جمعه 16 دی 1384

ترافيك ديپلماتيك در آنكارا و نقشه‌كشي براي ايران، بازتاب

پس از سفرهاي پي‌درپي رؤساي «FBI» و «سيا»، دبير كل ناتو و رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل به آنكارا، اين بار ارتشبد «پيتر پيس»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به آنكارا مي‌رود. نتايج غيرمنتظره انتخابات‌هاي اخير در عراق و افغانستان كه كاملا شرايط اين كشورها را به سود ايران رقم زده، سياستمداران آمريكايي را به تب‌وتاب انداخته تا با گسترش رايزني با تركيه، نظر اين همسايه شمال غرب ايران را با خود همراه كنند.


خبرنگار «بازتاب» از آنكارا گزارش داد: هم‌زمان با طرح برخي اخبار و شايعات درخصوص رايزني رئيس سازمان «سيا» با مقامات تركيه با هدف حمله به ايران، سفرهاي پياپي مقامات امنيتي و نظامي آمريكا و اسرائيل به تركيه، منجر به شكل‌گيري ترافيك ديپلماتيك در آنكارا با اهداف نامعلوم شده است.

بنا بر اين گزارش، پس از سفرهاي پي‌درپي رؤساي «FBI» و «سيا»، دبير كل ناتو و سپهبد «دان هالوتز»، رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل به آنكارا، در يك ماه و نيم اخير، اين بار ارتشبد «پيتر پيس»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به آنكارا مي‌آيد. انتظار مي‌رود پيس، قبل از «كاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريكا، در آنكارا حاضر شود. مذاكرات راجع به مسائل منطقه‌اي و خصوصاً موضوع ايران خواهد بود.

آنكارا در يك ماه اخير، ميزبان مقامات بانفوذ و معتبر جهان در عرصه امنيتي و دفاعي بود. روساي «FBI» و «سيا»، دبير كل ناتو و سپهبد دان هالوتز، رئيس ستاد مشترك اسراييل در ماه ژانويه نيز «پيس» و «رايس» از آنكارا ديدار خواهند كرد. پيس، رئيس ستاد مشترك آمريكا در نيمه اول ماه ژانويه به منظور انجام تماس‌هاي مختلف به آنكارا خواهد آمد. گفته مي‌شود وي با ارتشبد «حيلمي اوزكك» رئيس ستاد مشترك ارتش كشورمان ملاقات خواهدكرد. همچنين تصريح مي‌شود كه وي توسط عبدالله گل وزير امور خارجه كشور نيز به حضور پذيرفته خواهد شد.

گفته مي‌شود، در جريان تماس‌هاي ارتشبد پيس كه قبل از رايس به آنكارا خواهد آمد، بر مسائل ايران و سوريه تاكيد شده و وضعيت عراق و موضوع كنگره خلق مورد بررسي قرار خواهند گرفت. در اين ميان، انتظار مي‌رود كه قبل از كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا، بشار اسد رئيس دولت سوريه به آنكارا بيايد.

صاحب‌نظران بر اين باورند كه نتايج غيرمنتظره انتخابات‌هاي اخير در عراق و افغانستان كه كاملا شرايط اين كشورها را به سود ايران رقم زده، سياستمداران آمريكايي را به تب‌وتاب انداخته تا با گسترش رايزني با تركيه، نظر اين همسايه شمال غرب ايران را با خود همراه كنند. با اين حال، مقامات تركيه هنوز پاسخ روشني به آنان نداده‌اند.

در اين حال، سايت خبرگزاري فرات» تقويم ترافيك ديپلماتيك دو ماه اخير در آنكارا را به شرح زير برشمرد:
9 سپتامبر: ارتشبد جيمز جونز، فرمانده نيروهاي امريكا در اروپا و سپهبد لانس اسميت، معاون فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا، در آنكارا با ارتشبد حيلمي اوزكك رئيس ستاد مشترك كشور ملاقات كردند.

28 سپتامبر: كارن هاگز مستشار مسئول ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا به آنكارا آمد.
1 دسامبر: منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران به آنكارا آمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

4 دسامبر: عبدالله گل وزير امور خارجه كشور در استانبول با زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق و طارق هاشمي رهبر سنيان عراقي ملاقات كرد.

9 دسامبر: روبرت مولر، رئيس «FBI» به آنكارا آمد.
13-12 دسامبر : پورترگاس رئيس سيا ( سرويس اطلاعات مخفي آمريكا ) در آنكارا تماسهايي بر قرار كرد.
انتظار مي‌رود كه در ژانويه 2006 بشار اسد رئيس دولت سوريه تماس‌هايي در آنكارا انجام دهد. گفته مي‌شود، بشار اسد قبل از كاندوليزا رايس به تركيه خواهد آمد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ترافيك ديپلماتيك در آنكارا و نقشه‌كشي براي ايران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016