شنبه 8 بهمن 1384

اعتصاب مجدد كارگران شركت واحد؛ گفتگويى با يعقوب سليمى، عضو هيأت‌مديره‌ى سنديكا، داود خدابخش، صدای آلمان

كارگران شركت واحد خواستار آزادى منصور اسانلو، دبير سنديكا و شش نفر از ديگر اعضاى هيأت مديره هستند.


كارگران «شركت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه» بار ديگر فردا شنبه ۸ بهمن / ۲۸ ژانويه دست به اعتصاب خواهند زد. فعالان سنديكايى شركت واحد مى‌گويند، مسئولان، از جمله شهردار تهران آقاى محمد باقر قاليباف و وزير كار به هيچ وجه به خواست كارگران وقعى ننهاده‌اند. و روز گذشته كه فراخوان جديد براى اعتصاب مجدد پخش شد، شش نفر از اعضاى هيأت مديره‌ى سنديكاى كارگران شركت واحد به دادگاه احضار شده و راهى زندان گشته‌اند. و حال كارگران آماده‌ى اعتصاب شده‌اند.

گزارشى از: داود خدابخش

با انتشار اطلاعيه‌اى كه براى دعوت به اعتصاب از سوى سنديكاى كارگران شركت شركت واحد روز پنجشنبه ۶ بهمن‌ماه در سطح تهران پخش شد، دادگاه انقلاب ۶ نفر از اعضاى هيأت مديره‌ى سنديكا را، به نام‌هاى آقايان مددى، ترابيان، حيات‌غيبى، رضوى و ترازى به دادگاه احضار كردند. در حاليكه گفته مى‌شد اين افراد بزودى آزاد خواهند شد، بالاخره معلوم گرديد كه ايشان را به زندان اوين تحويل داده‌اند. يك عضو هيأت مديره‌ى سنديكا آقاى يعقوب سليمى در اين زمينه چنين گفت:

”الان دستگیرشدگان در اوین بسر می‌برند. البته ما هیچگونه اطلاعی از دیشب تا امروز از آنها نداریم. فقط همکارانمان که به اوین رفته بودند، فهمیده بودند که اینها را به اوین انتقال داده‌اند. البته از در دادسرای دادگاه انقلاب اینها را به اوین انتقال داده بودند. امروز هم اطلاعیه در سطح شهر، بین مردم، رانندگان و کارگران بخش‌های دیگر تقسیم شد و فراخوان بزرگی برای اعتصاب فردا دادیم. حتا از شهرستانها به ما محلق شده‌اند و همین الان هم مدیریت شركت واحد خودش چندتا اطلاعیه داده برای ایجاد ترس و رعب و وحشت بین همکاران ما که فردا اعتصاب نکنند و ما حق و حقوقشان را می‌دهیم ... كه اینها ضد نظام‌اند و... اصلا پرونده‌ی بیخودی است... در صورتیکه همکاران ما قبول دارند که منصور اوسانلو خواسته‌هایش فقط صنفی‌ست.”

بايد گفت كه چند روز پيش از اعتصاب يك روزه‌ى نخست كه روز يكشنبه چهارم ديماه (۲۵ دسامبر) صورت گرفت، رئيس هيأت مديره‌ى سنديكا آقاى منصور اسانلو از سوى دادستانى دستگير شد و تا كنون در بازداشت بسر مى‌برد. مقامات قضايى تاكنون هيچ اتهامى عليه وى به خانواده و سنديكا اعلام نكرده‌اند. به گفته‌ى آقاى يعقوب سليمى، عضو هيأت مديره‌ى سنديكا، كارگران شركت واحد با اعتصاب روز شنبه‌ى خود در وهله‌ى نخست خواستار آزادى آقاى منصور اسانلو و ديگر اعضاى هيأت مديره هستند:

” [خواست ما] در سه بند است. اطلاعیه‌ی اعتصاب‌ ما سه بند است و هیات مدیره هم قبل از اینکه به زندان بروند تصویب کرده. می‌دانستند که دستگیر می‌شوند، چون قبلا اینها را با تلفن احضار کرده بودند: ۱. آزادی کلیه‌ی اعضاى هیات مدیره‌ی سندیکا، مخصوصا آقای منصور اوسانلو. چون ما اطلاعیه‌‌مان را در رابطه با منصور اوسانلو داده بودیم و شش نفر دیگر که به آن اضافه شد، الان هیأت مدیره‌ی سندیکا شده ۷ نفر که این ۷ نفر باید آزاد بشوند. ۲. احیای سندیکای کارگران شرکت واحد. ۳ـ انعقاد پیمان ششم، پیمان دسته‌جمعی.”

در پى اعتصاب يك روزه‌ى اول آقاى محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در جمع اعتصاب‌كنندگان حضور يافت و به آنها قول مساعدت در رسيدگى به خواست‌‌هايشان را داد. در پى آن بود كه اعتصاب‌كنندگان با اعتماد به وعده‌هاى آقاى قاليباف به اعتصاب خود خاتمه دادند. آقاى سليمى در مورد نتيجه‌ى اين وعده‌ها مى‌گويد:

”البته من پریروز با معاون آقای قالیباف، آقای تنها، مدیرعامل شرکت واحد آقای احمدی بافنده و آقای احمدلو رییس (...) شرکت واحد، یکی از روسای حراست شهرداری تهران جلسه‌ای داشتیم بمدت ۵ ساعت. در این ۵ ساعت هیچگونه نتیجه‌ای ما نگرفتیم. حتا یک سر سوزن هم اینها به ما کمک نکردند. وعده‌های بیخود، وعده‌های دروغین. فقط سرکارگذاشتن کارگرهای شرکت واحد است ... اینها می‌گویند، فقط صبر کنید. گر صبر کنید، ز غوره حلوا سازیم. اینجوری. حالا یادشان افتاده ضرب‌المثل بگویند. اينكه صبر کنید، صبر داشته ‌باشید. در صورتیکه کارگر شرکت واحد صبرش خیلی زیاده بوده. اینها وعده‌های ۱۰ روزه و ۲۰ روزه بما دادند، الان ۴۰ روز از وعده‌هایشان می‌گذرد. ولی هیچگونه عکس المللی (نديديم). حتا، اینکه قرار شده بود به ما یکجایی بدهند برای آموزش قانون کار و قانون اساسی. یک سالن آمفی تئاتر در مرکز (...) داریم که خالی‌ست، یعنی اصلا از آن استفاده نمی‌شود. قرار شده بود اینهایی که بدون هزینه هستند، مثلا همین دفتر را به ما بدهند. آقای قالیباف گفت که توی این چندروزه من این را انجام می‌دهم. نداد. قرار شد کارگرهایی که رسمی نیستند رسمی بشوند. تعدادی از آنها را، حداقل نصف‌، پنجاه ‌درصدشان را رسمی کنند. این چیزهایی که بدون هزینه هست حتا آنها را هم انجام ندادند، وای بحال هزینه‌دارها.”

حتا قرار بوده كه هيأت مديره‌ى سنديكا به وزير كار نيز ديدارى داشته باشد كه از قرار معلوم به هيچ نتيجه‌اى نرسيده است و به نظر مى‌آيد مسئولان اصلا با نمايندگان كارگرى گفتگوى سازنده‌ و تفاهم‌آميزى نداشته‌اند. آقاى سليمى چنين افزود:

” متاسفانه، نمی‌دانم، وزیر کار اصلا خودش را قایم کرده پشت سنگرها. یک پنبه هم کرده توی گوشش و فکر می‌کنم صدای کارگرها را نمی شنود. اصلا مسئولین بالای این مملکت فکر می‌کنم صدای کارگرها را نمی‌شنوند. ولی اینها فکر می‌کنم یک پنبه کردند توی گوششان و می‌گویند، بی‌خیال بشیم. سکوت کرده‌اند و اصلا هیچگونه جوابی نمی‌دهند.”

اين فعال سنديكايى در مورد دادگاه انقلاب و اتهاماتى كه مى‌توانسته‌اند به آقاى منصور اسانلو زده باشند گفت:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

”همکارهای ما حضوراً خدمت آقای [قاضى] راسخ رسیدند، همین آقای مددی وچندتا از دوستانمان. آقای راسخ گفت،‌ با علمی که من در قضاوت دارم آقای منصور اوسانلو باید دیگر آزاد بشود. بعد به ما وعده‌ی دوشنبه را دادند. دوشنبه شد پنج‌شنبه، پنج‌شنبه شد شنبه که فردا باشد. قرار شده ایشان را آزاد کنند. در صورتیکه تهدیدهایی از سوی آقای شاهرودی، مسئول دادگستری تهران، علیه منصور اوسانلو شده که با منصور اوسانلو چنان می‌کنم و چنین می‌کنم و اذیت‌اش می‌کنم. البته این تهدیدها را نمی‌خواهم بگویم به كى گفته. آقای شاهرودی خودش شخصا، یک مقامی‌ که در سطح بزرگ دادگستری ایران هست، نمی‌تواند این تهدیدها را انجام بدهد. اینها اصلا دارند کل قانون قوه قضاییه را، کل قانون کار، کل قانون اساسی را نقض می‌کنند. قانون‌های ما بطور وسیع و خوب وضع شده، ولی هیچ اجراکننده ندارد توی این مملکت.”

آخرين خبرها حاكى از آن است كه مسئولان به نيروهاى بسيج و رانندگان سپاه پاسداران براى فردا شنبه آماده‌باش داده‌اند تا جاى رانندگان شركت واحد را پر كنند. ولى در مورد اينكه كارگران تا چه اندازه مصمم به اعتصاب هستند، آقاى سليمى چنين گفت:

” بله، کارگرها مصمم‌اند اعتصاب فردا را انجام بدهند. ما قبلا چندتا قطعنامه نوشتیم و آماده کردیم برای پشتیبانی‌مان از کارگرهای جهان، کارگرهای داخل [كه بخوانم].

بسم‌اله الرحمن الرحیم. از کلیه‌ جوامع دفاع از حقوق بشر انتظار داریم که تذکرات شفاهی و کتبی را به مسئولین جمهوری اسلامی ایران جهت آزادی زندانیان سندیکایی کارگران شرکت واحد تهران و رعایت حقوق کارگری جماعت زحمتکش شرکت واحد تهران داده شود. و به خواسته‌های بحق و قانونی صنفی جامعه عمل بپوشانند.

بند ۲ـ از کلیه تشکل‌های کارگری سراسر جهان تقاضا داریم و از همنوعان خود، کارگران شرکت واحد تهران، با اعتراضهای خود در کشور خودشان و اعلام همبستگی و همدلی خود به هرطریق ممکن به گوش آقایان مسئول که پنبه در گوش دارند، برسانند.

بند ۳­ ...

لازم به ذکر است از همکاران خودمان، رانندگان شرکت واحد و کارگران تقاضا کنیم که در این تجمع کلیه‌ی خانواده‌هایشان را هم با خودشان بیاورند. تا خودشان واقعا درک کنند که کارگران ایران چه زجری در شرکت واحد می‌کشند. و همینطور با حضور خود ثابت کنند، همبستگی بین کارگران شرکت واحد را.”

[برای شنيدن اين گزارش با کليک اينجا به اصل مطلب رجوع کنيد]

Copyright: gooya.com 2016