دوشنبه 15 اسفند 1384

احتمال ريزش محل دفن دكتر مصدق جدي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

احتمال ريزش قلعه احمدآباد, محل دفن دكتر محمد مصدق جدي است.
حسين شاه‌‏حسيني، عضو هيات امناي قلعه احمدآباد با اعلام اين خبر به خبرنگار "ايلنا"، افزود: به علت هواكش‌‏هايي كه زير ساختمان احمدآباد وجود دارد و نفوذ رطوبت در ديوارهاي ساختمان، كف ساختمان باغ احمدآباد دچار فرورفتگي شده است و ديوارهاي ساختمان نيز در آستانه ريزش است.
وي با اشاره به آغاز عمليات بازسازي قلعه احمدآباد به منظور جلوگيري از انهدام اين بناي تاريخي، گفت: در فاز اول اين عمليات تلاش شد با بازسازي شيرواني ساختماني از پيش‌‏روي آب به درون ساختمان جلوگيري شود و در فاز دوم، رطوبت زدايي از ساختمان انجام شد.
شاه حسيني افزود: در فاز سوم عمليات نيز كه اكنون در حال انجام است، تلاش مي‌‏شود كه ساختمان به صورت سنتي خود حفظ گردد.
به گفته وي، علي‌‏‏رغم ثبت اين بناي تاريخي در فهرست آثار ملي، بازسازي آن از سوي هيأت امناء قلعه و بدون كمك مالي سازمان ميراث فرهنگي صورت مي‌‏گيرد و هم‌‏اكنون وسايل داخل قلعه احمدآباد شامل وسايل شخصي و تابلوي يادبود دكتر مصدق، به خارج از ساختمان انتقال يافته است.
عضو هيات امناي قلعه احمدآباد تصريح كرد: محل دفن دكتر مصدق در كف ساختمان احمدآباد به اين دليل كه پيكر آن مرحوم به امانت در اين محل دفن شده است، فاقد سنگ قبر است و هم‌‏اكنون نيز در حال فرو رفتن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بناي تاريخي قلعه احمدآباد در روستاي آبيك از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. دكتر مصدق پس از پايان دوران محكوميت از سال 35 تا پايان عمر خود به اين محل تبعيد شد و به دليل ممانعت محمدرضا پهلوي از انتقال پيكر وي به قبرستان ابن‌‏بابويه، پيكر دكتر مصدق در اين قلعه به امانت به خاك سپرده شد. شماره حساب 7835 كد 159 بانك ملي نادري تهران به نام محمود مصدق و حسين شاه حسيني براي كسب كمك‌‏هاي مردمي به منظور بازسازي اين بناي تاريخي اعلام شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احتمال ريزش محل دفن دكتر مصدق جدي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016