سه شنبه 18 بهمن 1384

آنگلا مرکل: ايران با برنامه هسته ای اش "از حد گذشته است"، رامسفلد: جمهوری اسلامی "خطری واقعی" برای صلح و امنيت جهانی، آفتاب

آفتاب: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خطاب به فرستادگان بلندپايه دولتهای جهان که در کنفرانس امنيتی سالانه مونيخ حضور داشتند گفت ايران با برنامه هسته ای اش "از حد گذشته است" و دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا، جمهوری اسلامی را "مهمترين حامی دولتی تروريسم" و "خطری واقعی" برای صلح و امنيت جهانی دانست و گفت که جهان خواهان "ايران هسته ای" نيست.


اظهارات شديد اللحن مقامات آمريکايی و آلمانی درباره ايران، اندکی پيش از آن بيان شد که شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی با تصويب قطعنامه ای، سرانجام تصميم گرفت که ايران را به شورای امنيت سازمان ملل متحد گزارش کند.

آنگلا مرکل همچنین گفت که ايران هنوز برای گريز از تحريمهای بين المللی فرصت دارد به شرط آنکه پيشنهاد روسيه را بپذيرد که امکان می دهد فعاليتهای غنی سازی برای اورانيوم مورد نياز نيروگاههای ايران در خاک روسيه انجام شود و در عين حال جمهوری اسلامی را از دستيابی به مراحل حساسيت برانگيز فناوری هسته ای باز می دارد.

او از ايران خواست تا به اين مصالحه به عنوان "پنجره فرصت" توجه کند.

صدراعظم آلمان در همين حال، نگرانی و هراس از برنامه هسته ای ايران را "موجه" دانست.(!)

آنگلا مرکل در سخنرانی خود خطاب به سيصد کارشناس و مقام بلندپايه ای که در مونيخ گرد آمدند گفت: "ما می خواهيم که ايران را از توليد سلاح هسته ای بازداريم و بايد بازداريم."

او از چين و روسيه خواست که با آلمان، آمريکا و ساير کشورهای غربی همراه شوند تا به ايران فشار بياورند که به مسير مذاکرات بازگردد.

مرکل همچنين با اشاره به پيشينه حکومت نازی در آلمان، انتقاد تند خود را از اظهارات محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران درباره اسرائيل و هولوکاست ابراز داشت و او را با آدولف هيتلر، صدراعظم آلمان نازی مقايسه کرد.(!)


در دومين جلسه از نشست سه روزه کنفرانس مونيخ، دونالد رامسفلد نيز با انتقادهای خانم مرکل درباره ايران، همصدا شد و همچون صدراعظم آلمان از قدرتهای جهانی خواست تا متحد شوند و راه حلی ديپلماتيک برای توقف برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی بيابند.

او گفت: "جهان يک ايران هسته ای را نمی خواهد و بايد با يکديگر بکوشيم تا از چنين چيزی جلوگيری کنيم."

رامسفلد ايران را خطری واقعی برای صلح جهانی دانست و گفت: "حکومت ايران امروز مهمترين حامی دولتی تروريسم در جهان است." (!)


رامسفلد همچنين نسبت به خطر افراطگرايی اسلامی و آنچه "امپراتوری اسلام افراطی" ناميد هشدار داد و گفت اين خطری است که آمريکا و اروپا را تهديد می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در واکنش به سخنان رامسفلد، سرتيپ مصطفی محمد نجار گفت که رهبران آمريکا، خود "تروريستهايی" هستند که "محور شرارت واقعی" را تشکيل می دهند.

سرتيپ نجار افزود: "امروز مظهر افراطگرايی که رامسفلد از آن دم می زند، جرياناتی هستند که در دامان آمريکا شکل گرفته و پرورش يافته اند و حوادث مشکوک تروريستی را در راستای منافع آمريکا در اقصی نقاط جهان رقم می زنند."
ملت مظلوم ايران" را "بزرگترين قربانيان سياستهای شيطانی سردمداران کاخ سفيد در پنجاه سال گذشته" دانست و گفت که دنيای امروز در "آتش سياستهای شيطانی، تبعيض آميز، مبتنی بر زور، ترور و تجاوز آمريکا می سوزد."

Copyright: gooya.com 2016