جمعه 12 اسفند 1384

هرميداس باوند: روسيه كشور قابل اعتمادي نيست، مذاكره با آژانس و يا اروپا بهتر است، ايلنا

- بعيد است در نشست آتي شوراي‌‏حكام پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود

تهران- خبرگزاري كار ايران

"داوود هرميداس باوند" كارشناس روابط بين‌‏الملل گفت: روسيه كشور قابل اعتمادي نيست و اگر قرار است مذاكره و توافقي باشد، بهتر است ابتدا با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و پس از آن با اروپا كار كنيم.

هرميداس باوند در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، گفت: تعليق همه فعاليت‌‏هاي غني‌‏سازي موضوعي است كه هم آژانس و هم اروپا آن را خواسته‌‏اند و ايران نپذيرفته است، هم‌‏اكنون هم كه روسيه مذاكرات را به اين مسأله مشروط كرده، باعث بن‌‏بست مذاكرات شده است.
وي با بيان اينكه احتمالاً در نشست آتي شوراي‌‏حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي فرصت كوتاهي براي تعليق همه فعاليت‌‏هاي مرتبط با غني‌‏سازي به ايران داده مي‌‏شود، گفت: بعيد است كه در ششم مارس (15 اسفند ماه) پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود بلكه باز هم فرصتي داده مي‌‏شود تا فعاليت‌‏هاي خود را تعليق كنيم.
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اقدامات شوراي امنيت در صورت ارجاع پرونده، گفت: اگر پرونده ايران در دستور كار شوراي امنيت قرار گيرد، ابتدا بر اساس ماده 39 توصيه‌‏اي همراه با ضرب‌‏الاجل به ايران مي‌‏شود كه درخواست‌‏هاي پيشين را با قدرت بيشتري مطرح مي‌‏كند. اگر اين توصيه رعايت نشود، بر اساس ماده 40 قرار موقتي صادر مي‌‏شود كه باز هم اگر رعايت نشد، مجازات‌‏هايي در نظر گرفته خواهد شد، ميزان اين مجازات‌‏ها نيز بستگي به جو سياسي و توافق پنج عضو دائم شوراي امنيت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به پيش‌‏شرط‌‏هاي روسيه براي ادامه مذاكره با ايران، گفت: روس‌‏ها چندان قابل‌‏اعتماد نيستند و همه مسائل را ابزاري مي‌‏بينند بنابراين به جاي مذاكره با روس‌‏ها بهتر است با آژانس و يا اروپا مذاكره كنيم زيرا دستاورد بيشتري براي ما دارد.
باوند درباره مذاكره با آمريكا گفت: آمريكا همواره به دنبال قرار دادن پرونده هسته‌‏اي ايران در مقابل صلح و امنيت بين‌‏المللي بوده است و اگر در شرايط فعلي بپذيرد كه وارد مذاكره مستقيم با ايران شود بسياري از مشكلات اين پرونده حل خواهد شد به ويژه كه آمريكا مدعي اصلي اين موضوع است.

Copyright: gooya.com 2016