سه شنبه 25 بهمن 1384

گروه تحقيق آکسفورد: حمله به ايران به سود القاعده است، روزنا

روزنا: روزنامه گاردين نوشت حمله ناگهاني اسراييل يا آمريکا به تأسيسات هسته اي ايران مي تواند علاوه بر تبعات نظامي، تلفات غيرنظامي زيادي به بار آورد.
اين روزنامه با اشاره به گزارش منتشر شده توسط گروه تحقيق آکسفورد به سرپرستي پل راجرز و با عنوان "ايران: عواقب يک جنگ" مي نويسد: مردم عراق سه هفته فرصت داشتند تا از مکانهاي حساس و محتمل براي بمباران بگريزند اما در صورت حمله بي مقدمه عليه تأسيسات هسته اي ايران که همگي در مکانهاي پرجمعيت هم واقع شده اند، تلفات غيرنظامي بسيار بالا خواهد بود.

در اين گزارش آمده است: " تلفات احتمالي چنين حمله اي هزاران تن وتلفات غيرنظاميان بالغ بر صدها نفرخواهد بود زيرا اين تأسيسات بيشتر در مکانهاي شهري واقع شده اند."

اگر ايران هم عمليات تلافي جويانه اي را در پيش بگيرد، اين تلفات افزايش خواهد يافت.

پل راجرز در عين حال مي افزايد: چنين تهاجمي قطعا يک رويارويي طولاني مدت و پيچيده را رقم خواهد زد و به همين جهت بايد از رويارويي پرهيز شود و از آلترناتيوهاي ديگري استفاده شود.

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: آمريکا احتمالا مجبور مي شود براي انجام اين عمليات، انگليس را هم وارد معرکه کند زيرا نيروي هوايي آمريکا به پايگاههاي هوايي انگليس نياز خواهد داشت.

از اهداف احتمالي آمريکا در ايران مي توان به شرکت کالاي الکتريک، راکتور تحقيقاتي تهران، تأسيسات هسته اي نطنز و اصفهان نيز اشاره کرد.

راجرز در عين حال مي افزايد: نيروگاه هسته اي بوشهر نيز از همين اهداف است و هدف خطرناکي هم هست زيرا با حمله با اين نيروگاه، مشکلات جدي در خصوص تشعشع مواد هسته اي به مناطق اطراف نيز پيش مي آيد. اين مواد راديواکتيو ممکن است در سواحل خليج فارس و حتي سواحل کويت، عربستان سعودي، بحرين، قطرو امارات متحده عربي نيز پخش شود.

در اين گزارش همچنين آمده است: حملات احتمالي به طور همزمان انجام خواهند گرفت.

راجرز در عين حال مي افزايد: ايران هم مي تواند با اين حملات مقابله کند. راههاي احتمالي مورد نظر ايران از اين قرارند:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خروج از NPT و توسعه فعاليت هاي تسليحاتي
ترغيب حزب الله به انجام عملات تلافي جويانه عليه اسراييل
بستن تنگه هرمز که يکي از راههاي اصلي انتقال نفت از منطقه خليج فارس است
فرستادن گروههاي شبه نظامي به کويت، عربستان سعودي و امارات متحده عربي
افزايش ارتباطات با گروههاي مسلح عراقي
پل راجرز معتقد است چنين حمله اي به سود القاعده خواهد بود چون احساسات ضد آمريکايي را در منطقه افزايش مي دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گروه تحقيق آکسفورد: حمله به ايران به سود القاعده است، روزنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016