چهارشنبه 18 آبان 1384

حاشيه‌ جلسه‌ علني مجلس شوراي اسلامي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

** به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، ساعت 8:35 يكصد و شصتمين جلسه‌ي علني مجلس شوراي اسلامي با حضور 237 نماينده به منظور بررسي صلاحيت 4 وزير پيشنهادي به مجلس آغاز شد.

** به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، جلسه در حالي با تاخير 35 دقيقه‌اي آغاز شد كه هيات‌رييسه منتظر ورود رييس‌جمهور به محوطه‌ي مجلس بود تا جلسه را آغاز كند، اما رييس‌جمهور به جلسه نيامد.

** حاجي‌بابايي دستور جلسه را پس از قرائت قرآن اين‌گونه اعلام كرد: نطق‌هاي قبل از دستور، بررسي صلاحيت فرشيدي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، ناظمي‌اردكاني وزير پيشنهادي تعاون، پرويز كاظمي وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي و صادق محصولي وزير پيشنهادي نفت و پس از آن اخذ راي اعتماد از مجلس.

** علي‌رغم اين‌كه حاجي‌بابايي در اعلام برنامه‌ها نطق قبل از دستور را اعلام كرده بود، حدادعادل پس از قرائت قرآن اعلام كرد: امروز نطق پيش از دستور و تذكر شفاهي نداريم و فقط چند تذكر كتبي نمايندگان به مسوولان اجرايي را قرائت كرد.

** در آغاز جلسه جايگاه هيات‌رييسه و كنار صندلي محبي‌نيا براي ثبت‌نام موافق و مخالف شلوغ‌ترين جاي مجلس بود.

** ساعت 8:45 جلسه وارد رسيدگي به صلاحيت فرشيدي وزير آموزش و پرورش شد و از جلالي نماينده‌ي شاهرود به عنوان اولين مخالف دعوت به عمل آمد.

** در آغاز جلسه محسني‌اژه‌اي وزير اطلاعات، دانش‌جعفري وزير اقتصاد، طهماسبي وزير صنايع، فتاح وزير نيرو، كريمي‌راد وزير دادگستري، سيداحمد موسوي معاون پارلماني و حقوقي رييس‌جمهور، سليماني وزير ارتباطات، زاهدي وزير علوم، پورمحمدي وزير كشور و 4 وزير پيشنهادي در جلسه حضور داشتند، اما رييس‌جمهور در جلسه نبود.

** علي‌رغم اين‌كه جلسه وارد دستور رسيدگي به صلاحيت فرشيدي شده بود و جلالي به عنوان مخالف در جايگاه حضور داشت، اما سر و صداي جلسه اجازه‌ي شروع سخنان جلالي را نمي‌داد.

** حدادعادل از نمايندگاني كه تذكر داشتند درخواست كرد كه به نطق مخالف گوش دهند و از تعداد كثيري از نمايندگاني كه جلوي صحن علني حضور داشتند، خواست تا به صندلي‌هاي خود برگردند و از وزرا نيز درخواست كرد تا در جاي خود بنشيند كه فضاي جلسه آرام شود.

** در هنگام سخنان جلالي به عنوان مخالف فرشيدي، ايرج نديمي با صداي بلند اعلام كرد كه اول بايد رييس‌جمهور صحبت كند كه حدادعادل نيز در پاسخ به نديمي گفت: در آيين‌نامه آمده كه پس از نطق رييس‌جمهور، موافق و مخالف صحبت مي‌كند، اما رييس‌جمهور ديرتر مي‌رسد. از آيين‌نامه اين‌طور فهميده نمي‌شود كه الزامي است كه رييس‌جمهور سخنراني كند و الزامي نيست كه رييس‌جمهور صحبت كند. اگر رييس‌جمهور خواست صحبت كند، صحبت او بر نطق‌هاي موافق و مخالف مقدم است ولي اگر نخواست صحبت كند يك ساعت زمان خود را از دست مي‌دهد؛ مگر اين‌كه وزرا از وقت‌شان به ايشان وقت دهند. آن‌چه كه مهم است نطق موافق و مخالف و دفاع وزير است. در اين باب ديگر تذكر ندهيد.

** به گزارش ايسنا، در زمان بررسي صلاحيت فرشيدي و زماني كه كاظم جلالي با صداي بلند دلايل مخالفتش را اعلام مي‌كرد، حدادعادل خطاب به وي گفت: آقاي جلالي قدري آرام‌تر صحبت كنيد. شما از اول با سرعت 100 كيلومتر شروع كرديد. اگر آرام‌تر صحبت كنيد، بهتر توجه مي‌كنند.

** ساعت 9 صبح، پرويز داوودي معاون اول رييس‌جمهور به صحن علني وارد شد كه موسوي معاون پارلماني رييس‌جمهور او را همراهي مي‌كرد.

** پس از اتمام نطق جلالي به عنوان مخالف فرشيدي، حدادعادل گفت: اگرچه همكاران همواره رعايت نكات اخلاقي و شئون افراد را مي‌كنند، به عنوان وظيفه تذكر مي‌دهم تا موافقان يا مخالفان، شأن مجلس و مهمانان و وزراي پيشنهادي را رعايت كنند و حرف‌هايشان را منطقي و بدون هيچ‌گونه شائبه‌اي ايراد كنند.

** حدادعادل بي‌نظمي جلسه را به دليل مراجعه‌ي نمايندگان به وزراي حاضر در جلسه دانست و از آنها درخواست كرد تا به وزرا مراجعه نكنند.

** ساعت 9:15 احمد مهدوي ابهري نماينده‌ي ابهر به عنوان اولين موافق فرشيدي صحبت كرد.

** احمد توكلي كه روز گذشته خود را رفيق فرشيدي عنوان كرد، پس از نطق مخالفت جلالي با وي صحبت كرد كه اطراف آنها شلوغ شد و نمايندگاني چون آيين‌پرست، سروري، ميرتاج‌الديني، كوهكن و ديگر نمايندگان حضور داشتند كه با حضور نجابت، اين جمع متفرق شدند.

** عباسي نماينده‌ي رودسر و املش با استفاده از 6 قيقه وقت مهدوي به عنوان موافق فرشيدي صحبت كرد.

** حدادعادل خطاب به زنگنه نماينده‌ي اهواز كه در كنار فتاح وزير نيرو حضور داشت، گفت: بحث خوزستان و آب خوزستان مهم است، اما اگر هر وزيري كه مهمان ماست بنا داشته باشد با چند نماينده مذاكره كند نمي‌توانيم جلسه را اداره كنيم.

** عباسي در هنگام نطق موافق خود خطاب به كاظم جلالي گفت: شما در رابطه با مسايل سياست خارجي بهتر مي‌توانيد صحبت كنيد تا آموزش و پرورش، كه اين گفته‌ي عباسي با درخواست تذكر جلالي همراه شد. لذا سبحاني‌نيا از جايگاه هيات‌رييسه نزد جلالي آمد و به نظر مي‌رسيد كه او را از ارايه‌ي تذكرش منصرف كرد.

** صندلي‌هاي توكلي و جلالي كه در يك رديف قرار دارد پس از نطق مخالف جلالي مراجعه‌كنندگان زيادي داشت.

** نمايندگان دائم درخواست تذكر داشتند اما حدادعادل گفت: از نمايندگان مي‌خواهم امروز تذكر را بر ما ببخشايند و به نديمي نيز اظهار داشت كه از آقاي نديمي كه همواره تذكر مي‌دهند مي‌خواهم امروز تذكر ندهند، اما نديمي قانع نشد و تذكر را جزو دستور جلسه دانست و به ايراد تذكر خود پرداخت.

** هنگامي كه نمايندگاني چون يوسفيان، افروغ، نادران، نديمي، عليخاني، گرامي‌مقدم، شجاع‌پوريان و تعدادي از نمايندگان ديگر به عدم حضور رييس‌جمهور معترض بودند حدادعادل خطاب به آنها گفت: مجلس مثل تصادف‌هايي كه در خيابان‌ها مي‌شود و عابران در اطراف آنها جمع مي‌شوند نشود. اما گفته مي‌شود اين نمايندگان قصد انجام آبستراكسيون دارند و مي‌خواهند جلسه را از حدنصاب خارج كنند كه در اين هنگام با وساطت كوهكن و سبحاني‌نيا اين جمع متفرق شد، اما دقايقي بعد مجددا اين رايزني‌ها آغاز شد و سادات موسوي نماينده‌ي مباركه در جمع خبرنگاران گفت: نمايندگان قصد آبستراكسيون دارند و به عدم حضور رييس‌جمهور معترضند، و خواستار عذرخواهي رييس‌جمهور هستند. ضمن اين‌كه باهنر نزد رييس‌جمهور رفته تا او را به مجلس بياورد.

** هوشنگ حميدي در سر و صداي زياد مجلس به عنوان دومين مخالف فرشيدي صحبت كرد و 7 دقيقه از وقت خود را به دوست‌محمدي نماينده‌ي سمنان داد.

** دوست‌محمدي در پايان سخنانش به عنوان مخالف فرشيدي گفت: بهتر بود رييس‌جمهور يادداشتي مي‌داد و از نمايندگان به خاطر عدم حضورش عذرخواهي مي‌كرد كه اين گفته‌ي وي با احسنت گفتن نمايندگان همراه شد.

** به گزارش ايسنا، اسلامي نماينده‌ي ساوه كه به عنوان موافق فرشيدي ثبت‌نام كرده بود قسمت اول وقتش را به نوعي‌اقدم داد، اما محبي‌نيا در اعلام آن گفت: نمي‌دانم وقت را به كامران يا نوعي‌اقدم داده و بعد از نوعي‌اقدم دعوت كرد كه در جايگاه حاضر شود اما نوعي‌اقدم و كامران همزمان در جايگاه حاضر شدند كه سرانجام نوعي‌اقدم پيروز اين ماجرا شد و حدادعادل خطاب به كامران گفت: هميشه قرعه با آقاي كامران مهربان است.

** اسلامي نيز به عنوان چهارمين موافق فرشيدي سخن گفت.

** در زمان سخنان موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و هنگامي كه بحث آبستراكسيون مطرح بود تابلو مجلس هيچ عددي از حضار نشان نمي‌داد.

** گفته مي‌شد يكي از نمايندگان تهران كه درصدد ايجاد آبستراكسيون بود با صداي بلند مي‌گفت: رييس‌جمهور ما را تحويل نگرفته ما هم به وزرايش راي نمي‌دهيم.

** حدادعادل قبل از سخنان فرشيدي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش توضيحات كاظم جلالي مخالف فرشيدي را قرائت كرد و گفت: جلالي گفته قصدم از خواندن حديث لعن‌الله... ملعون خواندن كسي نبوده و قصد توهين نداشته‌ام. هم‌چنين جلالي گفته مدعي نشدم فرشيدي وابستگي به انجمن حجتيه دارد، بلكه اعتراض كردم چرا در كميسيون صريحا وابستگي‌اش را نفي نكرد. جلالي هم‌چنين توضيح داده كه درست است كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هستم اما بيش از 12 سال در دبيرستان‌هاي تهران درس داده‌ام و الان هم در دانشگاه تدريس مي‌كنم.

** ساعت 19:30 فرشيدي در جايگاه قرار گرفت و به ارايه‌ي برنامه‌هايش و دفاع از خود پرداخت.

** همزمان با شروع سخنان فرشيدي، طلايي‌نيك نماينده‌ي بهار و كبودرآهنگ قصد داشت تذكر دهد.

حدادعادل به وي گفت: مثل اين‌كه شما عرايض من را متوجه نشديد. امروز تذكر ندهيد و طلايي‌نيك با صداي بلند گفت: بايد آيين‌نامه، قانون و حرمت مجلس رعايت شود.

** حدادعادل خطاب به پيش‌بين نماينده‌ي بافق گفت: شما از صبح تا حالا يك لحظه در جاي خود نبوده‌ايد. احوالي هم از صندلي خود بپرسيد. امروز مي‌خواهيم تصميم مهمي بگيريم و بايد به نطق‌ها گوش دهيم.

** به درخواست اعلمي نماينده‌ي تبريز براي تذكر نيز ترتيب اثر داده نشد.

** تعداد خبرنگاران و عكاسان داخلي و خارجي براي پوشش اخبار امروز مجلس زياد بود و قابل مقايسه با ديگر جلسات علني مجلس نبود.

** ساعت 10:45 سرانجام رييس‌جمهور با بيش از 2 ساعت تاخير وارد جلسه شد و كوهكن، ناطق‌نوري و سيداحمد موسوي او را مشايعت مي‌كردند.

** حدادعادل ضمن خوش‌آمد به احمدي‌نژاد گفت: آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا؟!

** پس از حضور رييس‌جمهور، محمدرضا باهنر در صندلي‌اش ديده شد كه نمايندگان زيادي نيز به او مراجعه مي‌كردند.

** ساعت 11 مجلس وارد بررسي صلاحيت ناظمي اردكاني وزير پيشنهادي تعاون شد.

** وزير پيشنهادي تعاون مخالفي نداشت. حدادعادل نيز گفت: سنت ما بود اگر مخالفي نبود موافق هم صحبت نكند؛ اگر در وقت صرفه‌جويي شود البته باعث تشكر است.

** كامران به عنوان اولين موافق ناظمي‌اردكاني قرار بود كه قسمتي از وقتش را به اسلامي نماينده‌ي ساوه داد كه اسلامي انصراف داد و كامران به عنوان موافق صحبت كرد.

** ساعت 11 شنيده شد كه احمدي‌نژاد در حال پس گرفتن معرفي محصولي وزير پيشنهادي نفت است و نامه‌ي آن را به رييس مجلس داده است و در اين زمان محصولي هم در جلسه حضور نداشت. اين در حالي است كه از آغاز جلسه تا اين ساعت محصولي در جلسه حضور داشت.

** حدادعادل براي پايان دادن صحبت‌هاي كامران از نمايندگان خواست اگر تمايلي هست نطق كامران پايان يابد كه صداي بلند صلوات نمايندگان تاييد بر اين مطلب بود، اما كامران گفت: خود آقاي حداد سبب بي‌نظمي مجلس شد و صلوات مدام نمايندگان در بين سخنان كامران كه به سخنانش ادامه مي‌داد حدادعادل گفت، اجازه دهيد فرود آيند و كامران نيز گفت، صلوات به معناي تاييد است و از پاپي خواست تا باقي‌مانده‌ي وقتش را كه دو دقيقه بود صحبت كند. اما حداد عادل از پاپي كه در جايگاه حاضر شد خواست كه سخن نگويد و اعلام كرد آقاي پاپي موافقند و در اين 2 دقيقه مي‌خواهد بگويد موافقم.

** كامران از حداد عادل خواست كه حكمت اين كار را بگويد، و حدادعادل در پاسخ به وي گفت: حكمتش را بعدا به شما مي‌گويم.

** ساعت 11:15 ناظمي اردكاني وزير پيشنهادي تعاون به ارائه برنامه‌ها و دفاع از خودش پرداخت.

** ساعت 20 : 11 اظهارات ناظمي پايان يافت.

** حدادعادل گفت: 37 نماينده براي موافقت با ناظمي ثبت نام كرده بودند كه تعدادي كه قرعه به نام آنها درآمد كامران، ثروتي و سوداني بودند كه از سوداني و ثروتي خواستيم صحبت نكنند و آنها هم كريمانه اين را پذيرفتند.

** ساعت 25 : 11 رسيدگي به صلاحيت پرويز كاظمي وزير پيشنهادي رفاه در دستور كار قرار گرفت كه شافعي به عنوان اولين مخالف وي در جايگاه حاضر شد.

** گفته شافعي به عنوان مخالف كاظمي مبني بر اين‌كه رييس جمهور وقت ندارد به مجلس بيايد تا 4 وزيرش را معرفي كند اما در عزل و نصب يك فرماندار دخالت مي‌كند، با احسنت گفتن نمايندگان همراه شد.

** ساعت 40 :‌11 محمدرضا حسنوند به عنوان موافق وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي سخن گفت.

** بهرامي با استفاده از 5 دقيقه‌ وقت حسنوند به عنوان موافق ديگر وزير رفاه سخن گفت.

** در هنگامي كه زمزمه‌هاي قرائت نامه انصراف محصولي به‌وسيله حدادعادل به گوش مي‌رسيد رييس مجلس به نمايندگاني كه از مجلس خارج مي‌شدند گفت: از همكاران مي‌خواهم به هيچ وجه از جلسه خارج نشوند، برنامه‌هاي ما اقتضا مي‌كند كه نمايندگان در جلسه حضور داشته باشند.

** ساعت 55 : 11 كاظمي وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي به ارائه برنامه‌هايش پرداخت و ساعت 10 : 12 دقيقه به سخنانش پايان داد.

** ساعت 10 : 12 دقيقه حدادعادل نامه انصراف محصولي به رييس جمهور و نامه رييس جمهور به رييس مجلس را قرائت كرد و بدين ترتيب محصولي از ليست وزراي پيشنهادي حذف شد.

** ساعت 15 : 12 زمان جلسه صبح با 195 راي موافق نمايندگان تمديد شد.

** رييس مجمهور ساعت 15 : 12 پشت تريبون حاضر شد و به دفاع از وزراي معرفي شده‌اش پرداخت. زمان سخنراني وي زمان باقيمانده از وقت وزراي پيشنهادي بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** وقتي احمدي‌نژاد اعلام كرد كسالت داشته‌ام، از حدادعادل خواست به جاي كلمه دوپينگ معادل فارسي‌اش را بياورد،

حدادعادل به جاي كلمه دوپينگ كلمه زور‌افزايي را جايگزين كرد كه اين با احسنت و خنده نمايندگان همراه شد.

** در بررسي صلاحيت 3 وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، تعاون و رفاه در مجموع 11 مخالف و موافق صحبت كردند كه از اين تعداد 7 نماينده موافق و 4 نماينده مخالف بودند، ضمن اين‌كه وزير تعاون مخالفي نداشت.

** وزير پيشنهادي آموزش و پرورش كه جاي خود را در رديف جلوي صحن علني مجلس به وسيله نمايندگان پر ديد به ميان صندلي‌هاي نمايندگان رفت و روي يكي از آنها نشست، اما پس از دقايقي به قسمت جلوي صحن برگشت و روي صندلي رييس جمهور كه سخنراني مي‌كرد و صندلي‌اش خالي بود نشست.

** زماني‌كه احمدي‌نژاد در سخنانش اعلام كرد ليست بلند بالايي از كساني كه به بيت‌المال دست‌اندازي مي‌كنند در اختيار دارم و مي‌خواستم به شما (نمايندگان) اعلام كنم اما دوستان شفيق گفتند كارت را بكن و از اين اعلام منصرف بشو، سر و صداي زيان بين نمايندگان ايجاد شد كه خواستار اعلام اين اسامي بودند.

** رييس جمهور پس از اتمام سخنانش مجددا به تريبون برگشت و خطاب به نمايندگان گفت: در حال سفر به بيرجند است و از نمايندگان خداحافظي كرد.

** حدادعادل براي رفع كسالت رييس جمهور دعا كرد.

** حدادعادل براي شمارش هر گلدان 3 نفر از 3 فراكسيون مجلس دعوت كرد و درخواست كرد تا غير از اين افراد (9 نفر) و از اعضاي هيات رييسه فرد ديگري بالاي جايگاه نرود.

** رييس جمهور و وزراي دولت و وزراي پيشنهادي و بقيه مهمانان مجلس ساعت 13 مجلس را ترك كردند.

** براي شمارش آراء وزارت آموزش و پرورش، قيصر صالحي (اصولگرايان)، طلايي‌نيك( وفاق ) و آفريده(اقليت)، براي شمارش آرا وزارت رفاه دوست‌محمدي (اصولگرايان)، گرامي‌مقدم (اقليت) و عادل آذر(وفاق) و براي شمارش آراي وزارت تعاون، بنايي (اصولگرايان) اميني نماينده كرمانشاه (اقليت) و اميدوار رضايي (‌وفاق) از سوي رييس مجلس دعوت شدند.

** در آغاز راي‌گيري حدادعادل تعداد حاضران را به گواهي تعداد كارت‌هايي كه در ازاي تحويل آن امضاء گرفته شده 259 نفر اعلام كرد كه حداقل براي هر وزير 131 راي مي‌باشد.

** ساعت 5 0: 13 دقيقه گلدان‌ها بين نمايندگان توزيع شد.

** حداد عادل تاكيد كرد؛ ملاك ما براي تعداد نمايندگان تعداد كارت‌هايي است كه توزيع شده است.

** زماني كه عبدالهي قصد داشت تذكر دهد حدادعادل از وي در خواست كرد تذكر ندهد و گفت: گمان مي‌كنم تذكر شما در رابطه با اين‌كه در آيين نامه آمده ملاك عدد تابلو است، باشد. اما چون ممكن است بعضي از نمايندگان كارت تردد نزده باشند ملاك ما توزيع كارت‌هاست.

** زماني‌كه حدادعادل اعلام كرد راي گيري براي وزارت آموزش و پرورش پايان يافت مولاهويزه نماينده دشت آزادگان راي خود را به بالاي جايگاه برد، اما حدادعادل گفت راي آقاي مولاهويزه را نگيريد. حتي اگر براي همين يك راي هم وزير انتخاب نشود عدول نمي‌كنم.

** ساعت 15 : 13 دقيقه راي‌گيري براي 3 وزير پايان يافت و شمارش آرا آغاز شد.

** شمارش آرا نسبت به شمارش آرا وزراي قبلي دولت منظم‌تر بود و حدادعادل از كادر اداري مجلس خواست غير از افرادي كه دعوت شده‌اند فرد ديگري را به جايگاه هيات رييسه راه ندهند.

** در زمان شمارش آرا مولاهويزه درخواست تذكر كرد، اما حدادعادل خطاب به وي گفت: خبرنگاران بدانند آقاي

مولاهويزه مي‌خواست راي دهد، اما چون پس از پايان راي‌گيري بود راي ايشان قبول نشد. راي ايشان براي وزير آموزش و پرورش سفيد بود و در دستش مشخص بود.

** جمشيدي نماينده بهشهر نسبت به اين‌كه نتوانست در جايگاه هيات رييسه باشد معترض بود كه حدادعادل گفت اين براي اين است كه نشان دهند ما براي روحاني و غيرروحاني تفاوت قائل نيستيم.

** از مجموع 260 نماينده، 247 نفر راي دادند و با 136 راي موافق فرشيدي به عنوان وزير انتخاب شد. وي هم‌چنين 91 راي مخالف و 21 راي ممتنع داشت.

** از مجموع 260 نماينده 236 راي به گلدان ريخته شد كه ناظمي با 174 راي موافق به عنوان وزير تعاون انتخاب شد. وي هم‌چنين 51 راي مخالف و 11 راي ممتنع داشت.

** از مجمع 260 نماينده حاضر 251 نفر در راي گيري شركت كردند كه كاظمي با كسب 178 راي موافق به عنوان وزير رفاه و تامين اجتماعي انتخاب شد، وي هم‌چنين 61 راي مخالف و 15 راي ممتنع داشت.

** حدادعادل در پايان اين جلسه از نمايندگان تشكر و به خاطر كج خلقي‌هايش در اداره جلسه، عذرخواهي كرد و اظهار اميدواري كرد آخرين وزير هرچه زودتر به مجلس معرفي شود.

** جلسه رسيدگي به صلاحيت وزرا ساعت 30 : 13 پايان يافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاشيه‌ جلسه‌ علني مجلس شوراي اسلامي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016