دوشنبه 1 اسفند 1384

نشست خبری وزرای امور خارجه ايران و بلژيک، وزير خارجه بلژيك: باور نظامي نبودن برنامه ايران بسيار مشكل است، ايسنا

متكي: در صورت پذيرش طرح روسيه، به تحقيق و توسعه هسته‌يي ادامه خواهيم داد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


منوچهر متكي تاكيد كرد كه ايران حق دنبال كردن فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه هسته‌يي را حتي در صورتي كه پيشنهاد روسيه را براي انجام غني سازي اورانيوم ايران بپذيرد، براي خود حفظ خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران كه براي ديدار با مقامات اروپايي به بروكسل سفر كرده است در نشستي خبري اظهار داشت: اگر ما به برخي مصالحات (درباره پيشنهاد روسيه) دست يابيم، مقدمات را از جايي كه اكنون در آن قرار داريم ادامه خواهيم داد.

اين اداره تحقيقات است كه به فعاليت‌ خود ادامه خواهد داد.

خبرگزاري رويتر هم چنين در گزارش ديگري نوشت: وزير امور خارجه ايران گفت كه معتقد است براي دستيابي به توافق با غرب در خصوص برنامه هسته‌يي تهران هنوز زمان باقي است.

متكي پس از ديدار با كاردوگوش، همتاي بلژيكي خود به خبرنگاران گفت: هنوز براي رسيدن به توافق براي تمامي طرفها زمان باقي است و اميدوارم آنها از اين زمان استفاده كنند.

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: ما معتقديم زمان تهديدها به سر آمده است و شوراي امنيت نبايد به عنوان ابزاري در برخي كشورها در نظر گرفته شود.

وي هم چنين از رويكرد غير صادقانه‌ي اروپا در مذاكرات با ايران انتقاد كرده و گفت: ما در روابطمان با اروپا همواره صادق بوده‌ايم و تحقيقاتمان را تكميل كرده‌ايم. اما در طرف ديگر چنين رويكردي را نداشته‌ايم.

بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه بلژيك در اظهاراتي بي‌اساس گفت: بسيار مشكل است كه باور نكنيم اين برنامه داراي هدف نظامي است.

خبرگزاري فرانسه به نقل از وزير امور خارجه كشورمان نوشت كه وي به بروكسل سفر كرده است تا موضع ايران را به عنوان يك كشور عضو پيمان منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي توضيح دهد.

متكي گفت: اروپا به داشتن تصويري جديد براي حركت واقع‌گرايانه به سوي واقعيات نياز دارد.

وي اظهار داشت كه دو سناريو ممكن مي‌باشد كه يكي بدتر كردن اوضاع و ديگري مذاكرات است.

وزير امور خارجه كشورمان هشدار داد" اگر مذاكرات را رها كنيم اتفاقاتي رخ خواهد داد.

اين گزارش به نقل از فردي كه وي را منبعي نزديك به خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا كه قرار است با متكي ديدار كند نوشت كه اتحاديه اروپا از ايران درخواست خواهد كرد كه به مسير ديپلماتيك باز گردد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي به نقل از وزير امور خارجه كشورمان كه پس از مذاكرات با دوگوش صحبت مي‌كرد نوشت كه ايران به دنبال راه‌حل مسالمت آميز برنامه هسته‌يي خود مي‌باشد و آماده است مذاكرات با قدرت‌هاي غربي را تجديد كند.

متكي گفت: ما آمادگي‌مان را براي مذاكراتي مبتني بر عدالت و مصالحه‌اي جامع بيان مي‌كنيم. ما مي‌خواهيم اين مشكل را به طريقي مسالمت آميز حل كنيم.

اين گزارش افزود: وزير امور خارجه ايران قرار است اواخر امروز در برابر كميته پارلمان اروپا سخنراني كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه بلژيك هم چنين با بيان اين كه بيانات رييس جمهور احمدي نژاد كه بر اساس آن حق موجوديت رژيم صهيونيستي زير سوال مي‌رود، غير قابل پذيرش است، بي‌اهميت جلوه دادن هولوكاست و حتي توصيف آن به عنوان يك افسانه را نفرت انگيز خواند.

آسوشيتدپرس افزود، متكي كه در كنفرانس خبري مشترك در كنار همتاي بلژيكي خود ايستاده بود تاكيد كرد كه كشورش مشروعيت رژيم صهيونيستي را نمي‌پذيرد و گفت: اين (رژيم صهيونيستي) رژيمي نامشروع در خاورميانه است؛ با توجه به موقعيت خاورميانه ديدگاه ما اين است كه اين رژيم برابر با رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي است.

وزير امور خارجه بلژيك گفت: ما حق ايران براي استفاده از انرژي هسته‌يي با اهداف صلح آميز را زير سوال نمي‌بريم. اما اين كار بايد با مطابقت كامل با توافقاتي كه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح شده و الزامات بر اساس معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي انجام گيرد.

همچنين در گزارش ديگري به نقل از وزير امور خارجه كشورمان مذاكرات با وزير امور خارجه بلژيك صادقانه توصيف شده است.

متكي گفت: ما در خصوص ظرفيت جديد مذاكرات ميان ايران و اروپا براي برقراري روابطي واقع گرايانه مذاكره كرديم.

وزير امور خارجه بلژيك نيز ايران را شريكي مسوول توصيف كرد و گفت‌: ديپلماسي همواره از اولويت بيشتري براي دنبال كردن برخوردار بوده است.

Copyright: gooya.com 2016