یکشنبه 23 بهمن 1384

سيدمحمد خاتمى: اروپا به گفت وگو با ايران ادامه دهد، شرق

شرق: معصومه شهريارى، كوالالامپور: سيدمحمد خاتمى اگرچه قرار بود روزهاى جمعه و شنبه ۲۱ و ۲۲ بهمن در نشست «گفتمان اسلام و غرب» در مالزى نه به عنوان يك شخصيت حقوقى سياسى و رئيس جمهورى پيشين ايران كه به عنوان يك متفكر و شخصيت حقيقى به سخنرانى در مورد اسلام بپردازد اما همزمانى اين كنفرانس با ارجاع گزارش پرونده هسته اى ايران به شوراى امنيت و تنش هاى روزهاى اخير تهران به خاطر چاپ كاريكاتورهايى از پيامبر اسلام او را در شرايط استثنايى و حتى در معرض پاسخگويى به سياست هاى اخير احمدى نژاد قرار داد. خاتمى طى روزهاى حضور خود در مالزى به رغم درخواست هاى مختلف خبرگزارى ها و روزنامه ها براى انجام (Bernama) يك گفت وگوى اختصاصى به هيچ يك از آنها از جمله اصرارهاى خبرگزارى مالزى برناما پاسخ مثبت نداد اما طى حضورى سرپايى در دومين روز به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
رئيس موسسه بين المللى گفت وگوى تمدن ها از سخنرانان برگزيده نشست گفتمان اسلام و غرب با عنوان «چه كسى براى اسلام سخن مى گويد، چه كسى براى غرب سخن مى گويد» بود كه توسط مركز گفتمان دانشگاه نيويورك و موسسه ديپلماسى و روابط خارجى مالزى در كوالالامپور برگزار شد. اما سئوالات اكثر خبرنگاران آژانس هاى خبرى حول محور پرونده غنى سازى اورانيوم و تصميم گيرى ايران در اين مورد چرخ مى خورد. خاتمى به خبرنگاران گفت: بهره مندى از دانش هسته اى حق مسلم ايران است و كشورهاى ديگر بهتر است به جاى فشار آوردن به تهران، همت خود را براى خلع سلاح كشورهاى داراى سلاح اتمى مصروف دارند. وى در جمع خبرنگاران رسانه هاى خارجى مقيم مالزى گفت: مسئله تازه اى در روند پرونده هسته اى ايران پيش نيامده و ما از ابتدا اعلام كرديم كه در پى فناورى هسته اى صلح آ ميز هستيم زيرا آن را حق خود مى دانيم و همچنان بر آن پا مى فشريم. خاتمى با اشاره به همكارى هاى مداوم ايران با جامعه جهانى و سازمان بين المللى انرژى هسته اى افزود: ايران براى اعتمادسازى همه گونه همكارى با جامعه بين المللى و آژانس بين المللى انرژى هسته اى داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهورى پيشين ايران بهترين راه حل در پرونده هسته اى ايران را گفت وگو ميان طرفين دانست. وى گفت: اروپا بهتر است چون گذشته به گفت وگو با ايران ادامه دهد و كمتر زير نفوذ آمريكا قرار گيرد. خاتمى پنجمين سفر خارجى خود پس از اتمام دوران رياست جمهورى اش را مانند سفرهاى قبلى خود با هزينه موسسه خصوصى خود و برخلاف ادعاى مدعيانش بدون درخواست و يا استفاده از هيچ گونه تشريفات دولتى با هواپيماى عادى و از سالن ترانزيت مسافران معمولى انجام داد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمى: اروپا به گفت وگو با ايران ادامه دهد، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016