یکشنبه 27 آذر 1384

ديدار همه با مصباح يزدي، امروز

مشارکت: 1-بعضي از خبرهايي كه اين روزها گفته مي‌شوند، اما يا شنيده نمي‌شوند يا خواننده و شنونده با بي‌تفاوتي شانه‌هاي خود را بالا مي‌اندازد و از كنار خبر مي‌گذرد. گويي كليشه رخدادها اينقدر تكراري شده است كه خبر آنها ديگر چندان جلب توجهي نمي‌كند. به هرحال اوضاع در حال تغيير است، يا به قول علما «در حال گذار»، و طبيعي است كه خبرهاي غيرمنتظره را اينقدر بشنويم كه ديگر از شنيدنشان تعجب نكنيم.

2-يكي از اين كليشه-خبرهاي تكراري اما مهم، اخبار مربوط به ديدارهاي آيت الله مصباح يزدي است. چه فرقي مي‌كند؛ وزير ارشاد باشد كه به حضور ايشان مشرف شده يا فرماندهان سپاه يا گروهي از بسيجيان يا حتي خود رئيس‌جمهور كه براي چندمين بار پس از آغاز كار خود به حضور ايشان رسيده است. مهم اين است كه اين كليشه كه در يك وضعيت طبيعي چندان طبيعي به نظر نمي‌رسد، در وضعيت كنوني اينقدر تكرار مي‌شود كه انگار همه مي‌پذيرند به «ديدار» آيت الله مصباح يزدي رفتن، «به خدمت ايشان» رسيدن و ابراز ارادت و كسب رهنمود از ايشان يكي از برنامه‌هاي دوره‌اي مسؤولان جديد دولتي و غيره است.

3-يك آمارگيري سرانگشتي نشان مي‌دهد كه تعداد ديدارهاي اعلام شده مسؤولان دولتي، بسيجي و نظامي با آقاي مصباح در سه ماهه گذشته بيش از پانزده مورد بوده است؛ يعني به طور متوسط هر شش روز يك «ديدار». يك آمارگيري ديگر نشان مي‌دهد كه در چهل روز گذشته بيش از بيست موضع‌گيري، توصيه و سخنراني از ايشان در خبرگزاري‌ها منعكس شده است؛ يعني هر دو روز يك «رهنمود» و جالب است كه عمده اين فعاليت‌ها نيز، هم انعكاس خبري دارد و هم در جهت تأثيرگذاري بيشتر بر دولت جديد است.

4-وقتي آقاي احمدي نژاد در اولين هفته پس از سوم تير بلافاصله پس از ديدار با مقام رهبري به شهر قم رفت و به ديدار آقاي مصباح يزدي شتافت، و اين ملاقات به اطلاع رسانه‌هاي گروهي رسانده شد و خبر و تصاوير آن نيز از صداوسيما پخش شد، براي ناظران سياسي اين سؤال به طور جدي مطرح شد كه نسبت آقاي احمدي نژاد و دولت جديد با آيت الله مصباح يزدي چيست؟ آيا آنگونه كه شايع شده است ايشان قرار است تغذيه تئوريك دولت را برعهده گيرد؟ آيا آقاي احمدي نژاد جدا از شعارهايي كه در دوران انتخابات مطرح كرده و انتظاراتي كه در مردم ايجاد شده، معتقد به پياده كردن ايده‌هاي آقاي مصباح يزدي است؟ آيا دولت اسلامي كه آقاي احمدي نژاد در بدو دوران رياست جمهوري خود شعار آن را مطرح كرد، به معناي دولتي است كه اسلام با قرائت آقاي مصباح را نصب العين خود قرار دهد؟

5-جايگاه آقاي مصباح در ذهن دولتمردان و بخشي از نظاميان از اين جهت نيز جاي پرسش بوده است كه چرا ايشان و ديگران نه؟ طبيعي است كه هرجا دولت نياز به نظر روحانيون و مراجع معظم داشته باشد، عموم مراجع تقليد مي‌توانند به دولت كمك كنند. در مسائل حكومتي نيز رهبري نظام در چارچوب قانون به مسائل كلان كشور اشراف دارند و طبيعتا مسئوليت اينگونه رهنمودها و توصيه‌ها، خصوصاً آنجا كه از حوزه خاص مذهبي خارج مي‌شود و به مسائل اساسي نظام برمي‌گردد، برعهده ايشان است. در اين ميان جايگاه آيت الله مصباح يزدي به طور جدي جاي سؤال دارد. مسؤولاني كه مرتباً به ديدار ايشان مي‌روند و لابد تلاش مي‌كنند نظرات ايشان را در حيطه مسئوليت‌هاي خود به كار بندند، چرا از اينگونه ديدارها با ديگر علما و مراجع ندارند؟

6-يكي از محورهاي اصلي شعارها و سخنان آقاي احمدي نژاد در دوران انتخابات، نفي تمام 16 ساله و انتقاد تمام عيار و بي‌استثنا از دو دولت قبلي بوده است. در عين حال ايشان گفته‌اند كه الگوي آرماني حكومت در ذهن ايشان چيزي از جنس دهه اول انقلاب است و دولت ايشان تلاش مي‌كند شرايط را براي ظهور امام زمان مهيا مي‌كند. با اين الگو، باز اين پرسش بيشتر بر ذهن بينندگان سنگيني مي‌كند كه حضرت آقاي مصباح يزدي در آن يك دهه و در زمان مبارزات انقلاب در كدام عرصه فعاليت داشتند، قبل از انقلاب در كدام زندان رژيم سمتشاهي در بند بوده‌اند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا قبل از رحلت حضرت امام در چه جبهه‌اي به انقلاب خدمت مي‌كرده‌اند؟ به هرحال اگر قرار است ايشان تئوريسين جديد نظام اسلامي باشند، بايد مشخص شود كه بنيانگذار جمهوري اسلامي كدام مسئوليت‌هاي كليدي و حساس را به ايشان سپرده است و در آن يك دهه چند كلمه در دفاع از انقلاب و نظام و عليه رژيم طاغوتي مطلب نوشته‌اند؟

7-حتماً توضيحات آگاهان را درباره زندگينامه آقاي مصباح بايد بشنويم. اما آنقدر كه گفته‌اند و مي‌گويند، ايشان پس از سال 41 كه دو سه نامه را به همراه گروهي از روحانيون انقلابي امضا كردند، ديگر هيچ فعاليت آشكاري در راستاي مبارزه يا رژيم سابق نداشته‌اند. هيچ اطلاعي از فعاليت‌هاي احياناً مخفي ايشان نيز در دست نيست و اسنادي نيز در اين باره تاكنون منتشر نشده است! در دوران انقلاب نيز وضع به همين منوال است و در يك دهه اول انقلاب نيز حضرت امام هيچگاه از ايشان براي كار مهم يا مسئوليتي دعوت نكردند. با اين حساب مي‌توان به سادگي نتيجه‌گيري كرد كه ايشان در همين 16 ساله اخير به صحنه فعاليت‌هاي سياسي و حكومتي روي آورده‌اند، همين شانزده سال كه از قضا آقاي احمدي نژاد به شدت از آن انتقاد دارد.

8-به هرحال همه مي‌دانند كه آيت الله مصباح يزدي نماينده و سخنگوي يك قرائت مشخص از اسلام است. اگر دو قرائت بنيادگرايانه و نوگرايانه از دين و طيف تلقي‌هاي بين اين دو را در نظر بگيريم، ايشان در يك سر طيف و البته در انتهاي آن سر طيف قرار مي‌گيرند. بسياري از مردم سخنراني‌هاي ايشان پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران را به خاطر دارند و با ديدگاه و تلقي ويژه ايشان از دين آشنايند. در اين ميان، اينكه دولت جديد و نيروهاي نزديك به آن آگاهانه سعي دارند خود را پيوسته و وابسته به آقاي مصباح نشان دهند، جاي تعجب و صد البته حساسيت برانگيز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار همه با مصباح يزدي، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016