شنبه 20 اسفند 1384

مقامات آمريكايي و اسرائيلي: شوراي امنيت "بايد" گزينه حمله نظامي را طرح كند! ايرانيوز

پس از برگزاري جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، و طرح پرونده ايران در شوراي امنيت، دولتمردان آمريکايى و مقامات رژيم صهيونيستي با اتخاذ استراتژي جنگ رواني، عليه اعضاي شوراي امنيت اين بار گزينه حمله‌ نظامى به ايران را در صورت عدم تمكين به دستورات و تذكرات مورد تأکيد قرار داده‌اند.
با نزديک شدن زمان برگزاري و تصميم گيري شوراى امنيت در مورد ايران، جنگ لفظی و تهديدهاي گوناگون شدت بيشتري گرفته‌است. خصمانه‌تر شدن لحن مقام‌های آمريکا عليه ايران در چند روز گذشته اين نگرانی را به وجود آورده است که کاخ سفيد مشغول برنامه ريزی برای مقابله‌هاي گسترده‌تر در برابر ايران از موضع شوراي امنيت سازمان ملل است. مجموعه اين گزارش‌ها توسط گروه بين‌الملل ايرانيوز جمع‌آوري شده‌است. براي مطالعه كليك كنيد:

به گزارش ايرانيوز، در اين راستا امروز خبرگزاري رويترز گزارش داد: ‌اخيرا، "جان بولتون"، سفير آمريکا در سازمان ملل، که از شخصيت‌هاي بسيار تندرو در برابر سياست‌هاي ايران به شمار مي‌آيد ‌و همواره مواضع سختی عليه ايران اتخاذ کرده، بار ديگر تکرار کرده که کشورش هرگز هيچ گزينه‌ای، از جمله گزينه نظامی، را در قبال ايران مردود نمی‌داند. وي تهديد کرده كه چنانچه شوراى امنيت در مورد ايران از راهكارهاي سخت‌گيرانه‌اى استفاده نکند و ايران نيز همچنان به فعاليت‌هاى هسته‌اى خود ادامه دهد، آمريکا گام بعدى را عليه ايران و مستقل از سازمان ملل برخواهد داشت. کابينه‌ "بوش" همچنان اصرار دارد كه شوراى امنيت در بيانيه‌هاي خود در مورد ايران از نوعى تهديد نظامى نيز ياد كند.
اورشليم پست، نيز در گزارشي آورده‌است،"موشه يعالون"، وزير دفاع سابق رژيم صهيونيستي، ژنرال در سخنرانى در واشينگتن به تفصيل درباره‌ حمله‌ احتمالى رژيم صهيونيستي به تأسيسات و پايگاه‌هاي هسته‌اي ايران صحبت کرد.
وي که در حال حاضر يكي از کارشناس مهمان سياست خاور نزديک در انستيتوى واشينگتن است، اظهار داشت: اقدام نظامى عليه ايران نه تنها توسط نيروى هوايى رژيم صهيونيستي و آمريکا، بلکه با همکارى اروپا بايد صورت بگيرد. البته نبايد فراموش كرد كه زمانى که ايران از لحاظ اقتصادى و سياسى در دنيا منزوى شد بهترين زمان براي چنين حركتي است. چنانچه ايران در واکنش به حمله‌ نظامى، شهرهاى ما را مورد هدف موشک‌هاى شهاب خود قرار دهد، و يا حزب‌الله لبنان و حماس را مجبور کند که به داخل اسراييل موشک بفرستند، ما مى‌توانيم با سيستم‌هاى ضدموشکى از خود دفاع کنيم.
وزير دفاع سابق رژيم صهيونيستي در ادامه ادعا كرد: حمله‌ اسراييل به ايران بسيار دقيق خواهد بود، همانطور که ما يک تروريست! را هدف قرار مى‌دهيم، مى‌توانيم يک مرکز هسته‌اى را هم از بين ببريم.
به عقيده‌ "يعالون"، ايران ظرف 6 تا هجده ماه ديگر مى‌تواند از دانش هسته‌اى لازم برخوردار شود و اين 3 تا 5 سال آينده نيز قادر به ساخت بمب هسته‌اى خواهد بود.
همچنين راديو 24 ساعته نيوزلند نيز گزارش كرد: "كاندوليزا رايس"، وزير امورخارجه‌ آمريکا، در گزارشى به کنگره‌ اين کشور، از ايران به عنوان بانکدار مرکزى، تروريسم در خاورميانه نام برده است و ادعا كرده است كه اين كشور مانع اصلى برقراري دموکراسى در منطقه است.
وي همچنين تاكيد كرده‌است كه هيچ كشوري بيشتر از ايران نسبت به آمريكا موضع نمي‌گيرد و براي ايالات متحده دردسرساز نيست و جدی ترين چالش پيش روی کاخ سفيد، به شمار مي‌آيد.
"مارتين اينديک"، يكي از كارشناسان سياست خارجي آمريكا و از اعضاي شوراي امنيت ملي و سفير آمريکا در اسراييل در کابينه‌ "بيل کلينتون"، در مصاحبه‌اى با شبکه‌ ABC در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا واقعاً مى‌تواند از استراتژي نظامى عليه ايران استفاده كند با خير؟ گفت: بدون شك چنين گزينه‌اي وجود دارد. اما با توجه به وجود ۳۷ مرکز حفاظت شده‌ تأسيسات هسته‌اى ايران، چنين واكنشي به اين سادگي ها رخ نخواهد داد؛ چراكه مردم عادى وغير نظامى نيز تحت تاثير حملات نظامي قرار خواهند گرفت ... ضمن اين كه ايران نيز مى‌تواند در عراق چنان جنگ فرقه‌اى به راه اندازد که تلفات روزمره‌ کنونى در مقايسه با آن مثل شوخي به نظر خواهد رسيد!
از سوى ديگر "خاوير سولانا"، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا، همچنان معتقد است كه در برابر ايران مى‌توان از راه حلي به نام "تحريم" استفاده كرد.
وي امکان اعمال تحريم‌ عليه جمهوری اسلامی را از سوی شورای امنيت سازمان ملل منتفی ندانسته، اما در عين حال تاکيد کرده‌است که هنوز زمان برای ديپلماسی و يافتن راه‌حلی سياسی درباره بحران هسته‌ای ايران وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري آلمان نيز ضمن هشدار در مورد عدم توافق اعضاى شوراى امنيت، اورده است: تصميم گيري‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه تصميم گيران دولت ايران مورد هدف قرار گيرند نه مردم عادي. محدوديت مسافرت و بلوكه كردن دارائى‌هاى شخصى اين افراد در خارج از كشور و تحريم هاى اقتصادى برعليه صنايع نفتى و هسته‌اى ايران برخي از اين راه حل‌هاي غيرنظامي به شمار مي‌آ‌يد.
روزنامه "هندلز بلات" چاپ دوسلدورف با برشمردن سه دليل عمده، احتمال ‌داده است كه شوراى امنيت در مورد ايران به توافق خاصي دست نيابد. اين روزنامه، با تاكيد بر اين مطلب كه دلايل شكست شوارى امنيت مي‌تواند تعدد داشته باشد سه مورد عدم توافق در مورد خطرناك بودن واقعى برنامه هسته‌اى ايران، خدشه وارد شدن به اعتبار و اعتماد به آمريكا پس از جنگ عراق و اينكه عملا راهى براى جلوگيرى و بازگشت آنچه كه تاكنون به وجود آمده است وجود ندارد، را ازاصلي ترين دلايل مطرح كرده‌است.
روزنامه هلندى "فوكس كرانت" چاپ لاهه نيز در مقاله‌اى با عنوان تلاش براى به تعويق انداختن دستيابى ايران به بمب اتمى، می‌نويسد: نبرد ديپلماتيك در شوراى امنيت درست به اندازه جدال آژانس بين‌المللى انرژى اتمى سخت خواهد بود. واقعيت اين است كه غرب به جز صبوري براي يافتن راه حلي منطقي راه ديگرى ندارد.
در ادامه اين گزارش آمده‌: ريسك سياسى و اقتصادى راه حل نظامى، آنطور كه دولت بوش هنوز هم بطور رسمى به آن اشاره مي‌كند بسيار بالاست و امكان دست يابى به موفقيت از اين راه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
خبرگزاري بي.بي.سي نيز عنوان كرده‌است: "جورج بوش"، رئيس جمهوري آمريكا، در تازه‌ترين اظهارنظر خود گفته است، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مايه نگرانی و خطر برای امنيت ملی آمريکاست.
اين درحالي است كه وی هنوز خواهان يافتن راه‌حلی ديپلماتيک برای مساله هسته‌اي ايران است.
مجموعه گزارش‌هاي دريافتي حاكي از تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد يك جنگ رواني گسترده عليه ايران است.

Copyright: gooya.com 2016