سه شنبه 9 اسفند 1384

محسن رضايي: غرب از پيشرفت ايران وحشت دارد، مناقشه هسته‌يي ايران بيش از ۴ سال به طول مي‌انجامد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - قزوين
سرويس: انرژي هسته‌يي


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: پيش‌بيني مي‌كنم مناقشه‌ي هسته‌يي ايران بيش از چهار سال به طول بينجامد و در اين دوران، به يك مدل و وضعيت جديد وارد شويم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محسن رضايي كه در جمع دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) قزوين سخن مي‌گفت، افزود: براي عبور مناسب از اين وضعيت، به توليد قدرت نيازمنديم و با بالاترين توليد قدرت مي‌توانيم از مانع آمريكا بپريم، توليد قدرت يعني پيشرفت تكنولوژي، داشتن تدبير و رابطه‌ي خوب بين دولت و ملت.

وي گفت: رسيدن به فن‌آوري هسته‌يي دروازه‌اي به سوي پيشرفت ايران است و اروپا و غرب از همين پيشرفت وحشت دارند، چرا كه ‌٣٠٠ سال است مانع پيشرفت ايران شده‌اند.

دكتر رضايي ادامه داد: ايران پيشرفته يعني يك امپراتوري قوي كه در ديگر كشورها نفوذ دارد و از كشورهاي همسايه يك سروگردن بالاتر است و به همين خاطر بر وراي مرزهاي خود تاثيرگذار خواهد بود.

وي افزود: پس بحث و مساله‌ي اصلي در اين مناقشه بر سر پيشرفت ايران است و آن‌ها نمي‌خواهند ايران پيشرفته، آزاد و مستقل به وجود آيد، چون اگر اين اتفاق بيفتد، اعتماد به نفس ايران در منطقه بالا مي‌رود، كشورهاي ديگر دچار نوعي خودكم‌بيني و متاثر مي‌شوند كه اين باعث مي‌شود تا آن‌ها هم در جهت پيشرفت حركت كنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: اين ماجرا از ‌٢٢ بهمن سال ‌١٣٨١ و در پي سخنان خاتمي مبني بر رسيدن ايران به فن‌آوري هسته‌يي و غني‌سازي اورانيوم تا ‌٥/٣ درصد آغاز شد، پس از آن، بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران آمدند و آزمايشاتي كردند و حتي حق بازديد از چند پادگان نظامي را كسب كردند.

وي افزود: بعد از اين مسايل ايران وارد مذاكره با اروپا شد و اروپا خواهان تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گرديد و ايران هم اين را براي مدت محدود پذيرفت. تيم اول مذاكره كننده مدعي است كه اروپايي‌ها در مذاكرات قول داده‌اند كه مدت زمان محدودي را براي اين تعليق اعلام كنند، ولي تيم دوم مذاكره كننده مي‌گويد امروز اروپا اين مساله را كتمان مي‌كند.

دكتر رضايي خود را از منتقدان تيم اول مذاكره كننده برشمرد و اظهار داشت: البته من نمي‌گويم كاري هم انجام نداده‌اند، بالاخره حداقل سه سال فرصت به دست آورده‌ايم.

وي در ادامه با اشاره به قطعنامه اخير شوراي حكام افزود:‌ ماهيت مناقشه هسته‌يي ايران حقوقي است و بايد توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيدگي شود، اما غرب و آمريكا به دنبال سياسي كردن آن هستند.

رضايي سپس در پاسخ به سوالي در مورد احتمال جنگ با آمريكا در يك سال آينده گفت:‌ ناامني خواهيم داشت و حتي ممكن است ناامني‌هاي چند روزه و مختصري در برخي نقاط به وجود بيايد، اما وقوع جنگ قابل تصور نيست.

وي در خصوص امتياز دهي به كشورهاي ديگر مثل چين و روسيه اظهار داشت: ما از جمله اين كشورها آسيب ديده‌ايم و الان هم مشاهده مي‌كنيم كه خوش‌بيني ما نسبت به اروپا در اين مساله بيش از حد بوده است، اما خط قرمز جمهوري اسلامي در تعامل با ديگر كشورها صرفا منافع ملي است.

رضايي در پاسخ به سوال دانشجويي در خصوص ضرورت بيان مساله‌ي هولوكاست توسط رييس جمهور گفت: البته اين را بايد از خود آقاي احمدي‌نژاد بپرسيد، ولي بالاخره برادرمان دكتراحمدي‌نژاد صلاح ديده است، به وسط ميدان بيايد و اين شمشير را تكان بدهد و آن‌ها را فراري دهد، حالا بايد ببينيم در نهايت چه خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ضمن بيان اينكه هرگز به دنبال بمب اتمي نبوده‌ايم، اظهار داشت: البته به نظر من ما در مورد مساله هسته‌يي فرصت‌هايي تاريخي را به خاطر وجود عده‌اي ليبرال از دست داده‌ايم كه اگر مي‌خواستيم بارها به پيشرفت‌هاي بزرگي در زمينه‌ي هسته‌يي نايل شده بوديم و از نظر قدرت هسته‌يي از كشوري مثل هند بسيار جلوتر بوديم.

دبير مجمع تشخيص مصحلت نظام در پاسخ به سوال دانشجويي كه رسيدن به انرژي هسته‌يي را براي ساختن بمب و حمله به رژيم صهيونيستي عنوان كرد، گفت: ما الان هم قدرت داريم كه ناامني‌هايي به وجود بياوريم و نيازي به بمب هسته‌يي هم نيست، اما نجابت ايران از آمريكا و اروپا در استفاده از تسليحات بيشتر بوده است. ما در تمامي موارد مسوولانه برخورد مي‌كنيم و همين الان هم اگر با سازمان ملل در افغانستان و عراق همكاري نكنيم، اين كشورها به هم مي‌ريزند.

وي در پايان درباره‌ي سانسور خبري در ايران در مورد مسايل هسته‌يي كه از دانشجويي آن را مطرح كرد، گفت: در مساله هسته‌يي بيش از ‌٩٠ درصد آنچه كه دارد اتفاق مي‌افتد، به مردم منتقل مي‌شود.

Copyright: gooya.com 2016