سه شنبه 16 اسفند 1384

چشم انداز مخالفت آمریکا با پیشنهاد تازه روسیه برای دادن اجازه غنی سازی اورانیوم در مقیاس محدود به ایران، راديو فردا

کارشناسان پیش بینی می کنند که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای درباره ایران صادر نخواهد کرد و به ارسال گزارش خلاصه ای از مذاکرات به شورای امنیت بسنده خواهد شد. دیپلمات های مقیم وین می گویند روسیه در پیشنهادی تازه با ادامه روند فرآوری و غنی سازی اورانیوم در مقیاس بسیار محدود در ایران موافقت کرده است. اما میزان این محدودیت محل اختلاف است. جمهوری اسلامی خواستار بهره گیری از زنجیره سه هزار سانتریفیوژ است. روسها ظاهرا با کاربرد 164 دستگاه گریز از مرکز در خاک ایران موافقند. اما آمریکایی ها این رقم را نیز زیاد می دانند و معتقدند جمهوری اسلامی با 164 سانتریفیوژ هم می تواند در راه دستیابی به سلاح های هسته ای پیش برود.
عليرضا طاهري


علیرضا طاهری (رادیو فردا): شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خود را آماده ساخته است تا امروز (سه شنبه) بازبینی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را آغاز کند. درحالیکه بنظر نمی رسد که این بازبینی با تحول چندان چشمگیری همراه شود.
پیش بینی ها نشان می دهد که شورای حکام این بار برخلاف 33 روز پیش قطعنامه ای درباره ایران صادر نخواهد کرد و به تقدیم خلاصه ای از مذاکرات شورا به شورای امنیت سازمان ملل متحد بسنده خواهد شد. پرونده هسته ای جمهوری اسلامی بصورت کلافی سردرگم در برابر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی جای گرفته است.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس از احتمال سازشی در این زمینه از راه های دیپلماتیک خبر داده است. بدون آنکه بگوید این احتمال مبتنی به چه پیش فرضها و داده هایی است. بنظر می رسد که آخرین تیر ترکش سازش با جمهوری اسلامی همچنان پیشنهاد مسکو برای غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه در حد نیاز جمهوری اسلامی باشد.

دیپلمات های مقیم وین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند روسیه در پیشنهادی تازه با ادامه روند فرآوری و غنی سازی اورانیوم در ایران بگونه ای بسیار محدود موافقت کرده است. اما میزان این محدودیت محل اختلاف است.

جمهوری اسلامی خواستار بهره گیری از یک زنجیره سه هزاری از سانتریفیوژ یا دستگاه های گریز از مرکز است. روسها ظاهرا با کاربرد 164 دستگاه گریز از مرکز در خاک ایران موافق اند. اما آمریکایی ها این رقم را نیز زیاد می دانند و معتقدند جمهوری اسلامی با 164 سانتریفیوژ هم می تواند در راه دستیابی به سلاح های هسته ای پیش برود.

در عین حال محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی که معمولا با ابراز نظرهایش در زمینه های هسته ای و سیاست خارجی خبرساز می شود نرمش دور از انتظاری از خود نشان داد:

محمود احمدی نژاد: ما با همه می خواهیم در صلح و آرامش باشیم اما نکته دوم اینست که نه زیر بار زور می رویم نه به کسی زور می گوییم. طبق قانون و مقررات بین المللی ما مسیرمان را درست انتخاب کردیم و داریم عمل می کنیم و اعتقاد داریم به این مسیر درست...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ع.ط: تحلیلگران می گویند تاکید جمهوری اسلامی بر اینکه فرآوری و غنی سازی اورانیوم بخشی از غرور و حیثیت ایرانیان است، رفع اختلاف در این زمینه را برای تهران دشوار تر ساخته است. ازسوی دیگر خاطره اکتشاف و بهره برداری نفت ایران بدست تکنیسین های انگلیسی در دوران پیش از ملی شدن نفت بعنوان خاطره ای تلخ در ذهن بسیاری از ایرانیان همچنان پابرجاست و بیشتر آنها نمی توانند بپذیرند که اورانیوم متعلق به ایران بدست کارشناسان غیر ایرانی آنهم در خارج از ایران فرآوری و غنی شود.

تحلیلگران در پایان نتیجه گیری می کنند که اکنون طرفهای درگیر دوران زل زدن و خیره شدن به یکدیگر را می گذرانند و باید دید کدامیک زودتر از دیگری مژه خواهد زد.

Copyright: gooya.com 2016