دوشنبه 24 بهمن 1384

سخنگوي دولت: مذاكره با روسيه منتفي نيست، ايسنا

- با افزايش عيدي كاركنان دولت موافقيم
- انتظار داريم بودجه بر اساس تصميمات دولت تصويب شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي دولت گفت كه هيچ خللي در تصميم ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي وجود ندارد و كارها طبق برنامه‌ريزي انجام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامحسين الهام در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران با اشاره به حضور باشكوه مردم ايران در راهپيمايي بيست و دوم بهمن، اظهار داشت: آغاز بيست و هشتمين بهار استقلال، آزادي و استقرار جمهوري اسلامي با شور و نشاط اوليه‌ي نسل اول انقلاب در كنار نسل دوم و سوم برگزار شد و اين حضور حماسي، اميدبخش، پرتوان و با انرژي نشان داد كه آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و امام راحل هم‌چنان سخن اول را در جامعه‌ي اسلامي ما مي‌زند و در عرصه‌ي جهاني افق جديدي را براي عدالت‌خواهان مي‌گشايد و شتاب رسيدن به عدالت موعود را نشان مي‌دهد.

الهام حضور باشكوه مردم در راهپيمايي بيست و دوم بهمن را نشانگر آرمان بلند جامعه‌ي اسلامي ايران دانست و گفت: اين بيانگر پيوند ناگسستني بين دولت و ملت است و ما با چنين پيوندي نشان داديم كه به سلاح هسته‌اي و كشتار جمعي نيازي نداريم. چون پيام مردم و انقلاب ما انسان‌سازي و عدالت‌گستري است نه ويرانگري و خشونت.

وي افزود: با چنين ارتباطي بين دولت و ملت، ما نه چون نظام‌هاي ديكتاتوري هستيم كه مردم از دولت بترسند و نه مانند حكومت علي (ع) كه حاكم از عدم همراهي مردم بنالد. دولت با افتخار بر دست تمامي ملت ايران بوسه مي‌زند و اندكي غفلت در خدمت به اين مردم بزرگ را جايز نمي‌شمرد. اميد است خداوند به دولت و خدمت‌گزاران توفيق خدمت هر چه بيشتر را به اين مردم بدهد.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري از سخنگوي دولت در ارتباط با ادامه‌ي مذاكرات با روسيه پرسيد كه الهام گفت: بحث مذاكره با روسيه منتفي نشده، ولي زمان مذاكره مساله‌ي ديگري است كه بايد با توجه به شرايط جديد پيش آمده و تاكيد دولت به جدي بودن موضوع غني‌سازي در جهت اهداف صلح‌آميز در داخل كشور بررسي شود و طرح بايد ابعاد جديد، قابل اجرا و منطبق با سياست‌هاي جمهوري اسلامي داشته باشد كه اين مساله در حال پي‌گيري است.

الهام تاكيد كرد: موضوع پي‌گيري مذاكرات منتفي نيست و اصولي كه ما بر روي آن تاكيد داريم، سر جاي خود باقي است، ولي همان‌طور كه گفتم زمان مذاكره با ابعاد جديد و توافق بايد مشخص شود.

خبرنگاري از سخنگوي دولت در مورد «رفراندوم هسته‌اي» و زمان آغاز فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي پرسيد كه الهام جواب داد: به نظر من ظهور باشكوه مردم در راهپيمايي بيست و دوم بهمن بيانگر جواب مردم به مسيري است كه دولت در حال طي آن است. در حال حاضر مردم تاكيد دارند كه دولت بر حق مسلم ايران در دست‌يابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در مجامع بين‌المللي تاكيد كند. آيا به نظر شما با چنين حضوري نيازي به رفراندوم است؟. اين خود يك رفراندوم بود. تمامي گروه‌ها و نخبگان فكري اعلام كرده‌اند كه بايد ايران به حق خود برسد و در مجامع بين‌المللي بر آن تاكيد كند. اگر تامل داشته باشيم متوجه مي‌شويم كه اين يك خواست ملي است.

وي گفت: در مورد شروع فعاليت‌هاي هسته‌اي بايد بگويم كه سازمان انرژي اتمي طبق دستور رييس‌جمهور و تاكيد ايشان اين امر را دنبال مي‌كند.

خبرنگار ديگري از در مورد برنامه‌ريزي دولت در جهت شروع فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز و هم‌چنين فك پلمپ مراكز هسته‌يي پرسيد كه الهام جواب داد: همان‌طور كه بارها اعلام كرده‌ام ما در استفاده‌ي صلح‌آميز از فن‌آوري هسته‌اي مصر هستيم و طبق دستور رييس‌جمهور، كار در اين ارتباط به پيش مي‌رود. هيچ خللي در اين تصميم وجود ندارد و كارها طبق برنامه‌ريزي انجام مي‌شود.

همين خبرنگار پرسيد آيا ايران در مورد آغاز فعاليت‌هاي هسته‌اي خود تا زمان برگزاري اجلاس بعدي شوراي حكام در ماه مارس صبر مي‌كند كه الهام جواب داد: قرار نيست ما تا آن زمان صبر كنيم. ما فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري در مورد كاهش شهريه‌هاي دانشگاه آزاد و انتظارت دانشجويان از دولت پرسيد كه الهام با تاكيد بر اينكه دانشگاه آزاد دانشگاه دولتي نيست، پاسخ داد: رييس دانشگاه آزاد به وزارت علوم گفته است، مطالبي كه در مورد عدم كاهش شهريه‌ها گفته شده صحت ندارد و دانشگاه آزاد سعي مي‌كند با وام‌هاي درازمدت به دانشجويان كمك كند و اعتبارات آن نيز تامين شده است. يعني دانشگاه آزاد قصد دارد كاهش شهريه را در قالب وام انجام دهد كه در نهايت تخفيف شهريه توصيف شده است.

وي ادامه داد: دولت در چارچوب برنامه‌هاي خود براي كاهش شهريه‌هاي دانشگاه دولتي اقداماتي انجام داده و اين اقدامات در حال اجراست. اميدواريم دانشگاه آزاد نيز با توجه به مطالب گفته شده، تصميم خود را اجرايي كند و هرچه دانشگاه آزاد تسهيلات بيشتري به دانشجويان بدهد اين امر مورد توجه دولت و پاسخ به مطالبه‌ي دانشجويان است.

خبرنگار ديگري در مورد ميزان عيدي كاركنان دولت پرسيد، سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه دولت با افزايش عيدي كاركنان دولت موافق است، گفت: در مورد عيدي كاركنان دولت، نظر و سياست رييس‌جمهور اين بود؛ سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مطالعه و پس از آن اعلام كند كه آيا از نظر اجرايي ممكن است كه در پرداخت عيدي، طبقات كم درآمد بيشتر و كساني كه حقوق بالاتري دارند، كمتر دريافت كنند. سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز پس از بررسي‌ اعلام كرد كه مصوبه مجلس بر پرداخت يك‌نواخت عيدي‌ها تاكيد دارد و اجازه نمي‌دهد كه تفاوتي در پرداخت‌ها باشد. بعد به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي دستور داده شد كه افزايش سطح پرداخت عيدي‌ها را با توجه به اعتبارات بررسي كند و در حال حاضر منتظر دريافت جواب هستيم تا نتيجه بگيريم كه به چه ميزان مي‌توان عيدي را افزايش داد. اميد داريم طي اين هفته يا هفته‌ي آينده مساله نهايي شود و تا قبل از پايان سال اين عيدي با افزايش ممكن در اختيار كارمندان دولت قرار گيرد. افزايش عيدي مورد قبول دولت است ولي ميزان آن مشخص نيست.

از الهام سوالي مبني بر غيرعادلانه بودن توزيع هداياي رييس‌جمهور پرسيده شد كه سخنگوي دولت گفت: وزارت ارشاد خلاف اين ادعا را مطرح مي‌كند و اعلام كرده كه توزيع هدايا بر اساس اعلام خبرگزاري‌ها بوده و در اين ارتباط نيز پاسخگوست. طرح توزيع اين هدايا مورد استقبال رييس‌جمهور واقع شد و دستور دادند كه اين امر با تامين اعتبارات اجرايي شود، در حال حاضر نيز وزارت ارشاد آمادگي دارد كه به سوالات و اشكالات شما پاسخ دهد.

سوالي نيز مبني بر تخلف برخي شركت‌هاي توليد كننده‌ي خودرو پرسيده شد كه سخنگوي دولت درباره آن تاكيد كرد: رسيدگي و احقاق حقوق همه‌ي مصرف كنندگان كالاها مورد تاكيد دولت است و اين حقوق از نظر شرعي و قانوني پذيرفته شده و صنعت كشور بايد در اين زمينه به مصرف كنندگان كالا پاسخگو باشد، ولي رسيدگي به مسائل فني و تخصصي نيازمند كار كارشناسي است.

الهام ادامه داد: اگر تخلفي صورت گرفته دولت نمي‌تواند جايگزين قوه‌ي قضاييه شود، اما دولت از هر نوع رسيدگي استقبال مي‌كند و بازرسان نيز وظيفه دارند كه نقش نظارتي خود را به نحو احسن انجام دهند و دولت نيز در اين ارتباط وظايف خود را انجام مي‌دهد.

خبرنگاري از سخنگوي دولت سوالي مبني بر خريد هواپيماي حامل امام(ره) از فرانسه پرسيد كه الهام جواب داد: هواپيماي حامل امام يك نماد و يادآوري انقلاب اسلامي است. اين هواپيما حامل مرد بزرگي است كه پيام عدالت و توجه به معنويت را در عرصه‌ي جهان طنين‌انداز كرد و ما سعي داشتيم كه اين هواپيما را منتقل كنيم و در روز دوازدهم بهمن به صورت سمبليك به ايران بيايد و از آن نگهداري شود. دولت در اين راستا از طريق رايزني فرهنگي خود در فرانسه مذاكرات و اقداماتي را انجام داد تا اين هواپيما خريداري شود. مدت زماني استفاده از اين هواپيما به پايان رسيده و ما تصور مي‌كرديم تا پايان امسال از رده خارج شود، ولي دولت فرانسه اعلام كرد كه هواپيما اسقاط شده است. اين در صورتي است كه بر اساس اطلاعاتي كه ما داشتيم هنوز زمان اسقاط فرا نرسيده است.

وي تاكيد كرد: انديشه‌ي امام راحل براي ما اصل است و اين انديشه است كه باقي مي‌ماند و ديگر مسائل سمبليك است.

الهام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزارت رفاه تصميم گرفته سالانه سي هزار تومان به صورت يارانه به هر ايراني پرداخت كند، گفت: ما تاكنون مصوبه‌اي براي پرداخت يارانه نداشته‌ايم.

خبرنگار ديگري در مورد تحريم‌هاي احتمالي ايران و هم‌چنين افزايش توليد اوپك در ارتباط با كاهش توليد نفت ايران پرسيد كه سخنگوي دولت، گفت: ما قبلا نيز گفته‌ايم كه سعي داريم با دولت‌ها روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشيم و همه‌ي تلاش جمهوري اسلامي ايران در اين است كه در صحنه‌ي جهاني آرامشي مبتني بر عدالت حاكم شود، اين خواست دولت و ملت ايران است.

وي ادامه داد: اگر برخي از كشورهاي غربي با تلاش صهيونيست‌ها بخواهند مسيري را طي كنند كه جمهوري اسلامي و مردم ايران به خاطر حق‌خواهي تحت فشار قرار گيرند، زيان كننده‌ي اصلي آن‌ها هستند. ايران ابزارهاي توانمندي در تمام ابعاد در بحث انرژي در اختيار دارد و ابزارهاي منطقه‌اي، ملي و جهاني نيز وجود دارد. ما محدود نيستيم. امروز كشور ما توان گسترده‌اي در عرصه‌ي جهاني دارد و ما توصيه به تصميم مدبرانه و انسان‌دوستانه به اين كشورها داريم. ما به اين كشورها تاكيد مي‌كنيم كه جمهوري اسلامي ايران فعالانه، مسلط و توانمند در تمامي عرصه‌ها حضور دارد و اگر اقداماتي خارج از چارچوب در مورد ايران انجام گيرد آن‌ها خود آسيب مي‌بينند و براي ما مشكل جدي به وجود نمي‌آيد.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري به سخنان رييس جمهور در راهپيمايي 22 بهمن اشاره كرد و از الهام خواست كه اين سخن رييس‌جمهور را مبني بر اين‌كه « جمهوري اسلامي در صورتي كه حقش به رسميت شناخته نشود در سياست‌هايش تجديدنظر مي‌كند»، تشريح كند كه سخنگوي دولت گفت: ما بيش از سي سال است كه معاهده‌ي NPT را قبول و سعي كرده‌ايم عملكردمان بر اساس اين معاهده باشد. حتي در طول دو سال گذشته اقداماتي فراتر از معاهده‌ي NPT انجام داده‌ايم كه در جهت اعتمادسازي بوده است. ولي تهديدات كشورهاي عضو شوراي حكام بيانگر اين است كه آنها به دنبال هدفي نامشروع يعني محروم كردن ايران از حق فن‌آوري هسته‌يي به صورت مطلق هستند كه برخلاف معاهده‌ي NPT، مقررات بين‌المللي، اساس‌نامه‌ي آژانس و تعهدات بين‌المللي است. مگر نه اين‌كه هدف NPT كمك به كشورها جهت دست‌يابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي است، نه محروم كردن آنها.

وي گفت: ما تاكيد داريم كه از عضويت در معاهدات بين‌المللي بايد بهره‌ي قانوني ببريم، آژانس و كشورهاي اروپايي و ديگر نهادها نيز بايد حق ما را به رسميت بشناسند و از آن در جهت اهداف صلح‌آميز ما حمايت كنند. همان‌طور كه اعلام كرده‌ايم معتقديم طبق اين معاهده ايران حق دارد انرژي صلح‌آميز هسته‌اي داشته باشد. اگر آنها مي‌خواهند ما از حق خود محروم شويم، ما هم براي خود حقوقي را از جمله تجديدنظر در سياست‌هاي‌مان قائل هستيم و آنها حق ندارند كه براي ما تعيين تكليف كنند.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه داروهاي بيماري‌هاي خاص بيشتر از دانمارك وارد مي‌شود و برخي از اظهارات درباره‌ي تحريم كالاهاي دانماركي باعث نگراني اين بيماران شده است، گفت: جهتي ندارد كه شما بيماران خاص را نگران كنيد. جايي براي نگراني وجود ندارد. دولت با برنامه و تدبير عمل مي‌كند و من اطلاعات شما را نمي‌توانم تاييد كنم.

سخنگوي دولت گفت: تاكيد مي‌كنم دولت براي تامين رفاه عمومي و نيازهاي بيماران توانمند است و برنامه دارد. ما در عرصه‌ي توليدات داخلي نيز در اين جهت دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم. البته از شما مي‌خواهم از توجه به اين نكته نيز غفلت نكنيد كه پيامبر اكرم (ص) در نزد آحاد ملت ايران از جان نيز عزيزتر است و ما نبايد اجازه دهيم به دليل وابستگي اقتصادي، آنها به پيامبر عظيم‌الشان اسلام اهانت كنند. انرژي معنوي و اعتقادي جهان اسلام فراتر از وابستگي به يك كالاي اقتصادي و يك كشور است. ما نبايد توانمندي داخلي را نيز در اين عرصه ناديده بگيريم.

خبرنگاري ديگري در مورد «سناريوي گام به گام آمريكا» پرسيد و گفت كه آمريكا قصد دارد با اين سناريو ايران را محدود كند و به پاي مذاكره بكشاند كه الهام در جواب گفت: آمريكايي‌ها يك جاده‌ي بن‌بست را مي‌روند و برمي‌گردند. خوشبختانه تاكنون نتوانسته‌اند به اهداف استعماري خود دست پيدا كنند. آنها از پاي خواهند افتاد. اگر آنها تصور مي‌كنند با فشار مي‌توانند جمهوري اسلامي را از حق خود محروم كنند اشتباه مي‌كنند. اگر مي‌توانستند در طول اين 27 سال اين كار را مي‌كردند. آنها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي از تمام ابزارهاي ممكن، نامشروع و غيرقانوني خود بهره گرفتند، ولي به جايي نرسيدند؛ پس آزمودن دوباره ناشي از كم‌خردي است. آنها نمي‌توانند از باب فشار، جمهوري اسلامي را تسليم خواسته‌هاي خود كنند. راهپيمايي 22 بهمن هم نشان داد كه دولت و ملت جمهوري اسلامي عزم جدي در ادامه‌ي مسير خود دارند.

به گزارش ايسنا سخنگوي دولت، درباره مذاكرات با اروپا هم گفت: ما مذاكرات با اروپايي‌ها را دنبال مي‌كنيم و اين راه را رفته‌ايم ولي ادامه‌ي مذاكرات بايد منطبق بر منطق، موازين حقوقي و بين‌المللي باشد. ما گفته‌ايم كه اهل منطق و گفت‌وگو هستيم نه اهل تسليم و پذيرش سلطه. ما خواسته‌هاي نامشروع آنها را به هيچ‌وجه نمي‌پذيريم. عمل آنها با اين فشارها مانند كوبيدن بر يك طبل تو خالي است. ما با منطق و بر اساس موازين حقوقي راه گفت‌وگو را دنبال مي‌كنيم.

الهام در بخش ديگر سخنانش درباره گازرساني به روستاهاي كشور گفت: دولت معتقد است درست نيست كه عده‌اي روي لوله‌هاي گاز خوابيده باشند اما زنان و كودكانشان با كپسول‌ براي تهيه گاز به اين طرف و آن طرف بدوند. دولت معتقد است كه مشكل سوخت بايد حل شود. رييس جمهور نيز بارها تصريح كرده‌اند كه از امكانات يك استان در وهله اول مردم آن استان بايد بهره ببرند. دليلي ندارد كه امكانات كشور به صورت ناعادلانه توزيع شود كه البته اين امر (گازرساني) با برنامه‌ريزي محقق مي‌شود و منابع آن نيز ديده شده است.

خبرنگار ديگري در مورد بودجه‌ي نهادهاي قرآني از سخنگوي دولت در بودجه‌ي سال 85 پرسيد كه الهام گفت: قرآن خود بودجه‌ساز است و نيازي به كمك ندارد. ما همه در سايه‌ي قرآن هستيم و عمل به قرآن به همه خير و بركت مي‌دهد. برنامه‌هاي دولت و تمام وزارتخانه‌ها بايد داراي روح قرآني باشند و ما همه تلاش‌مان در جهت توسعه‌ي فرهنگ قرآن است ولي حرف شما محفوظ است.

خبرنگار ديگري درباره ربوده شدن تعدادي از زوار ايراني در عراق از سخنگوي دولت پرسيد كه وي گفت: اين اقدامات تلخ و ناگوار است كه بايد كشورهاي اشغال‌گر عراق از جمله آمريكا جوابگوي آن باشند. آنها هستند كه امنيت شهروندان را به مخاطره انداخته‌اند و مسووليت اين امر نيز با كشورهاي اشغال‌گر است. آنها بايد تامين‌كننده‌ي امنيت باشند. اما دولت نيز تمام تلاش خود را براي حفظ حقوق شهروندان انجام مي‌دهد. البته شهروندان نيز بايد در چارچوب برنامه‌هاي رسمي دولت در سفر به عتبات عاليات عمل كنند تا سلامت و امنيت آنها تامين شود. وقتي كه خارج از اين چارچوب عمل مي‌شود مشكلاتي براي خود آنها ايجاد مي‌شود اما تمام تلاش دولت اين است كه تسهيلاتي را براي سفر امن به عتبات عاليات برقرار كند و در اين راستا در حال گفت‌وگو است.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ي نشست سخنگوي دولت با خبرنگاران، خبرنگاري درباره احتمال ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت و انجام مذاكراتي با كشورهاي اين شورا سوال كرد كه الهام تاكيد كرد: برنامه‌ي هسته‌يي ايران در چارچوب مقررات آژانس دنبال مي‌شود و ما بر آن اساس برنامه‌ها به پيش مي‌رويم.

خبرنگاري با گلايه نسبت به انتشار برخي اخبار دولت بدون نام منبع از سوي برخي رسانه‌ها، اطلاع‌رساني يكسان از سوي دولت براي همه‌ رسانه‌هاي خبري را خواستار شد كه سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: مصوبات دولت بايد از طريق مجاري رسمي اعلام شود. فكر نمي‌كنم فاصله‌ي يك هفته براي دو جلسه‌ي هيات دولت زياد باشد. استدعا دارم كه اگر از يك منبع خبري را دريافت مي‌كنيد، اسم آن را ذكر كنيد. اخبار را با منبع رسمي منتشر كنيد و فكر نمي‌كنم منبع رسمي‌تر از جلسات سخنگو وجود داشته باشد.

الهام در پاسخ به سوالي در مورد سفر استاني آينده‌ي رييس جمهور، گفت: اين هفته نيز دولت به يكي از استان‌هاي كشور به جز شش استاني كه سفر كرده خواهد رفت ولي مكان آن مشخص نيست.

از سخنگوي دولت پرسيده شد كه آيا دولت تدبيري در صورت رفتن پرونده‌ي ايران به شورا و احتمال تحريم ايران انديشيده است كه الهام جواب داد: ملت ما براي دفاع از هويت و استقلال خود هزينه‌هاي زيادي پرداخت كرده و آماده سرمايه‌گذاري نيز هست. دولت نيز تمام برنامه‌هاي خود را با تدبير در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي به پيش مي‌برد و پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده است. مردم بايد به دولت اعتماد داشته باشند. دولت نيز وظيفه‌ي برنامه‌ريزي و تدبير دارد.ما سناريوهايي داريم و البته تحقق اين سناريوها نياز به همياري و همكاري مردم و اعتماد دو طرفه دارد.

به گزارش ايسنا در مورد تصويب بودجه در مجلس و تغييرات ايجاد شده در آن نيز سوال شد كه سخنگوي دولت، گفت: دولت پايبند به بحث و گفت‌وگو و تعامل با مجلس است و در راه تدوين بودجه نيز با مجلس مشورت‌هاي زيادي انجام داده است.البته ما درصدديم تا مجلس را متقاعد كنيم كه بر روي بودجه كار كارشناسي انجام شده و طبيعي است كه دولت انتظار دارد كه بودجه بر اساس تصميمات دولت تصويب شود. البته اصلاح و اظهارنظر نيز حق مجلس است ولي بودجه نبايد به صورت كلي دگرگون شود و تغييرات كليدي و اساسي در آن رخ دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سوالي مبني بر وجود نگراني در جامعه در صورت احتمال تحريم تكرار شد كه سخنگوي دولت با تاكيد بر گفته‌هاي قبلي خود، اظهار داشت: هيچ مشكلي در اين ارتباط وجود ندارد. دولت برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده است.

در ادامه درباره تاثير مباحث هسته‌يي بر ريسك سرمايه‌گذاري‌ها خارجي در ايران پرسيده شد كه الهام گفت: واقعيت‌ها بيانگر عدم وجود مشكل در اين ارتباط است. هر جا بحث استقلال كشور مطرح بوده، افق‌هاي جديدي در ارتباط با سرمايه‌گذاري در كشور مطرح شده است. مساله‌ي انرژي هسته‌يي محدود به داخل كشور نيست، بلكه هويت ملي ايرانيان را در برمي‌گيرد و ايرانيان خارج از كشور به همراه ايرانيان داخل كشور در اين ارتباط اعلام آمادگي كرده‌اند. آن‌ها تاكيد كرده‌اند كه اين مسير را همراه با دولت و ملت ايران طي مي‌كنند. ما نسبت به آينده نگراني نداريم و افق را روشن مي‌بينيم.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت در مورد عدم تحقق كامل بودجه‌ي برخي از سازمان‌ها و نهادها پرسيد كه الهام جواب داد: اصولا بودجه‌ي سازمان‌ها به صورت صد در صد تخصيص داده نمي‌شود. سياست دولت در سال 84 اين بوده كه به پروژه‌هاي عمراني كه با تخصيص صد در صد اعتبارات كامل مي‌شود، اعتبارات كامل را بدهد و اعتبارات عمراني در نظر گرفته بيش از اعتبارات جاري است. در بودجه‌ي سال 85 نيز دولت به دنبال عملياتي كردن بودجه بوده است. البته اين اقدام اوليه است و نبايد توقع داشت كه به صورت كامل محقق شود. ما بدون توجه به بودجه‌هاي سال قبل اين كار را انجام داده‌ايم و اميدواريم كه نگاه مجلس نيز مانند نگاه دولت باشد.

سخنگوي دولت با اشاره به تصويب ضمانت دولت از تسهيلات بانك توسعه‌ي اسلامي براي احداث پروژه‌ي گسترش كارگاه كشتي‌سازي بندرعباس، گفت: دولت تصميم گرفت كه سرمايه‌ي صندوق ضمانت صادرات ايران را افزايش دهد و اجازه‌ي امضاي مقدماتي توافق‌نامه‌ي همكاري‌هاي فرهنگي بين دولت ايران و جمهوري ازبكستان را تصويب كرد.

سخنگوي دولت با اشاره به تصويب ضمانت دولت از تسهيلات بانك توسعه‌ي اسلامي براي احداث پروژه‌ي گسترش كارگاه كشتي‌سازي بندرعباس، گفت: دولت تصميم گرفت كه سرمايه‌ي صندوق ضمانت صادرات ايران را افزايش دهد و اجازه‌ي امضاي مقدماتي توافق‌نامه‌ي همكاري‌هاي فرهنگي بين دولت ايران و جمهوري ازبكستان را تصويب كرد.

به گزارش ايسنا غلامحسين الهام در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در ادامه‌ي تشريح مصوبات اخير دولت، افزود: دولت هم‌چنين واحدهاي توليدي مصالح ساختماني و تاسيسات مكانيكي را براي دريافت نشان استاندارد ملي ملزم كرد. هم‌چنين لايحه‌ي الحاق به موافقت‌نامه‌ي چارچوب حمل و نقل و ترانزيت اكو كه لايحه‌ي آن در سال 83 به مجلس شوراي اسلامي داده شده بود بررسي كرد. هم‌چنين دو مصوبه مورد ايراد مجلس شوراي اسلامي، اصلاح شد كه هر دو مربوط به آيين‌نامه‌ي بودجه‌ي سال 84 بود.

وي گفت: هم‌چنين هيات دولت اصلاح دستورالعمل ماده‌ي 17 آيين‌نامه‌ي نحوه و ميزان پرداختي موضوع اجرايي ماده‌ي 133 قانون برنامه‌ي چهارم توسعه را نيز تصويب كرد كه اين موضوع ناظر بر صدور سند مالكيت براي واحدهايي است كه داراي سند مالكيت اعم از شهري و روستايي نيستند.

وي گفت: در اين هفته شوراي اقتصاد و شورايعالي اشتغال نيز با رييس جمهور جلساتي را داشته‌اند كه در جلسه‌ي شوراي اشتغال اعضاء مصوباتي داشته‌اند. بر اساس يكي از اين مصوبات، سرمايه‌گذاري شركت‌هاي دولتي در طرح‌هاي بيش از هشتصد ميليون تومان بايد با رعايت مفاد كامل سياست‌هاي كلي نظام درخصوص اصل 144 قانون اساسي و مرتبط با سياست‌هاي برنامه‌ي توسعه‌ي چهارم كه برخوردار از توجيه فني و اقتصادي و زيست محيطي است، باشد و شركت‌هاي دولتي صرفا مجاز هستند در فعاليت‌هايي سرمايه‌گذاري كنند كه امكان فعاليت بخش غيردولتي در آن وجود نداشته باشد. در اين سرمايه‌گذاري‌ها بايد حداقل يك درصد به امر پژوهش، تحقيق و توسعه اختصاص يابد.

سخنگوي دولت، گفت: هم‌چنين شوراي اقتصاد با تمديد فاينانس خط چهار متروي تهران موافقت كرد.

الهام گفت: هيات دولت تاكنون پنجاه جلسه در تهران و يك جلسه‌ي آغازين خود را در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار كرده است. يعني به طور كلي 51 جلسه‌ي عمومي داشته كه در بخشي از آن جلسات اعضاي هيات وزيران دولت قبلي حضور داشته‌اند و دولت جديد نيز اولين جلسه‌ي خود را در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز كرد. در طول اين جلسات هيات دولت 322 مصوبه، تصميم و لايحه داشته است.

سخنگوي دولت، به سفرهاي استاني هيات دولت اشاره كرد و گفت: اما در جلسات استاني كه در شش استان كشور يعني خراسان جنوبي، ايلام، سيستان و بلوچستان، قم، هرمزگان و بوشهر بوده دولت مجموعا 410 مصوبه‌ي كلي و جزيي در ارتباط با آن استان‌ها داشته است كه به ترتيب 100 بند آن به خراسان جنوبي، 45 بند ايلام، 50 بند سيستان، 45 بند قم، 90 بند هرمزگان و 80 بند بوشهر بوده و به طور كلي 410 مصوبه‌ي آن در مورد استان‌ها بوده و 322 مصوبه نيز تصميمات كلي دولت است.

الهام خاطرنشان كرد كه رويكرد و جزييات اين مصوبات در پايگاه اطلاع‌رساني سخنگوي دولت موجود است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي دولت: مذاكره با روسيه منتفي نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016