چهارشنبه 5 بهمن 1384

لاريجاني: ديدگاه ايران و روسيه در خصوص پرونده هسته‌اي نزديك مي‌شود، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۰۵‬

علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي مذاكرات خود با دبير شوراي عالي امنيت روسيه را خوب توصيف كرد و گفت: به دليل اهميت ارتباطات ايران و روسيه و سطح همكاري‌هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي كه بين ايران و روسيه از جهات مختلف وجود دارد، عملا همگرايي دو كشور مي‌تواند به عنوان يك اهرم ايجاد ثبات باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، وي عصرچهارشنبه، هنگام بازگشت‌از روسيه در گفت و گو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تهران افزود: در اين سفر بحث‌هاي زيادي در زمينه‌هاي منطقه‌اي از جمله عراق، افغانستان، لبنان، سوريه مسايل خزر صورت گرفت.


** طرح روسيه شرايط را تغيير مي‌دهد
لاريجاني در خصوص پذيرش طرح روسيه از سوي ايران، گفت: ما اين طرح را به عنوان يك مساله‌اي كه با زنده بودن خود شرايط را تغيير مي‌دهد،مي‌دانيم.

وي خاطرنشان كرد: بحث‌ها همان بحث‌هاي گذشته است مبني بر اينكه نگاه ما به اين طرح مثبت است. اما اشكالاتي دارد كه بايد رفع شود و در درون يك مجموعه اين طرح را ساماندهي و از آن استفاده كرد.

لاريجاني تصريح كرد:اين طرح هنوز زنده است و مي‌تواند حيات داشته باشد.

بر اين اساس دور ديگر مذاكرات در ماه فوريه در مسكو برگزار مي‌شود. در اين نشست نيز در خصوص كليات اين طرح بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وي با تاكيد بر اينكه ذهن ايران و روسيه در حال نزديك شدن است، گفت:
البته هنوز جزيياتي وجود دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد و اين طرح مي تواند به عنوان بخشي از يك طرح جامع‌تر قرار گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص موضع ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه، گفت: نظر وي و كشور روسيه اين است كه پرونده ايران بايد در درون آژانس به صورت فني و حقوقي بررسي شود.


** مكان و زمان و نحوه همكاري هسته‌اي ايران و روسيه
لاريجاني در پاسخ به سوالي در خصوص مكان و زمان مشاركت روسيه در بحث غني‌سازي اورانيوم ايران، گفت: هيچ يك از اين مسايل مورد مناقشه نيست. طرح به اينجا نرسيده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: اينكه غني‌سازي در كجا و چگونه باشد، موضوعاتي است كه بايد در مرحله بعد مورد بحث قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه هنوز توافق كامل در خصوص طرح روسيه،صورت نگرفته است، گفت: اين طرح هم براي ما و هم براي روسيه اهميت دارد و در شرايط دو كشور تاثير گذار است و نبايد توقع داشت كه به اين زودي حل و فصل شود.

لاريجاني خاطرنشان كرد: در اين طرح بايد اين مساله كه آينده پرونده هسته‌اي ايران چه خواهد شد، لحاظ شده باشد. بخشي اين است كه اين طرح مي‌تواند در يك زمان محدودي صورت گيرد و بقيه شرايط نيز بايد مشخص شود.


** ارتباط طرح روسيه با ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه اگر اين طرح به نتيجه نرسد، پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد، گفت: اين دو موضوع ربطي به هم ندارد. نمي‌گويم بدون تاثير است، اما نقش فوق‌العاده اي ندارد.

ايران و روسيه در كليات اين طرح با هم توافق دارند و اكنون بايد جزييات را مورد بررسي قرار دهند.


** تكذيب احتمال تغيير تيم هسته‌اي و ارسال نامه از آلمان به ايران لاريجاني در پاسخ به سوالي در خصوص گزارشهايي مبني بر تغيير تيم هسته‌اي، با رد اين خبر، گفت: قرار نيست در تركيب تيم هسته‌اي ايران تغييري حاصل شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين دريافت هرگونه نامه از سوي آلمان در خصوص مسايل هسته‌اي را رد كرد.


** سفر لاريجاني به چين و نقش اين كشور در طرح روسيه
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: چين در طرح روسيه مشاركت نخواهد داشت.

وي سفر خود به چين را در زمينه مسايل دو جانبه دانست و گفت: در اين سفر موضوع پرونده هسته‌اي نيز مورد بحث قرار مي‌گيرد.

لاريجاني تاكيد كرد: كشورهاي مهم كه از دوستان ما هستند بايد در جريان اين موضوع قرار گيرند تا به همگرايي در اين موضوعات دست يابيم.


** اقدام ايران در صورت ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: روشي كه ما توصيه مي‌كنيم اين است كه از طريق مذاكره و روش‌هاي ديپلماتيك اين مسايل حل شود. نامه‌اي نيز به وزراي كشورهاي اروپايي نوشتيم تا زمينه مذاكرات را پايه‌ريزي كنيم. آنها ترجيح دادند مذاكره نكنند، اما ما توصيه مي‌كنيم كه اين مساله را در درون مذاكرات حل كنيم.

لاريجاني اروپا را از رفتار تند عليه ايران برحذر داشت و گفت: ممكن است شرايط تند شود، اما مسلما براي اروپايي‌ها كه مي‌خواهند در عرصه بين المللي نقش ايفا كنند، مفيد است كه بتوانند وزن خود را در اين مساله نشان دهند.

وي تاكيد كرد: ما براي رفتارهاي تند اروپا نيز سناريوهايي را در نظر گرفته‌ايم. اگر بخواهند از فشار براي تحميل نظرات غيرعادلانه خود بر ايران استفاده كنند، ملت ايران رشيد است و خوب مي‌داند چگونه از منافع ملي خود دفاع كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، ايران وارد فاز دوم اقدامات خود مي‌شود، گفت: برخي از مولفه‌ها انديشيده شده و بقيه نيز در ميدان عمل انجام مي‌شود.


** حوادث تروريستي در اهواز
لاريجاني در خصوص حوادث تروريستي در اهواز گفت: من در ‪ ۲۴‬ساعت گذشته در روسيه بوده‌ام در جريان همه اخبار نيستم لذا بايد اين مساله را دقيق‌تر بررسي كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** اظهارات نخست‌وزير انگليس در خصوص ارجاع پرونده ايران به‌شوراي امنيت لاريجاني گفت: اين حرف‌ها بيشتر جنبه رسانه‌اي دارد و تا حدودي نيز ممكن است گرايش آنها به اين سمت باشد.

وي با اشاره به اينكه ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت براي اروپا مفيد نخواهد بود، گفت: اگر اين اقدام صورت گيرد، اين اروپايي ها نيستند كه از آن سود خواهند برد،بلكه نقش آفريني اروپا كمتر خواهد شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: در اين صورت ايران كار خود را انجام مي‌دهد. ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نشانه عدم حق ايران براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته‌اي نيست.

وي در عين حال افزود: ما اين را توصيه نمي‌كنيم، اما اگر ما را مجبور كنند، مصوبات هسته‌اي مجلس را به اجرا مي‌گذاريم. در آن صورت ايران كشوري داراي فناوري صلح آميز اتمي خواهد شد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اول آذرماه سال جاري طرح فوريتي الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و يا گزارش پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت" را تصويب كردند.

بر اساس اين قانون، دولت موظف است در صورت هرگونه ارجاع يا گزارش و اطلاع در مورد پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت ، كليه همكاري‌هاي داوطلبانه خود را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تعليق در آورد.

لاريجاني در ادامه اين گفت وگو اضافه كرد: من طرفدار اين هستم كه ما از طريق تفاهم بتوانيم اين مساله را حل كنيم.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد:اينكه مادر درون آژانس هستيم، ان.پي.تي. را پذيرفته‌ايم، بازرسان آژانس حضور دارند، معاون محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي به كشور ما آمد، اين براي اين است كه ايران از طريق مسالمت آميز به فناوري صلح آميز هسته‌اي برسد.

وي تاكيد كرد:كساني كه ايران متهم مي‌كنند كه به سمت ساخت سلاح مي‌رود، بايداين سوال را پاسخ دهند كه كدام كشور زيرنظر آژانس وبا اين همه دوربين و بازرس مي‌تواند به سمت سلاح برود. تمام كساني كه به سمت سلاح رفتند ان.پي.تي را نپذيرفته بودند.

لاريجاني گفت: جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهد به طور شفاف نشان دهد كه فعاليت اتمي سالم و بدون تهديد ديگران دارد و اين فعاليت را بر اساس مقررات آژانس انجام مي‌دهد اما در نهايت از حق خود نمي‌گذرد چون اين حق براي همه ملت ايران است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: آژانس مرجعيت براي حل مسايل هسته‌اي دارد و ما سعي مي‌كنيم ابهامات با آژانس را حل كنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: ديدگاه ايران و روسيه در خصوص پرونده هسته‌اي نزديك مي‌شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016