جمعه 5 اسفند 1384

افشای پروژه "نمک سبز" بر نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نزدیک شدن ایران به تولید بمب اتمی افزود، راديو فردا

روز پنجشنبه دیروز در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فاش شد که جمهوری اسلامی اطلاعاتی را در اختیار آژانس قرار داده است حاکی از فعالیت پنهانی ایران در شیوه خاصی از فرآوری اورانیوم به نام پروژه نمک سبز، که برای نخستین بار این نام به طور عمومی در گزارش اولی هینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نشست اضطراری شورای حکام در چهارم و پنجم بهمن‌ماه قید شده است. نمک سبز یک تولید واسطه‌ای در متد خاصی از فرآوری اورانیوم و در روند تبدیل اورانیوم خام به گاز اورانیوم است – فعالیتی که قاعدتا باید در مرکز فرآوری اصفهان صورت گیرد. افشای این پروژه به این دلیل مایه نگرانی جامعه بین‌الملل، خود آژانس و شورای حکام آن در نشست چهارم و پنجم بهمن ماه قرار گرفت که در واقع نشان دهنده دست یافتن جمهوری اسلامی به مرحله تعیین‌کننده در ساختن بمب اتمی است.
بهمن باستانی


بهمن باستانی (رادیوفردا): معاون البرادعی در آن گزارش ایران را به استفاده از این پروژه مظنون اعلام کرد و همین موضوع در رای شورای حکام به گزارش پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بسیار دخیل بود. اولی هینونن معاون البرادعی، در گزارش خود گفت پروژه نمک سبز دارای ظرفیت‌های کاربردی نظامی است.
اخیرا آمریکا هم اسناد محرمانه‌ای را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده که جمهوری اسلامی را به فعالیت‌هائی که مشابه با همین شیوه خاص پروژه نمک سبز است، متهم می‌کند، یعنی به آزمایش مواد به شدت انفجاری در جهت پیاده کردن طرح کلاهک اتمی.

نمک سبز یک تولید واسطه‌ای در متد خاصی از فرآوری اورانیوم و در روند تبدیل اورانیوم خام به گاز اورانیوم است – فعالیتی که قاعدتا باید در مرکز فرآوری اصفهان صورت گیرد.

تولید این نمک سبز که از قابلیت انفجاری بالائی برخوردار است به این دلیل مایه نگرانی جامعه بین‌الملل، خود آژانس و شورای حکام آن در نشست چهارم و پنجم بهمن ماه قرار گرفت که در واقع نشان دهنده دست یافتن جمهوری اسلامی به مرحله تعیین‌کننده در ساختن بمب اتمی است.

به گفته کارشناسان مرحله تعیین کننده در ساختن بمب اتمی یا کلاهک اتمی عبارت است از پیاده کردن طرح یک حلقه از مواد انفجاری که اگرچه از قابلیت انفجاری بالائی برخوردار است اما جزو مواد انفجاری متعارف به شمار می‌رود برای فشرده کردن مواد هسته‌ای در مغز کلاهک اتمی. و به طور خلاصه، تولید آتش‌زنه یا چاشنی بمب یا کلاهک اتمی موشک.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمهوری اسلامی در پی نشست چهارم و پنجم بهمن‌ماه گذشته شورای حکام و در پی ارائه اسناد محرمانه آمریکا به آژانس در این زمینه باردیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد و هر گونه اتهامی درجهت فعالیت نظامی هسته‌ای را مردود دانست. به گفته دیپلمات‌ها در وین، همین شنبه و یکشنبه آینده، فردا و پس‌فردا، هیاتی از بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران می‌رود تا در خصوص پروژه نمک سبز و اطلاعاتی که خود جمهوری اسلامی در این زمینه به آژانس داده است، تحقیق کند.

دیپلمات‌ها در وین می‌گویند که این موضوع نقش بسیار مهمی در گزارش محمد البرادعی به شورای حکام خواهد داشت. وی قرار است هفته آینده گزارش جامع خود را به شورای حکام ارائه دهد . شورای حکام ششم مارس 15 اسفند ماه در وین جلسه خواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016