پنجشنبه 3 آذر 1384

وعيدي، معاون امور بين‌الملل شوراي عالي امنيت : در اجلاس نه تنها ارجاع به شوراي امنيت مطرح نيست، بلكه از صدور قطعنامه نيز صرف نظر شده، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


جواد وعيدي ابراز داشت: با توجه به اخبار منتشر شده از جانب منابع ديپلماتيك، اروپا از ادامه‌ي ايجاد فضاي فشار و تهديد در اين اجلاس دست برداشته است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از وين، جواد وعيدي، معاون امور بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، در جمع خبرنگاران تصريح كرد: امروز در جريان اجلاس شوراي حكام نه تنها موضوع هرگونه ارجاع مساله‌ي ايران به شوراي امنيت مطرح نيست، بلكه حتي از صدور قطعنامه نيز صرف نظر شده است.

وي هم‌چنين تصريح كرد: ايران پيش از اين نيز توصيه كرده بود كه براي تسهيل زمينه‌ي ادامه‌ي همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، افزودن بر تهديد و فشار مثمر ثمر نيست.

وعيدي ادامه داد: از ايجاد فضاي معتدل استقبال مي‌كنيم و اميدواريم اين زمينه‌ي ايجاد فضاي معتدل به اين اجلاس ختم نشود.

وي افزود: اروپايي‌ها با طرح اين موضوع قصد داشتند تا مواضع خود را براي عدم تعهد توضيح دهند تا آنها را با خود همراه كنند.

وعيدي ابراز داشت: اين نكته‌ي مهمي است كه عدم تعهد بيانيه‌ي خود را نهايي كرد و سفير مالزي آن را امروز مي‌خواند.

اين عضو ارشد هيات ايراني در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: اصل اين بيانيه اين است كه همراهي زيادي با مواضع ايران صورت گرفته است و بر حق ايران براي دسترسي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي تاكيد شده و نيز از آمادگي ايران براي انجام مذاكره با اروپا استقبال شده است. هم‌چنين اعضاي عدم تعهد در اين بيانيه خواستار برخورد قانوني با بحث اقلام دو منظوره در ايران شده‌اند.

وعيدي هم‌چنين بيانيه‌ي عدم تعهد را از جمله شرايطي قلمداد كرد كه به نفع ايران به حساب مي‌آيد و نوعي همراهي با تهران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم چنين با اشاره به پيش‌بيني‌هاي گذشته در خصوص احتمال ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كرد: اكنون مساله‌ي يو سي اف اصفهان در هيچ ادبياتي مطرح نيست و حتي قطعنامه‌اي هم قرار نيست صادر شود و اين ناشي از سه عامل است.

وعيدي ادامه داد: انجام محاسبات واقع‌گرايانه، ديپلماسي همه‌جانبه به معناي كار با همه‌ي طرف‌ها و نيز اتكا به توان و وحدت ملي، سه عامل رسيدن به شرايط امروز است.

اين عضو ارشد هيات ايران در شوراي حكام، در پايان تصريح كرد: امروز با شرايط جديدي روبه‌رو هستيم و راهكارهاي جديدي ايجاد شده است؛ اما اين بدان معنا نيست كه در ادامه با مشكلي مواجه نشويم.

Copyright: gooya.com 2016