه‌هاي كوتاه‌مدت يك ساله را آورده، در صورتي كه اگر همه‌ي نظام جمع شوند و همه‌ي اقدامات را بنويسند طبيعتا نمي‌توانند به همه‌ي آنها رسيدگي كنند.

جلالي به تعميم طرح تبيين مسير ارتقاء شغلي به كليه‌ي معلمان كه وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش از آن ياد كرده است نيز اشاره كرد و گفت: فلسفه‌ي ارتقاء شغلي اين بود كه معلماني كه خوب كار مي‌كنند تشويق شوند، اما ايشان قصد دارد تا اين مسأله را به همه‌ي معلمان گسترش دهد.

وي به محاسبات فرشيدي در برنامه‌اش در خصوص حقوق بازنشستگان نيز اشاره كرد و گفت: اگر به ماده‌ي دوم برنامه‌ي كوتاه‌مدت يك ساله نگاه كنيم ايشان قصد دارد تا شركت بيمه‌ي فرهنگيان را تأسيس كند. در صورتي كه بيمه‌ي فرهنگيان و تأسيس شركت بيمه هيچ ربطي به وزير آموزش و پرورش ندارد.

جلالي هم‌چنين تصريح كرد: صحبتي را يكي از بزرگان بيان كرد مبني بر اينكه ما چهار ميليارد دلار از صندوق ذخيره‌ي ارزي برداريم و به وزارت آموزش و پرورش بدهيم، در صورتي كه اين مسأله در حال حاضر در كميسيون مطرح است و قطعا نيز رد خواهد شد؛ زيرا ما در حال حاضر براي استفاده از صندوق مشكلات بسياري داريم اما اين برادر عزيز ما قصد دارند كه هم‌اكنون اين چهار ميليارد دلار را بگيرد.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي معتقد است فرشيدي بايد به ما پاسخ دهد كه با وضع موجود كشور براي آموزش و پرورش چه خواهد كرد، و الا وعده‌ي سر خرمن دادن و تكاليف را به مجلس محول كردن كاري را حل نخواهد كرد.

وي در قسمي به نمايندگان از آنان درخواست كرد كه جزوه‌ي برنامه‌ي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را ورق بزنند. زيرا جلالي معتقد است آخرين مسؤوليت آقاي فرشيدي سال 1364 بوده و قطعا برنامه‌هاي توسعه در سال 1384 را مطالعه نكرده و از نوع بودجه‌ريزي نيز خبر ندارد.

نماينده‌ي مردم شاهرود با تأكيد بر اين‌كه نبايد با آبروي روحانيت نيز بازي كرد به قسمت‌هايي از برنامه‌ي فرشيدي اشاره كرد و گفت: فرشيدي در برنامه‌ي خود آورده است؛ تدوين طرح احياي نقش تربيتي مدارس با رويكرد نوين با اصلاح بخش‌هاي مرتبط در ستاد آموزش و پرورش و نيز با عنايت به طرح مشاركت طلاب آموزش‌ديده و مشاوره‌ي تربيتي مدارس. اما مگر مي‌شود در صورتي كه ما قصد استخدام 40 هزار معلم حق‌التدريسي را داشتيم و مجلس نيز آن را تصويب كرد و هنوز هم به اجرا نرسيده است پس چطور مي‌شود طلبه‌ها را نيز به كار گرفت. در عين حال اين طلبه‌ها با چه مجوزي استخدام خواهند شد. كجاي حوزه‌ي علميه‌ي قم به طلبه‌ها مشاركت تربيتي و آموزشي مي‌دهد كه شما قصد استخدام آنها را داريد؟

به گفته‌ي جلالي، كشور در ساختمان‌سازي مدارس همچنان مانده است و حتي بسياري از بخش‌ها دانش‌آموزان را در كپر نگهداري مي‌كنند، اما فرشيدي معتقد است كه مي‌تواند با الهام از معماري سنتي مدارس را سنتي كند.

به گزارش ايسنا، جلالي در ادامه تصريح كرد: از فرشيدي سئوال مي‌شود كه آيا شما عضو انجمن حجتيه هستيد وي هيچ پاسخي نمي‌دهد و بعد از جلسه به يكي از دوستان اعلام مي‌كند كه چون من احساس كردم اعضايي از انجمن حجتيه در جلسه حضور داشتند صلاح ندانستم تا اين مسأله را مطرح كنم. اما طبيعتا فرشيدي به صراحت بايد اعلام كند كه آيا ارتباطي با انجمن حجتيه در طول عمر خود داشته است يا خير؟

به اعتقاد جلالي، امروز مجلس در آزمون بزرگي قرار دارد و با آبرويي كه كسب كرده و اميدهايي كه به مجلس بسته شده است نبايد اجازه دهد تا به كساني به نام مصلحت رأي بگيرند، زيرا آنه وظيفه‌ي شرعي، ديني و قانوني دارند و بايد در مقابل رأي خود پاسخگو باشند.

وي اطمينان داد كه اگر فرشيدي رأي بياورد، قطعا ظرف يك سال سئوالاتي از او خواهد داشت، زيرا وزارت آموزش و پرورش را نمي‌توان با كلي‌گويي و شعار اداره كرد چراكه اين وزارتخانه كساني مثل حدادعادل را كه معاون وزير بوده را داشته است.

++دوست محمدي: مخالفت با وزير هرگز تقابل با دولت نيست

هادي دوست محمدي در جايگاه مخالف با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: من چون ترديد داشتم كه مخالف باشم يا نه، با قرآن مشورت كردم.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نماينده مردم سمنان در خانه ملت با بيان اين كه گاهي برخي مخالفت‌ها هزينه‌اش كم نيست، گفت: وظيفه اصلي ما احراز صلاحيت است و ما قسم ياد كرديم كه احراز صلاحيت كنيم و سوگند خورديم مصالح كشور را حفظ كنيم كه اگر كوتاهي كنيم ما مسووليم.

وي با بيان اين كه مخالفت با وزير هرگز تقابل با دولت نيست گفت: قانون اساسي به ما تكليف كرده است كه بررسي كنيم، بنابراين وظيفه‌ي ماست كه وسواس لازم را داشته باشيم.

وي با بيان اين كه من در مورد شخصيت فردي فرشيدي هيچ ايرادي نمي‌گيرم و ندارم، افزود: من در توان ايشان بحث دارم، ايشان 20 سال از مديريت كلان جدا بوده است، سال 64 تاكنون.

نمايندگان موافق كه فرموديد دوستان خوب نداشتيم، آن چه شما گفتيد از سال 64 شروع نشده است اگر يك درصد آموزش و پرورش‌هاي ما صلاحيت داشته باشد حدود 11 هزار نفر مي‌شود؛ اگر چه بيش از اين ارزش داشته و بيش از اين صالح در ميانشان است.

وي ادامه داد: به نظر من ديدگاه آقاي فرشيدي به آموزش و پرورش ديدگاه سنتي 20 سال پيش است. ايشان آموزش و پرورش را يك آموزشگاه غيرانتفاعي خصوصي بزرگ ديده است. در حالي كه اين‌طور نيست، نمي‌شود استخر خانه را بزرگ ديد و خيال كرد درياست و دل به دريا زد.

وي گفت: چرا ما به دنبال مديران شايسته توانا نمي‌رويم، آيا شما از كميسيون و مجلس سئوالي كرديد؟

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات خطاب به موافقان اين وزير پيشنهادي گفت: من طلبه‌ام، مگر طلبه جوان چه تخصصي دارد كه ما از او بخواهيم برنامه‌ريزي درسي كند، آيا اين ديدگاه كارشناسي است؟ طرح انتقال معلمان مازاد با چه راهكاري است؟ آيا مي‌شود تا آخر 4 سال آينده حقوق معلمان دو برابر شود و اگر تورم 15 درصد باشد بايد آن را چهار برابر كرد. اينها مواردي است كه به انسان مي‌فهماند ديدگاه يك ديدگاه موسسه غيرانتفاعي است.

وي تاكيد كرد: اين ضعف بزرگي است، وقتي از ايشان سوال شد كه چرا استعداد درخشان رشد پيدا كرده و به خارج از كشور مي‌روند نقل قول كرد كه انسانهاي نخبه تعبد‌شان به دين كم است، آيا اين گونه است؟

دين را انسان‌هاي كودن مي‌فهمند، اين ديد غلطي است، ما نتوانستيم نخبگان را قانع كنيم و اشكال از من طلبه است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه بسياري از برنامه‌هاي ايشان راهكار عملي ندارد و عملي نيست افزود: من چرا بايد با وزير پيشنهادي مخالف كنم؟ اما من كه در اين آموزش و پرورش زندگي كرده‌ام مي‌دانم كه چه موجي آن را گرفته و ايشان سكان‌دار كشتي طوفان زده‌ي آموزش و پرورش امروز نيست و فرد قوي‌تري مي‌خواهد.

وي ادامه داد: اگر به صفحه 7 و 8 برنامه نگاه كارشناسانه كنيم مي‌بينيم كه بسياري از مسايل و اصولا براي هيچ برنامه‌شان راهكار ارايه نشده است.

در برخي ديدگاه‌ها ابهام است، مدارس را خراب و بر اساس سنتي بسازيم حال چه پيامي دارد؟ معلوم نيست.

وي خطاب به اصولگرايان گفت: اصولگرايان شعار خاص خود را دارند، چرا برخي از دوستان معتقدند ما بايد به حداقلي‌ها در اين امور اكتفا كنيم، چرا در انتخاب مهمترين وزيران تساهل و تسامح كنيم؟ مي‌گويند اگر اين نشود ضعيف‌تر مي‌آيد، قيف را تنگ گرفته‌اند. متاسفانه مي‌گويند چاره‌اي نيست آيا نيروهاي كار كشته اين ميزان پايين آمده‌اند.

وي ادامه داد: از ما سوال مي‌شود كه چرا به برخي وزرا ضعيف راي داديد؟ چرا منزلت دستگاه را پايين مي‌آوريد؟ چرا مجلس بپذيرد و پايين بيايد؟ امروز آموزش و پرورش اعتبارش به قدرتش است، ما از ايشان سوال كرديم كه معلم محوري يعني چه؟ نتوانست معني كند و گفت كه يعني بايد به معيشت معلمان توجه كنيم، آيا اين معني معلم محوري است.

++حميدي: فرشيدي روي مباحث معيشتي معلمان سخن گفته ولي نسبت به تعليم‌شوندگان حرفي نزده است

هوشنگ حميدي به عنوان مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: آقاي فرشيدي در چند روز اخير برنامه‌هاي كاري و فعاليت‌هاي گذشته خود را ارائه داده است. در دو ماه قبل در معرفي كابينه آقاي اشعري به عنوان وزير پيشنهادي رأي نياورد و با توجه به سابقه‌ي مديريت و توانايي‌ها و ارائه برنامه‌هاي ايشان مجلس تشخيص داد كه به وي رأي اعتماد ندهد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نماينده سنندج افزود: اگر قياسي كنيم برنامه‌هاي آقاي فرشيدي نيز تفاوتي با برنامه‌هاي آقاي اشعري ندارد. ايشان به عنوان سرپرست صدا و سيماي كرمان و مدير آموزش و پرورش در آذربايجان شرقي خدمت كرده و بعد در سمت معلم و مدير دبيرستان خدمت كرده است. با توجه به آنكه آموزش و پرورش به عنوان جايي كه مديريت منابع انساني را در دست دارد و از حساسيت زيادي در اين زمينه برخوردار است و از كودكان تا افراد با تحصيلات بالا را تشكيل شده است و مستقيما بر توسعه‌ي كشور تأثيرگذار است كه بايد مورد توجه خاص قرار گيرد.

وي ادامه داد: مديريت كردن در اين بخش قابليت‌ها و توانايي‌هاي ويژه مي‌خواهد. دوري از مجموعه آموزش و پرورش و عدم مديريت در سطح كلان در فاصله‌ي حداقل 20 ساله مي‌تواند خطرساز براي اين بخش باشد. تغييرات و افزايش تحولات جهاني در عرصه‌ي علوم و سيستم و امكانات آموزش و پرورش و مضاعف شدن مديريت در زمان فعلي مي‌طلبد كه با توجه به مشكلات فعلي آموزش و پرورش بدون مصلحت‌انديشي تصميم به رأي‌گيري نكنيم. اين كار نياز به شفافيت و دقت دارد.

حميدي ادامه داد: در برنامه‌هايي كه آقاي فرشيدي ارائه داده چيز خاصي به چشم نمي‌خورد. يكي از مشكلات ما توأم نبودن اختيارات با مسؤوليت‌ها و عدم پاسخگويي در برابر اين مسؤوليت‌هاست كه اين مسأله مشكلاتي ايجاد كرده و مسؤولان مدارس به همين دليل منفعل عمل مي‌كنند؛ چراكه زير سئوال قرار نمي‌گيرند. آقاي فرشيدي مسأله‌ي تشكيل كميته‌اي براي مطالعه مشكلات فرهنگيان را عنوان كرده ولي راهكار خاصي در اين زمينه ارائه نداده است. وقتي وزير پيشنهادي برنامه‌اي به مجلس مي‌دهد تعهدآور است لذا در طول دوران خدمت وي بايد اين برنامه‌ها لحاظ شود. در برنامه‌هاي ايشان برنامه‌ي شفافي از نظر مديريت و قابليت اجرايي ديده نمي‌شود لذا مجلس به اين وسيله نمي‌تواند اعتماد كند و رأي بدهد. وزير پيشنهادي بايد از لحاظ توانايي و برنامه‌هايي كه ارائه مي‌دهد بين نمايندگان اعتماد ايجاد كند.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تصريح كرد: نمايندگان به سوگندي كه خورده‌اند پايبند باشند و عجولانه تصميم نگيرند در واقع چيزي كه مهندس فرشيدي گفته بيشتر روي مباحث معيشتي معلمان است ولي نسبت به تعليم‌شوندگان حرفي نزده است لذا با اين اوصاف مخالفت خود را با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اعلام مي‌كنم.

****موافقان:

++عباسي: فرشيدي با توجه به سوابق علمي آموزشي مي‌تواند در سنگر آموزش و پرورش موفق باشد

نماينده رودسر و املش در خانه ملت، در جايگاه موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: من در مورد آقاي اشعري در كميسيون و آموزش تحقيقات به عنوان مخالف بودم اما الان در جايگاه موافق صحبت مي‌كنم.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اسدالله عباسي خطاب به جلالي كه به عنوان مخالف اشعري صحبت كرده بود، گفت: من در كميسيون حضور داشته و برنامه‌هاي مهندس فرشيدي شاهد بودم؛ شما در مورد مسايل امور خارجه نيز مي‌توانيد نظر بدهيد تا در مورد آموزش و پرورش.

عباسي اظهار داشت: آقاي فرشيدي با توجه به سوابق علمي آموزشي كه داشته‌اند و با برنامه‌هاي گذشته و حال و برنامه‌هاي آينده‌شان حتما فرد موفقي در سنگر آموزش و پرورش خواهد بود.

وي گفت: وي در دوراني از دست شهيد رجايي و باهنر مسووليت گرفته‌اند كه بهترين تحول را در مورد تعليم و تربيت داشتيم و شهيدان رجايي و باهنر از نظر آموزش و پرورش دوران كوتاه عمر خدماتي خود بهترين خدمات را ارايه كرده‌اند.

عباسي با بيان اين كه وزير پيشنهادي آشنا به سياق و فرآيند تعليم و تربيت جامعه ايراني است افزود: بايد به سه مولفه‌ي دانش‌آموزان، معلمان و نگاه مسوولان نظام رويكرد جديد شود كه با توجه به برنامه‌هاي آقاي فرشيدي و حس مشتركي كه نسبت به فرهنگيان دارند بسيار مهم خواهد بود.

ايشان با برنامه‌هايي كه داشته‌ا‌ند مي‌توانند چالش‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري را مديريت كنند ما از نظر تئوري و قانون و بخش نامه و دستوري در آموزش و پرورش كم نداريم اما آن چه مهم است اداره كردن و عملياتي كردن و كاربردي كردن آنهاست.

به گزارش ايسنا، وي ابراز داشت: مهندس فرشيدي با تيمي كه تشكيل خواهد داد مي‌تواند تحولي كه بايد در سال‌هاي گذشته انجام مي‌شد به وجود آورند.

وي با بيان اين كه ما از نظر منابع انساني نابساماني داريم، افزود: چرا ما بايد 3 ميليون ساعت حق التدريس بدهيم از طرفي 25 هزار نفر مازاد معلم داشته باشيم، چرا ما نبايد معلمان حق التدريسي را ساماندهي كنيم؟

به گزارش ايسنا، عباسي گفت: برنامه يك ساله كه مشخص شده و همان طرح ارتقا شغلي در دستور كار كميسيون آموزش و تحقيقات است و چه اشكالي دارد كه در مدت يك سال اين كار انجام شود.

وي با بيان اين كه بيمه دانا ورشكسته بوده و آموزش و پرورش آن را نجات داد گفت: ما از نظر هزينه‌هاي بيمه هزينه هنگفتي پرداخت مي‌كنيم اما حالا بايد منت بيمه دانا را بكشيم.

عباسي افزود: در مورد پرداخت مطالبات و معوقات معلمان چه اشكالي دارد كه وزير دخالت كند و حل شود.

وي در پايان گفت: به نظر من آقاي فرشيدي مي‌تواند موفق باشد، ما هم در كميسيون آموزش و تحقيقات در خدمتشان هستيم و گره‌هاي آموزش و پرورش را گشايش خواهيم كرد.

++مهدوي: مگرگذاشتند بعد از شهيدان رجايي و باهنرافراد ارزشي مسؤوليت بگيرند!

مهدوي‌ابهري به عنوان موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: اهميت مقوله آموزش و پرورش بر هيچ‌كس پوشيده نيست. اگر آموزش و پرورش ما در مسير صحيح حركت كند آن جاست كه كشور اصلاح مي‌شود و جامعه رشد خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نماينده مردم ابهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: به لحاظ همين حساسيت‌ها شما نمايندگان ملت در چند ماه پيش به آقاي اشعري وزير پيشنهادي قبلي كه ايشان نيز برادر ارزشي براي اين سمت بود رأي نداديد و عنوان كرديد كه ايشان آدم خوب و متديني بود، ولي از نظر توانايي شك داشتيم. امروز آقاي فرشيدي فرزندي از خانواده آموزش و پرورش به عنوان انساني لايق و شايسته با داشتن سوابق مديريتي و از نظر سوابق شخصي و اخلاقي و مبارزات و فعاليت‌هاي قبل و بعد از انقلاب براي اين سمت معرفي شده است. وقتي در زمان شهيدان رجايي و باهنر مسؤوليت را در دو استان بر عهده وي گذاشته‌اند وي درخشيد.

نماينده ابهر تصريح كرد: امروز نمايندگان استان آذربايجان شرقي در صحبتي از من خواستند كه به اقدامات ايشان در طول مدت مديريتي خود در اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي كه منشأ تحولات و حركت و خدمت بوده اشاره كنم. در كرمان هم همين‌طور. عليرغم مطالبي كه مي‌گويند، آقاي فرشيدي در طول اين 20 و چند سال رابطه خود را با آموزش و پرورش قطع نكرده و مرتب مسائل آموزش و پرورش را رصد كرده است. بيش از 100 مقاله در مورد اين بخش و مسائل تربيتي در نشريات اين كشور به چاپ رسانده است.

مهدوي ادامه داد: نه تنها مقالات علمي، حتي مسائلي كه براي آنها راهكار داشته ارائه داده است. اين انصاف نيست كه مي‌گوييم ايشان تجربه معاون وزيري را نداشته است مگر گذاشتند كه بعد از شهيدان رجايي و باهنر چنين افرادي مسؤوليت در دست بگيرند.

وي خطاب به كاظم جلالي كه بهعنوان مخالف فرشيدي سخن گفته بود، افزود: وقتي ادعا داريم كه همه‌چيز ما وابسته به آموزش و پرورش است چرا نبايد فكر معلمان نباشيم. اگر وزير پيشنهادي در برنامه‌هاي خود مسائل رفاهي آموزش و پرورش را آورده امروز همين مسائل جزء فرياد نمايندگان است و حتما آقاي فرشيدي با دولت در اين راستا هماهنگي كرده و مجلس و دولت به او كمك خواهند كرد.

وي افزود: بايد به رفاه معلمان و معيشت آن‌ها توجه شود. اگر آقاي فرشيدي اين برنامه‌ها را عملي نكرد آن زمان شما بياييد سئوال و استيضاح كنيد. چرا بايد از قبل پيشداوري كرد؟ اين شخصيت علمي از هر جهت مسلط بر مسائل آموزش و پرورش است و در سنگر تعليم و تربيت نيز همين طور است. مسائل كلان آموزش و پرورش به روز مدنظر ايشان است.

اين نماينده‌ي مجلس خاطرنشان كرد: ايشان مجتمع معلم را ايجاد و ثبت كرد و بايد به چنين انساني آفرين گفت. وي هيچ منافعي از آن نبرده است چنين شخصيتي براي آموزش و پرورش معرفي شده است. در مورد مسأله بيمه فرهنگيان ايشان عنوان كرده كه بايد جداگانه مشكل بيمه فرهنگيان حل شود. هر قدمي كه براي فرهنگيان برداريم براي پيشرفت كشور برداشته‌ايم. فرهنگيان بايد فكرشان آزاد باشد تا بتوانند آينده‌سازان خوبي رشد دهند. لذا مطالبات آن‌ها از مجلس و دولت اين است كه مشكلاتشان را حل كنيم.

وي تصريح كرد: فرشيدي به عنوان يك فرد توانمند معرفي شد تا با تعامل با مجلس بتواند مشكلات را از سر راه فرهنگيان بردارد و به آموزش و پرورش تعالي بخشد و آن را به جايي كه در شأن آن است، برساند.

حدادعادل در پايان سخنان مهدوي عنوان كرد: اين كه آقاي مهدوي عنوان كرد تمام نمايندگان آذربايجان شرقي به وي مراجعه كرده‌اند همه نمايندگان نبوده‌اند برخي از آن‌ها بوده‌اند.

++ اسلامي: برنامه‌ريزان اقتصادي به آموزش و پرورش به عنوان دستگاهي مصرف‌كننده نگاه مي‌كنند

حسين اسلامي به عنوان موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: آنچه مسلم است وزارت آموزش و پرورش عظيم‌ترين بازوي نظام و دولت در عرصه‌ي فرهنگي بوده و مأموريت دارد با الهام از قانون اساسي ديدگاه‌هاي امام راحل(ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و مصوبات مجلس را براي تبلور اهداف تعليم و تربيت ساماندهي كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده مردم ساوه در خانه ملت افزود: در دولت نهم كه عدالت و خدمت به مردم در رأس اهداف قرار گرفته اجراي اين مأموريت بايد با جلب نظر مردم به خصوص معلمان باشد. رضايت مردم در شرايطي تأمين مي‌شود كه احساس كنند مدارس از استاندارد علمي و امنيتي برخوردار است و رضايت معلمان با احساس عدالت، تأمين معيشت و برخورداري از منزلت بالا فراهم مي‌شود.

اسلامي ادامه داد: با آن كه نظام اسلامي نظام فرهنگ‌محور و معلم محور است و آموزش و پرورش نقطه‌ي آغاز و كليد هر تحول و پيشرفتي در جامعه است ولي متأسفانه اين مسأله مورد توجه قرار نگرفته است. برنامه‌ريزان اقتصادي به آموزش و پرورش به عنوان دستگاهي مصرف‌كننده نگاه مي‌كنند لذا تعليم و تربيت و سرنوشت ميليون‌ها دانش‌آموز و پيامدهاي نگران‌كننده آن مورد توجه قرار نگرفته است.


++نوعي‌اقدم: فرشيدي همزمان با احياي جايگاه تربيت، به مسائل ارتقاء كيفيت آموزشي توجه خواهدكرد

عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، در جايگاه موافق محمود فرشيدي وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش، گفت: مهندس فرشيدي قصد دارد تا همزمان با احياي جايگاه تربيت، به مسائل ارتقاء كيفيت آموزشي توجه كرده و برخلاف فرمايش مخالفين محترم كه گفته‌اند نگاه آقاي فرشيدي به آموزش و پرورش نگاه سنتي است بايد گفت كه آقاي فرشيدي براي به روز كردن آموزش و پرورش و همگام بودن با مسائل آموزشي آموزش و پرورش به تناسب امكانات روز و پيشرفت تكنولوژي و تجهيزات، كاملا عنايت خواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن نوعي اقدم، با تاكيد بر اين‌كه نگاه فرشيدي به آموزش و پرورش نگاهي غير سياسي است، تاكيد كرد: زماني كه فرشيدي مدير كل استان اردبيل بود حتي در زمان جنگ و كوران انقلاب با وسعت نظر و همگاني و با رفتار غير حزبي نگاه خود را به مديريت معطوف كرده بود.


****وزير پيشنهادي آموزش و پرورش:


امروز آموزش و پرورش مسوول تدوين يك سري محفوظات نيست

وزير پيشنهادي تصدي وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌ي خود در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: برنامه‌ي چهارم از طرف وزير ارايه مي‌شود اما نبايد چيزي جز آنچه مجلس تصويب مي‌كند باشد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود فرشيدي مجلس هفتم را داراي صبغه‌ي فرهنگي دانست و گفت: از اين‌كه مجلس هفتم نسبت به مسائل آموزش و پرورش حساسيت نشان مي‌دهد بسيار خوشحالم؛ زيرا كه معتقدم مجلس بعد از صحبت و كار كارشناسي برنامه‌اي را طراحي مي‌كند كه در مدت طولاني نتايج آن مشهود خواهد شد.

فرشيدي شرايط فعلي در حال جريان كشور را قانع كننده ندانست و گفت: قصد اسائه ادب به كساني كه پيش از اين صادقانه خدمت كرده‌اند را ندارم، اما معتقدم زماني كه بنده نيز به عنوان مدير كل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي به تبريز اعزام شدم با شرايط بحراني و سيطره‌ي منافقين بر وزارتخانه‌ي آموزش و پرورش مواجه شدم. در عين حال در آذربايجان شرقي نيز با بحث انجمن حجتيه روبرو شدم. به گونه‌اي كه آنها حتي مدير كل قبلي را نيز فراري داده بودند.

وي در خصوص تيزهوشان نيز اظهار داشت: بنده در كميسيون اعلام كردم كه دو نظر در مورد تيزهوشان وجود دارد. يكي اينكه يا تيزهوشان در مراكز عمومي ادامه‌ي تحصيل دهند و يا اين‌كه در مراكز خاص ماندگار باشند. اما اعتقادم بر اين است كه ضمن قابل بررسي بودن اين دو نظر بهتر است تا نخبگان در كنار ديگر دانش‌آموزان پرورش حضور يابند تا هر دو به يكديگر كمك كنند.

فرشيدي معتقد است كه مدرسه بايد مدرسه‌ي زندگي باشد و به همه‌ي استعدادهاي دانش آموزان پاسخ دهد و امروز آموزش و پرورش مسوول تدوين يك سري محفوظات نيست بلكه بايد پرورش دهنده‌ي مغز، قلب و دست طبق موضوعات حاكم بر كشور و سيره‌ي ائمه باشد.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، با بيان اين‌كه سند آموزش و پرورش در نگاه برون و بيرون سازمان آموزش و پرورش سند همه‌ي مردم ايران است، تاكيد كرد كه همه بايد آنرا جدي بگيرند

وي با بيان اين‌كه مسائل معيشتي معلمان نيز بايد به عنوان دغدغه‌ي همه‌ي ما باشد، گفت: بايد تلاش كنيم تا وضعيت معلمان را به بهترين وجه تامين كنيم چرا كه بنا نداريم تا معلمان پايين‌ترين حقوق را داشته باشند. چرا كه غني‌ترين سرمايه‌ها را به آنها مي‌سپاريم.

فرشيدي در پيشنهادي به مجلس گفت تا اساسنامه‌ي صندوق معلمان را تصويب كنند تا همه در كنار هم مشكلات مالي و مشكلات ديگر را حل كنيم.

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با بيان اين‌كه در عرصه‌ي درون سازماني نيز مشكلات صنفي، ستادي و محروميت‌ها وجود دارد تاكيد كرد تا به اين موارد توجهات جدي شود.



*** بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي تعاون***

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، وزير پيشنهادي تعاون هيچ مخالفي نداشت و كامران به عنوان نماينده موافق ناظمي در نظر داشت بخشي از وقت خود را به پاپي ببخشد كه حداد عادل از او خواست بنا به مصالحي كه بعدا خواهد گفت، از اين مساله صرف‌نظر كند.

***موافق:

++كامران: يكي از تدابير وزير پيشنهادي تعاون كم كردن نرخ كارمزد صندوق‌هاي تعاوني كشور است

نماينده مردم اصفهان در خانه ملت به عنوان موافق با وزير پيشنهادي وزارت تعاون گفت: اين كه گفته مي‌شود اين افراد معرفي شده ضعيف هستند بايد ديد مردم از وزيرشان چه مي‌خواهند؟

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حسن كامران گفت: هم وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و هم وزير پيشنهادي وزارت تعاون هر كدام 30 مقاله داشته‌اند، بايد گفت كه مقاله نوشتن كار آساني نيست، زيرا همه صحبت مي‌كنند اما بر روي كاغذ آوردن كار مشكلي است.

كامران ابراز داشت: يكي از تدابير وزير پيشنهادي تعاون كم كردن نرخ كارمزد صندوق‌هاي تعاوني كشور است، ايشان به تعاوني‌هاي مصرف و مسكن توجه كرده‌اند كه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و تعاون با هم در اين مورد در توافق هستند تا فرهنگيان نيز از اين تعاوني مسكن استفاده كنند.

وي ادامه داد: آقاي حداد مي‌گويند چرا به عقب بر مي‌گرديد؟ چرا بر نگرديم، همه اينها زنجيري است كه به هم وصل است، اگر وزرا با هم وصل نباشند خيلي مسايل هرز مي‌روند.

كامران گفت: سند ملي توسعه بخش تعاون تاكنون اجرا نشده بود، در حالي كه وزير پيشنهادي وزارت تعاون آن را اجرايي كرده و راه‌هاي اصولي آن را دنبال كرد. ما از اين وزرا چه مي‌خواهيم؟ يك سابقه انقلابي مي‌خواهيم كه دارند، قلم براي انقلاب زده‌اند و در بخش توليد نيز كارهاي خوبي انجام دادند.

كامران گفت: صلوات خوب است و تا ظهر صلوات بفرستند؛ در حال حاضر خود رييس مجلس موجب بي نظمي مجلس شدند و من از وقت خود بايد استفاده كنم.

***وزير پيشنهادي تعاون:

ايجاد شركت‌هاي عام تعاوني از برنامه‌هايي است كه پيگيري خواهم كرد

وزير پيشنهادي تعاون در دفاع از برنامه‌هاي خود، گفت: دو نكته‌ي كاري كه در دو ماهه‌ي سرپرستي وزارت تعاون روي آن توجه داشتيم و به عنوان دو اقدام مهم و اساسي دغدغه‌ي انجام آن را داشتيم بايد تشريح شود. در اين دو ماه عمليات اجرايي اين دو بخش مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناظمي‌اردكاني ايجاد بانك توسعه‌ي تعاون را يكي از اين برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: با هماهنگي‌هايي كه انجام شده اميد است در آينده‌ي نزديك شاهد باشيم يكي از بانك‌هاي دولتي پشتوانه‌ي پولي و بانكي بخش تعاون كشور قرار بگيرد كه اين بزرگ‌ترين مشكل تعاون، تامين منابع و تسهيلات است كه به اين وسيله حل خواهد شد.

وزير پيشنهادي تعاون، ايجاد شركت‌هاي عام تعاوني را يكي ديگر از برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: با چند هدف اميد است اين شركت‌ها در مراكز استان‌ها ايجاد شود كه اين سه هدف جزء شعارهاي دولت بوده است.

ناظمي واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي دولت به مردم، فقرزدايي و تحقق عدالت را از اهداف سه گانه‌ي اين مسئله عنوان كرد و افزود: موسس اين شركت‌ها در استان‌ها مسوولان استان‌ها بوده و دهك‌هاي پايين با عنوان اعضاي آن انتخاب خواهند شد. سهام شركت‌هاي دولتي كه در يك سبد سهام جمع مي‌شوند با سقف دو ميليون تومان در اختيار اين اعضا قرار مي‌گيرند و اين مسئله باعث تحول اقتصادي كشور و تحقق‌بخشي شعارهاي عدالت‌گستر دولت نهم خواهد شد.

وزير پيشنهادي تعاون، خاطر نشان كرد: با توجه به نشست‌هاي مختلف با نمايندگان مجلس بايد عنوان كرد كه واقعا شكوفايي و توسعه‌ي بخش تعاون و گسترش عدالت، رفع تبعيض و فقر از عرصه‌هاي اقتصادي و ايجاد اشتغال كامل آرزوي ديرينه‌ي بنده بوده كه در ارتباط با كميسيون‌هاي مجلس نيز در يافتم كه اين دغدغه مورد توجه نمايندگان مجلس نيز مي‌باشد. اميد است كه برنامه‌هاي ارايه شده براي تحقق اهداف فوق مورد توجه نمايندگان قرار بگيرد و توانسته باشم توجه مجلس را نسبت به خود و برنامه‌هاي ارايه جلب كنم.



*** بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي رفاه ***

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا وزير پيشنهادي رفاه تنها يك مخالف (شافعي) داشت و به درخواست رييس مجلس نيز موافقان وي به ارائه تنها يك نطق موافق از سوي محمدرضا حسنوند رضايت دادند. البته بهرامي بخشي از وقت حسنوند را به خود اختصاص داد و در موافقت با كاظمي سخن گفت.

****مخالف:

++ شافعي: عدم حضور به‌موقع رييس‌جمهور براي دفاع از وزراي پيشنهادي، نشان مي‌دهد كه به آنها دل‌نبسته است

كريم شافعي به عنوان مخالف وزير رفاه و تامين اجتماعي در ابتدا با گلايه از رييس جمهور به دليل توجه نكردن به جايگاه مجلس و منزلت آن عنوان كرد: دير آمدن رييس جمهور به مجلس جاي اين گلايه را واگذاشت. چرا كه در انتخاب، معرفي و دفاع از همكاران خود رييس جمهور حاضر نشد و معلوم است با اين اقدام نيز اميدي به آنها نبسته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي افزود: اگر ما به عنوان نمايندگان مردم چيزي تشخيص مي‌دهيم و به حق است، اگر در برابر آن سكوت كنيم در حق مردم ظلم كرده‌ايم. در مورد كليات دولت چند بحث قابل ذكر است. رييس جمهور محترم وعده داده بود وزراي خود را از بين مجرب‌ترين، متخصص‌ترين و دلسوز‌ترين افراد انتخاب كند. البته ما در ايمان دوستان ترديدي نداريم، اما هيچ شاخصي در اين موضوع توسط رييس جمهور رعايت نشده است.

شافعي ادامه داد: هر وزير علاوه بر تصدي در هيات دولت عضو مجامع مختلف نيز است. عضويت در اين مجامع و در هيات دولت كه در آنها تصميمات مهمي اتخاذ مي‌شود مستلزم اطلاعات و تجربه‌ي پايه و تخصص است. متاسفانه در وزير رفاه و سه وزير پيشنهادي ديگر اين مسائل ديده نمي‌شود. سوال من از وزراي پيشنهادي اين است كه آيا شما در انتخاب همكاران و معاونان خود و در اتخاذ سياست‌ها و تصميمات خود قادر به تصميم‌گيري هستيد يا گوش به فرمانيد؟

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان كرد: هماهنگي با دولت غير از گوش به فرمان بودن دولت و نداشتن اراده از خود است. متاسفانه در اين دو ماه تصميماتي در دولت گرفته شده كه به ضرر كشور بوده است.

نماينده مرند به تغيير مدير عاملان بانك‌ها اشاره كرد و افزود: آيا اينها هماهنگي با دولت است، يا عدم توجه به منافع ملي؟

شافعي خطاب به وزير پيشنهادي رفاه، گفت: از شما و ساير وزيران در هيات دولت انتظار استقلال راي داريم. هم‌چنين در انتخاب معاونان و همكاران خود، امروز به دليل بي‌تدبيري و يكسونگري و نزديك‌بيني در كشور با مشكلاتي مواجه هستيم.

وي در مورد چند شغله بودن ناظمي، گفت: طبق قانون چند شغله بودن كاركنان دولت ممنوع است. اينكه شما در چند شركت عضويت داريد و سر سال ده‌ها ميليون پاداش مي‌گيريد در اين زمينه پاسخ شما چيست؟ هم‌چنين برنامه‌هاي شما شبيه برنامه نبود. تنها به تبيين شرح وظايف سازمان رفاه، بهزيستي و بازنشستگي اشاره كرده بوديد و ديگر هيچ.

شافعي ادامه داد: شما برنامه‌ي خاصي براي افزايش سوددهي ده‌ها شركت تحت پوشش رفاه و اجراي اصل 29 قانون اساسي كه وزارت رفاه مجري اصلي آن است ارايه نكرده‌ايد. در خصوص حل مشكل بازنشستگان، بيكاران، بي‌سرپرستان و آسيب‌ديدگان و بيمه‌ي آنها كه طبق اصل 29 قانون اساسي بيمه حق همه‌ي ملت است و مجري آن دولت بوده و متولي آن در دولت وزارت رفاه است در برنامه‌ي شما يك كلمه در اين زمينه چيزي وجود ندارد. با توجه به وجود دوازده ميليون مستمري‌بگير تنها در كميته‌ي امداد امام(ره) اين افراد هيچ جايگاهي در برنامه‌ي شما ندارند.

وي خطاب به ناظمي گفت: اگر برنامه‌هاي شما اين است كه ارايه داده‌ايد، بايد گفت در دوره‌ي شما اصل 29 قانون اساسي متزلزل يا تعطيل است. در مورد تكليف بيمه و تامين اجتماعي افرادي مثل قاليبافان، كارگران و رانندگان و افراد بازاري در برنامه‌هاي شما چيزي مشخص نيست. چه كسي غير وزارت رفاه بايد تكليف آنها را مشخص كند. در مورد ساختار خدمات درماني وزارت رفاه در دوره‌ي شما چگونه عمل خواهد كرد. اين مسئله نيز در برنامه‌هاي شما ارايه نشده است. شما چند درصد از كاركنان دولت را پيدا مي‌كنيد كه از سازمان بازنشستگي و خدمات درماني راضي باشند. شما براي جلب نظر اين افراد هيچ برنامه‌اي ارايه نكرده‌ايد.

****موافقان:

++ حسنوند: شعارهاي مهرورزي، عدالت‌گستري و خدمت در وزارت رفاه محقق مي‌شود

محمدرضا حسنوند موافق وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي گفت: آن‌چه را كه من را بر آن داشت كه بدون گرايش سياسي خاصي به عنوان موافق صحبت كنم سوگندي بود كه همه‌ي ما خورديم و قسم ياد كرديم در گفتارها و نوشتارها مصالح عمومي مردم را در نظر بگيريم و مسايل شخصي و باندي را دور بريزيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي اظهار داشت: دكتر احمدي‌نژاد شعارهايي را دادند و چهار اصل را به عنوان سرلوحه‌ي كاري خود عنوان كردند كه تحقق شعارهاي رييس‌جمهور بر پيشاني وزارت رفاه و تامين اجتماعي زده شده است. شعاري مثل مهرورزي، عدالت‌گستري، خدمت به بندگان خدا و بايد گفت اين موارد در اين وزارتخانه تحقق پيدا مي‌كند.

حسنوند افزود: اين وزارتخانه ماموريت دارد برنامه‌ريزي، سازماندهي و ساخت‌هاي اجرايي كارآمد را به منظور برخورداري عادلانه ايرانيان و همه‌ي كساني كه در اين نظام زندگي مي‌كنند از خدمات رفاه و تامين اجتماعي و شرايط اقتصادي و اجتماعي يكسان وجود داشته باشد.

وي خطاب به حاضرين در مجلس گفت: ما فراموش نمي‌كنيم كه اين وزارتخانه نوپاست و اين طفل چگونه مي‌خواهد وزنه‌ي 100 كيلويي را بر دوش خود حمل كند. آيا تمام مواد قانون اساسي ما صد در صد اجرا مي‌شود كه ما از وزير تعهد بگيريم كه معاونين خود را بايد به ما معرفي كند.

وي تاكيد كرد: من اطمينان دارم دكتر احمدي‌نژاد فقط مسووليت را نمي‌دهند، بلكه اختيار را هم مي‌دهد و در قبال آن و اختيار، مسووليت و كار مي‌خواهند.

++بهرامي: اجراي قانون برنامه‌ توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي از تعهدات كاظمي است

محمدباقر بهرامي در جايگاه موافق با وزير پيشنهادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: من از رييس‌جمهور تشكر مي‌كنم كه در مدل پيشنهادي وزرا مي‌خواهند مديراني مياني را ارتقا دهند و انشاءالله در آينده كشور ما از توانمندي برخوردار شود، تا بتواند در توسعه‌ي ايران به اهداف سند چشم‌انداز برسد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نماينده اسدآباد در پاسخ به مطالب شافعي به عنوان مخالف گفت: گفته شد كه آقاي كاظمي برنامه‌اي ندارند، در صورتي كه مهندس كاظمي برنامه‌ي خوب و مدوني براي وزارت رفاه و تامين اجتماعي دارند و در صفحه‌ي 9 تا 16 اشاره شده است.

وي ابراز داشت: ما براي انتصاب مديران كلان كشور چيزي جز تخصص، تجربه و تعهد بيشتر مي‌خواهيم، آقاي كاظمي تحصيلات بالايي دارند و 20 سال در كشور مديريت موفق داشته است و اگر اين مديران داراي نكات سوء بودند، منتقدين بيان مي‌كردند.

****وزير پيشنهادي رفاه:

وزير شايسته كسي است كه بتواند اهداف دولت و مجلس را محقق كند

وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي در دفاع از برنامه‌هاي خود در مجلس شوراي اسلامي با ابراز اين اميد كه تعامل منطقي و اصولي در ارتباط با مجلس و وزارت رفاه به وجود آيد، گفت: طبيعتا اگر تعاملي منطقي و نتيجه‌بخش وجود داشته باشد قطعا خروجي آن به نفع كشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرويز كاظمي وزارت رفاه را داراي جايگاهي با اهميت دانست و گفت: بسياري از شعارهاي رييس جمهور مي‌تواند در وزارت رفاه تبلور يابد، چرا كه وزارت رفاه پيشاني دولت است و مي‌تواند در گستردگي اقدامات و تحت پوشش قرار دادن افراد ضعيف تاثيرگذار باشد.

به گفته‌ي وي، وزير شايسته هم كسي است كه بتواند اهداف دولت و مجلس را محقق كند.

وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي، با اشاره به اهميت وزارت رفاه، تصريح كرد: وزارت رفاه داراي شوراي عالي به رياست رييس جمهور است كه دبيري آن را نيز وزارتخانه برعهده دارد. بنابراين وجود چنين شورايي مي‌تواند بيانگر اهميت و توسعه‌ي وزارت رفاه باشد.

وي با بيان اين‌كه نظام تامين اجتماعي در سه حوزه‌ي حمايتي، بيمه‌اي و امدادي نيز حمايت مي‌كند، خاطر نشان كرد: وزارت رفاه شامل سه بعد قابل توجه است. اول بعد عمومي و اجتماعي كه اقشار آسيب‌پذير، فقيرزدايي، بيمه‌ي روستايي و صندوق بيماران صعب‌العلاج و ديگر موارد را در بر مي‌گيرد. قسمت ديگر مربوط به مباحث اقتصادي است. با توجه به اين‌كه در ذخاير بيمه اگر بيمه شده موارد آن را به عنوان بيمه پرداخت كند و از آن ثروت‌اندوزي صورت نگيرد مصارف آن با مشكل روبرو خواهد شد.

كاظمي افزود: اما براي رفع اين مشكل راه‌هايي از جمله شناسايي منابع و مصارف وجود دارد. زيرا نه تنها در وزارت رفاه بلكه در ديگر وزارتخانه‌ها نيز از مركز اطلاع صحيح و پايگاه اطلاعات بهره‌مند نيستيم كه طبيعتا بايد ايجاد شود.

وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي، گفت: شركت‌هاي بسياري به لحاظ مطالباتي كه اين وزارتخانه از دولت داشته دريافت كرده است كه شايد در سال جاري حدود سه هزار ميليارد تومان فروش آنها باشد، اما اگر ما بتوانيم بهره‌وري و اثربخشي سرمايه‌گذاري‌هايي را كه در اينجا صورت مي‌گيرد را افزايش دهيم و هشت الي 10 درصدي را كه به عنوان تامين كننده‌ي منابع وجود دارد را افزايش دهيم مسلما مي‌توانيم در اين امر حركت كنيم.

وي با بيان اين‌كه وزارت رفاه حدود چهار هزار و پانصد ميليارد تومان از دولت مطالبات دارد، تصريح كرد: اگر اين مطالبات وصول شود. با نرخ برگشت سرمايه جهت سرمايه‌گذاري سالانه ششصد ميليارد تومان درآمد از وزارت رفاه از دست خواهد رفت. زيرا ما در يك پارادوكسي قرار خواهيم گرفت كه منابع را از دست مي‌دهيم زيرا قصد ايجاد رفاه داريم.

وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي، افزود: لذا اگر ما بتوانيم آنها را جهت‌دار كنيم و بهره‌وري ماشين آلات و نيروي انساني را افزايش دهيم طبيعتا مي‌تواند موثر واقع شود.

كاظمي هم‌چنين در خصوص ايجاد اشتغال نيز تاكيد كرد كه بايد سرمايه‌گذاري مناسبي با توجه به استعدادهايي كه در مناطق مختلف وجود دارد، به كار گرفته شود تا تغييري اساسي در بخش صنعت، اقتصاد، بيكاري و اشتغال ايجاد شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشروح روند بررسي صلاحيت ۳ وزير پيشنهادي در روز راي اعتماد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016