شنبه 6 اسفند 1384

شمس‌الواعظين: طرح ضابطه‌مند كردن كارت‌هاي خبرنگاري بدون تخصص، خبرنگاران را رابطه‌مند مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، به دولت توصيه كرد كه در ضابطه‌مند كردن كارت‌هاي خبرنگاري دخالت نكند.

ماشاءالله شمس‌الواعظين در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: آن‌ها فاصله‌ي زيادي با اصل اين موضوع دارند و بدون تخصص دست زدن به اين اقدام به جاي ضابطه‌مند كردن در نهايت خبرنگاران را رابطه‌مند مي‌كند.

وي اظهار داشت: با ورود دولت به اين عرصه به زودي خبرنگاراني خواهيم داشت كه يا خبرنگار و يا روزنامه‌نگار نخواهند بود و يا با سابقه‌ي خيلي كمي به عنوان روزنامه‌نگار شناخته خواهند شد و اين عرصه هم مانند برخي عرصه‌هاي ديگر حكومتي خواهد شد و سوال ما اين است كه آيا مي‌خواهند روزنامه‌نگاران را هم حكومتي كنند.

وي معتقد است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت جديد، از زمان روي كار آمدن تا به حال به مطبوعات و رسانه‌ها از منظر حكومتي نگاه كرده و نيازهاي آن‌ها را ناديده گرفته و اصل را بر منفعت حكومت گذاشته است. با چنين نگاهي ضابطه‌مند كردن خبرنگاران به آن‌ها آسيب خواهد رساند و اين طرح ناكام خواهد ماند.

وي ضابطه‌مند كردن را به معناي تشخيص اتحاديه‌هاي صنفي و حرفه‌اي براي تعيين روزنامه‌نگار و خبرنگار عنوان كرد و اين مسووليت را در حيطه وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ندانست.

شمس‌الواعظين افزود: روزنامه‌نگاري در ايران بسيار دشوار است، چه در دوره‌ي آقاي خاتمي كه در معرض فشار و محدوديت و زندان بودند و چه اينك كه در معرض ايجاد محدوديت در تعريف و نامگذاري روزنامه‌نگار قرار مي‌گيرند و چنين اقدامي از سوي دولت براي روزنامه‌نگاران مخاطره‌انگيز است. پيش‌بيني مي‌كنم كه با اين كار به زودي برخي از امنيتي‌ها روزنامه‌نگار شناخته شوند.

سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، تاكيد كرد: ما به عنوان نهادهاي تشكيلات مطبوعاتي در كشور اجازه‌ي اين عمل را نخواهيم داد و با اقدام به موقع و برخوردهاي صحيح جلوي اين عمل را خواهيم گرفت.

وي ادامه داد: بايد اول سوال كنيم مديركل مطبوعات داخلي امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه فهمي از مطبوعات و ضابطه‌مند كردن آن‌ها دارد؟ اين آقا اول بيايد و پيش من امتحان پس بدهد و بعد اقدام به صدور و تدوين طرح چنين ضابطه‌هايي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شمس‌الواعظين ضابطه‌مند كردن كارت‌هاي خبرنگاري را بي‌ارتباط با دولت و نهادهاي دولتي دانست و گفت: اتفاقا هر كسي را كه دولت اعلام كند كه خبرنگار است موقعيت خود را نزد مردم از دست خواهد داد. زيرا روزنامه‌نگاري و خبرنگاري يك تخصص مبتني بر دانش و تجربه و ذوق است و آيا دولت مي‌تواند چنين چيزي را تشخيص دهد.

وي افزود: متاسفانه با اين كار در هر زمينه شوراي نگهبان تعيين مي‌كنند و ما اعلام مي‌كنيم كه روزنامه‌نگاران شوراي نگهبان نمي‌خواهند كه تعيين كند چه كسي روزنامه‌نگار است و چه كسي نيست؟

Copyright: gooya.com 2016