چهارشنبه 3 اسفند 1384

لاريجاني: مذاكرات با روسيه سازنده بود، فارس

خبرگزاري فارس: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان طرح روسيه را يكي از طرح‌هايي عنوان كرد كه مي‌تواند تكميل شود و مذاكرات اخير در روسيه را نيز سازنده خواند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان صبح امروز چهارشنبه پس از ديدار با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.
لاريجاني در ابتدا ضمن ابراز خرسندي از ديدار با خالد مشعل و هيئت همراه،اين سفر را فرصت بسيار مغتنمي دانست و خاطرنشان كرد:حماس يك جريان مردمي اصيل است كه هميشه به دنبال احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطين بوده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با ابراز تاسف از اين كه اين خواسته مظلوميت مردم فلسطين هيچ وقت مورد توجه آمريكايي‌ها واقع نشده است، قطع كمك‌هاي مالي آمريكا را نشانگر اين دانست كه آمريكايي‌ها به دنبال دموكراسي در منطقه نيستند.
لاريجاني با بيان اين كه «حماس توسط راي مردم انتخاب شده است»،اظهار داشت:چرا فوري آن را مجازات مي‌كنند.
به گفته وي دولت آمريكا نوعي دموكراسي مي‌خواهد كه نتيجه آن را از قبل بداند.
وي با ابراز تاسف از اين كه آمريكايي‌ها در منطقه از جمله در عراق و فلسطين درس نگرفتند، اضافه كرد: خواسته خالد مشعل به عنوان نماينده دولت فلسطين و كمك به اين دولت براي فائق آمدن به مشكلات فعلي مورد توجه ايران واقع شد و ما حتماً به آنها كمك خواهيم كرد تا بتوانند در مقابل ستم آمريكايي‌ها موفق شوند.
لاريجاني همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص نقش حسيني تاش معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي در سفر به روسيه و اظهارات وي مبني بر مثبت بودن مذاكرات نيز خاطرنشان كرد: مذاكرات با روسيه سازنده بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: توقع ما از دولت روسيه كه همسايه ماست و همكاري‌هاي اقتصادي و همكاري‌هاي وسيعي در زمينه صنايع و انرژي اتمي با اين كشور داريم اين است كه در اين شرايط با نقش آ‌فريني بتواند در اين موضوع كمك كننده باشد.
وي مذاكرات اخير روسيه را مذاكرات خوبي عنوان كرد كه مي‌تواند در آينده نتايج مطلوبي به بار آورد.
يكي از خبرنگاران پرسيد رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه معتقد است كه طرح روسيه تنها طرحي است كه الان مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد و آيا ايران مي‌خواهد اين طرح را به عنوان تنها طرح قبول كند؟ و لاريجاني پاسخ داد: طرح روسيه يكي از طرح‌هايي است كه مي‌تواند تكميل شود و بحثي هم كه در روسيه داشتند براي تكميل اين طرح بود و پيشرفتي در اين كار صورت گرفته و اميدواريم در آينده بتواند قابليتي براي حل مسئله باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سؤالي مبني بر اظهارات آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص خريد مقداري اورانيوم از فرانسه، انگليس و آلمان و عدم تحويل آن به ايران و اين كه چرا در اين 20 سال ما از لحاظ قانوني اقدامي نكرده‌ايم و الان اين قضيه آشكار شده است؟ خاطرنشان كرد: الان نيست كه آشكار شده؛ ما از اين گونه پروژه‌هايي كه غربي‌ها در اين 20 و اندي سال پس از انقلاب نسبت به مردم مظلوم ايران بي‌توجهي كردند، كم نداريم.
وي افزود: يكي از اين موارد طرح راكتور اتمي تهران است كه آمريكايي‌ها اين راكتور را تاسيس و قراردادي را براي سوخت آن با ما منعقد كردند و پول آن را هم دريافت كردند كه بعد از انقلاب سوخت آن را ندادند و پولش را هم خوردند.
لاريجاني همچنين به عدم پايبندي شركت زيمنس و يك شركت فرانسوي به قرارداد خود به منظور ساخت نيروگاه در ايران اشاره كرد و افزود: ما در شركت اورديف سهيم هستيم و يك گرم اورانيوم از اين شركت به ايران داده نشد و اين موارد باعث شد كه ايران مجبور شود به سمت توليد سوخت نيروگاه‌هاي خود برود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا ايران غني‌سازي را با همكاري روسيه انجام مي‌دهد يا به تنهايي؟ اظهار داشت: تلاش ما اين بود كه با توجه به حقوق ايران در زمينه هسته‌اي مطابق NPT و آژانس، بتوانيم از درون مذاكرات به فرمولي برسيم كه متاسفانه اروپايي‌ها مذاكرات را لغو كردند و در اجلاس گذشته اقدامي انجام دادند كه ما مجبور شديم مطابق مصوبه مجلس اقداماتي را براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي آغاز كنيم.
لاريجاني اضافه كرد: امروز درهاي مذاكره هم با اروپايي‌ها و هم با ديگر كشورها باز است تا بتوان در درون مذاكرات به فرمول منطقي كه طرفين بتوانند خواسته‌هاي خودشان را دقيق‌تر و شفاف‌تر ببينند، دست يافت.
وي ادامه داد: گفت‌وگوهايي با كشورهاي مختلف در جريان است و تلاش داريم از طريق مذاكره اين موضوع حل شود تا برخي نگراني‌هايي كه گاهي هم به بهانه شبيه‌تر است مرتفع شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه آيا پذيرش طرح روسيه به معناي كنار گذاشتن غني‌سازي اورانيوم است؟ تصريح كرد: نه هيچ كدام از اينها نيست؛ بلكه به معناي بررسي و تكميل طرح است.
لاريجاني همچنين طرح روسيه را يك طرح روشني عنوان كرد كه بايد در يك مجموعه وسيعتري مورد مطالعه قرار گيرد تا تكميل شود و افزود: در اين زمينه بحث‌هاي خوبي در مسكو داشتيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجاني در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دور آتي مذاكرات ايران و روسيه هم گفت: رئيس سازمان انرژي اتمي به تهران بازگردد و انشاءالله در جمعه و شنبه اين مذاكرات انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس در خصوص دور آتي مذاكرات با سه كشور اروپايي هم خاطرنشان كرد: هنوز چيز جديدي مطرح نيست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: مذاكرات با روسيه سازنده بود، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016