چهارشنبه 17 اسفند 1384

بيانيه رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته‌اي ايران، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۱۷‬

نماينده اتريش در "آژانس بين‌المللي انرژي اتمي" كه كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه بيانيه‌اي درباره پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران منتشر و در نشست شوراي حكام در وين توزيع كرد.

در اين بيانيه آمده است: در ‪ ۲۷‬فوريه سال ‪ ۲۰۰۶‬وزيران خارجه اتحاديه اروپا اين موارد را در ارتباط با پرونده ايران تصويب كردند.

‪ - ۱‬شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا از قطعنامه شوراي حكام مصوب چهارم فوريه كه با پشتيباني اكثر اعضاي شورا به تصويب رسيد، حمايت كرد.

شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا از تصميم شوراي حكام براي درگيركردن شوراي امنيت در پرونده ايران حمايت كرد.

شوراي وزيران بر اين اعتقاد است كه چنانچه ايران همچنان به تقاضاهاي مكرر ارايه شده در قطعنامه‌هاي شوراي حكام توجه نكند، شوراي امنيت بايد از تقاضاهاي شوراي حكام و تلاش‌هاي آژانس براي حل مسايل اساسي حمايت كند.

‪ - ۲‬شوراي وزيران اتحاديه اروپا از تصميم ايران براي اجتناب از همكاري داوطلبانه با آژانس و همچنين عمل نكردن به پروتكل الحاقي اظهار تاسف كرد.

‪ - ۳‬اتحاديه اروپا از آغاز دوباره فعاليت‌هاي غني‌سازي از جمله غني‌سازي در نطنز، وارد كردن مواد هسته‌اي به سانتريفوژها در تاريخ ‪ ۱۳‬فوريه اظهار تاسف كرد.

‪ - ۴‬شوراي وزيران بر تداوم حمايت اتحاديه اروپا براي يافتن يك راه حل ديپلماتيك تاكيد و ايران را ترغيب كرد تا تعليق همه فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را به اجرا بگذارد و همچنين از ايران خواسته شد به همه درخواست‌هاي شوراي حكام در زمان مقتضي و پيش از نشست شوراي حكام در ششم مارس عمل كند.

شوراي وزيران از تلاش‌هاي روسيه براي يافتن راهي شامل پيشنهاد به ايران در خصوص داشتن سهم مالي در فعاليت‌هاي غني‌سازي در خاك فدراسيون روسيه استقبال كرد.

‪ ۵‬اتحاديه اروپا حق ايران را براي بكارگيري انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز براساس تعهدات اين كشور در "ان.پي.تي" زير سووال نمي‌برد، اين حقي است كه اتحاديه اروپا همواره بر آن تاكيد داشته و چنانچه نگراني‌هاي بين‌المللي درباره برنامه ايران به‌نحو مناسبي مورد توجه قرارگيرد، اتحاديه اروپا آماده خواهد بود تا همانطور كه در پيشنهاد ماه اوت ‪ ۲۰۰۵‬آمده است، از توسعه برنامه صلح‌آميز ايران بر مبنايي پايدار و مطابق پيمان عدم اشاعه حمايت كند.

‪ - ۶‬شورا موافقت كرد كه ازسرگيري فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران تحولي منفي است و هنگام آن فرارسيده است كه ايران موضع خود را در قبال اين فعاليت‌ها و ديگر حيطه‌هاي نگراني به منظور اجتناب از وخامت بيشتر روابط خود با اتحاديه اروپا مورد تجديد نظر قرار دهد.

در ادامه اين بيانيه آمده است: اتحاديه اروپا متاسف است از اينكه ايران از فرصت توجه به اين درخواست‌ها استفاده نكرده و پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده است.

اتحاديه اروپا درخواست خود را از ايران براي بازگشت به تعليق كامل همه فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي از جمله تحقيق و توسعه در اين زمينه مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

در اين بيانيه با تشكر از گزارش اخير "محمد البرادعي" مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از آژانس خواسته شده در زمينه رسيدگي به اين موضوع مشكل كار تخصصي و سخت كوشانه‌اي انجام دهد.

"متاسفانه گزارش اخير تاكيد دارد كه ايران هنوز با درخواست‌هاي مكرر شوراي حكام براي همكاري كامل و شفاف نداشته است".

پرسش‌هاي اساسي در خصوص خلاء‌هاي عمده در سابقه برنامه هسته‌اي ايران وجود دارد. اين پرسش‌ها كه مورد نگراني خاص هستند شامل سابقه و وسعت برنامه‌هاي سانتريفوژ و چند موضوع ديگر است كه برخي از آنها همانگونه كه در گزارش آژانس آمده، مي‌تواند داراي ابعاد هسته‌اي نظامي باشد.

اتحاديه اروپا ارزيابي كلي به‌عمل آمده در گزارش (مديركل) را با نگراني مورد توجه قرار مي‌دهد. آژانس هنوز در وضعيتي نيست كه اعلام كند مواد يا فعاليتهاي هسته‌اي در ايران وجود ندارد.

اتحاديه اروپا كاملا با اين ارزيابي آژانس موافق است كه عدم اطمينان درباره حيطه و ماهيت برنامه هسته‌اي ايران مساله‌اي تاسف‌آور و نگران‌كننده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اتحاديه اروپا با تاكيد بر قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام بر اين درخواست تاكيد دارد كه ايران خط مشي خود را تغيير داده و به تعليق كامل همه فعاليت‌هاي غني‌سازي بازگشته و با اجراي پروتكل الحاقي كاملا با آژانس به نحوي كه در گزارش مديركل آمده، همكاري كند.

جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌اي كه سه‌شنبه شب در مقر آژانس در ارتباط با گزارش البرادعي منتشركرد، با تاكيد بر شفافيت در برنامه هسته‌اي ايران، به اين گزارش ايرادهايي را واردكرد.

در اين بيانيه تصريح شده است كه آژانس شناخت كاملي درباره هر بخش از برنامه هسته‌اي ايران دارد در حالي كه تعصب موجب بزرگنمايي اطلاعات شده و نبود توجيه لازم در زمينه امور فني منجر به گمراهي جامعه جهاني گرديده است.

در ادامه بيانيه ايران آمده است، عبارت "پنهانكاري و تخلفات" كه در گزارش مدير كل وجود دارد، حداكثر مساله‌اي مربوط به گزارش ندادن به‌موقع مواردي بوده كه ثابت شده با فعاليتهاي ممنوعه مرتبط نيستند.

اين بيانيه با تاكيد بر اينكه كلمه "پنهانكاري" ابتدا توسط آمريكا و سپس توسط دبيرخانه آژانس بكار برده شده است، افزود: آژانس قانونا در جايگاهي نيست كه درباره نيت كشورهاي عضو داوري كند، بنابراين بكارگيري كلمه پنهانكاري بي‌ربط است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته‌اي ايران، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016