سه شنبه 2 اسفند 1384

كريمي‌راد: افروتن در بند عمومي ‌اوين است، ۶ نفر از كاركنان اتوبوسراني بازداشت هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

صبح امروز سخنگوي قوه‌ي قضاييه در جمع خبرنگاران به ارائه‌ي گزارشي از عملكرد دولت در بخش قضايي پرداخت و درباره‌ي چند پرونده‌ي مطرح قضايي نيز توضيح داد.


به زودي شاهد ارائه‌ي لايحه‌ي جرم سياسي خواهيم بود

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمال كريمي‌راد در نشست خبري اين هفته‌ي خود با خبرنگاران درباره‌ي لايحه‌ي جرم سياسي اظهار داشت: مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين زمينه تمهيدي انديشيد و قوه‌ي قضاييه و در نهايت دولت لايحه‌ي جرم سياسي را ارائه مي‌دهند. به دستور رييس دستگاه قضايي نيز كار درباره‌ي اين لايحه مدتي است كه آغاز شده و به زودي شاهد ارائه‌ي آن خواهيم بود. البته از نظرات بخش‌هاي مختلف دولت نيز براي مطلوب و مناسب‌تر شدن لايحه‌ي جرم سياسي استفاده خواهد شد.


اخبار مبني بر خودكشي و نگهداري افروتن در انفرادي كذب محض است

وي با اشاره به پرونده‌ي نشريه‌ي «تمدن هرمزگان» تصريح كرد: اخباري كه درخصوص خانم افروتن و مباحث مربوط به خودكشي وي در زندان مطرح شد، كذب محض است. وي در حال حاضر در زندان اوين و در بند عمومي به سر مي‌برد و بحث انفرادي كه در اين زمينه مطرح شد، درست نيست. بازپرس پرونده تحقيقات را آغاز كرده و همچنان ادامه دارد. البته افرادي ديگري نيز دراين پرونده بازداشت هستند، كه حداقل مي‌توان به دو نفر آنها اشاره كرد. البته با توجه به نامه‌ها و پيگيري‌هاي انجام شده، ممكن است قرار صادره براي خانم افروتن تبديل شود.


6 نفر از كاركنان اتوبسراني در بازداشت به سر مي‌برند

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، درباره‌ي بازداشت برخي از كاركنان اتوبوسراني، خاطرنشان كرد: در اين خصوص نيز خبرسازي صورت گرفت، اما بايد تاكيد كنم كه تنها 6 نفر به اتهام اعمال غيرقانوني در بازداشت به سر مي‌برند.


متاسفم مجامعي كه قباي حقوق بشر بر تن كردند، شمشير زهرآگين را در قلب بشريت فرو مي‌كنند

وي تصريح كرد: اخيرا برخي رسانه‌ها در خارج بحث‌هايي را درباره‌ي اعدام حجت زماني كه منافق و تروريست بوده و در سال 1377 اقدام به بمب‌گذاري در دادگاه انقلاب كرد و در پي آن سه نفر از هموطنان شهيد و 22 نفر مجروح شده و خسارتي نيز به اين دادگاه وارد شد، مطالبي را مطرح كردند. پرونده‌ي اين فرد سال 1383 مورد رسيدگي قرار گرفت و در نهايت به قصاص محكوم شد كه حكم صادره براي وي 18 بهمن اجرا شده است، اما متاسفانه برخي امروز دفاع از حقوق بشر را در دفاع از آدم‌كش‌ها و تروريست‌ها مي‌دانند.

كريمي‌راد، يادآور شد: براي برخي مجامع كه قباي حقوق بشر را بر تن كردند و شمشير زهرآگين را در قلب بشريت وارد مي‌كنند، متاسفم.


متهم اصلي يك پرونده‌ي قاچاق ارز به حبس و جزاي نقدي محكوم شد

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با اشاره به رسيدگي به يك پرونده‌ي قاچاق ارز در شعبه‌ي دوم ويژه‌ي قاچاق ارز و كالاي سازمان تعزيرات حكومتي، اظهار داشت: متهم اصلي اين پرونده به دو ماه حبس و پرداخت 115 و نيم ميليارد تومان محكوم شد و برخي كارمندان بانك و گمرك كه با وي همكاري كردند نز هركدام به 600 هزار تومان جزاي نقدي بدل از حبس محكوم شدند. البته بخشي از اين پرونده كه مربوط به قاچاق شمش طلا بود، نيز به دادگاه بدوي ارسال شده است.


دادستان نسبت به برخي احكام متهمان بمب‌گذاري‌هاي اهواز اعتراض كرده است

وي با اشاره به بررسي پرونده‌ي بمب‌گذاري‌هاي اهواز در دستگاه قضايي، تصريح كرد: در اين زمينه دو پرونده تشكيل شده كه پرونده‌ي دوم مربوط به مهرماه و داراي 7 متهم است و پرونده‌ي ديگر نيز در دست رسيدگي است. حكم 7 متهم يكي از اين پرونده‌ها صادر شده و در حال حاضر در ديوان عالي كشور در حال رسيدگي است، البته دادستان نيز نسبت به برخي احكام اعتراض دارد.

وي گفت: پرونده‌ي ديگر بمب‌گذاري‌ها قريب به 35 متهم دارد و با دستور دادستان در حال پيگيري است و دستگاه قضايي در برخورد با جنايتكاران قانوني و بجا عمل خواهد كرد. درخصوص بمب‌گذاري دي ماه اهواز نيز افراد خاصي به ما معرفي نشده‌اند.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، درباره‌ي پرونده‌هاي تشكيل ‌شده براي دراويش، اظهار داشت: در اين زمينه پرونده‌هايي در دادسراي قم در حال رسيدگي است. تعدادي بازداشت هستند و بناست افرادي كه مقصر اصلي نبودند به زودي آزاد شوند.


براي آزادي دانشجويان زنداني بايد منتظرعفو22 بهمن بود كه البته كمي زمان‌بر است

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي زمان آزادي دانشجويان زنداني، گفت: بايد منتظر عفو 22 بهمن باشيم، البته 22 بهمن گذشته اما عفو يك مقدار زمان‌بر است.


پرونده‌ي قطع درختان پارك لويزان در دادسراي تهران در حال بررسي است

كريمي‌راد، با اشاره به پرونده‌ي تشكيل‌شده درخصوص قطع درختان جنگل لويزان، تاكيد كرد: جنگل‌باني در اين زمينه شكايت كرده و گفته شهرداري نسبت به زمين‌هاي منابع طبيعي تصرف عدواني كرده و درختان را نيز قطع كرده است. در اين زمينه پرونده‌اي تشكيل شده و شهرداري مداركي ارائه داده كه در سال 1370 براي 30 سال اين مكان در اختيار آنها بوده است. پرونده در دادستاني در حال پيگيري است.


در ارتباط با داروهاي غيرقانوني 80 نفر در بازداشت هستند

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، درباره‌ي اقدامات قوه‌ي قضاييه درمورد داروهاي تقلبي، گفت: دو كاميون داروي غيرقانوني روز گذشته در ناصر خسرو توقيف و 260 نفر دستگير شدند كه 80 نفر آنها در حال حاضر در بازداشت به سر مي‌برند.

وي در ادامه درباره‌ي اقدامات دادستاني كل كشور براي برخورد قضايي با اهانت‌كنندگان به ساحت پيامبر اسلام (ص) تاكيد كرد: اقدامات حقوقي در اين زمينه از طريق دادستاني پيگيري مي‌شود.


افراد تحت پوشش موسسه «اميدوار» روز تخليه، به امام‌زاده صالح برده شده بودند

خبرنگار ايسنا از كريمي‌راد درباره‌ي موسسه‌ي «اميدوار» و اقدامات دادستاني به عنوان مدعي‌العموم براي احقاق حقوق افراد تحت پوشش اين موسسه سوال كرد كه وي پاسخ داد: در اين خصوص اطلاع‌رساني صحيحي انجام نشد. بحث اجراي يك حكم بوده و زماني كه اين حكم اجرا شده نيز 40 نفر از افراد تحت پوشش موسسه را به امامزاده صالح برده شده بودند و گويا تنها يك نفر از مديران موسسه حاضر بوده، به هر حال شكايت‌ها در اين زمينه را بررسي مي‌كنيم.


در دنيا نظامي به عنوان عالي‌ترين نظام معرفي مي‌شود كه از درون تضمين بقا داشته باشد

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمال كريمي‌راد، سخنگوي قوه‌ي قضاييه در ادامه‌ي نشست خبري اين هفته‌ي خود، از حضور بي‌سابقه‌ي مردم در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي قدرداني كرد و گفت: مردم ما در مقابل كشورهايي كه نمي‌خواهند به قوانين و مقررات بين‌المللي قائل باشند، نشان دادند كه در مقابل بي‌قانوني و خودسري آنها ايستاده و به حق خود براي داشتن انرژي صلح‌آميز هسته‌يي پافشاري مي‌كنند و همچنين يك بار ديگر با نظام مقدس جمهوري اسلامي و رهبريت نظام ميثاق دوباره بستند كه در صحنه حضور داشته و حافظ دستاوردهاي نظام خواهند بود.

وي گفت: در دنيا نظامي را به عنوان عالي‌ترين نظام معرفي مي‌كنند كه از درون تضمين بقا داشته باشد. تضمين بقاي نظام ايران حضور مردم در صحنه است كه با اين حضور تمامي توطئه‌ها را نقش بر آب مي‌كنند.


دولت براي پرداخت ديه معسران گام مهمي برداشته است

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با اشاره به شعارهاي محوري دولت نهم درخصوص عدالت‌گستري، مهرورزي و خدمت به اقدامات انجام‌شده در بخش قضايي براي تحقق اين شعارها اشاره و تصريح كرد: اين دولت نسبت به شهروندان در داخل و خارج كشور، خود را مسوول مي‌داند و تلاش كرده برنامه‌هايي داشته باشد.

كريمي‌راد اظهار داشت: دولت سعي كرده به خانواده‌هاي زندانيان بي‌تفاوت نباشد و از آنها حمايت كند. در بودجه‌ي سال ‌1385 براي خانواده‌هاي زندانيان اعتباراتي در نظر گرفته شده تا با تحقق آن آسيب‌هايي كه متوجه اين قشر مي‌شود را كم كرده يا از بين ببريم. دولت براي پرداخت ديه معسران گام مهمي برداشته است.


ديه‌ي جان‌باختگان درمسجد ارگ،جنايات پاكدشت، زندان گرگان و ورزشگاه آزادي در حال پرداخت است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي اعلام كرد: ديه‌ي افراد جان‌باخته در مسجد ارگ، قربانيان پاكدشت، زندان گرگان و ورزشگاه آزادي در حال پرداخت است. دولت ‌30 ميليارد تومان در تتميم بودجه براي پرداخت ديه معسران در اختيار وزارت دادگستري قرار داده و ‌35 ميليارد تومان هم براي پرداخت ديه در نظر گرفته شده است.


وزارت بهداشت پيگير پرداخت ديه هموفيلي‌هاست

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با اشاره به پرونده‌ي هموفيلي‌ها و نحوه‌ي پرداخت ديه‌ي آنها تأكيد كرد: وزارت بهداشت اعلام كرده ما ‌5 ميليارد ريال داريم و مي‌خواهيم به حساب دادگستري واريز كنيم تا براي پرداخت ديه‌ي اين افراد در نظر گرفته شود. همچنين اين وزارتخانه يكي از مواردي كه در بودجه‌ي سال ‌1385 پيگيري كرده ديه‌ي هموفيلي‌ها بوده است.

وزير دادگستري، با اشاره به موافقت‌نامه‌هاي همه‌جانبه قضايي با كشورهاي ديگر اين موافقت‌نامه‌ها را براي حمايت و معاضدت قضايي از شهروندان ايراني در سراسر جهان اعلام مي‌دارد.


دستورالعمل «ساماندهي نظام جامع ارجاع و دفاتر شعب دادگاه و دادسر و واحد ابلاغ و استفاده از فرم‌هاي استاندارد» ابلاغ شد

كريمي‌راد اولويت‌هاي سال ‌1384 دستگاه قضايي را حل اطاله دادرسي و حفظ حقوق شهروندي عنوان كرد و گفت: در بخش اطاله دادرسي برنامه‌هاي زيادي داشتيم كه تاكنون دو دستورالعمل مهم از سوي رييس قوه‌ي قضاييه صادر شده است. دستورالعمل جديد در اين زمينه با عنوان دستورالعمل شماره‌ي ‌2 "ساماندهي نظام جامع ارجاع و دفاتر شعب دادگاه و دادسر و واحد ابلاغ و استفاده از فرم‌هاي استاندارد" به واحدهاي قضايي ابلاغ شده است.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: همچنين بحث ساماندهي نظارت بر تردد مراجعان و ارتقاء رفتار سازماني در قوه‌ي قضاييه نيز ابلاغ شده كه در صورت اجراي آن آسيب‌هايي كه متوجه مراجع قضايي، همكاران قضايي و مراجعه‌كنندگان است را كاهش دهيم.


هدف ما اين است كه زندان به عنوان يك مجازات تأثيرگذار باشد

وي با بيان اينكه قوه‌ي قضاييه تلاش مي‌كند تا آمار زندانيان را كاهش دهد، يادآور شد: هدف ما اين است كه زندان به عنوان يك مجازات تأثيرگذار باشد. در زندان‌ها برنامه‌ريزي‌هاي زيادي در بحث فني و حرفه‌اي و سوادآموزي صورت گرفته و همكاران قضايي بايد نسبت به مجازات زندان راحت تصميم نگيرند و در صدور قرارها حوصله به خرج دهند تا افراد بتوانند قرارهاي صادره را تأمين كنند تا به زندان نروند.

كريمي‌راد با بيان اينكه در سال ‌1378 و همزمان با آغاز كار آيت‌الله هاشمي شاهرودي در قوه‌ي قضاييه به ازاي هر صد هزار نفر ‌249 نفر زنداني وجود داشت كه در حال حاضر اين تعداد به ‌201 نفر رسيده است. در ديماه سال جاري نيز تعداد زندانيان ‌137 هزار و ‌875 نفر بوده كه نسبت به آذرماه دو و نيم درصد كاهش داشته است. از اين تعداد ‌96/51 درصد را مردها و ‌3/49 درصد را زندانيان زن به خود اختصاص مي‌دهند. همچنين ‌60/52 درصد محكومان و ‌39/48 درصد را متهمان در بر مي‌گرفتند. در ديماه ‌46 هزار و ‌930 نفر نيز به زندان‌ها وارد شدند كه نسبت به ماه گذشته ‌14/39 درصد كاهش داشته است.

وي تصريح كرد: بر اساس آمار ارائه‌شده تا ‌6 ماهه‌ي اول سال ‌1384 در سطح دنيا ‌9 ميليون نفر زنداني وجود داشته است، گفت: با توجه به درصد جمعيت هر كشور در هر صد هزار نفر ‌144 نفر در زندان به سر مي‌برند. در اين ميان زندانيان در آسيا ‌86 نفر، اروپا ‌253 نفر، آمريكا ‌346 نفر، آفريقا ‌108 نفر، اقيانوسيه ‌104 نفر و ايران نيز در اين شش ماهه به طور متوسط در هر صد هزار نفر ‌195 نفر زنداني داشته است.

Copyright: gooya.com 2016