دوشنبه 1 اسفند 1384

ابراهيم يزدي: يادگيري دموكراسي فقط مختص اصلاح‌طلبان نيست، محافظه‌كاران نيز آن را ياد بگيرند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


ابراهيم يزدي در بيان دست‌آوردهاي انقلاب خاطرنشان كرد كه دموكراسي را نمي‌توان در كوله‌پشتي سربازان پيدا كرد، دموكراسي يادگيري است و انقلاب فرآيندي براي يادگيري بود.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) وزير امور خارجه دولت موقت در نشستي كه از سوي گروه سياسي متبوعش به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار ‌شد با بيان اين كه قرن بيستم را به خاطر انقلاب‌هايي كه در آن رخ داده قرن مردم ناميده‌اند، به انقلاب‌هاي ساير كشورها و انقلاب اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: از عجايب اين است كه در اين قرن اولين و آخرين انقلاب در ايران رخ داده كه انقلاب مشروطه اوليه و انقلاب اسلامي آخرين انقلاب اين قرن است.


وي افزود: انقلاب اسلامي ايران با تعاريف و تعابير كارشناسان و جامعه‌شناسان يك انقلاب كلاسيك است كه موجب تغييرات عظيم راديكال و تند در ساختارهاي سياسي و اجتماعي شد.


اين فعال سياسي سالروز انقلاب را فرصتي مناسب براي پاسخ به اين سوال دانست كه انقلاب ايران براي چه صورت گرفت؟ و در توضيح اين سوال تصريح كرد: ما مي‌توانيم دست‌آوردها و پيامدها را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دهيم. بايد ديد با چه معياري مي‌توان انقلاب را به دور از عواطف سياسي بررسي كرد؟ اين معيار كه مردم چه مي‌خواستند و چه نمي‌خواستند يك معيار براي ارزيابي است و معيار دوم اين است كه ما در كجا بوديم و امروز در كجا هستيم. معيار سوم اين است كه ما گل‌هاي سرسبد ملت نيستم و در جامعه استثنايي زندگي نمي‌كنيم و مقايسه كنيم كه ملت‌هاي مشابه ما در جهان سوم در طي اين 27 سال به كجا رسيده‌اند؟


وي با اعتقاد بر اين كه انقلاب ايران به پايان نرسيده است اظهار داشت: انقلاب روسيه تمام شده و مي‌توان درباره ميزان موفقيت آن صحبت كرد درباره انقلاب چين آرام آرام مي‌توان قضاوت كرد كه آيا برگشت‌ناپذير است يا خير اما درباره كوبا چون هنوز از بحران‌ها عبور نكرده نمي‌توان قضاوت درستي كرد. درباره ايران نيز چنين شرايطي صادق است آن چه در بهمن 57 رخ داده هنوز در حال تلاطم است و به نقطه‌ي آرامش نرسيده كه بتوان آن را جمع بندي كرد. حضور نيروهاي مختلف در حال جا به جايي هستند.


وي با طرح اين سوال كه ملت ايران چه چيزي را در انقلاب مي‌خواست و چه چيزي را نمي‌خواست؟ سه شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را تبلور همه آن چيزهايي دانست كه مردم ما مي‌خواستند و نمي‌خواستند.


يزدي در تبيين مفهوم آزادي اظهار داشت: همه مي‌دانند كه مردم ايران براي بي‌بندوباري و آزادي‌هاي غربي قيام نكردند. جامعه شناسان دو نوع "آزادي از" و "آزادي براي" را مطرح مي‌كردند. "آزادي از" يعني رهايي. مردم ايران رهايي از حكومت فردي و سركوب سياسي را طلب مي‌كرد. نسل جديد بايد بداند كه چرا ما بايد با استبداد شاه مي‌جنگيديم.


وي وجه ديگر آزادي را "آزادي براي" عنوان كرد و گفت: مردم آزادي براي بيان عقايد و افكار مي‌خواستند. ملت ايران، حقوق و آزادي‌هاي اساسي خود را مي‌خواستند وقتي رهبر فقيد انقلاب مي‌گويد در جمهوري اسلامي حتي ماركسيست‌ها هم حق حيات دارند ناظر به اين خواست و وضعيتي است كه مردم به آن گرفتار بودند.


اين فعال سياسي در تبيين شعار استقلال آن را به مفهوم استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و افزود: بعد از كودتاي 28 مرداد يك نظام استبدادي وابسته بر سر كار آمد. پادشاه كه به دليل فشار افكار عمومي مردم بيرون رفته بود با مداخله خارجي بازگشته بود و مشروعيت نداشت.


يزدي همچنين جمهوري اسلامي را " تركيبي از جمهوري يعني شكل تحقق حاكميت ملت و اسلامي به معناي نتيجه حاكميت ملت" عنوان كرد و افزود: اگر جمهوريت به معناي واقعي تحقق يابد اسلاميت نتيجه آن خواهد بود. وقتي كه براي تحقق جمهوري اسلامي در اولين اقدام قانون اساسي تصويب شد، براي اين بود كه ملت ما به بي‌قانوني واكنش نشان داده بود.


وي در بخشي از سخنانش خاطرنشان كرد كه عدالت در آزادي بيان و عقايد تبلور مي‌يابد.


وي درباره تحقق استقلال نيز تصريح كرد: هنوز نمي‌دانيم كه چه سيستم اقتصادي بايد حاكم شود؟ آيا همين كه از آمريكا و انگليس دستور نمي‌گيريم براي استقلال كافي است؟


يزدي با اشاره به تصويب برنامه چشم انداز 20 ساله كشور پيشبرد آن را نيازمند برنامه‌ريزي در عرصه اقتصادي و سياست خارجي و ساير عرصه‌ها دانست و گفت: ارقامي كه به عنوان اختلاس گزارش مي‌دهند و يا ارقامي كه در سفرها وعده مي‌دهند رقمي غيرقابل باور است. چندين بار گفتند مفسدان اقتصادي را معرفي مي‌كنيم و در آخر هم گفتند مصلحت نيست نامشان آورده شود. در اقتصاد كشور خط ويژه‌هايي براي افراد خاص وجود دارد.


اين فعال سياسي يادآور شد: شعار سوم ما جمهوريت بود و امروز عده‌اي مي‌گويند جمهوريت شرك و كفر است و اصالت ندارد!


يزدي در ادامه با طرح اين سوال كه پيش از انقلاب كجا بوده‌ايم و امروز كجا هستيم؟ و همچنين ديگران كجا بوده‌اند و امروز كجا هستند، گفت: اگر بگوييم به هيچ جايي نرسيده‌ايم دچار ياس مي‌شويم و قطعا تحولاتي داشته‌ايم ،در بحث دوم سه كشور تركيه، مالزي و امارات را مقايسه كنيد ميزان صادرات غيرنفتي تركيه به گونه‌اي است ضامن ادامه فرآيند دموكراسي در تركيه است، بدون نفت 58 ميليارد دلار صادرات دارند. در مالزي و امارات همچنين پيشرفت‌هايي داشته‌اند. دنيا به سرعت در حال جلو رفتن است ولي ما نتوانسته‌ايم با عقربه زمان به جلو برويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه دولت موقت درباره پيامدهاي انقلاب تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران به عنوان تحول و يك پديده مردمي جدا از اين كه كاركنان بعد از انقلاب چه رويكرد دارند تاثيرات مهمي در سطوح ملي و جهان اسلام داشته است. در سطح ملي در تعارض ميان سنت و مدرنيته انقلاب ايران تاثير گذاشت، همچنين انقلاب تاثيرات كليدي دراز مدت در مناسبت اجتماعي بر جاي گذاشت.


وي گفت: در دوران انقلاب ميليون‌ها زن ايراني از جايگاه سنتي خود بيرون آمدند و به مردها پيوستند. زنان به شدت سياسي شدند و اين تغييرات باعث شد كه جامعه‌ي ايران به تدريج ويژگي‌هاي دوران انتقال را بگيرد و اين از پيامدهاي بزرگ انقلاب است.


وي معتقد است: آن چه امروز داريم همه آن چه ملت مي‌خواست نيست اما دليلي براي نااميدي وجود ندارد و اميد من به جوانان، زنان و پتانسيل‌هاي آزاد شده پس ازانقلاب است.


وي در پايان گفت: يادگيري دموكراسي فقط مختص اصلاح طلبان نيست و بايد محافظه كاران هم ياد بگيرند. تا همه اقشار جامعه اين فرآيند را پشت سر نگذارند جامعه به جمع بندي نمي‌رسد تا اجزاء اجتناب‌ناپذير دموكراسي را بپذيرند.

Copyright: gooya.com 2016