سه شنبه 24 آبان 1384

گزارش اعطاى جايزه آزادى مطبوعات در شهر سى‌يناى ايتاليا به اكبر گنجى، صداي آلمان

از کلیه‌ی شهرداران ایتالیا خواسته شد شهروندی افتخاری شهر خود را به اكبر گنجی روزنامه‌نگار ایرانی اعطا كنند.


عصر روز سه شنبه ۱۵ نوامبر، روز جهانى‌ نويسندگان در بند، جایزه‌ی «آزادی مطبوعات» در شهر سی ینا به اکبر گنجی، روزنامه نگار و نویسنده‌ی دربند ایرانی داده شد. سازمان غيردولتی گردش اطلاعات ، امنیت و آزادی براى روزنامه‌نگاران و همچنین شهرداری شهر سی ینا برگزارکنندگان مراسم اعطاى جايزه بودند. در اين مراسم دكتر يوسف مولايى، وكيل گنجى و ماشاالله شمس‌الواعظين، نايب رييس و سخنگوى انجمن دفاع از آزادى مطبوعات ايران، حضور داشتند.

گزارش مریم افشنگ، گزارشگر رادیو صدای آلمان، از سی ینا

ساعتی قبل از شروع مراسم شهرداری سی ینا در بیانیه‌ای بطور رسمی اعلام کرد که جایزه‌ی آزادی مطبوعات به اکبر گنجی داده می‌شود. در این بیانیه از کلیه‌ی شهرداران ایتالیا خواسته شد خیلی فوری شهروندی افتخاری شهر خود را به این روزنامه‌نگار ایرانی بدهند. همچنین در این جلسه اعلام شد، از آنجا که ۳۰ نوامبر در ایالت توسکانا به مناسبت لغو حکم مجازات اعدام در سال ۱۸۱۹ تعطیل رسمی بشمار می‌رود، توسکانا این روز را برای همدردی با اکبر گنجی بنام او ثبت کند. سخنگوی شهردار همچنین گفت، کسانی که می‌گویند مسلمانان نمی‌توانند دمکرات باشند اشتباه می‌کنند. گنجی یک مسلمان معتقد است و در راه دمکراسی و آزادی در زندان بسر می‌برد. پس از اعلام رسمی این جایزه مراسمی با پیام ویدئویی معصومه شفیعی، همسر گنجی، آغاز شد. او در این بیانیه ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: «این جایزه به من نیرو می‌دهد که خودم را تنها احساس نکنم. گنجی را تنها احساس نکنم. خانواده‌ام را تنها احساس نکنم و بدانم کسانی مایل به دلگرمی و پشتیبانی از ما هستند.» شفیعی در این پیام از فعالیت های مطبوعاتی همسرش، از دلایل محکومیت ۶ سال زندان وی و سختی های این دوران گفت، و در آخر افزود: «من امیدوارم هیچکدام از شما چنین شرایطی را تجربه نکنید. امیدوارم زمانی برسد که انسانها به جرم فکرکردن در هیچ کجای جهان چنین هزینه هایی را نپردازند.

یوسف مولایی، وکیل اکبر گنجی، ماشااله شمس‌الواعظین، نایب رییس «انجمن صنفی خبرنگاران »، احمد رفعت، خبرنگار ایرانی‌تبار مقیم ایتالیا، استفانو مارچلی بنیانگذار سازمان گردش اطلاعات، امنیت و آزادی و شهردار "سی‌ینا" از سخنرانان رسمی این مراسم بودند. جایزه‌ی آزادی مطبوعات ۵ سال است که به خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی تعلق می‌گیرد که در اقصى نقاط جهان برای آزادی بیان و مطبوعات قلم می‌زنند. از آنجا که اکبر گنجی در زندان بسرمی‌برد برگزارکنندگان این مراسم تندیس این جایزه را بدست یوسف مولایی، وکیل وی سپردند. پس از سخنرانی سخنرانان رسمی، آنت هارتمن هلندی‌تبار تک‌گویی هنرمندانه‌ای را که شرح حالی از زندگی همسر گنجی بود، به نمایش گذاشت. لازم به یادآوری ست که صبح امروز تظاهراتی مقابل سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد. از اینرو روزنامه ی محلی سی ینا تیتر صفحه‌ی اول خود را با عنوان «تهران علیه سی‌ینا» آراست.

مصاحبه تلفنى كيواندخت قهارى با ماشاالله شمس‌الواعظين و دكتر يوسف مولايى

دویچه وله: آقای شمس الواعظین، با چه احساسی به این تناقض برخورد می‌کنید، این تناقض را چگونه توضیح می‌دهید که یک نفر در گوشه ای از جهان در زندان است و در گوشه دیگری از جهان به وی ارج می گذارند و به او جایزه می‌دهند؟

ماشااله شمس الواعظین: من فکر می‌ کنم احساسی فراتر از این احساس دیگرست و اینکه در تهران امروز تعدادی تظاهرات می‌کنند علیه دولت ایتالیا و در همان روز تعدادی از مردم در شهر سی ینا، یعنی شهری که برای اولین بار در تاریخ اروپا حکم اعدام در آن لغو می‌شود و تبدیل می شود به مرکز لغو حکم اعدام در تاریخ اروپا، در این شهر همصدا شهرداری و سازمانهای حقوق بشری به یک زندانی اسیر در زندانهای ایران جایزه می دهند. تفاوت بین این دو احساس اینست که در تهران تظاهرات با هماهنگی دولت و حکومت و مردهای حکومتی انجام می شود، ولی در آنجا مراسم با هماهنگی و خواست و اشتیاق خود مردم و سازمانهای حقوق بشری صورت می‌گیرد. این احساس برای من جاذبه‌اش خیلی بیشتر است.

دویچه وله: آقای شمس‌الواعظين، شما در آنجا از طرف آقای گنجی سخن می‌گویید. چه پیامی از طرف گنجی و آزادیخواهان ایران می‌دهید برای اجتماعی که در سی ینا در ایتالیا است؟

ماشااله شمس الواعظین: من البته از طرف گنجی سخن نخواهم گفت. وکیل ایشان آقای مولایی هستند، صحبت خواهند کرد. من از طرف خودم صحبت خواهم کرد. علاوه بر این بعنوان سخنگوی «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران» و «انجمن صنفی روزنامه نگاران» ایران از مردم سی ینا، از شهرداری سی ینا و از بنیاد گردش اطلاعات و‌ آزادی در ایتالیا تشکر خواهم کرد بخاطر همدردی اش با زندانیان مطبوعاتی و سیاسی در ایران.

دویچه وله: آقای شمس بسیار سپاسگزارم که وقت تان را در اختیار ما قرار دادید. ممکن است با آقای دکتر مولایی صحبت کنم؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دویچه وله: آقای دکتر یوسف مولایی، چه احساسی دارید به اینکه با موکل شما بعنوان «متهم» و «خلافکار» برخورد می‌شود و در جای دیگر بعنوان آزاداندیش به وی ارج می‌گذارند؟

یوسف مولایی: بهرحال این نشان می دهد که جامعه‌ی جهانی همه جا به یک رنگ نیست، ولی یک سیر رو به کمال را در دنیا طی می‌کند و مسایل انسانی بعنوان یک مسئله‌ی کل جامعه جهانی و نه بعنوان یک مسئله‌ی سیاسی و یا حتا اقتصادی در اینجا دیده می‌شود. و از این جهت من احساس خوبی دارم که موکل من در شهری مثل سی ینا که شهری کوچک، ولی به لحاظ فرهنگی بسیار قدیمی، با سابقه و جایی که افتخار این شهر است که برای اولین بار حکم اعدام در اروپا لغو کرده، اینجا از گنجی تمجید می‌شود و از حقوق وی صحبت می شود.

دویچه وله: آقای مولایی، پیام این حرکت را برای آزادیخواهان داخل ایران چه می‌دانید؟

یوسف مولایی: من قبل از اینکه به اینجا بیایم در مورد این جایزه بررسی کردم و اطلاعاتی دریافت کردم. این جایزه‌ای ست که نه دولت ایتالیا و نه هیچ نهاد وابسته به دولت در آن حضور ندارد و نقش ندارد. این یک نهادی ست که پایه و بنیادش براساس کار خبرنگاری هست و یکنوع همبستگی بین خبرنگاران این جایزه شکل می‌گیرد و بی‌توجه به رنگ، نژاد، دین، مذهب و اعتقادات این شهر این جایزه تعلق به او می گیرد، صرفا بخاطر فعالیتی که در زمینه ی خبرنگاری انجام داده است و بخاطر آن نقش مثبتی که در ابتکار کار خبرنگاری از خود نشان داده است،‌ و برای همین این جایزه بعنوان احترامی به یک کار است، نه به یک شخص. البته آقای گنجی بعنوان نماد کسی که توانسته از این حرفه در ایران بخوبی دفاع بکند و ارزش آن را نشان بدهد در اینجا از وی تمجید می شود.

دویچه وله: فکر می‌کنید مسئولین دولت جمهوری اسلامی با این تقدیر جهانی از گنجی به اندیشه فرو می‌روند یا پرونده آقاى گنجى سنگین‌تر می‌شود؟

یوسف مولایی: ببینید، ما حقوقدانها کارمان پیش بینی مسایل نیست. من فقط از موضع حقوقی می‌توانم مسئولین را بررسی کنم و واقعا، همانطور که گفتم، چون اعطای این جایزه از طرف یک نهاد دولتی نیست و در آن معادلات و محاسبات بین دولت‌ها که مسایل بهرحال اقتصادی و سیاسی در آن پررنگ است، نمی‌تواند وارد آن مقوله بشود. از این دید، انتظار من اینست که مسئولین عکس العمل منفی نسبت به اعطای این جایزه نشان ندهند، برای اینکه به لحاظ حقوقی بهیچوجه داخل آن نوع از مناسبات و مداخلاتی که ایران به آن حساس است آن جایزه داده نمی شود.

دویچه وله: آقای دکتر مولایی از شما بسیار سپاسگزارم که به ما وقت دادید.

Copyright: gooya.com 2016