پنجشنبه 11 اسفند 1384

احمدي نژاد در کوالالامپور: حقوق هسته ای خود را با آرامش استحکام و قانونمندی کامل ادامه خواهیم داد، مهر

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: ما حقوق هسته ای خود را با آرامش استحکام و قانونمندی کامل ادامه خواهیم داد و البته همچنان آماده گفتگو با همه هستیم اما اگرعده ای بخواهند از موضع آقایی و برتری با ما صحبت کنند بدانند که خود را به زحمت انداخته اند.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مالزی ، محمود احمدی نژاد و عبدالله احمد بداوی پس از مذاکرات خصوصی و شرکت در مذاکرات مشترک دو طرف در کنفرانس خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مواضع کشورمان درموضوع انرژی هسته ای و احتمال تحریم ایران پس از ارجاع پرونده کشورمان به شورای امنیت گفت: مواضع جمهوری اسلامی درباره انرژی هسته ای کاملا شفاف و واضح است و فعالیتهای هسته ای ما در چارچوب ان پی تی و همکاری با آژانس همچنان ادامه دارد.

وی افزود: فکر می کنیم برخورداری از فناوری تولید سوخت و انرژی هسته ای حق مسلم همه ملتهای عضو ان پی تی است و بارها اعلام کرده ایم که آپارتاید علمی را نخواهیم پذیرفت.

رئیس جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: ما مسیر هسته ای خود را تحت نظر آژانس و بر اساس مقررات ادامه خواهیم داد و فکر می کنیم کسانی که بر خلاف قوانین می خواهند چیزی را به ما تحمیل کنند مشکل دارند نه ما .

ما بالاترین سطح همکاری ها را با آژانس داشته ایم و خواهیم داشت و این در تاریخ به عنوان یک لطیفه ثبت خواهد شد. که کشورهایی که بدترین استفاده را از انرژی هسته ای انجام می دهند می خواهند ملت ایران را از برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای باز دارند.

احمدی نژاد اظهار داشت: اگر صد سال قبل چنین رفتاری برای عده ای انجام می شد مورد پذیرش بود اما این منطق امروز برای بچه های دبستانی ایران هم منطق بی ارزشی است. ما خواهان خلع سلاح جهانی از سلاح های کشتار جمعی هستیم و اصولا بدترین کار را هزینه منابع ملتها در کار انباشت سلاح کشتار جمعی می دانیم.

وی افزود: کسانی امروز به دنبال این موضوع هستند که گذشته فرهنگی و تمدنی بالایی ندارند اما ملت ما صاحب تمدن ، فرهنگ و منطق انسانی بسیار روشن است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه راه برای گفتگو و مذاکره درباره مسئله هسته ای ایران باز است ، گفت: همان طوری که قبلا نیز گفته ایم آماده ایم در زمینه های گوناگون مذاکره کنیم اما تاکید می کنم در باره حق مسلم و قطعی ملت ایران در رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته ای هیچ گونه کوتاهی و صحبتی نخواهیم داشت و مذاکرات باید به صورت متعادل ، عادلانه و طرفینی ادامه یابد.

وی افزود: زمان برخورد از موضع قدرت با ملتها به پایان رسیده است درحالی که برخی با ادبیات قرون وسطایی ، با فریاد و تهدید و جنجال و فشار تبلیغاتی می خواهند حقوق هسته ای ملت ایران را ضایع کنند.آنها می دانند که این روشها دیگر تاثیری ندارد و ملت ما مسیر خود را انتخاب کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: ما اهل دعوا با هیچ کشوری نیستیم اما در تامین منافع ملی و دفاع از حقوق خود بسیار توانمند هستیم و در عین حال آماده گفتگو با همه هستیم ولی اگر عده ای بخواهند از موضع آقایی و برتری با ما صحبت کنند بدانند خود را به زحمت انداخته اند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود سفر به مالزی را سفری موفق توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در این دیدار اراده سیاسی دو طرف ، تاکید بر گسترش روابط در همه زمینه ها بود و اکنون طیف وسیعی از همکاری های مشترک پیش روی مدیران دو کشور ایران و مالزی آماده است.

وی افزود: در بخش اقتصادی ، صنعت و گردشگری ، نفت و گاز ،خدمات حمل و نقل و بیوتکنولوژی تصمیمات خوبی گرفته شد و قرار شد کمیسیون مشترک مواردی را آماده کنند تا در سفر آینده ای که بداوی نخست وزیر مالزی به ایران خواهد داشت نهایی شود.

رئیس جمهور اسلامی ایران تاکید کرد: در عرصه سیاسی ، علمی ، فرهنگی و اقتصادی مواضع دو کشور به هم نزدیک است و خصوصا در مسئله سیاسی هر دو طرف خواهان صلح و آرامش برای همه ملتها و بشریت برپایه عدالت و خداپرستی هستند.

احمدی نژاد گفت: ما خواهان تحقق کرامت برای همه انسانها هستیم و هر دو کشور باور داریم که اقتدار هر کشور اقتدار کشور دیگر است و پیشرفت ایران پیشرفت مالزی است. و براین باوریم که اقتدار ایران و مالزی و کشورهای اسلامی به ضرر هیچ کشوری نیست.

احمد بداوی نخست وزیر مالزی نیز در این کنفرانس خبری مشترک با موفق عرض یابی کردند مذاکرات خصوصی و مشترک هیات ایرانی و مالزیایی تاکید کرد: تصمیماتی که راجع به سوخت ، بیوتکنولوژی ، تصمیمات دانشگاهی ، صنعتی ، گردشگری و اقتصادی گرفته شد دستاوردهای خوبی خواهد داشت که به پیشرفت دو کشور ایران و مالزی خواهند انجامید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: امیدوارم در آینده نزدیک که به ایران سفر می کنم این تصمیمات به شکل قانون مند و توافقنامه به امضا برسد.

بداوی در پاسخ به سوالی در باره پیشنهاد رئیس جمهور ایران در اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه مبنی بر محسوب شدن هر تهدید علیه کشوری مسلمان به منزله تهدید علیه سایر کشورهای اسلامی با توجه به ریاست کنونی این سازمان که بر عهده مالزی است اظهار داشت: هر طرحی که مطرح می شود در سطوح مختلف سازمان کنفرانس اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در باره آن تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان در این کنفرانس خبری از میهمان نوازی دولت و ملت بویژه پادشاه مالزی تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود که در سفر آینده نزدیک بداوی به ایران میهمان نوازی ها جبران شود.

احمدی نژاد پس از این کنفرانس خبری مشترک در اجلاس برنامه 20 ساله توسعه اقتصاد مالزی شرکت کرد که خبرهای تکمیلی از آن متعاقبا ارسال می شود.

Copyright: gooya.com 2016