چهارشنبه 7 دی 1384

مهدي كروبي: فضاي خدا را نيز از ما گرفته‌‏اند! ايلنا

اگر يكي از آيات عظام خواست در خارج براي دفاع از اسلام شبكه تاسيس كند خلاف قانون است

تهران- خبرگزاري كار ايران

ساختمان مركزي حزب اعتماد ملي شب گذشته با حضور مهدي كروبي، دبير كل اين حزب افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين مراسم به جز مهدي كروبي، موسوي خوئيني‌‏ها، عبدالله نوري، عبدالواحد موسوي لاري، موسوي بجنوردي، محمدعلي ابطحي، امام جمراني و اعضاي شوراي مركزي و جمعي از فعالان سياسي كشور حضور داشتند.
در اين مراسم مهدي كروبي، دبير كل حزب اعتماد ملي با اظهار اميدواري از آنكه در سال‌‏هاي آينده ساختمان بزرگتر و مناسب‌‏تري براي حزب اعتماد ملي تهيه شود، از حضور تمام حاضران در مراسم به ويژه موسوي بجنوردي، عبدالله نوري و موسوي خوئيني‌‏ها تقدير و تشكر كرد.
وي در ادامه به ارايه گزارشي از روند تشكيل حزب، انتشار روزنامه و تشكيل تلويزيون صبا پرداخت و با تاكيد بر اينكه تلويزيون صبا متعلق به حزب اعتماد ملي نيست، گفت: به همت دوستان توانستيم اصل مطلب را كه تشكيل حزب بود، تشكيل بدهيم و تلاش كرديم تا اساسنامه حزب در زمان وزارت آقاي موسوي لاري تنظيم و موافقت اصولي را از وزارت كشور كسب كنيم.
وي تصريح كرد: هم اكنون نيز وزارت كشور منتظر اساسنامه و مرامنامه حزب است، البته در همين مدت نيز دفاتر كميته‌‏ها و ساختمان مركزي حزب شكل گرفته است و در دولت قبلي نيزتلاش كرديم تا مجوز انتشار روزنامه را بگيريم كه البته در آن زمان مجوز اين روزنامه به نام من صادر شد ولي پس از مدتي در نامه‌‏اي كه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشتيم، مجوز به نام آقاي حق‌‏شناس صادر شد.
كروبي با بيان اينكه هم اكنون شوراي سردبيري روزنامه تشكيل شده است، از انتشار روزنامه در دي ماه خبر داد.
وي ضمن انتقاد از عدم اجازه پخش برنامه‌‏هاي شبكه ماهواره‌‏اي صبا، گفت: چرا بايد در جامعه ما فضايي ايجاد شود تا روزنامه‌‏ها و شبكه‌‏هاي خارجي بتوانند به راحتي برنامه‌‏هاي خود را پخش كنند ولي يك تلويزيون داخلي نمي‌‏تواند برنامه توليد كند.
كروبي در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي در شرايط بسيار سخت و با مشكلات فراواني تثبيت شده است، گفت: نهادهاي نظام جمهوري اسلامي با وجود تمام مشكلات تشكيل شد در حالي كه جامعه بايد به گونه‌‏اي اداره مي‌‏شد تا براي چند سال نخبگان جامعه، كشور را اداره مي‌‏كردند حتي در آن مقطع عده‌‏اي از صاحب‌‏نظران مي‌‏گفتند برگزاري انتخابات و تشكيل مجلس معني ندارد.
وي ادامه داد: اما پس از پيروزي انقلاب با وجود تمام درگيري‌‏ها در 12 فروردين و در محيطي باز و آزاد رفراندومي برگزار و سيستم نظام مشخص شد.
كروبي تصريح كرد: در همان مقطع امام (ره) فرمان دادند كه بايد خبرگان قانون اساسي تشكيل و هر چه سريع‌‏تر قانون اساسي تدوين شود در همان زمان امام(ره) تاكيد كردند كه اعضاي خبرگان بايد با راي مستقيم مردم انتخاب شوند در حالي كه تنها يك سال از انقلاب اسلامي گذشته بود.
دبير كل حزب اعتماد ملي اظهار داشت: با پافشاري حضرت امام(ره)، مجلس خبرگان رهبري با راي مستقيم مردم تشكيل شد، از روزي كه مجلس آغاز به كار كرد، چه در زمان حيات امام(ره) و چه پس از آن هيچ زمان مجلس تعطيل نشد.
كروبي قانون اساسي را حاصل خون شهدا و ميثاق ملي دانست و تصريح كرد: برخي مي‌‏خواهند راي مردم را تزئيني عنوان كنند ولي ما معتقديم مردم بايد سرنوشت خود را تعيين كنند، اگر مي‌‏گوييم خط امامي هستيم، بايد به نظر امام(ره) كه همان حضور مردم درصحنه و تعيين سرنوشت خود است، تاكيد داشت، ما اين را خط امام(ره) مي‌‏دانيم.
وي ادامه داد: اگر تفكري پيدا شود كه تلاش كند راي مردم را بي‌‏خاصيت كند تا انگيزه مردم گرفته شود، حق داريم بگوييم كه در خط امام(ره) نيستيم.
كروبي با اشاره به اصل 99 قانون اساسي كه بحث نظارت را مطرح كرده است، گفت: لفظ نظارت براي برخي به معني ابطال، اجرا و تعيين سرنوشت براي ديگران است، به نظر مي‌‏رسد در اين لفظ نظارت همه چيز خوابيده است.
وي هدف از تشكيل حزب اعتماد ملي را به صحنه آوردن مردم دانست و تصريح كرد: ما به دنبال آن هستيم تا راي و آراي مردم، هر روز پررنگ‌‏تر از گذشته شود تا مردم فكر كنند كه در تعيين سرنوشت خود حضور دارند.
كروبي تصريح كرد: نظام نبايد اين پشتيباني را از دست بدهد، احساس كرديم وضعيتي در جامعه به وجود آمده و تشكيلات سازمان‌‏يافته‌‏اي قصد دارد نحوه انتخابات‌‏ها را تغيير بدهد و ديديم چاره‌‏اي نداريم جز آنكه تشكيلاتي ايجاد كنيم تا حافظ راي مردم باشد.
دبير كل حزب اعتماد ملي قانون اساسي و چارچوب نظام با قرائت حضرت امام(ره) را خط قرمز حزب اعتماد ملي عنوان كرد و اظهار داشت: حالا كه قانون اساسي معيار فعاليت ماست چرا بايد در تنگنا قرار بگيريم و حكومت نتواند ما را تحمل كند.
وي تصريح كرد: در اين چند وقت حرف‌‏هاي زيادي درباره تلويزيون صبا زدند، ما به آنها گفتيم كه تحمل كنيد تا برنامه‌‏هاي تلويزيون پخش شود، آن وقت ببينيد كه برنامه‌‏ها خارج از نظام است يا خير و نبايد قبل از جنايت، قصاص كرد.
كروبي افزود: در اين چند وقت آبروي افراد زيادي را بردند، سابقه ما كاملا مشخص است، ما همواره به نظام و منافع ملي پايبند بوده و هستيم، هر چه گفتيم تحمل كنيد تا برنامه‌‏ها پخش شود ولي آخر اين اتفاق نيفتاد.
وي تصريح كرد: گرداننده اين شبكه آقاي افخمي است، سابقه وي نيز مشخص است، او نماينده مجلس، سازنده فيلم ميرزا كوچك‌‏خان جنگلي است و هم اكنون در حال ساخت فيلم زندگي امام(ره) است، ما ايشان را انتخاب كرديم كه سابقه او در ميان تمام هنرمندان مشخص است و در ميان هنرمندان، امام جمعه آنهاست.
كروبي تصريح كرد: مسوولان اطلاعات بهروز افخمي را خواستند و به او گفتند كه كار تو غيرقانوني است و شما بايد از وزارت فرهنگ و ارشاد و نهادهاي ديگر مجوز فعاليت مي‌‏گرفتيد.
دبير كل حزب اعتماد ملي ادامه داد: زماني كه بحث تحقيق و تفحص از صدا و سيما مطرح شد، ما ابتدا از خود رهبري براي تحقيق و تفحص صدا و سيما اجازه گرفتيم چون اين سازمان زير نظر رهبري است ولي امروز سردمدار مخالف شبكه صبا آقاي لاريجاني است و در شوراي امنيت ملي اجازه پخش برنامه‌‏ها را نمي‌‏دهد.
وي افزود: لاريجاني در يك مهماني گفت شما رييس مجلس بوديد و نبايد خلاف قانون انجام دهيد چون بر اساس تفسير شوراي نگهبان و بر اساس اصل 127 قانون اساسي راديو و تلويزيون دولتي است و اگر كسي در آن طرف دنيا خواست راديو و تلويزيون راه بيندازد، خلاف قانون انجام داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كروبي خاطرنشان كرد: اين قانون مربوط به صدا و سيما در داخل است و ما براساس اين قانون نمي‌‏توانيم مانند لبنان و عراق كانال‌‏هاي متعدد داشته باشيم اما آيا اين كار در خارج از ايران خلاف است، اينها فضاي خدا را نيز از ما گرفته‌‏اند.
وي با اشاره به برنامه علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي به شوراي نگهبان، گفت: چون لاريجاني عضو شوراي نگهبان نيست، به همين جهت نمي‌‏تواند از اين شورا تفسير بخواهد و به همين جهت از آقاي يزدي خواستند تا در اين خصوص سوال كنند البته آقاي يزدي هوشمندانه و عاقلانه سوال كرد ولي جواب شوراي نگهبان همان حرف‌‏هاي لاريجاني است.
وي ادامه داد: يزدي پرسيده است كه آيا مطابق اصل 44 قانون اساسي امكان ايجاد و راه‌‏اندازي شبكه خصوصي راديويي و تلويزيوني وجود دارد يا خير، در حالي كه لاريجاني پرسيده بود تفسير آن شورا نسبت به اصل 44 چيست؟ آيا اجازه تاسيس شبكه‌‏هاي تلويزيوني در داخل و خارج و فرستنده فيبري و كابل نوري براي مردم مجاز است يا خير؟
كروبي افزود: سوال ما آن است كه آيا شوراي نگهبان جواب يزدي را داده است يا لاريجاني به اين شورا گفته است كه مطابق نص صريح قانون اساسي، در نظام جمهوري اسلامي راديو و تلويزيون دولتي است و تاسيس شبكه‌‏هاي خصوصي راديو و تلويزيون مغاير با اين اصل است و انتشار و پخش برنامه‌‏هاي صوتي و تصويري در قالب انواع شبكه‌‏هاي كابلي و فيبري غير از صدا و سيما خلاف قانون است.
وي خاطر نشان كرد: ما مي‌‏گوييم اگر يكي از آيات عظام به كشور فرانسه يا آمريكا رفت و خواست شبكه فارسي تاسيس كند تا قرآن و اسلام را تبليغ و از آن دفاع كند، خلاف قانون انجام داده است، آيا حق ترويج اسلام به وسيله تلويزيون را ندارد.
كروبي در پايان سخنان خود تصريح كرد: شما بگذاريد برنامه‌‏هاي اين شبكه پخش شود، به شما قول مي‌‏دهم از برنامه‌‏هاي صدا و سيما بهتر شود و اگر اين طور نبود حاضرم در وسط خيابان من را شلاق بزنند البته شايد مشكلاتي وجود داشته باشد ولي مي‌‏توان جبران كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدي كروبي: فضاي خدا را نيز از ما گرفته‌‏اند! ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016