یکشنبه 22 آبان 1384

وكيل نشريه‌ي چلچراغ: اگر چلچراغ نباشد كدام نشريه و با چه محتوايي جايش را پرمي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ صبح امروز به اتهام استفاده‌ي ابزاري از افراد در تصاوير و انتشار مطالب خلاف موازين اسلامي و عفت عمومي در شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران محاكمه شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده‌ي مدعي‌العموم در اين جلسه‌ي در بيان مستندات اتهامات مطرح شده در كيفرخواست، اظهار داشت: مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ در يكي از شماره‌هاي خود اقدام به انتشار عكس نيكي كريمي با هدف استفاده‌ي ابزاري و فروش بيشتر نشريه‌ي خود كرده است. هم‌چنين در گزارشي از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، زنان را عليه نيروي انتظامي و درگيري با حافظان نظم و قانون‌شكني تشويق كرده است.

نماينده‌ي مدعي‌العموم ادامه داد: مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ در يكي از شماره‌هاي خود ممانعت به تشويق و تبليغ ترانه‌هاي كاباره‌اي زمان طاغوت كرده است و هم‌چنين در يكي از شماره‌ها نيز شعارهاي عفت و پاكدامني را كه برگرفته از قرآن كريم است تمسخر كرده و هم‌چنين در يكي از مطالب مبادرت به تحقير شهداي گمنام دفاع مقدس كرده است.

براساس اين گزارش يوسف محرري وكيل مدافع مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ در دفاع از موكلش، اظهار داشت: با توجه به اينكه روز گذشته از طريق سايت‌هاي خبري در جريان اين جلسه‌ي دادگاه قرار گرفتيم فرصت كافي جهت دفاع نداشتم.

وي افزود: در مورد يكي از مطالب نشريه تحت عنوان «شهريار مهرباني و لبخند» كه نماينده‌ي مدعي‌العموم عنوان كرده‌اند در اين مقاله شخصيت حضرت علي (ع) قلب و جعل شده است بايد بگويم كه در اين مقاله شخصيت حضرت علي (ع) از ابعادي هم‌چون مدارا با دشمنان، خودداري از جنگ، جذب مخالفان، مهرباني با اسراي جنگي كه كمتر به آن پرداخته شده است توصيف شده و همه‌ي مطالب نيز صفاتي است كه از ميان خطبه‌هاي آن حضرت نقل شده و جاي تاسف است كه نماينده‌ي دادستان نقل اين مطالب را قلب و جعل شخصيت امام (ع) ناميده‌اند.

وكيل مدافع مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ، خاطرنشان كرد: آيا خواندن امام علي (ع) به صفاتي هم‌چون مهرباني، پافشاري بسيار بر خودداري از جنگ و مرد گريز از خشونت، قلب و جعل شخصيت آن امام است؟

وي خطاب به هيات منصفه و قضات و مستشاران دادگاه، گفت: از شما تقاضا دارم يك بار ديگر اين مقاله را از ديد يك نوجوان بخوانيد. آيا وقتي يك نوجوان به جاي علي ذوالفقار، علي جنگ، فاتح خيبر و فدايي پيامبر با صفاتي هم‌چون علي گريز از جنگ و علي دور از خشونت مواجه مي‌شود ديدش نسبت به عقايد ديني تغيير نمي‌كند و آيا اين ترويج عقايد ديني نيست.

وكيل مدافع مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ خاطر نشان كرد: اگر چلچراغي كه موفق شده است مطالب ديني را با استفاده از هنر و ادبيات و شعر در بين نوجوانان و جوانان ترويج كند، نباشد جاي آن را كدام نشريه و با چه محتوايي پر خواهد كرد.

وي افزود: اتهام انتشار مطالب خلاف موازين اسلامي و عفت عمومي از جمله مواردي است كه اصل تكرار بايد در آن رعايت شود. يعني اگر نشريه‌اي به طور مكرر اقدام به انتشار مطالبي برخلاف موازين اسلامي و عفت عمومي كرد اين اتهام وارد است اما اگر نشريه‌اي در طول انتشار به صورت جزئي اين مطالب را منتشر كند، دور از انصاف است كه اتهاماتي مثل انتشار مطالب خلاف عفت عمومي و موازين اسلامي را به آن منتسب كنيد.

محرري ادامه داد: با توجه به مطالب ذكر شده اتهامات منتسبه در كيفرخواست عليه موكلم را رد مي‌كنم.

براساس اين گزارش فريدون عموزاده خليلي مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ در دفاع از خود، اظهار داشت: در طول چهار سال از انتشار نشريه و بيش از صد و هفتاد و پنج شماره از اين نشريه با وجود اينكه فضاي مطبوعات فضاي پر فراز و نشيبي بوده است، چلچراغ رويه‌ي معتدلي را پيش‌رو گرفته است.

وي افزود: سال گذشته شاهد بوديم كه فيلمي از يك هنرپيشه هاليوودي كه به ابتذال مشهور است از صدا و سيما پخش شد اما اين مساله باعث نشد كه ما فكر كنيم مجوزي در اين باره صادر شده و ما نيز مي‌توانيم اسم اين هنرپيشه يا عكس آن را منتشر كنيم.

عموزاده خليلي با بيان اين‌كه وجود لغزش در نشريه‌اي كه تحريريه‌ي بسيار جواني دارد امري طبيعي است، خاطرنشان كرد: اگر اين لغزش‌ها با تذكر همراه بود ما حتما سعي كرده‌ايم كه آن را جبران كنيم اما با وجود اين يك نشريه در طول چهار سال و با يك تحريريه‌ي جوان حتما با لغزش‌هايي نيز همراه است.

مديرمسوول نشريه‌ي چلچراغ، در توضيح چاپ عكس نيكي كريمي كه در كيفرخواست به آن استناد شده بود، در زماني كه مصاحبه‌ي خبرنگار ما با اين هنرمند به همراه عكس او در نشريه به چاپ رسيد ترجمه‌ي رمان «نزديكي» از حنيف قريشي، دكلمه‌ي اشعار يكي از شاعران و اكران فيلم باج‌خور سه اتفاق هنري بود كه در مورد اين هنرمند اتفاق افتاده بود.

با اين حال ما با فتوشاپ عكس اين هنرمند را كمرنگ كرديم كه از همه‌ي جذابيت‌هاي آن كاسته شد و فكر نمي‌كنم انتشار اين عكس خلاف شرع و عفت عمومي بوده باشد.

مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ، ادامه داد: اگر اين عكس استفاده ابزاري است، پس ما ديگر نمي‌توانيم عكس هيچ خانمي را در نشريه چاپ كنيم. با اين وجود اگر رسما به ما گفته شود كه ديگر عكس خانم‌ها را منتشر نكنيد ما حتما به اين دستور عمل خواهيم كرد.

عموزاده خليلي در دفاع از اتهام ترويج ترانه‌هاي طاغوتي، اظهار داشت: در شماره‌ي ويژه‌اي از نشريه از نويسندگان و اعضاي تحريريه مصاحبه‌هايي چاپ شد كه يكي از آنها مصاحبه با طنزنويس چلچراغ بود. خبرنگار از او سوال كرده بود پنج ترانه‌اي را كه در تمام عمرت به خاطر داري كدام‌هاست كه او گفته بود؟ «كوه»، «ياور هميشه مومن»، «اي دختر صحرا نيلوفر»، «مرهم» و «نياز» كه در توضيح بايد بگويم كه متن كامل اين ترانه‌ها در جمهوري اسلامي و با مجوز رسمي وزارت ارشاد در كتاب‌هاي مختلفي از جمله «يادنامه‌ي فرهاد»، «از ريشه تا هميشه» از اردلان سرافراز، «خفته در تنگنا» به ياد فريدون فروغي، «دريا در من» منتشر شده است و ما فقط اسم آنها را در اين نشريه منتشر كرده‌ايم.

مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ افزود: مضامين برخي از اين ترانه‌ها مضامين بسيار ارزشمندي است و من نمي‌دانم چه ابتذالي در اين ترانه‌هاست و اگر خواننده‌اي اين ترانه‌ها را خوانده است ما كه سي‌دي آن را در نشريه پخش نكرده‌ايم و فقط اسم آنها را آورده‌ايم.

وي افزود: ما در شماره‌هاي مختلف روزنامه رويكرد كاملا هجوآميزي نسبت به ترانه‌هاي طاغوتي و لس‌آنجلسي داشته‌ايم و رويكرد چلچراغ اين نبوده كه مبلغ ترانه‌هاي مبتذل و طاغوتي باشد.

عموزاده خليلي در دفاع از اتهام دعوت زنان به شورش عليه نيروي انتظامي، گفت: زماني كه فوتبال دوستانه‌ي ايران و آلمان قرار بود برگزار شود از چند هفته‌ي قبل در مطبوعات مختلف دولتي و اصولگرا و غير آن گفته مي‌شد كه خانم‌ها مي‌توانند اين مسابقه را تماشا كنند و بسياري از خانم‌ها فكر مي‌كردند مي‌توانند در روز مسابقه در ورزشگاه حاضر شوند. به همين خاطر جمعي از خبرنگاران خانم چلچراغ نيز به ورزشگاه رفتند اما از ورود آنها به ورزشگاه خودداري شد و آنها ديدند كه جمعي از زنان آلماني سوار ماشين به ورزشگاه رفتند. به همين خاطر مقاله‌اي در اين ارتباط در چلچراغ به چاپ رسيد و در آن‌جا گفته شد كه چرا يك خانم ايراني در سرزمين خود و با حجاب كاملا شرعي نمي‌تواند به ورزشگاه برود و نام كشور خود را فرياد بزند اما زنان آلماني مي‌توانند به ورزشگاه بروند.

مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ، گفت: در پاراگراف پاياني اين يادداشت نيز آمده است «تقصير نگهبان و نيروي انتظامي نبود» آيا چنين ادبياتي متضمن توهين و شورش عليه نيروي انتظامي است.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ، در توضيح چاپ مطالبي تحت عنوان «شهريار مهرباني و لبخند»، اظهار داشت: بچه‌هاي چلچراغ از جوانان اين مرز و بوم و فرزندان من و شما هستند. همه‌ي آنها دين‌دارند و به شدت نسبت به آموزه‌هاي ديني تاكيد دارند.

وي افزود: ما مي‌توانيم در چلچراغ كل مطالب را به مطالب ديني كه كليشه‌اي و غير جذاب باشد اختصاص دهيم اما به هيچ وجه اين‌گونه عمل نمي‌كنيم بلكه به عكس تلاش مي‌كنيم مطالب ديني ما را بهترين نويسندگان با صرف بيشترين وقت و با جذاب‌ترين عناصر در تيتر و محتوا بنويسند و رويكردمان نيز اين است كه جواناني كه به نظر مي‌رسد مقداري از دين دور شده‌اند را جذب كنيم.

مدير مسوول نشريه‌ي چلچراغ، خاطر نشان كرد: ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه حتي غير شيعيان نيز علي (ع) را دوست دارند و حتي برايش نذر مي‌كنند و ما در نشريه‌مان با چنين كساني نيز مصاحبه داشته‌ايم. با اين وجود چگونه ممكن است ما كه سراسر وجودمان وابسته به ايشان است شخصيت‌شان را جعل و قلب كنيم.

وي ادامه داد: بر اساس گزارش معاونت امور مطبوعات وزارت ارشاد 85 درصد مطالب چلچراغ مثبت بوده و در مقايسه با نشريات ديگر بيشترين مطالب مذهبي را داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عموزاده‌ خليلي در بيان آخرين دفاع از خود، اظهار داشت: با توجه به مطالبي كه گفتم و با در نظر گرفتن شرايط اين نشريه و مخاطباني كه دارد و قائل شدن به اين‌كه لغزش در كار يك نشريه با تحريريه‌ي جوان وجود دارد از دادگاه محترم هيات منصفه تقاضاي صدور راي برائت را دارم.

Copyright: gooya.com 2016