جمعه 2 دی 1384

يک مقام مسوول در صنايع هوايي: دستور بازگشت به مهرآباد امكان هرگونه تصميم‌‏گيري را از خلبان، ايلنا

- تيم كارشناسان بررسي‌‏كننده سانحه از مكالمات خلبان با برج مراقبت نيروي هوايي ارتش غافل مانده‌‏اند


تهران- خبرگزاري كار ايران

در حالي كه تمامي افكار و اذهان كارشناسان بررسي سانحه هواپيماي C-130 به مكالمات برج كنترل مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد با خلبان بابك گوهري معطوف شده، به نظر مي‌‏رسد ذهن كارشناسان بررسي‌‏كننده سانحه اين هواپيما، از مكالمات كاروان (برج مراقبت كوچك نيروي هوايي ارتش) با خلبان در طول پرواز و زمان وقوع حادثه غافل مانده است.

يك مقام مسوول در صنايع هوايي وابسته به نيروهاي مسلح, درگفت و گو با خبرنگار ايلنا، صحت اين مطلب كه كاروان، خلبان گوهري را ملزم به فرود هواپيما در فرودگاه مهرآباد كرده و وي را از فرود در فرودگاه قلعه‌‏مرغي و امام خميني بر حذر كرده، در هاله‌‏اي از ابهام باقي مانده، در حالي كه بررسي صحت و سقم اين موضوع از سوي متخصصان كميسيون بررسي سانحه بايد مورد تاكيد و توجه قرار گيرد.
وي، در ادامه افزود: نكته قابل تامل در اين ميان، نبود هيچ يك از ناوگان هواپيماي C-130 در فرودگاه مهرآباد است ؛ چرا كه تمامي هواپيماي C-130 نيروي هوايي ارتش براي شركت در مانور اعزام شده بودند و هواپيماي ساقط شده C-130 حامل خبرنگاران و پرسنل نيروي هوايي ارتش، آخرين هواپيمايي بود كه ‏بايد به منظور شركت در مانور به چابهار اعزام مي‌‏شد. بنابراين, هيچ هواپيمايي از اين نوع در مهرآباد براي جايگزيني هواپيماي دچار نقص فني در آن شرايط وجود نداشته است.
مقام مسوول، در ادامه تصريح‌‏كرد: از سوي ديگر, در هنگام فرود اضطراري هر هواپيمايي، خلبان تعيين‌‏كننده شرايط است و فرودگاه محل فرود هواپيما را تعيين مي‌‏كند ؛ اما در مورد هواپيماهاي نظامي اين مساله صدق نمي‌‏كند. بنابراين, احتمال اين كه كاروان خلبان گوهري را ملزم به فرود در مهرآباد كرده و وي را از فرود در ساير فرودگاه‌‏هاي اطراف مهرآباد بر حذر كرده باشد، امري قوي و محتمل به نظر مي‌‏رسد.
اين در حالي است، كه مسوولان در خصوص دليل عدم فرود هواپيما در ديگر فرودگاه‌‏ها و دليل بازگشت آن به مهرآباد، درخواست خلبان را اعلام كرده‌ ‏بودند.
وي، تصريح‌‏كرد: اظهارات خلبان دومي كه مقرر بود به جاي بابك گوهري كنترل هواپيماي C-130 را به دست گيرد، بر اين مطلب دلالت مي‌‏كند كه وي پس از دريافت دستور پرواز از سوي مقامات بالاتر، پس از چك هواپيما و اطلاع از وجود نقص فني هواپيما، از هدايت آن امتناع كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مقام مسوول، ادامه ‌‏داد: براساس اظهارات كارشناسان، بررسي نحوه چگونگي تعمير و نگهداري و تعويض قطعات در مطابقت اين فرايند با استانداردها در بخش تعمير و نگهداري نيروي هوايي از اهم مواردي است كه بايد از سوي متخصصان تيم بررسي اين سانحه مورد توجه و بررسي بيشتر قرار گيرد، تا در آينده شاهد سانحه‌‏هايي از اين دست نباشيم.
براساس اين گزارش، با وجود آن كه ستوان نادري به عنوان خلبان اول هواپيما كه حاضر به پرواز نشده در مجلس حاضر شد و توضيحاتي در اين خصوص داد ؛ اما روز سه‌‏شنبه گذشته، سرتيپ محمدحسن نامي، معاون رييس ستاد مشترك ارتش، كه براي حضور در جلسه فراكسيون اقليت به مجلس رفته بود، در جمع خبرنگاران، جابه‌‏جايي خلبان هواپيماي ساقط شده را تكذيب كرد و گفت: هواپيماي C-130 با همان خلبان اوليه پرواز كرده و خلبان اين هواپيما هيچ تغييري نكرده است.

Copyright: gooya.com 2016