چهارشنبه 23 آذر 1384

کاظم کردواني: جامعه روشنفکری ایران باید با تفکری که بر مبنای آن قتل های زنجیره‌ای انجام شد، مبارزه کند، راديو فردا

در آغاز هشتمین سالگرد قتلهای زنجیره‌ای، مراسم یادبود این قربانیان توسط کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در در پایتخت فرانسه برگزار شد. کاظم کردوانی پژوهشگر ایرانی، در سخنرانی خود بیش از هر چیز به لزوم یادآوری این جنایات در جهت حفظ خاطره قربانیان تاکید کرد. کاظم کردوانی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید جامع روشنفکری ضمن رساندن صدای این فاجعه به گوش جهان، باید اندیشه ای را که پشت سر این قتلها بود، بشکافد. به گفته وی این قتلها بر مبنای نوعی تفکر معین انجام شده که مبارزه با این نگاه توسط جامعه روشنفکری مورد استفاده نسلهای بعد قرار می‌گیرد و باعث می‌شود خون قربانیان پایمال نشود
ميرعلي حسيني (پاريس)
-----------------------------------------

میر علی حسینی (رادیو فردا): در آغاز هشتمین سالگرد قتلهای زنجیره‌ای مراسم یادبود قربانیان قتلهای زنجیره‌ای توسط کمیته دفاع از زندانیان سیاسی اخیرا در پایتخت فرانسه برگزار شد که طی آن کاظم کردوانی پژوهشگر ایرانی، که از هنگام کنفرانس برلین در اروپا به سر می برد، در آن سخنرانی کرد. کاظم کردوانی در سخنان خود بیش از هر چیز به لزوم یادآوری این جنایات در جهت حفظ خاطره قربانیان و فراموش نشدن آنچه پس از قتل آزادیخواهان ایران، قتلهای زنجیره‌ای نام گرفت، تاکید کرد.
کاظم کردوانی در گفتگویی با رادیو فردا، در مورد قتلهای زنجیره‌ای به پرسشهای ما پاسخ گفت.

کاظم کردوانی: واقعیت این است که مجموعه کسانی که در جریان قتلهای زنجیره‌ای از دست ما و از دست جامعه ما رفتند، در واقع از مختاری، پوینده، احمد میرعلائی، غفار حسینی، دکتر احمد تفضلی، داریوش فروهر، پروانه اسکندری، مجید شریف، پیروز دوانی و... که فهرست بزرگی هست، تصور من این است که خون اینها لوث نمی‌تواند بشود. یعنی این سرپوش گذاشتن مصنوعی که انجام شده، یک امر گذراست در تاریخ ما. منتهای مراتب، آنچه را که ربط دارد از لحاظ حقوقی، بله، کسانی که عاملین اصلی و آمرین اصلی این قتلها بودند، بدون کیفر ماندند در جامعه و در دادگاهی که به اصطلاح تشکیل شد برای مسببنان درجه سوم و چهارم قتلهای زنجیره‌ای خانواده فروهرها و پوینده و مختاری در این دادگاه شرکت نکردند، به عنوان اعتراض علیه ساختگی بودن این دادگاه و وکلای آنها، خانم شیرین عبادی، آقای ناصر زرافشان و آقای بشیری هم شرکت نکردند. خیلی چیزها را خیلی کسان سعی کردند از لحاظ حقوقی و از لحاظ اداری ختم شده تلقی بکنند، منتها هرگز موفق نشدند.

م. ع. ح: جامعه روشنفکران، بویژه در خارج از کشور، چه اقداماتی را قادر است انجام دهد که بتواند صدای این فاجعه را هر چه بیشتر به گوش جهان برساند؟

کاظم کردوانی: یک، پیگیری این در مجامع بین‌المللی مطرح است. دوم شکافتن اندیشه‌ایست که پشت سر این قتلها بوده. چون مساله اصلی تمام کسانی که در این راه جانشان را از دست دادند، آزادی این جامعه بوده، دموکراسی بوده. حقیقت این است که این قتلها بر مبنای یک تفکر معین انجام شده. در نتیجه مبارزه کردن با این نوع نگاه، این را انجام بدهد جامعه روشنفکری که این بتواند مورد استفاده نسلهای بعدی ما قرار بگیرد، من فکر می کنم که خون این عزیزان هدر نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

م. ع. ح: آیا پس از روی کار آمدن حکومت جدید در ایران، شما فکر می‌کنید که موقعیت روشنفکران ایران که برای آزادی فعالیت می کنند، در خطر باشد؟

کاظم کردوانی: من احساسم در این چند ماهه، اولین چیزی که احساس کردم این است که همه چیز قفل شده. کاملا بسته شده همه چیز و از پایین به نظر می‌آید دارند می‌بندند. فضایی آفریده شده که انسانها احساس ناتوانی بکنند، در فعل و انفعالات فکری خودشان. این فضا بوجود آمده. منتها یک چیزی که واقعا می شود به ضرس قاطع گفت، تا زمانی که انسان موجود است، حالا در هر جا واز جمله در جامعه ما، آزادی جزو سرشت انسان است. این را نمی شود از انسان دریغ کرد و گرفت و فقط امیدواریم شرایطی بوجود بیاید که بدون خشونت این حاصل شود.

Copyright: gooya.com 2016