سه شنبه 1 آذر 1384

ديدار رئيس جمهور عراق با هاشمي رفسنجاني، ايلنا

هاشمي‌‏رفسنجاني: نشانه‌‏هاي تدبير مناسب در مسؤولان عراق ديده مي‌‏شود
طالباني: بدون حمايت‌‏هاي ايران در آن روزهاي سخت، امروز به اين جايگاه نمي‌‏رسيديم‌


تهران- خبرگزاري كار ايران

"اكبر هاشمي‌‏رفسنجاني" رئيس‌‏ مجمع تشخيص مصلحت نظام و "جلال طالباني" رئيس‌‏جمهور عراق با يكديگر ديدار و درباره مسائل منطقه و روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق با يكديگر گفت‌‏وگو كردند.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، رئيس‌‏ مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار وجود عراق آرام، متعهد و منسجم را خواست جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: عراق مستقل و آزاد براي منطقه بسيار با ارزش است و مي‌‏تواند در كنار جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورهاي منطقه در حل مشكلات جهان اسلام و خاورميانه نقش بارزي را ايفا كند.
هاشمي‌‏رفسنجاني گفت: نشانه‌‏هاي بلوغ، رشد و تدبير مناسب در مردم و مسؤولان عراق ديده مي‌‏شود و براي جمهوري اسلامي ايران هيچ خواستي بهتر از اين نيست كه شاهد حكومت مردم عراق بر سرنوشت خويش باشد.
وي افزود: توانايي‌‏هاي ملت عراق در فرايند سياسي نشان داد كه بدون حضور و مداخله بيگانگان و تحميل خواست‌‏ها و اراده خارجي قادر خواهد بود كشور خويش را اداره كند.
رئيس‌‏جمهوري عراق نيز با تشكر از مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص عراق، گفت: ملت عراق هرگز حمايت‌‏ها و پشتيباني‌‏هاي دولت و ملت ايران را از خود فراموش نخواهد كرد.
وي افزود: ملت عراق به خوبي مي‌‏داند اگر حمايت‌‏هاي جمهوري اسلامي ايران در آن روزهاي سخت و تاريك وجود نداشت، امروز به اين جايگاه نمي‌‏رسيد.
طالباني دو هدف عمده سفر خود به ايران را يكي سپاس و تشكر از مقامات و مردم ايران در حمايت از مردم عراق و ديگري ادامه و توسعه روابط تاريخي و استراتژيك دو كشور در زمينه‌‏هاي سياسي، اقتصادي و تجاري عنوان كرد.
هاشمي رفسنجاني در اين ديدار ايجاد تفرقه در عراق را خواست دشمنان مردم اين كشور عنوان كرد و گفت: دولت و ملت عراق امروز بيش از گذشته به سعه‌‏صدر و تحمل سليقه‌‏هاي مختلف نياز دارند و اگر با اختلافات به صورت مسالمت‌‏آميز برخورد شود، آرامش سريع‌‏تر حاصل خواهد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدامات تروريستي و برخي حركت‌‏هاي مشكوك را هزينه‌‏هاي عبور از شرايط، قبل از ورود به شرايط مطلوب خواند و گفت: اتفاقات و اعمال جنايتكارانه‌‏اي كه در عراق اتفاق مي‌‏افتد، براي ما بسيار تلخ است، هر چند رسيدن به جايگاه مطلوب اين گونه هزينه‌‏ها را توجيه‌‏پذير مي‌‏كند.
هاشمي‌‏رفسنجاني برگزاري انتخابات آتي در عراق را مرحله سختي عنوان و اظهار اميدواري كرد كه مردم و دولت عراق از اين مرحله سربلند بيرون آيند و تحولات نشان مي‌‏دهد، اوضاع عراق به نفع ملت اين كشور رو به پيشرفت است.
جلال طالباني نيز وجود تفرقه درعراق را مانعي در جهت رسيدن به جايگاه مطلوب عنوان كرد و گفت: تلاش خواهيم كرد عراق جديد عراقي متعلق به همگان باشد و همه در اداره آن نقش خود را ايفا كنند.
رئيس‌‏جمهور عراق، تروريسم و اشاعه آن را به ضرر همگان توصيف كرد و اظهار اميدواري كرد: با بازسازي نيروهاي پليس و امنيتي در عراق اين گونه اقدامات ريشه‌‏كن شود.
جلال طالباني انتخابات آينده عراق را براي مردم اين كشور سرنوشت‌‏ساز دانست و گفت: اين فرصت خوبي براي كل مردم عراق است كه با شركت در آن سرنوشت خود را مشخص كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: اميدوارم در مجلسي كه پس از اين انتخابات مشخص مي‌‏شود، همه طيف‌‏هاي عراقي حضور داشته باشند.
هاشمي‌‏رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود اعلام آمادگي كرد كه در صورت خواست دولت عراق، تجربه جمهوري اسلامي ايران در سازندگي و بازسازي پس از جنگ در اختيار اين كشور قرار گيرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي ايران مي‌‏تواند در ارائه خدمات عمومي در زمينه‌‏هاي آب، برق، گاز و تلفن به مردم عراق كمك كند.
رئيس‌‏جمهور عراق نيز شرايط تاريخي كنوني را لحظه‌‏اي مناسب براي داشتن روابط گسترده ميان ايران و عراق دانست و گفت: روابط ايران و عراق براي ملت هر دو كشور مفيد خواهد بود.
هاشمي رفسنجاني خواستار رفع موانع براي حضور گسترده زوار ايراني در عراق و همچنين سفر مردم اين كشور به ايران شد و جلال‌‏طالباني در پاسخ به اين مطلب اظهار اميدواري كرد كه به زودي اين امر محقق شود.
رئيس‌‏جمهور عراق همچنين از اكبر هاشمي‌‏رفسنجاني براي سفر به عراق و زيارت عتبات عاليات دعوت به عمل آورد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار رئيس جمهور عراق با هاشمي رفسنجاني، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016