یکشنبه 7 اسفند 1384

تقي رحماني: امروز نيز تمام روشنفكران بر اين باورند كه بايد به راي مردم اتكا كرد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

تقي رحماني گفت:تمام نظرات و گفته‌‏هاي اصلاح طلبان و روشنفكران در طول‌‏ دولت اصلاحات از فرضيات فراتر نرفت و دولت اصلاح طلب نيز بر ساختارهاي مدني پايداري نكرد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" تقي رحماني در سمينار" ايران، عدالت و آزادي" كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده مديريت دانشگاه تهران و با همكاري دفتر تحكيم وحدت برگزار شد، با بيان اينكه روشنفكران در طول 180 سال گذشته همواره يك دور باطل مي زده اند، گفت: آزادي و عدالت چه با قرائت سوسياليستي و ليبراليستي چه با قرائت محافظه كاري انگليسي و چه با قرائت خواجه نصير الدين طوسي مطرح شود، خوب است اما چيزي كه مهم است و به آن توجه نشده راهبردي كردن اين دو مفهوم است.
وي با تاكيد بر اينكه براي عدالت بنيان عيني نداريم، اظهار داشت: چون دولت و ملت مدرن شكل نگرفته است و دولت ما نظارت پذير نيست نتوانسته ايم عدالت و آزادي را به معناي واقعي گسترش و توسعه دهيم .
اين فعال ملي مذهبي، تصريح كرد: بنيان هايي وجود دارد كه عدالت و آزادي را به يكديگر نزديك مي كند كه امروز ما خلاء اين بنيان ها را شاهديم. از زمان امير كبير تاكنون روشنفكران نتوانسته اند نسبتي بين نظريه و عمل به وجود آورند و جامعه ما نيز براي تحقق عملي كردن عدالت و آزادي تلاش نكرده است.
وي با بيان اينكه جامعه ايران يك دولت و ملت مدرن كم دارد، اظهار داشت: تمام روشنفكران از ديني و غير ديني در يك مساله مشترك هستند و آن مساله اين است كه مي خواهند عدالت و آزادي برپا شود درجامعه ما تا حدي عدالت و آزادي وجود داشته اما اين مساله در اكثر مواقع ديده نمي شود.
وي پارادايم دولت و ملت مدرن را توجه به راي و نظر مردم دانست و اظهار داشت: اگر به اين مساله توجه شود مي توانيم از مباني ليبرالي و سوسياليستي براي اداره جامعه حرف بزنيم، در غير اين صورت نبايد مباحث و ديدگاههاي انديشه‌‏هاي ليبرالي و سوسياليستي را مطرح كرد.
رحماني خاطرنشان كرد: بزرگترين مشكل روشنفكري امروز ما آن است كه فكر مي كند تجدد به دموكراسي و پيشرفت منتهي خواهد شد و آنچه درغرب مي گذرد عينيت است .شريعتي قصد داشت ذهنيت را به عينيت نزديك كند ولي ما حتي پس از انقلاب نيز بسيار انتزاعي مي انديشيم.
وي گفت: ما در دوراني زندگي مي‌‏كنيم كه دولت و ملت مدرن سالهاست در دنيا شكل گرفته و مورد پذيرش است امروز نيز تمام روشنفكران از مذهبي و غير مذهبي بر اين باورند كه بايد بر راي مردم اتكا كرد.امروز بنيادگراها نيز اين پارادايم را پذيرفته اند، اما روشنفكران ما بايد ببينند كه در كجا قرار دارند كه پس از گذشت 180 سال هنوز به اهداف خود نرسيده اند .
تقي رحماني موج اول روشنفكري را تشكيل دولت و ملت مدرن، موج دوم را حضور سوسياليست و توجه به محرومان و موج سوم روشنفكري را توجه به فرد دانست و تاكيد كرد كه امروز موج سوم بر جهان حاكم است.
رحماني با تاكيد بر اينكه روشنفكران ما بايد جامعه را بهتر بشناسند، اظهارداشت: بحث من بحث روشنفكران مذهبي و غير مذهبي نيست هر دوي اين گروه براي رسيدن به يك جامعه دموكرات تلاش كردند آنها جامعه اي با آزادي بيان و دولتي مطيع راي اكثريت مردم مي خواهند.آنهايي كه پذيرفته اند راي مردم بر همه چيز ارجحيت دارد، بايد در رسيدن به آن تلاش كنند.
وي گفت: آن چيزي كه در غرب وجود دارد بايد شناخت ولي بايد از آن فاصله گرفت و به خودانديشي پرداخت.
رحماني تصريح كرد: امروز بنيان هاي غرب مستحكم شده است. آنجا" اگر از اسب بيافتد، از اصل نمي افتند" اگر گروهي را از دولت بيرون انداختند هزينه هاي سنگيني برايشان دارد.
رحماني با تاكيد بر اينكه هزينه كردن كار سياسي مخصوص قدرت طلبان است، اظهار داشت: سياست به معناي آن است كه به امور انسان ها و معيشت جامعه توجه شود.
وي با تاكيد بر اينكه بايد يك راهكار عملي براي جامعه انديشيده شود، اظهار داشت: اگر روزي گفتمان سوسياليست در اين جامعه بد خوانده مي شد به دليل آن بود كه اين گفتمان نتوانست در جامعه راهكار عملي پيدا كند.
رحماني با بيان اينكه دستاوردهاي 180 ساله روشنفكران مطلوب نبوده است، اظهار داشت: روشنفكران بايد در كنار تجربه اندوزي به استفاده از تجارب ديگران نيز بپردازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين فعال سياسي با تاكيد بر نظارت بر دولت، تصريح كرد: اگر ما بتوانيم فضاي بازي براي روشنفكران ايجاد كنيم آنها مي‌‏توانند به رسالت اصلي خود بپردازند.رسالت آنها تحقق دموكراسي نيست بلكه اين امر وظيفه احزاب است.
رحماني افزود: وظيفه احزاب تقويت اصناف است و وظيفه روشنفكران اين است كه ساختار معيوب اجتماع را بازسازي كنند روشنفكران نبايد وارد دولت شوند و به كار اجرايي بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: نظارت پذيري دولت شرط ورود به دنياي مدرن است و همين امر تفاوت بين جامعه ما و جامعه غربي است و هر كس بدون توجه به جامعه مدني وارد دولت شود به نتيجه نخواهد رسيد.

Copyright: gooya.com 2016