یکشنبه 11 دی 1384

خاتمي هشدار داد: طيفي كه نه رهبري، نه انقلاب و نه قانون اساسي را قبول دارد، در پی حضور در مجلس خبرگان است، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : خاتمی در ديدار اعضاي شوراهاي مركزي سياسي و داوري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ، تصريح كرد: مطمئن هستم كه اين طيف نه رهبري، نه انقلاب و نه قانون اساسي را قبول دارد.

خبرگزاري انتخاب : سيد محمد خاتمي، رئیس جمهور سالهای 76 تا 84 و رييس شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اشاره به تلاش عناصر مشکوک برای حضور در مجلس خبرگان نسبت به امكان حضور كساني كه با انقلاب سازگاري ندارند در این مجلس ، ابراز نگراني كرد.

به گزارش خبرگزاری «انتخاب»، خاتمی در ديدار اعضاي شوراهاي مركزي سياسي و داوري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: « من حتي از نظر وضعيت کنوني ترکيب نيروها براي آينده انقلاب اسلامي و رهبري احساس خطر مي‌کنم. يعني در مجلس خبرگان ممکن است مسير به سمتي برود که کساني که دقيقاً با انقلاب سازگاري نداشتند ابتکار عمل را در دست بگيرند. کساني که مطلقاً سازگاري نداشتند. اين مسأله خطرناکي است که مطمئنم اين طيف نه رهبري را قبول دارند نه قانون اساسي را و نه ... اين خطر وجود دارد.»

وي تصريح كرد: مطمئن هستم كه اين طيف نه رهبري، نه انقلاب و نه قانون اساسي را قبول دارد.

خاتمي در اين ديدار همچنين به انتقاد از سازمان مجاهدين انقلاب پرداخت و گفت كه اين سازمان در سطح مفهوم‌سازي كرده و كار عمقي نكرده است.

رييس جمهوري سابق در عين حال از تلاش، مقاومت و پيگيري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مقاطع مختلف تقدير كرد و گفت: يكي از وجوه امتياز ما اين است كه هيچ چيز را مطلق نمي‌دانيم و نمي‌گوييم هيچ خطايي، هيچ اشتباهي، هيچ كاستي در كار نبوده است. مطمئنم اگر برگرديم و نگاه بكنيم، همه ما و تشكيلاتمان و افرادمان اشتباهات و اشكالاتي داريم.

وي تاكيد كرد: بنده شهادت مي‌دهم كه سازمان به عنوان يك تشكيلات علاقه مند به اسلام و انقلاب و علاقه مند به سربلندي ايران، رشد و اعتلاي جامعه همواره در صحنه بوده و صحنه هم براي سازمان هموار نبوده، يعني از ابتدا مشكلات، فشارها و مسائل خاصي داشته كه البته در شرايط مختلف فرق مي‌كرده است. در اوايل انقلاب به نحوي، بعد در دورانهاي ديگر به نحو ديگر، و امروز به نحو ديگر.

خاتمي مقاومت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در برابر اين فشارها را نشان‌دهنده اعتقاد و ايمان به راهي دانست كه انتخاب شده و اينكه بايد براي رسيدن به آن هدف‌ها و دفاع از اصول اساسي انقلاب و پيشرفت جامعه هزينه داد و از اين جهت فعاليت‌هاي سازمان را قابل تقدير خواند.

رييس جمهوري سابق تاكيد كرد: دوام و بقاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نشانه اين است كه داراي ارزش و جايگاه خوبي در تاريخ معاصر ما است و نيز در عرصه‌هاي مختلف از جمله در گفتمان جامعه، در جهت دادن جامعه و در تحليل‌هاي ارائه شده، توانسته است تاثير گذار باشد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با بيان اينكه جامعه ما فقر تحليل دارد و با مشكل مفهوم‌سازي و تلاش براي تبديل مفاهيم به نهادهايي كه در جامعه هستند مواجه است، اظهار داشت:يكي از كارهاي خوبي كه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي انجام داده، مفهوم‌سازي است.

" گرچه معتقدم كه با همه نقشي كه سازمان داشته، كمي در سطح مفهوم سازي كرده و در عمق كار نكرده است. به جز افرادي كه به عنوان صاحب نظر يا تحليل گر مطالبي را بيان كردند."
خاتمي در عين حال گفت: همان نشريه‌اي كه ‪ ۱۵‬روز يك بار يا ماهي يك مرتبه منتشر مي‌شد، در بيدارگري، مفهوم‌سازي و جهت دهي جامعه موثر بود.

وي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را يك تشكل اصيل، معتقد، داراي شخصيت خوب و دلبسته به ايران و انقلاب و اسلام و داراي ظرفيت تحمل فراوان دانست و افزود: تحمل سازمان و آب ديدگي و پختگي بر اثر اين تحمل قابل تقدير است.

خاتمي گفت: اگر بخواهيم تشكيلاتي داشته باشيم كه بايد داشته باشيم، مطمئنا جايي مثل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي جايگاه ويژه خودرا دارد.

وي با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان در موقعيت فوق‌العاده حساسي به سر مي‌برند تصريح كرد: هم نقطه‌هاي اميد وجود دارد و هم نقطه‌هاي نگراني بسيار بزرگي هست. امروز فرصت‌ها بيشتر شده، اگر چه تهديدها هم افزايش يافته است. ممكن است كه اگر روي افراد يا گروه‌ها دقت كنيم، ببينيم كه امروز تامل نسبت به سرنوشت مملكت و ديدگاه‌هاي مشترك بيشتر شده است.

خاتمي با يادآوري اوايل دوران اصلاحات و مقايسه آن با شرايط فعلي گفت:
امروز كمتر در تشخيص اولويت‌ها مشكل داريم. شايد در آن روز بين ما، كه الان اينجا نشسته‌ايم و ميان افراد ديگر در تشخيص اولويتها اختلاف نظر وجود داشت. اما فكر مي‌كنم امروز هم به لحاظ مفاهيم و هم به لحاظ تشخيص اولويتها زمينه بيشتري براي نزديك شدن فراهم شده است.

خاتمي با بيان اينكه بر سر اولويت‌ها بيشتر مي‌شود تفاهم كرد، گفت:
گرچه شايد بعضي بهانه‌ها و دلايل هم درست باشد، اما ما هنوز خودمان را بيش از عوامل ديگري كه مسبب اين ماجرا بودند متهم مي‌كنيم يا حتي بعضي اشكالاتي كه خودمان داريم را به طرف مقابلمان نسبت مي‌دهيم و طرف سوم را تبرئه مي‌كنيم.

"يا اينكه سعي مي‌كنيم ضعفهاي خودمان را بپوشانيم يا ضعفهاي موجود در طرف مقابلمان كه مورد حمله ما است را بزرگ كنيم يا ضعفهايي كه وجود نداشته را نسبت بدهيم و اين مساله خطرناكي است كه جامعه را با مشكل مواجه مي كند."
رييس جمهوري سابق در ادامه با تاكيد بر ضرورت بررسي نحوه تماس اصلاح‌طلبان با كل جامعه،اظهار داشت: يكي از اشتباهات بزرگ استراتژيك اصلاح طلبان تقريبا بريده شدن از جامعه و مسائل روزمره جامعه بوده است.

" بر اثر اين كوتاهي و بعد تبليغات وسيعي كه صورت گرفت مردم احساس كردند اصلاح‌طلب يعني كسي كه درد مردم را ندارد. اگرچه من معتقدم شما بيش از بسياري جناحهاي اصلاح طلب درد مردم، درد اقتصاد، معيشت، پيشرفت و مسائل مختلف مردم و سربلندي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي داشته ايد، اما صداي شما به مردم نرسيده است. ما بايدرابطه‌اي تعريف‌شده و سامان‌يافته با مردم برقرار كنيم."
خاتمي با بيان اينكه "مهم اين است كه ما دور هم بنشينيم و در مملكت ما حزب و جبهه واحد جواب نمي‌دهد"، تصريح كرد: اينكه ما جبهه متحدي براي همه امور و براي همه فصول داشته باشيم درست نيست، اما بايد و مي‌توان روي مواردي به توافق رسيد.

وي به مقاطعي مانند دو انتخابات مجلس خبرگان و شوراي شهر براي تشكيل جبهه متحد، اشاره كرد و افزود: من حتي از نظر وضعيت كنوني تركيب نيروها براي آينده انقلاب احساس خطر مي‌كنم.

" يعني در مجلس خبرگان ممكن است مسير به سمتي برود كه كساني كه دقيقا با انقلاب سازگاري نداشتند ابتكار عمل را در دست بگيرند. كساني كه مطلقا سازگاري نداشتند. اين مساله خطرناكي است كه مطمئنم اين طيف نه رهبري را قبول دارند نه قانون اساسي را و نه ... اين خطر وجود دارد."
رييس جمهوري سابق با تاكيد بر وجود ظرفيت‌هاي مثبت در جامعه،خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم در نقطه اعتدالي بر روي مسائل كار كنيم، مي‌شود با هم تفاهم بيشتري داشت.

وي در پاسخ به انتقاد برخي اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه معتقد بودند خاتمي به خارج بيش از داخل مي‌پردازد، گفت: من در عين حال كه قصد رهبري جبهه اصلاحات را ندارم، ولي به داخل هم كمتر از خارج نمي‌پردازم، ولي اينطور تلقي شده كه به خارج بيشتر توجه دارم. از بين ‪- ۴۰‬ ‪ ۵۰‬دعوتنامه ارسال شده از خارج و سراسر دنيا و فقط چند تا را قبول كرده ام، ولي در داخل هم هستم. ايران براي همه ما عزيز است. ولي اسلام هم واقعا عزيز است.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد: الان در دنيا فضاي وحشتناكي وجود دارد و من كه مي‌بينم به هر دليل، با همه ناشايستگي‌ام به خاطر اين موقعيتي كه به پيش آمده، به عنوان كسي كه مي گويند از دنياي اسلام آمده با هيات اسلامي، با تمدن اسلامي و مي‌تواند با دنيا حرف بزند از اين ظرفيت كه ظرفيت مهمي است، استفاده مي‌كنم.

" به هر حال دنياي اسلام براي غرب فوق‌العاده مهم است. سلطه طلبها احساس مي‌كنند كه اسلام براي غرب يك خطر است. چه جنبه‌هاي مردمي آن ، چه تندروي‌ها و ترورهايي كه متاسفانه به نام اسلام مي‌شود، مورد توجه است." خاتمي با اشاره به اينكه مشكل ما در دنياي امروز افراطگرايي ايدئولوژيك است و اهل فكر نيز مي‌خواهند با چهره حقيقي اسلام آشنا شوند، گفت: نومحافظه كاران آمريكا، همجنس طالبانند، درچنين شرايطي اين زمينه هم فراهم آمده، اگر بتوان حرف زد و گفت كه اسلام هيولا نيست، بايد از اين فرصت استفاده شود.

وي با اشاره به اينكه مقداري كار درون اسلامي هم لازم است گفت: يعني همين آشفتگي كه در صحنه ايران مي‌بينيم، در صحنه دنياي اسلام هم وجود دارد. يك عده تند و تيز كه دين را فردي مي‌دانند و يك عده سنت گرايان تندرو كشورهاي عربي كه قوي تر از ما هستند. ولي انبوهي از نيروهاي دنياي اسلام، دانشگاه رفته ها، مردم عادي و ... بي‌ميل نيستند كه اسلامي كه هويتشان را تامين كند و هم اينكه در اين دنيا بتوانند صحبت و زندگي كنند، به جهان معرفي شود.

رييس دولت سابق با تاكيد بر اينكه در ايران خواهد ماند، گفت: بهرحال همه ما بايد براي اسلام، براي ايران و براي تامين زندگي بهتر براي همه بشريت در همه جهان تلاش كنيم.

در ابتداي اين ديدار محمد سلامتي دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه اين جلسه اولين جلسه‌اي است كه با عنوان سازمان‌مجاهدين انقلاب اسلامي با خاتمي چه در دوران رياست جمهوري، قبل و بعد از آن داشته‌اند، اظهار اميدواري كرد كه اين اولين جلسه بتواند مقدمه‌اي براي تعامل، ارتباط و همدلي بيشتر باشد.

وي با اشاره به اينكه جبهه اصلاحات در حال حاضر بسيار تحت فشار قرار گرفته است تاكيد كرد: اگربه اصلاحات اعتقاد داريم، كه چنين است و اگر لازم مي‌دانيم كه اصلاحات ادامه پيدا كند، كه لازم هست، براي جلوگيري از انزواي نيروها و انفعال احزاب و حتي گروههاي سياسي بايد حركت جديد و منسجمي توسط گروههاي سياسي و شخصيتهايي كه از پتانسيل و ظرفيت بالايي برخوردار هستند آغاز شود.

وي چنين حركتي را موجد اعتماد به نفس در گروهها، اشخاص و طرفداران جبهه اصلاحات و فراهم‌كننده زمينه حركت با برنامه ريزي بهتر و دقيق تر برشمرد.

سلامتي با اشاره تفاوت نظرها و ديدگاهها در جبهه اصلاحات اين تكثر را طبيعي دانست و ادامه داد: در هر جبهه‌اي اين طور تفاوت نظرها و افراط و تفريط وجود دارد، اما مهم اين است كه اين مجموعه حفظ شود و اين امكان وجود دارد. نزديك شدن به هم، تبادل نظر، انتقال تجربيات و اطلاعات و ...

مي‌تواند بسيار كارساز بوده و جبهه اصلاحات را به مسيري كه پتانسيل منطقي و عقلايي و معتدل بر آن حاكم باشد، سوق دهد.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه تشكل متبوعش همواره مدافع اصلاحات بوده و آمادگي آن را براي ايفاي نقش در زمينه تقويت و تشديد تعامل بين احزاب و شخصيتها اعلام كرد و در عين حال از خاتمي خواست تا به دليل اينكه مورد قبول بسياري از نيروها - چه اصلاح طلب و چه غير اصلاح طلب - است ، نيروهاي مختلف را جمع كند.

وي جمع كردن نيروهاي مختلف در جبهه اصلاحات را مسووليتي بر عهده اصلاح‌طلبان و به طور خاص شخص خاتمي عنوان كرد و گفت: اين جمع كردن و جهت دادن مي‌تواند اعتماد به نفس و انسجام نيروها را بيشتر كند.

در اين ديدار همچنين محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تاكيد كرد كه تشكل متبوعش همواره ملزم به ثوابت انقلاب، اصول اسلامي و سيره نظري و عملي حضرت امام(ره) بوده و ماهيت اعتقادي و مواضع سازمان همواره در اين چارچوب بوده است.

آرمين گفت: به عنوان يك اصل ثابت، ما حركت اصلاحات را به عنوان نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي و معطوف به ارزشها، آرمانها و اهداف انقلاب مي دانيم و سعي كرده‌ايم از اين موضع در چارچوب حركت اصلاح طلبي پيش برويم.

وي ادامه داد: از نظر ما اصلاحات حركتي است كه معطوف به آرمانهاي انقلاب بوده و تلاشش بر اين بوده كه انحرافات به وجود آمده در اين مسير را تصحيح بكند.

آرمين با بيان اينكه اصلاحات در عمل طيف گسترده‌اي از گرايشات را شامل شده است، خطاب به خاتمي تاكيد كرد: اين طيف همواره ميانه‌اي داشته است كه خط تعادل اصلاحات بوده و حضرت عالي همواره در نقطه مياني اين طيف بيانگر اين قرائت اعتدالي اصلاحات بوده‌ايد و سازمان هم همواره تلاش كرده است كه در اين محدوده حركت كند.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اعلام اينكه سازمان همواره مويد و مروج نگاهي بوده كه خاتمي از اصلاحات تبليغ و ترسيم كرده است گفت: اصلاح طلبي از نظر عملي به عنوان حركتي درجهت دموكراتيزه كردن نهادهاي قدرت و تامين مطالبات و خواسته‌هاي به حق مردم در چارچوب قانون اساسي مطرح است و در سطح نظري هم در پي دفاع از سازگاري اسلام با آزادي و نفي ديدگاههاي متحجر و قشري از اسلام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: در سالهاي اخير دفاع از اين نگاه و اين قرائت، به ويژه در محيطهاي روشنفكري، به دليل ضربه‌هايي كه اصلاحات متحمل شده و همچنين مواضع راديكال برخي از دوستان و مزيد بر آن برخي نارساييها، با ضعفها و كاستيها كاري دشوار بوده است.

آرمين در خصوص حساسيت وضعيت كنوني اصلاح‌طلبان تصريح كرد: درشرايط سخت و دشوار وقتي كه يك حركت سياسي اجتماعي با ناكاميهايي مواجه مي‌شود، شرايط را براي خودزني ها، نبش قبرها، گلايه ها، تبرئه خود، مقصر جلوه دادن ديگران مهيا مي‌كند و اين موضوع تا حدي كار و عمل سياسي- اجتماعي هدفمند را مشكل مي‌كند.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تاكيد كرد: ما همواره سعي كرده‌ايم كه در دام اين جنگهاي زرگري گرفتار نشويم، چون فكر مي‌كرديم و فكر مي‌كنيم كه مساله اصلي چيز ديگري است. بنابراين نبايد، در اين شرايط كه نياز به همدلي و انسجام هست، به وادي درگيريهاي لفظي و جنگهاي زرگري بيافتيم.

"بايد مسائل فرعي را به نفع مسائل اصلي كنار بگذاريم و سعي بكنيم كه با درايت و هوشياري و منطق قوي تر و بهتر با مسائل برخورد كنيم و مساله اصلي را به هيچ وجه از نظر دور نداريم."
وي با بيان اينكه عرصه سياست، عرصه شكست و پيروزي و تجربه است، تصريح كرد: اين مهم نيست، شكست و پيروزيها هميشه هست. آنچه كه مهم است سرنوشت كشور و اهداف و آرمانهايي است كه ملت ايران در طول اين يكصد سال به دنبال آن بوده‌اند و انقلاب‌اسلامي بارزترين نماد و معرف اين آرمانها و خواسته‌ها است .

آرمين با تاكيد بر اينكه علي‌رغم تمام ظواهر منفي كه وجود دارد، وضعيت عمومي را وضعيت نااميدكننده اي نمي‌بيند و معتقدند افق‌هاي روشني وجود دارد اظهار داشت: شرايط امروز ما بدتر از شرايط قبل از دوم خرداد ‪ ۱۳۷۶‬نيست.

" امروز بيش از ما براي كساني كه گرفتار مطلق انديشي و افكار رمانتيك روشنفكرانه بودند، شرايط عبرت آموز است و آثار پشيماني را مي‌توان در چهره برخي از كساني كه همواره سعي مي‌كردند نگاه مطلق انگارانه‌اي به مسائل داشته باشند و مي‌خواستند تمامي مطالبات و خواستهاي تاريخي مردم در اين ‪ ۸‬سال يا ‪ ۴‬سال را حل كنند، ديد."
وي تاكيد كرد: به تدريج قدر و منزلت خاتمي به عنوان نماد اصلاحات براي مردم و بخصوص اين بخشي كه اشاره كردم بيشتر و بيش از گذشته مشخص مي‌شود.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه جريان اصلاح‌طلبي از نظر تشكيلاتي وفعاليت سياسي در وضعيت نسبتا قابل قبولي قرار دارد تصريح كرد: اندوخته‌ها و تجربيات ارزنده و ارزشمندي را در اين ‪ ۸‬سال به دست آورديم.

"بنابراين جايي براي نااميدي وجود ندارد. اما مهم‌ترين مشكل ما درك صحيح و مشترك مجموعه اصلاح طلبان از شرايط و قانع شدن به كنار گذاشتن گلايه‌ها و فردي گرايي‌ها و شخصي كردن مسائل و اراده براي يك عمل مشترك و منسجم و درك حساسيت شرايط است."

وي ادامه داد: مجموعه ما تصور مي‌كند اگر اين احساس و اين نگاه در مجموعه جريان اصلاح طلبي به وجود بيايد، هيچ دليلي براي نگراني نسبت به آينده نمي‌توانيم داشته باشيم.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اصلي‌ترين دستور كار اين تشكل را مذاكره و گفتگو با گروههاي فعال اصلاح طلب و قانع كردن آنها به عمل مشترك و كنار گذاشتن مسائل فرعي و حاشيه‌اي را در جهت رسيدن به اين وفاق و انسجام عنوان كرد كه به گفته‌ي وي اين كار آغاز شده است.

آرمين در عين حال خطاب به خاتمي افزود: به نظر مي‌رسد كه براي دستيابي به چنين هدفي، نيازمند اقدامي قوي تر و عملي جدي تر هستيم. تصور همگي ما بر اين است كه جناب عالي به عنوان يك اندوخته و يك سرمايه ارزشمند در عرصه داخلي و خارجي براي اصلاحات، مي‌توانيد در اين زمينه بسيار موثر حركت بكنيد.

وي با انتقاد از خاتمي به جهت آنكه بيش از عرصه داخلي به عرصه خارجي توجه دارد، گفت:اگر اهتمامي كه شما براي طرح ديدگاه انساني از اسلام در عرصه جهاني و خارجي داريد، در عرصه داخلي هم ، حداقل در سطح جريانهاي اصلاح طلب، اين اهتمام را معطوف كنيد، تحرك و فعال شدن شما در اين زمينه مي تواند گروههاي اصلاح طلب را به يك عمل مشترك و سازمان يافته قانع كند تا بتوانيم از فرصتهاي موجود استفاده كنيم و آنچه كه مورد رضايت خدا و ضامن منافع ملت ايران هست تامين بشود.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تاكيد كرد:خواسته ما اين نيست كه به عنوان رهبري جريان اصلاح طلب وارد بشويد، چون ما مي‌دانيم كه همواره از اين امر استنكاف داشته و مايل نيستيد به عنوان رهبر يك جريان مطرح باشيد.

Copyright: gooya.com 2016