شنبه 24 دی 1384

کنفرانس مطبوعاتي احمدي نژاد: از سلاح هسته‌يي بي‌نيازيم، آماده گفت‌وگوي علمي درباره حقوق بشر هستيم، ايسنا

- گروه‌هاي سياسي فضاي كشور را دو قطبي نكنند
- افتخار به فرهنگ انتظار خرافه و تحجر نيست
- دولت وارد مسايل حاشيه‌اي نمي‌شود و درصدد پاسخگويي به توهين‌ها نيست
- سعي داريم سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي را محدود كنيم
- به گفت‌وگو معتقديم نه دستيابي به سلاح هسته‌يي
- اگر مديريت جهان دست ما باشد حتي موشك‌ها را هم برخواهيم چيد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مصاحبه‌ي مطبوعاتي رييس جمهور امروز(شنبه) با حضور خبرنگاران خارجي و داخلي در تالار شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس جمهور در ابتدا و پيش از پاسخ گويي به پرسش‌هاي خبرنگاران ،به تشريح اولويت‌هاي سياست داخلي و سياست خارجي خود و همچنين لايحه‌ي بودجه سال 85 پرداخت.

رييس جمهور با تشكر از اصحاب رسانه كه در اين جلسه گفت‌وگو حاضر شدند اظهار داشت:« امروز چهار ماه و نوزده روز از عمر دولت جديد مي‌گذرد و من بر خود لازم مي‌دانم كه گزارش كوتاهي از عملكرد و ديدگاه‌هاي دولت در ارتباط با مسايل داخلي و خارجي ارائه دهم.»

رييس جمهور با بيان اينكه بهار و تابستان امسال مردم ايران در صحنه‌ي انتخابات حضور پيدا كرده و سرنوشت قوه‌ي مجريه را به طور آزاد و با اختيار كامل تعيين كرده‌اند گفت:« اين انتخابات در نوع خود در دنيا بي نظير بود. مردم ما بدون دريافت منابع حزبي ، از سوي تشكل‌هاي و گروه‌ها وارد صحنه‌ي انتخابات شدند و اراده‌ي خود را به عرصه‌ي ظهور رساندند. مردم خودشان وارد صحنه شدند و دست به يك انتخاب بزرگ زدند.»

رييس جمهور گفت:‌« قبل از برگزاري انتخابات ما برنامه‌هاي خود را در ارتباط با مسايل داخلي و خارجي مطرح كرده بوديم و مردم با ديدگاه‌هاي ما در اين زمينه آشنا بودند و با اين نگاه نيز وارد صحنه شده و دست به انتخاب زدند.»

وي گفت:« در عرصه‌ي داخلي ما اعتقاد داريم كه بايد به سمت برپايي يك جامعه‌ي پيشرفته و مقتدر و نمونه‌ي اسلامي برويم. اين آرمان انقلاب اسلامي است و اين ويژگي در قانون چشم انداز 20 ساله نيز تبيين شده است.»

احمدي‌نژاد ادامه داد:« ملت ما يك ملت سرنوشت ساز و با افتخارات بي نظير است. ملت ما درصدد است با فهم استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي جامعه‌ي نمونه‌ي اسلامي برپا كند و براي تحقق اين امر به چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و تعالي مادي و معنوي معتقد است و دولت اين چهار شعار را سرلوحه‌ي كار خود قرار داده است. ما اين سياست را در صحنه‌ي عمل نيز محقق كرده و در گزينش همكاران خود نيز به همين سمت حركت كرديم و همكاران خود را بدون توجه به دسته‌بندي‌هاي سياسي و گروهي انتخاب كرديم.كساني انتخاب شدند كه به فكرخدمت هستند.»

وي گفت:« ما سعي مي‌كنيم از نزديك با مشكلات مردم مواجه شويم تا ادبيات دولت و ملت يكسان شود.»

وي با اشاره به دستاورد‌هاي سفرهاي استاني گفت:« ما تاكنون به پنج استان سفر كرده‌ايم. برنامه‌ريزي ما اين است كه حداقل تا پايان چهار سال به هر استان سه بار سفر رسمي و سازمان‌دهي شده داشته باشيم.»

رييس جمهور با تشريح سياست‌هاي دولت در تنظيم لايحه‌ي بودجه‌ي سال 85 گفت:« ما سعي كرديم جهت‌گيري‌هايي كه مد نظرمان است يعني عدالت، مهرورزي و خدمت رساني را در بودجه‌ي 85 منعكس كنيم.»

وي با بيان اينكه اگر ارقام بودجه را بخواهيم تقسيم بندي كنيم. آن را به هزينه‌هاي جاري و عمراني تقسيم بندي مي‌كنيم گفت:« مجموعه‌هاي هزينه‌هاي جاري در بودجه‌ي امسال 3 / 10 درصد رشد داشته است.»

وي با بيان اينكه اعتبارات عمراني نيز در بودجه‌ي سال85افزايش پيدا كرده، گفت:« بودجه‌ي اعتبارات استاني نسبت به بودجه‌ي سال 84 رشد پيدا كرده است.»

رييس جمهور گفت:« چون ما نگاهمان عدالت محوري است و به دنبال تمركز زدايي هستيم سعي كرديم كه اعتبارات استاني را نيز گسترش دهيم و اين اعتبارات استاني نسبت به سال 84 - 180 درصد افزايش پيدا كرده است.»

وي درمورد سياست خارجي دولت نهم نيز گفت:« ‌ما به دنبال صلح و آرامش در سايه‌ي عدالت و معنويت هستيم و همانطور كه گفته‌ايم سعي مي‌كنيم سياست خارجي فعالي داشته باشيم و در اين راستا نيز برنامه‌ريزي كرده‌ايم . ما معتقديم صلح و آرامش پايدار جز در سايه‌ي عدالت و معنويت امكان پذير نيست.»

وي افزود :«اكنون كساني در برخي كشور‌ها سردمدار امور هستند كه نه تنها بويي از معنويت نبرده، بلكه افرادي خودخواه ، پرخواه و مستكبر هستند.»

وي گفت:‌« امروز بعضا بشريت گرفتار حاكماني است كه با تحميل جنگ مي‌خواهند براي ملت‌هاي خود آرامش ايجاد كنند، ولي ما بايد بدانيم كه در جهان امروز كشورها جزيره‌هاي جدا از هم نيستند كه هر كدام بخواهند در امر سياست و اقتصاد و فرهنگ راهي جدا را طي كنند. امروز در هر جا كه تنش و تبعيد وجود داشته باشد دامنه‌ي آن گسترش خواهد يافت و تمام نقاط را در بر مي‌گيرد.»

رييس جمهور گفت:« ما خواهان آرامش، صلح و كرامت براي تمام بشر هستيم و اكنون سياست خارجي ما به دنبال توسعه‌ي ارتباطات با هدف صلح و آرامش با تمام دنيا است. سياست خارجي ما در عرصه‌ي جهاني فعال و پر نشاط است.»

وي گفت:« ما اميدواريم بتوانيم با همكاري و پشتيباني ملت در طول دوره‌يي كه مسووليت بر عهده داريم اهداف خود را محقق كرده و به ملت خدمت كنيم.»

رييس جمهور بعد ازصحبت‌هاي خود به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي روزشنبه خود با خبرنگاران خارجي و داخلي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر چگونگي ضمانت تامين بودجه‌ي سفرهاي استاني و نگاه كلان دولت گفت: بودجه‌هايي كه در سفرهاي استاني اختصاص مي‌يابد در چارچوب بودجه‌ي سالانه‌ي كشور است. زماني به پيشرفت مي‌رسيم كه همه‌ي كشور به طور همه‌جانبه پيشرفت كند. در بعضي مواقع وقتي تصميمات به انتهاي سطوح مديريتي مي‌رسد محتوا و جهت آن عوض مي‌شود. دولت بر چگونگي مصرف بودجه‌هايي كه در سفرهاي استاني به مردم همان استان اختصاص مي‌يابد نظارت مستقيم دارد و گروه‌هاي پي‌گيري بسيار قوي بر اجراي مصوبات دولت در آن استان نظارت مي‌كنند. اين سفرها هيچ‌گاه ربرنامه‌ريزي‌هاي كلان دولت را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. سفرهاي استاني يك حركت مكمل و شتاب‌دهنده به كل فعاليت‌هاي دولت است.

رييس جمهور در پاسخ به سوال واحد مركزي خبر درباره پيشنهاد گفت‌وگو با انديشمندان اروپايي براي وضعيت حقوق بشر اظهار داشت: موضع ما در حقوق بشر بسيار روشن است. نه به كسي ظلم مي‌كنيم، نه حاضريم زير بار ظلم برويم و از كرامت انساني در همه جا دفاع مي‌كنيم. ما آماده‌ي گفت‌وگوي علمي در مورد حقوق بشر هستيم و آمادگي داريم كميته‌هايي بفرستيم و مدعيان حقوق بشر نيز كميته‌هايي بفرستند تا از وضعيت حقوق بشر گزارش تهيه كنند و افكار عمومي درباره نتايج اين گزارش‌ها قضاوت كنند.

وي افزود: ما گروه‌هايي را مي‌فرستيم تا از وضعيت زندان‌ها، شكنجه‌ها، تبعيض‌ها، نوع انتخابات، اقدامات اقتصادي كه عليه ملت‌شان تمام مي‌شود، حمايت از تروريست‌ها، سيستم قضايي و سيستم مجلس و سيستم اداري مدعيان حقوق بشر گزارش تهيه و آن را منتشر كنند.

رييس‌جمهور گفت: اگر بين همه‌ي دولت‌ها اين رابطه برقرار شود، قضاوت عمومي در مورد حقوق بشر شكل مي‌گيرد. البته تا كنون پاسخي در مورد اين پيشنهاد دريافت نكرده‌ايم.

احمدي‌نژاد ادامه داد: بيش از 20 پيشنهاد تهيه كرده‌ام كه تا كنون دو مورد آن را طرح كرده‌ام و بقيه را به مرور اعلام مي‌كنم.

وي درباره آخرين وضعيت پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيز گفت: كساني كه فكر مي‌كنند اگر زرادخانه‌هايشان از سلاح شيميايي انباشته شود حق بيشتري نسبت به ساير ملت‌ها دارند سخت در اشتباهند. طبق مقررات آژانس و معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي، همه‌ي ملت‌هاي عضو حق دارند از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي برخوردار شوند و هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند مانع از تحقق آن شود.

رييس‌جمهور ادامه داد: كساني كه خودشان سلاح هسته‌يي دارند مدعي مبارزه با سلاح هسته‌يي شده‌اند و با وجود اين‌كه بازرسي‌هاي بي‌سابقه‌اي از تاسيسات هسته‌يي ايران انجام داده‌اند و كوچك‌ترين دليلي مبني بر فعاليت غيرصلح‌آميز هسته‌يي ايران پيدا نكرده‌اند اما باز هم به صراحت اعلام مي‌كنند كه مخالف تحقيقات هسته‌يي در ايران هستند. آن‌ها مي‌خواهند انرژي هسته‌يي در انحصار خودشان باشد و آن را به قيمت گزاف به ملت‌ها بفروشند.

وي با بيان اين‌كه ملت ايران با وجود منطق، تمدن و فرهنگ از سلاح هسته‌يي بي‌نياز است، گفت: آن‌هايي كه مي‌خواهند با زور حاكميت كنند به سلاح هسته‌يي محتاجند.

احمدي‌نژاد گفت: كساني كه امروز مدعي شده‌اند، 30 سال قبل همه‌ي امكانات را در اختيار رژيم سابق قرار مي‌دادند اما به محض اين‌كه ملت ايران قيام كرد از همان روز اول در مقابل ملت ما ايستادند و دشمنان ما را در جنگ تجهيز كردند اما ملت ما هيچ‌گاه اصول اخلاقي خود را زير پا نگذاشته است و به حاكميت معنويت در مناسبات جهاني پايبند است.

وي تحقيقات را لازمه‌ي رشد و پويايي يك ملت دانست و گفت: تعليق غني‌سازي اورانيوم از سوي ما داوطلبانه بود اما اكنون به ما مي‌گويند كه تعليق بايد دائم باشد. آن‌ها به ما مي‌گويند اعتمادسازي كنيد، اما پاسخ ما اين است كه دو سال و نيم دولت ايران از موضع رحمت و رأفت تلاش كرد اعتمادسازي كند و امروز وقت آن رسيده كه كشورهاي غربي اعتمادسازي كنند. ما به صداقت آن‌ها اعتماد نداريم. آن‌ها به چه حقي با آغاز تحقيقات هسته‌يي مخالفت مي‌كنند؟ آيا اين همان تفكر بنيادگراي قرون وسطي نيست؟

وي با بيان اين‌كه هنوز هم چند كشور غربي از لحاظ فكري در دوران قرون وسطي زندگي مي‌كنند، ادامه داد: دوران ادبيات زور و اتكا به سلاح هسته‌يي گذشته است و در معادلات سياسي تاثيري ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) احمدي‌نژاد در ادامه‌ي پاسخ به سوالي مبني بر آخرين وضعيت پرونده‌ي هسته‌يي ايران تاكيد كرد:‌ اراده‌ي ملت‌ها تحولات آينده را رقم خواهد زد. بهتر است به قانون و مقررات پايبند باشيم.

وي گفت: از مذاكره ترسي نداريم و تا امروز بيش از 1400 نفر روز از تاسيسات ما بازرسي كرده‌اند كه در نوع خود بي‌سابقه است. ما به سازمان ملل پيشنهاد كرديم كميته‌اي براي خلع سلاح هسته‌يي تشكيل شود.

وي خطاب به كشورهاي غربي گفت: چرا آژانس را وادار مي‌كنيد كه وارد كارهاي سياسي شود؟ چرا شوراي امنيت را بازيچه‌ي سياسي خود قرار داده‌ايد؟ شوراي امنيت متعلق به همه‌ي ملت‌هاست، نه چند كشور خاص. سياست يكجانبه‌گرايي امنيت بين‌المللي را به خطر مي‌اندازد.

احمدي‌نژاد گفت: امروز به عنوان خادم ملت ايران ريشه‌هاي تنش، ناامني و تروريسم را بهتر از گذشته درك مي‌كنم. چند كشور كه براي خود حقي بيشتر از ديگران قائل هستند مي‌خواهند قرن 21 را اداره كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه العربيه مبني بر اظهارات اخير بوش در مورد ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت و تعليق غني‌سازي اورانيوم گفت: ما در چارچوب مقررات آژانس و معاهده‌ي منع گسترش سلاح هسته‌يي تعهداتمان را دنبال مي‌كنيم و به لحاظ اعتقادي با انباشت سلاح هسته‌يي مخالفيم. انرژي هسته‌يي ده‌ها كاربرد مفيد دارد و ما به دنبال استفاده‌ي صلح‌آميز از آن هستيم. كساني كه مدعي صلح و آرامش هستند بايد اول خود را خلع سلاح كنند و به قوانين پايبند باشند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبني بر اظهارات اخير مصباح يزدي در مورد جمهوريت و راي مردم گفت: معتقدم بحث‌هاي علمي را بايد با بحث علمي پاسخ داد. ملت ايران همواره از بحث علمي استقبال كرده و من از همه‌ي گروه‌هاي سياسي تقاضا دارم با بحث‌هاي تنش‌آفرين، فضاي كشور را دو قطبي نكنند. بايد اجازه دهيم اين مباحث در محافل علمي مطرح و بررسي شود.

احمدي‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد اظهارات اخيرش درباره هولوكاست و عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي گفت: من دو سوال مطرح كردم كه هنوز پاسخ مشخصي دريافت نكرده‌ام؛ سوال اول اين بود كساني كه در فلسطين جنايت مي‌كنند از كجا آمده‌اند؟ اما پاسخ مشخصي به آن داده نشده است. پيشنهاد روشن ما اين است كه اجازه دهيد ملت فلسطين خودشان راجع به سرنوشتشان تصميم بگيرند. شما كه مدعي حقوق بشر هستيد چرا اجازه نمي‌دهيد ملت فلسطين خودش در مورد سرنوشتش تصميم بگيرد؟ سوال دوم من اين بود كه آيا يهودستيزي و كشتار را هم قبول داريد يا خير؟ تا وقتي كه پاسخ سوالاتم را نگيرم از سوالاتم برنمي‌گردم. اگر آنها اين قضيه را به راه انداخته‌اند خودشان بايد جبران كنند. چرا ديگران بايد سزاي آن را پس بدهند؟ و اگر شما خطا كرده‌ايد چرا ديگران بايد جبران كنند؟

وي گفت: اجازه دهيد كساني كه مهاجرت كرده‌اند به موطن خود برگردند، نه اين‌كه بگوييد هرچه ما گفتيم ديگران حرف نزنند. من مي‌خواهم كه به صراحت به اين سوالات پاسخ دهند. آيا براي ملت فلسطين حق تعيين سرنوشت قائل هستند يا خير و آيا يهودستيزي و كشتار را هم قبول دارند يا نه؟ هرچه بگويند قبول داريم. من وارد قضاوت تاريخي نمي‌شوم بلكه دانشمندان اروپايي بايد در اين خصوص نظر دهند. اگر كشوري جلوي دهان دانشمندانش را ببندد در آينده‌ي نه چندان دور حتما منهدم خواهد شد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به بخشي از سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه دولت چه نقشي براي فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي با گرايش‌هاي مختلف در ارتباط با آزادانديشي و نقد در دانشگاه‌ها قائل است؟ گفت: جوانان ما داراي آرمان‌هاي بلند و پاك هستند. معتقدم فضاي دانشگاه بايد شاد، دوستانه و عاطفي باشد. اگر گروه‌ها و احزاب سياسي چشم طمع را از دانشگاه‌ها بردارند و دانشجويان درخصوص مسايل مختلف بحث و بررسي كنند هيچ محدوديتي وجود ندارد. دانشجويان بايد در مورد همه‌ي مسايل سياسي و خارجي بحث و تبادل نظر كنند و كسي نبايد مانع آنها شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به بخش ديگر سوال ايسنا درباره جايگاه فعاليت‌هاي پژوهشي و بودجه پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: در بخش پژوهش رشد قابل توجهي داشته‌ايم. پژوهش‌ها بايد در خدمت رشد امور كشور باشند و بايد طوري برنامه‌ريزي كنيم كه شاهد رشد علم و فن‌آوري در كشور باشيم. ما تصميم گرفته‌ايم پژوهشكده‌هاي متفرقه را در دانشگاه‌ها متمركز كنيم و با صنعت ارتباط دهيم تا نتيجه‌بخش باشد.

وي درخصوص بخش ديگر سوال ايسنا در مورد اقدامات دولت براي ايجاد و بسط جنبش نرم‌افزاري و تبديل شدن ايران به قدرت اول علمي منطقه گفت: در اين خصوص در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بحث كرده‌ايم و قرار شد در ابتداي سال 85 كرسي‌هاي نظريه‌پردازي در دانشگاه‌ها ايجاد شود. در جنبش نرم‌افزاري بودجه‌ي دانشگاه‌ها افزايش يافته و ما براي دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برنامه‌هاي ويژه‌اي داريم تا به اين جايگاه برسيم. مطمئنم با تحقق اين برنامه‌ها شاهد تحركات جديدي در عرصه‌ي علمي كشور خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي روزشنبه خود با خبرنگاران خارجي و داخلي در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت اظهار داشت: من پاسخ اين سوال را قبلا گفته‌ام و تاكيد دارم كه استفاده از دانش هسته‌يي حق مسلم ماست. ما طبق مقررات آژانس حركت مي‌كنيم و تاكنون بيشترين پايبندي را به قوانين داشته‌ايم و هيچ دليلي بر تخلف ما ارائه نشده است.

وي افزود: عده‌اي به دنبال اين هستند كه فضاي جهاني را متشنج كنند و وارد مباحث حاشيه‌اي و فرعي شوند. امروز دنيا از يك منطق تبعيت مي‌كند و چارچوب فعاليت‌هاي هسته‌يي ما مشخص است. دولت و ملت ما هيچ تحميلي را نمي‌پذيرد. ما تنها ملتي هستيم كه از همه دعوت كرديم كه بيايند و در پرژه‌ي غني‌سازي ما فعاليت داشته باشند. ما نيز دوست داريم كه با آن‌ها در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز شريك شويم و اين نظارت دوطرفه شود. برخي فكر مي‌كنند كه اگر پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت رود به حل معادله كمك مي‌كند. ما اين را دوست نداريم ولي بر حق خود نيز پافشاري خواهيم كرد.

در ادامه خبرنگار فارس از رييس‌جمهور پرسيد كه بعد از انتخاب شدن شما عده‌اي دولت شما را به عوام‌گرايي و تحجر نسبت دادند و هم‌چنين به دنبال جنگ رواني بر ضد شما بودند. توضيح شما در اين ارتباط چيست؟ همين خبرنگار ادامه داد كه طبق مصوبه‌ي دولت گذشته، پول نفت ‌بايد به حساب‌هاي خارجي وارد شود، در حالي است كه دودرصد از سود آن‌ها به دولت مي‌رسد ولي ايران بابت وام‌هايي كه دريافت مي‌كند 8-9 درصد سود مي‌دهد، آيا اين قضيه را نمي‌خواهيد پي‌گيري كنيد؟ و آيا دولت شما نمي‌خواهد با تخلفات اقتصادي كه در دولت گذشته بوده برخورد كند؟

رييس‌جمهور در پاسخ گفت: ما به دنبال اين هستيم كه با اصلاح ساختارها و تقويت بعد نظارت، جلوي تخلفات را بگيريم و تخلفات مالي را خنثي كنيم كه اين امر با كمك مردم و نظارت دستگاه‌ها محقق مي‌شود.

وي گفت: اگر در دولت‌هاي گذشته تخلفي صورت گرفته، بايد دستگاه قضايي پي‌گيري كند. ما معتقديم حقوق ملت قابل معاوضه و خدشه نيست و هرجا حقي ضايع شود براي استيفاي آن تلاش مي‌كنيم.

وي ادامه داد: در مورد سوال دوم نيز بايد بگويم كه اين حساب‌هايي كه در خارج وجود دارد مربوط به بانك ملي است و بانك ملي نيز متعلق به تمام ملت است و ما بايد در كشورهاي مختلف حساب داشته باشيم و مطلبي كه شما فرموديد را مطالعه و بررسي مي‌كنيم كه چگونه مي‌شود از ذخاير ارزي به نحو احسن استفاده كرد تا كمتر سود بپردازيم.

احمدي‌نژاد افزود: در مورد سوال اول نيز به ايام انتخابات، به‌خصوص 3-4 روز قبل از مرحله‌ي دوم انتخابات بايد اشاره كنم كه در آن زمان فضاي سنگيني برعليه ما ايجاد شد و عده‌اي به دنبال جنگ رواني بودند و حرف‌هاي عجيب و غريبي زدند. در آن زمان تعبيرم اين بود كه به نظر بعضي از افراد ما وارد محدوده‌ي ممنوعه‌ي قدرت شده‌ايم و به همين بابت نوار، سي‌دي و مطلب در راستاي جنگ رواني درست و پخش كردند.

وي افزود: دولت مصمم است كه وارد مسايل حاشيه‌اي نشود؛ چون اين مسايل حاشيه‌اي باعث مي‌شود كه ما نتوانيم كارهاي خود را به نحو احسن انجام دهيم. اگر دولت بخواهد به اين مسايل حاشيه‌اي توجه كند بايد از پول بيت‌المال چندين نفر را استخدام كند تا آنها سايت‌هاي مختلف را مانتيور كنند و جواب مسايل حاشيه‌اي را بدهند. من خود يك ساعت مجبور مي‌شوم كه وقتم را براي مطالعه‌ي چنين مسايلي بگذارم. من به مردم مي‌گويم كه اين كار را نمي‌كنم. البته اين به معناي بي‌اطلاعي از فضاي عمومي نيست. من مسايل مربوط به مردم را مطالعه مي‌كنم و دولت درصدد نيست كه توهين‌هايي كه به آن مي‌شود را جواب دهد و شما شاهد هستيد كه روابط عمومي رياست جمهوري تا كنون در اين زمينه يك اطلاعيه نداده است.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس مبني بر مباحث مطرح شده در مورد امام زمان(عج) گفت: اعتقاد به امام زمان(عج) و منجي يك اعتقاد جهاني است و اديان مختلف به منجي اعتقاد دارند. ما فرهنگ انتظار را يكي از افتخارات خود مي‌دانيم و اين خرافه و تحجر نيست. اين جهان احتياج به آرامش دارد و اعتقاد به امام زمان(عج) يك اعتقاد جهاني است. عده‌اي مي‌خواهند مباحث انحرافي را مطرح و براي همين اين‌گونه با اعتقادات ديني برخورد مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي روزشنبه رييس‌جمهور با خبرنگاران خارجي و داخلي خبرنگار شبكه خبر از رييس‌جمهور درباره سياست خارجي دولت در ارتباط با تعامل با كشورهاي منطقه از جمله عراق و افغانستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس پرسيد و ادامه داد: شما در صحبت‌هاي خود فرموديد كه براي حل مشكلات جهان داراي 20 پيشنهاد مشخص هستيد. ما مي‌خواستيم كه اگر امكان دارد در جلسه‌ي امروز يكي ديگر از پيشنهادات خود را مطرح كنيد.

رييس‌جمهور در مورد سوال اول اظهار داشت: ما به دنبال ارتباطات عادلانه با تمام دنيا از جمله كشورهاي همسايه و خليج فارس هستيم و اين مساله براي ما داراي اهميت است. ما به تماميت ارضي و استقلال اين كشورها احترام مي‌گذاريم و معتقديم كشورهاي همجوار مي‌توانند خود مسايلشان را حل كنند و نبايد اجازه داد قدرت‌هاي مستكبر در اين حوزه ايجاد تنش كنند. ارتباط ما با تمام دنيا به‌جز چند كشور خوب است و ما سعي مي‌كنيم اين ارتباطات را گسترش دهيم.

وي ادامه داد: ما در ارتباط با تعامل با ديگر كشورها به دنبال اعتبارسنجي هستيم و اين‌كه اين كشورها به چه ميزان به صورت واقعي به دنبال حقوق بشر و آزادانديشي هستند. پيشنهاداتي براي حل مهم‌ترين مسايل جهاني داريم كه اين پيشنهادات ما مبتني بر منطق و اصول است. مطمئنا كساني كه در مقابل يك سوال خشمگين مي‌شوند شعارهايي كه مي‌دهند ساختگي است؛ اگر مبتني بر حقيقت حركت مي‌كردند در برابر يك سوال خشمگين نمي‌شدند.

در ادامه، خبرنگار يكي از شبكه‌هاي تلويوزيوني ژاپن از رييس‌جمهور پرسيد كه آيا اگر پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت برود ايران از معاهده‌ي NPT خارج مي‌شود كه رييس‌جمهور در پاسخ گفت: ما در چارچوب NPT عمل و از حق خود نيز دفاع مي‌كنيم و اگر قرار باشد كه حق ما ضايع شود ايران بر اساس راهكارهاي مختلفي احقاق حق خواهد كرد كه البته اين راه‌ها كم‌هزينه خواهد بود.

رييس‌جمهور ادامه داد: كساني كه ايران را محكوم مي‌كنند، در كشورهاي خود و در سطح جهاني منزوي هستند و من حاضرم اين را امتحان كنم. من به آنها توصيه مي‌كنم كه اين ادبيات را كنار بگذارند. امروز 100 يا 10 سال پيش نيست. امروز، امروز است و بايد بر اساس معادلات امروز حركت كنيم. كشورهايي كه اكنون ما را تهديد مي‌كنند مطمئنا به ما بيشتر نياز دارند. يعني نياز آنها به ما بيشتر از نياز ما به آنهاست. پس چرا قيافه‌ي قدرتمندانه مي‌گيريد؟ من به شما توصيه مي‌كنم كه ملت ايران و انقلاب ايران را بشناسيد. ممكن است زماني برسد كه شما پشيمان شويد و ديگر پشيماني سودي ندارد.

در ادامه خبرنگار سي .ان .ان گفت: در مصاحبه‌اي كه آقاي بوش و خانم مركل داشتند، در مورد صحبت‌هاي شما در ارتباط با حذف اسراييل اظهار نگراني كرده بودند و تاكيد كردند كه ايران نبايد به دانش هسته‌يي دست پيدا كند. رييس‌جمهور در پاسخ به اين گفته، اظهار داشت: فكر مي‌كنم همه در اظهارنظر آزاد هستند ولي مطمئنا اظهارنظرهاي اين افراد براي آنها داراي مسووليت‌هايي خواهد بود. آنها به طور صريح بگويند كه آيا حامي رژيم اشغالگر قدس هستند؟ در نقشه‌ي 70 سال پيش جهان خبري از رژيم اشغالگر قدس نبود. كساني كه امروز با صراحت از رژيم اشغالگر قدس حمايت مي‌كنند زماني در دادگاه‌هايي كه در ارتباط با فلسطين برگزار مي‌شود بايد پاسخگو باشند و مطمئنا محاكمه مي‌شوند. شما رژيم اشغالگر قدس را به زرادخانه‌هاي هسته‌يي مجهز كرديد. بايد جواب اين مساله را بدهيد.

رييس‌جمهور گفت: ما به دنبال فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي هستيم و به همين خاطر است كه در بودجه‌ي كشور ما بودجه‌ي دفاعي كمترين ميزان را به خود اختصاص داده است. البته اين به معناي ضعف ما نيست. ما در دفاع از خود قدرتمند هستيم ولي به سلاح‌هاي هسته‌يي مخرب نيازي نداريم.

در ادامه همين خبرنگار به رييس‌جمهور گفت: شما مي‌گوييد كه قصد داريد به مردم خدمت كنيد ولي من در بندرعباس با مردم صحبت كردم و مردم به من گفتند كه اينها همه شعار است، نظرتان در اين ارتباط چيست كه رييس‌جمهور در پاسخ گفت: من نمي‌دانم شما با كدام مردم صحبت كرده‌ايد. با 10 هزار يا 100 هزار نفري كه شعار مي‌دادند و از برنامه‌هاي رييس‌جمهور و دولت حمايت مي‌كردند؟ شما از افراد مجازي در ذهنتان اين سوال را كرده‌ايد و آن را مي‌توانيد هر جاي ديگر مطرح كنيد ولي حقيقت گوياست و شما با همين تصور مجازي مي‌توانيد پاسخ آن را دريافت كنيد.

در ادامه، خبرنگار ايرنا از رييس‌جمهور درباره صندوق ذخيره ارزي پرسيد و اين‌كه عده‌اي به دولت انتقاد وارد مي‌كنند كه چرا قيمت نفت را بر ميزان 40 دلار بسته است؟ رييس‌جمهور گفت: اين را درست نمي‌دانم و توضيحات كافي را فردا در مجلس ارايه خواهم داد.

وي افزود: معتقدم كه حساب ذخيره ارزي اهميت بسيار دارد و دولت كمترين استفاده را از آن كرده است و ما در اين راستا فقط لايحه‌ي واردات بنزين را به مجلس داريم.

وي گفت: اين ذخيره‌ي ارزي در جهت سرمايه‌گذاري‌هاي مردم خواهد بود و ما سعي داريم سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي را محدود كنيم تا فرصت بيشتري براي مردم در جهت سرمايه‌گذاري ايجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي روزشنبه رييس‌جمهور با خبرنگاران خارجي و داخلي احمدي نژاد در پاسخ به سوال رويتر مبني بر اينكه آيا در صورت ارجاع پرونده‌ي ايران شوراي امنيت، ايران از طريق كاهش صادرات نفت اين اقدام را پاسخ خواهد داد يا خير گفت: ما ابزار لازم براي دفاع از خود را در اختيار داريم. كساني كه با ادبيات خشن با ملت ايران گفت‌وگو مي‌كنند نيازشان به اين ملت بيشتر است.

وي همچنين درباره رابطه‌ي ايران با روسيه نيز گفت: با روسيه ارتباط خوب و رو به گسترشي داريم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم در مورد پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيز تاكيد كرد: غربي‌ها بايد از بازي‌هاي سياسي‌شان دست بردارند تا به آن‌ها اعتماد كنيم، آن‌ها پايبند به قانون نيستند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار قدس مبني بر اينكه چرا تاكنون با وجود زورگويي‌ها و ادعا‌هاي كشور‌هاي غربي پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت نرفته است؟ گفت: ما چون منطق روشن داريم و بر اساس قانون عمل مي‌كنيم از رفتار ديگران نگران نيستيم اما براي ديگران متاسفيم كه چند كشور مي‌خواهند در آرامش جهاني خدشه وارد كنند. ما اهل منطق و گفت‌وگو هستيم و نمي‌خواهيم تنش ايجاد شود اما خوب بلديم كه از منافعمان دفاع كنيم.

خبرنگار اعتماد نيز درباره صحت برخورد با NGO ها پرسيد كه احمدي‌نژاد گفت: دروغ مي‌نويسند.

همين خبرنگار درباره صحت عبارات مطرح شده در ديدار با آيت‌الله جوادي آملي پرسيد كه احمدي نژاد گفت: در اين ديدار بحث‌هايمان شخصي نبود. ايشان مطالبي گفتند و مطالبي هم من در مورد سفر به نيويورك گفتم. چيزي كه منتشر شد موضوع بحث ما نبود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار بي. بي. سي مبني بر اينكه چرا با وجود خطر بالقوه‌ي حمله‌ي اسراييل، ايران نخواهد سلاح هسته‌يي داشته باشد و اينكه آيا ساختن موشك‌هاي دوربرد كاربرد بمب هسته‌يي را ندارد؟ گفت: ‌بشريت به اين نقطه رسيده كه افكار عمومي ملت‌ها تعيين كننده است. ساختن بمب اتم چهره‌ي كشور‌ها را خشن جلوه مي‌دهد. اگر مديريت جهان دست ما باشد حتي موشك‌ها را هم برخواهيم چيد. ما به گفت‌وگو معتقديم نه دستيابي به سلاح هسته‌يي. وقتي اسراييل با طرح يك سوال اين قدر بنيانش متزلزل مي‌شود، ديگر چه نيازي به بمب هسته‌يي است. امروز در دنيا فكر، انديشه و عقلانيت حاكم شده است و كساني كه بي‌جهت در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، فقط پول خود را خرج كرده‌اند.

خبرنگار كيهان در مورد اقدامات دولت براي مبارزه با گراني ميوه پرسيد كه رييس‌جمهور گفت:‌ وزارت بازرگاني دائما بازار را كنترل مي‌كند. اگر جهش غيرعادي در قيمت‌ها اتفاق افتد ابزار‌هاي كنترل وارد عمل خواهند شد. نوسانات قيمت ميوه چندان غيرطبيعي نيست.

احمدي نژاد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري موج در مورد برنامه‌ي دولت براي مبارزه با مافياي نفت و هدفمند شدن يارانه‌ها گفت: در مورد مبارزه با مافياي نفت اجازه بدهيد كه وزير نفت به طور كامل مستقر شود تا بعد در اين خصوص پاسخ دهيم.

در خصوص هدفمند شدن يارانه‌ها نيز برنامه‌هايي را تنظيم كرده‌ايم.

وي در پاسخ به خبرنگار شبكه‌ي برون مرزي جام جم مبني بر اقداما دولت براي جذب سرمايه‌ي ايرانيان خارج از كشور نيز گفت: دولت از سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج از كشور در ايران استقبال مي‌كند به همين دليل در صدد هستيم شرايطي فراهم كنيم كه ايرانيان متمركز در خارج از كشور با پرواز مستقيم به ايران سفر كنند علاوه بر اين وزارت امور خارجه موظف شده است بخشي را در خصوص ساماندهي حقوق ايرانيان خارج از كشور تشكيل دهد. برخي كشور‌هاي غربي به حقوق ايرانيان اجحاف مي‌كنند. وزارت امور خارجه موظف شده است از حقوق شهروندان ايراني دفاع كند.

احمدي نژاد در پاسخ به سوال روزنامه‌ي خراسان مبني بر نوع تعامل دولت با رسانه‌ها گفت:‌ وزرا معاونين و سخنگوي دولت هر هفته مصاحبه دارند و از سخنگوي دولت هم مي‌خواهم كه جلسات هفتگي خود را آزاد‌تر برگزار كند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه‌ي العالم مبني بر اينكه چه اقدامات عملي در خصوص پيشنهاد خود مبني بر بررسي وضع حقوق بشر در كشور‌هاي غربي انجام داده‌ايد گفت: از روش‌هاي گوناگون اين مساله را دنبال خواهيم كرد. خوشبختانه كميسيون حقوق بشر اسلامي در سازمان كنفرانس اسلامي تشكيل شده و در كشور خودمان هم كميته‌يي تشكيل شده كه سالانه وضع حقوق بشر در كشور‌ها هدف را بررسي مي‌كند و گزارش خود را سالانه منتشر خواهد كرد.

احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خرگزاري ميراث فرهنگي در مورد ارتقاء جايگاه ميراث فرهنگي در كشور نيز گفت: ميراث فرهنگي نماد هويت يك ملت است و همه بايد براي حفظ آن تلاش كنيم. ما اعتبارات خوبي براي ميراث فرهنگي در نظر گرفته‌ايم و قصد داريم تصميمات روشني در خصوص ميراث فرهنگي اتخاذ نماييم.

وي اعلام كرد: براي سال آينده 110 ميليارد تومان براي بازسازي و احياي ميراث فرهنگي اختصاص داده شده است.


وي افزود: در تصميمات جديد دولت هر گردشگري مي‌تواند به محض ورود به فرودگاه براي دو هفته اقامت در ايران رواديد بگيرد.

احمدي نژاد همچنين گفت:‌ اجازه نخواهيم داد هيچ پروژه‌ي عمراني به ميراث فرهنگي كشور ضربه وارد كند.

وي در پايان گفت‌گوي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه در طول چهار ماه و نيم گذشته از عمر دولت شادترين و تلخ‌ترين لحظاتتان كدام بوده است، گفت: شادترين لحظه‌ي من ملاحظه‌ي چهره‌ي خندان جوانان بوده و تلخ ترين آن وقتي بوده است كه جواني چيزي از من مطالبه كرده كه نتوانستم انجام دهم.

Copyright: gooya.com 2016