جمعه 14 بهمن 1384

گزارش رسانه‌هاي غربي از اجلاس اضطراري وين؛ آمريكا تحت تاثير روسيه نرم‌تر شده‌است، ايرانيوز

رويترز در گزارش خود آورده‌: على لاريجانى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، نيز در نشست خبرى ديروز خود، با لحنى تهديدآميز از سناريوى دوم جمهورى اسلامى، در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت سخن گفت.
لاريجانى معتقد است اين سناريو از آن دسته سناريوهايى ا‌ست كه بايد به آنها عمل كرد و نبايد راجع به آن سخن گفت! وى تاكيد دارد كه شايد نگاه‌هاي تيزبيني بتوانند حدس بزنند در سناريوى دوم چه شرايطى به‌وجود خواهد آمد اما كسي قصد ندارد تمام ابعاد آن را باز كند.روز گذشته نشست اضطرارى شوراى حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با هدف رسيدگي به پرونده هسته‌اى ايران تشكيل شد تا در مورد گزارش ارجاع پرونده اتمى ايران به شوراى امنيت تصميم گيري شود. نشست شوراى حكام درحالي‌ برگزار ‌‌مي‌شود كه روسيه و چين كه قبل از اين با مخالفت با آمريكا در مورد ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت موضع كاملا متفاوتي را اتخاذ كرده‌بودند، اينك با سياست‌هاي اين كشور هم سو شده‌اند.

به گزارش ايرانيوز به نقل از رويترز، به نظر مى‌رسد كه اعضاي آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ارسال پرونده ايران به شوراى امنيت سازمان ملل به توافق نسبي آراء رسيده باشند. انتظار مى‌‌رود كه امروز نتيجه نهايى اين نشست اعلام شود. "محمد البرادعى"، رئيس آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، روز گذشته به خبرنگاران حاضر در وين، گفت: پرونده اتمى ايران در مرحله‌اى بحرانى، است. اما اين بحراني بودن به معني وجود خطرى تهديد كننده نيست. يعني اين موضوع به معناى پايان تلاش‌هاى ديپلماتيك براى حل و فصل مناقشات اتمي ايران نخواهد بود.
بر اساس نظرات ديپلمات‌ها، از آنجاييكه زمان زيادى براى بحث در مورد آينده اين پرونده حساس لازم است، امروز جمعه ۳ فوريه با پيگيري اين نشست اضطراري مى‌توان فرصت كافي براي اتخاذ تصميمى نهايى بدست آورد.
درحالي است كه مقامات ايراني با انتقادهاى شديد نسبت به نشست اضطرارى واكنش نشان داده‌اند؛ روسيه و چين اعلام كرده‌اند كه از قطعنامه‌ شوراى حكام حمايت خواهند كرد.
"البرادعى" همچنين خاطرنشان كرد: شوراى حكام مى‌خواهد با صدور قطعنامه‌اي، پيامى روشن را به ايران بفرستد. اما نبايد فراموش كرد كه ايران تا ماه مارس، يعنى زمان ارائه گزارش آژانس به شوراى امنيت، زمان دارد و تا فرارسيدن اين تاريخ مي‌تواند غنى‌سازى اورانيوم را متوقف كند و زمينه را براي بدست آوردن اعتماد اعضاء آژانس فراهم كند، به هرحال شوراى امنيت سازمان ملل مي‌تواند برخلاف آژانس مجازات‌هايي را عليه ايران در پيش بگيرد.
دبير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، پيشنهاد روسيه را در مورد غنى‌سازى اورانيوم ايران، موقعيتى مناسب براى اين كشور جهت پايان دادن به اختلاف موجود قلمداد كرد و از ايران خواست كه كليه فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را مجدداً متوقف كند تا بتوان مانع از بروز تحريم‌هاى احتمالى از طرف شوراى امنيت سازمان ملل شد.
قرار است ۳۵ عضو شوراى حكام، در نشست دو روزه خود، در مورد قطعنامه پيشنهادى آلمان، فرانسه و انگليس، در مورد ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت تصميم‌گيرى كنند.
در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است، تا تمام فعاليت‌هاي خود را به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گزارش دهد. تنظيم‌كنندگان قطعنامه پيشنهادى، با تاكيد بر استفاده از فن ‌آوري هسته‌اي با اهداف نظامي و ابراز نگرانى از گزارش محرمانه آژانس اعلام ‌كرده‌اند كه بر اساس نكات درج شده در اين گزارش اسنادي از جمهورى اسلامى در اختيار دارند كه ايران مى‌تواند به كمك تجهيزات خود سلاح‌هاى اتمى بسازد. بر اساس قوانين موجود در شوراي حكام، كليه قطعنامه‌ها بايد به اتفاق آرا به تصويب برسند، به همين دليل هم است كه كشورهاى غربى تمايل دارند پرونده ايران به شوراي امنيت خوانده شود.
روسيه و چين توافق ضمنى خود را با غرب اعلام كرده‌اند.
"گريگورى بردنيكوف"، سفير روسيه در اتريش، به خبرنگاران گفت:مسكو هيچ مخالفتى ندارد كه نتيجه تحقيقات آژانس در ايران به شوراى امنيت گزارش شود ندارد اما در عين حال تمايلي هم به اعمال مجازات عليه ايران ندارد.
"گريگورى شولته"، سفير آمريكا در وين، نيز اعلام كرد: ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت، فشار بر جمهورى اسلامى را براى رسيدن به يك راه حل صلح‌جويانه ديپلماتيك بيشترمى‌كند، تا اين كشور بتواند بار ديگر اعتماد جامعه جهانى را نسبت به خود جلب كند.
وى تاكيد كرد: واقعيت اين است كه ما نه به دنبال تحريم هستيم و نه مى‌خواهيم حق استفاده از انرژى هسته‌اى را از مردم ايران سلب كنيم.
به نظر مى‌رسد كه آمريكا با رعايت مواضع روسيه، از خواست خود درمورد مجازات‌هاى سنگين عليه ايران چشم‌پوشى كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر "هورست تلچيك"، سازمان دهنده كنفرانس امنيت درمونيخ، از ادامه مذاكره با ايران در مورد رفع اختلاف اتمى حمايت كرد.
وي در مصاحبه‌اى گفت: اين اختلاف را نمى‌توان از طريق موضع گيري‌هاي نظامى حل كرد. با حمله نظامى تنها چند تاسيسات اتمى از كار انداخته مي‌شود روند برنامه‌هاي اتمي دچار وقفه مي‌شود اما با چنين سياستي نمى‌توان مانع از انجام چنين عملكردي شد. به همين دليل تا زمانى كه از كليه امكانات استفاده نشده، حمله نظامى كاملا بى‌معنا خواهد بود.
"تلچيك"، حضور نماينده بلندپايه ايران را در اين كنفرانس نشان آمادگى آن كشور براى ادامه مذاكره دانست.
جالب ترين خبري كه پس از برگزاري روز نخست نشست اضطراري به گوش رسيده، برآوردهاى مأموران امنيتى آمريكا در مورد سلاح اتمى ايران در ايران است. آنها معتقدند كه جمهوري اسلامي هنوز به فن‌آوري ساخت سلاح اتمي دست نيافته است و تنها در حد و اندازه‌ يك خطر تهديد كننده است!
"جان نگروپونته‌"، رئيس سازمان اطلاعات ملى آمريكا، گفت:‌ احتمال مى‌رود كه ايران هنوز مواد اوليه تفكيك‌شدنى لازم براى توليد سلاح اتمى را توليد نكرده و حتي تركيب كامل آنها را هم در اختيار نداشته باشد. ‌ با وجود اين مسائل زيادى وجود دارد كه ما را وادار مي‌كند تا نسبت به اين موضوع كه ايران سلاح اتمى توليد كرده و موشك‌هاى خود را با آنها تجهيز مي‌كند ابراز نگراني كنيم.
در مقابل "دكتر محمود احمدى‌نژاد"، رئيس جمهورى ايران، باز هم بر عزم دولت خود بر ادامه برنامه هسته‌اى كشور تاكيد كرد. "على لاريجانى"، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، نيز در نشست خبرى ديروز خود، با لحنى تهديدآميز از "سناريوى دوم" جمهورى اسلامى، در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت سخن گفت.
"لاريجانى" معتقد است اين سناريو از آن دسته سناريوهايى ا‌ست كه بايد به آنها عمل كرد و نبايد راجع به آن سخن گفت!
وى تاكيد دارد كه شايد نگاه‌هاي تيزبيني بتوانند حدس بزنند در سناريوى دوم چه شرايطى به‌وجود خواهد آمد اما كسي قصد ندارد تمام ابعاد آن را باز كند.

Copyright: gooya.com 2016