چهارشنبه 3 اسفند 1384

صادق لاريجاني: مصوبه كميسيون آئين نامه مجلس خبرگان درباره غيرمجتهدين , خلاف آئين نامه است، جمهوري اسلامي

مصوبه اخير كميسيون اصل 108 (كميسيون آيين نامه ) در مورد افزايش تعداد خبرگان و نيز تغيير تركيب مجلس خبرگان مصوب 84,11,23 , لااقل به دو دليل قابل طرح دراجلاسيه مورخ 84,12,16 مجلس خبرگان نيست :
اولا : پيشنهاد مصوب , خود طرح مستقلي است كه مي بايد در اجلاسيه قبل به هيئت رئيسه تقديم مي شد و پس از ارجاع هيئت رئيسه به كميسيون مورد بررسي اعضا كميسيون قرار مي گرفت و نتيجه در اجلاس بعد مطرح مي شد. بنابر اين مصوبه اخير كميسيون آيين نامه به دليل عدم رعايت مواد آيين نامه مجلس خبرگان , اعتبار ندارد . ماده 68 آيين نامه به اين مطلب تصريح دارد.
« ماده 68 ـ طرح هاي عادي پس از تقديم به هيئت رئيسه در پايان همان جلسه اعلام وصول مي گردد , هيئت رئيسه موظف است آنها را قبل از پايان اجلاسيه تكثير و در اختيار خبرگان قرار دهد و اصل طرح را از طريق دبيرخانه به كميسيون مربوط ارجاع كند. هر يك از خبرگان مي توانند پيشنهادات خود را درباره طرح ها تقديم كميسيون مربوطه نمايند. »
پذيرفته شدن پيشنهادات جديد در كميسيون بايد در حد اصلاح همان طرح قبلي باشد نه اينكه اختلاف ماهوي با طرح داشته باشد , والا مي شد هر طرح جديدي را به عنوان پيشنهاد اصلاحي براي طرحي قديمي , بدون طي كردن روند قبول طرح ها در اجلاسيه و ارجاع هيئت رئيسه به كميسيون , مطرح كرد كه قطعا سخني قابل قبول نيست . مصوبه اخير كميسيون واقعا طرحي جديد است و به هيچ وجه نمي توان آن را صرفا پيشنهادي اصلاحي براي طرح قبلي آورد. در طرح قبلي كاري با تركيب و ماهيت مجلس خبرگان نداشتند , عمدتا پيشنهادي بود براي كيفيت احراز اوصاف موجود در قانون .
پيشنهاد تصويب شده فعلي در كميسيون آيين نامه , عمدتا با تركيب و ماهيت مجلس خبرگان كار دارد , چگونه مي شود اين را اصلاحيه اي براي طرح قبلي محسوب داشت !

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ثانيا بر طبق ماده 69 آئين نامه , كميسيون موظف است گزارش خود را حداكثر يك ماه قبل از اجلاسيه بعد , تقديم هيئت رئيسه نمايد.
« ماده 69 ـ كميسيوني كه طرح به آن ارجاع گرديده موظف است با رعايت نوبت در رسيدگي به طرح هاي ارجاعي آنها را در دستور كار خود قرار داده و ضمن دعوت از پيشنهاد دهندگان و عنداللزوم از كارشناسان ذيربط به بررسي آنها پرداخته و گزارش نهايي را حداكثر تا مدت يك ماه قبل از اجلاسيه بعد , تقديم هيات رئيسه نمايد. »
تاريخ تصويب مصوبه كميسيون آيين نامه , 84,11,23 است و اجلاسيه در تاريخ 84,12,16 برگزار مي شود بنابر اين شرط مذكور در ماده 69 براي قبول گزارش هاي كميسيون ها از طرف هيئت رئيسه , در اين مصوبه رعايت نشده و بنابر اين پذيرش اين گزارش و قراردادن آن در دستور كار اجلاس , برخلاف آيين نامه و غيرمعتبر است .

صادق لاريجاني
عضو هيئت رئيسه و كميسيون تدوين و بررسي قانون انتخابات و آيين نامه داخلي

Copyright: gooya.com 2016