یکشنبه 7 اسفند 1384

آصفي: ايران غني‌سازي اورانيوم را آغاز نكرده است، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۰۷‬

"حميد رضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت : جمهوري اسلامي ايران هنوز غني‌سازي اورانيوم را آغاز نكرده است .

آصفي كه روز يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت، تصريح كرد: بحث به كارگيري چند سانتريفيوژ، كاري به غني‌سازي ندارد، بلكه بحث تحقيقاتي است كه ايران شروع كرده و اين متفاوت از غني‌سازي اورانيوم‌است.

آصفي تاكيدكرد: ايران كار تحقيقاتي را ادامه مي‌دهد و بر اثر فشارها تحقيقات را به تعليق درنمي آورد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سووال خبرنگاري كه از وي خواست در خصوص پروژه "نمك سبز" بيشتر توضيح دهد،گفت : اگر در خصوص اين پروژه ابهامي باشد ، ايران حاضر است كه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت وگو و اين ابهامات را رفع كند.

وي اين موضوع را يك بحث ابتدايي دانست و گفت : اين موضوع خيلي حساس و مهم نيست و اگر ابهامي در زمينه آن باشد، ايران حاضر است در چارچوب همكاريهايش با آژانس اين ابهام را رفع كند.

آصفي با اشاره به سفر معاون محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران، گفت : تهران آماده همكاري با آژانس و پاسخ به سووالات آنهاست .

وي با اشاره به همكاري ايران با آژانس در گذشته و حال گفت : كار با آژانس اولويت جمهوري اسلامي ايران است .

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: كه آنچه كه در تاسيسات هسته‌اي ايران انجام مي‌شود مخفي از چشم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيست و با آگاهي آژانس است .

آصفي در خصوص طرح روسيه نيز گفت : اين طرح روي ميز مذاكرات قرار دارد و بايد ابعاد حقوقي ، فني ، علمي و مالي قضيه بررسي و ابعاد سرمايه گذاري مشترك روشن و سهم هر كدام مشخص شود.

وي خاطرنشان كرد: بررسي اين طرح بستگي به شرايط مطلوب دارد و بررسي آن در شرايط مطلوب و فضاي مناسب، كارآمد و مشكل گشا است و اگر فضا تغيير كند شرايط عوض خواهد شد.

آصفي با اشاره به استفاده جمهوري اسلامي ايران از تمامي ظرفيتهايش تا برگزاري جلسه آينده شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي،به ادامه گفت وگو با كشورهاي مختلف تاكيد كرد و گفت : ما بدنبال برد و باخت و چانه زني نيستيم ما حقوق خودرا مي‌خواهيم و نمي‌توانيم از آن صرف نظر كنيم .


آصفي در پاسخ به سووالي در خصوص مذاكره با آمريكا گفت كه مذاكره با اين كشور در دستور كار نيست .

وي در زمينه ادامه مذاكره با اروپا نيز گفت: اين مذاكرات فعلا در دستور كار نيست .

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتي خود از قابل بررسي بودن طرح غني‌سازي محدود، سخن گفت.

آصفي با بيان اينكه ايران رسما اين طرح را دريافت نكرده است ، به نقل قول‌هايي كه از محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين زمينه شده، اشاره كرد و گفت: اگر اين طرح رسما ارايه و جزييات آن نيز مطرح شود، مي‌تواند قابل بررسي باشد.


** خودداري از قضاوت درباره مذاكرات با روسيه
آصفي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه آيا در سفر هيات روسي به ايران در مورد طرح روسيه صحبت نشده است، گفت: هيات روسي هنوز در ايران است، مذاكراتي در اين خصوص صورت گرفته و تا فردا نيز اين گفت وگوها انجام خواهد شد.

آصفي با بيان اينكه طرح روسيه بر روي ميز مذاكره قرار دارد،از قضاوت درباره نتيجه مذاكرات خودداري كرد.


** فعلا مذاكره با سه كشور اروپايي در دستور كار نيست
خبرنگاري با اشاره به اظهارات منوچهر متكي وزير امور خارجه ، از آصفي خواست كه نظر ايران را در مورد مذاكره يا عدم مذاكره با سه كشور اروپايي بيان كند.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: فعلا مذاكره با سه كشور اروپايي در دستور كار نيست.

آصفي در عين حال با اشاره به سخنان متكي در پارلمان اروپا و ديدار و مذاكرات وي با خاوير سولانا نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست امنيتي و خارجي و همچنين وزير امور خارجه بلژيك، خاطرنشان كرد كه ايران تا زمان برگزاري جلسه شوراي حكام از تمامي ظرفيت‌ها براي مذاكره با كشورهاي مختلف استفاده مي‌كند.


** من چنين خبرهايي را نشنيده‌ام
خبرنگاري در ادامه جلسه با اشاره به خبري مبني بر رفتن هياتي از طرف ايران براي مذاكره با آمريكا ، نظر سخنگوي وزرات خارجه را در اين خصوص جويا شد.

آصفي نيز در پاسخ با بيان اينكه " من چنين خبرهايي را نشنيده‌ام"، تصريح كرد: مذاكره با آمريكا در دستور كار نيست و در مذاكره با آمريكا هيچ خيري متصور نيست.


** چين معتقد است پرونده ايران در چارچوب آژانس حل شود
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص قرارداد ‪۱۰۰‬ ميلياردي با چين و ارتباط آن با پرونده هسته‌اي ، تصريح كرد: ايران هيچ پيوندي بين مسائل مختلف نزده‌است.

آصفي سطح مبادلات تجاري و اقتصادي تهران - پكن را بسيار بالا توصيف كرد و گفت: در خصوص مساله هسته‌اي نيز چيني‌ها اعتقاد داشتند كه موضوع پرونده هسته‌اي ايران بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** انتظار ايران از آژانس
خبرنگاري از آصفي پرسيد كه ايران از جلسه آتي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چه انتظاري دارد، او نيز پاسخ داد: انتظار از آژانس اين است كه مثل جلسه قبل، سياسي نباشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه سياسي شدن جلسه كمكي به حل مسئله نمي‌كند، گفت: آژانس بايد به فكر هويت حرفه‌اي خود باشد و تحت تاثير فشارها قرار نگيرد.

آصفي اقدامات آمريكا و برخي كشورهاي غربي در شوراي حكام را موجب خدشه دار شدن هويت حرفه‌اي آژانس دانست و گفت: اگر فضاي جلسه آتي شوراي حكام بخواهد تند و سياسي شود ، نه آژانس سود مي‌برد و نه كشورهايي كه دنبال اعمال فشار به شوراي حكام هستند.

ادامه دارد...

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: ايران غني‌سازي اورانيوم را آغاز نكرده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016