پنجشنبه 3 فروردین 1385

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت، جمهوری اسلامی را به سمت مذاکره سوق داده است، راديو فردا

آمریکا اعلام کرد در جریان مذاکره با ایران درباره اوضاع عراق، تنها بحران عراق به بحث گذاشته خواهد شد و درباره پرونده هسته ای ایران سخنی به میان نخواهد آمد. شان مککورمیک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به پرسش رادیو فردا در این باره می گوید: چند ماه قبل به جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکرات در این رابطه اعلام شد، اما رژیم ایران آن را رد کرد و اکنون با ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، آن رژیم را به جهت صحبت سوق داده است تا توجه را از نیویورک و شورای امنیت منحرف کند. ولی ما در این باره به اندازه کافی هشیار هستیم. ایران در حقیقت تروریسم را در سطح جهان اشاعه می دهد، می خواهد به بمب اتمی دست یابد و از همه مهمتر حقوق انسانی شهروندان خود، را زیر پا می نهد. این مهم است که مردم ایران درک کنند ما آمریکا در کنار آنها ایستاده ایم، در کنار آنانی که در راه به دست آوردن آزادی هستند».
پريچهر فرزام


آمریکا اعلام کرد در جریان مذاکره با ایران درباره اوضاع عراق، تنها بحران عراق به بحث گذاشته خواهد شد و درباره پرونده هسته ای ایران سخنی به میان نخواهد آمد. در همین حال روز چهارشنبه گروهی از خبرنگاران در یک جلسه پرسش و پاسخ با سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران شرکت کردند.
پریچهر فرزام (رادیو فردا): «با توجه به موافقت آیت الله خامنه ای که با انجام مذاکره بین آمریکا و ایران موافقت کرده است، آیا فکر نمی کنیم جمهوری اسلامی مساله این مذاکره را به عنوان یک حربه تبلیغاتی به نفع خود به کار خواهد برد؟». شان مککورمیک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که با گروه کوچکی از روزنامه نگاران در دفتر خود صحبت می کرد، در پاسخ به این پرسش رادیو فردا می گوید:

«نکته خوبی است و به همین جهت بهتر است به عقب برگشته و به سابقه مطلب بپردازیم. آقای خلیلزاد، سفیر ما در بغداد چندی قبل اجازه گرفت با دیپلمات های ایرانی در بغداد صحبت کند و نگرانی ما را از رفتار و دخالت رژیم ایران در عراق به آنها اطلاع دهد. ایران و عراق همسایه هستند و ما انتظار داریم روابط بین این دو کشور بر اساس احترام متقابل باشد.

آقای خلیلزاد چند سال پیش هنگامی که سفیر آمریکا در افغانستان بود نیز با مقامات جمهوری اسلامی در آن کشور مذاکرات مفیدی کرده بود. ما می خواستیم تنها یک راه برای صحبت و نه برای مذاکره وجود داشته باشد. البته آنچه به روابط دو کشور برمی گردد، بین دولت عراق و جمهوری اسلامی است، اما نگرانی ما درباره دخالت های جمهوری اسلامی تنها در چارچوبی بسیار جزئی بود. چند ماه قبل در حوالی اکتبر گذشته به دولت ایران اعلام شد. اما رژیم ایران این پیشنهاد را برای مذاکره رد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اکنون به مناسبت فشار جامعه بین المللی، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکپارچگی جامعه جهانی در این باره که ایران نمی تواند و نباید دارای سلاح اتمی باشد، آن رژیم را به جهت صحبت سوق داده است تا توجه را از نیویورک و شورای امنیت سازمان ملل متحد منحرف کند.

ما در این باره به اندازه کافی هشیار هستیم. ما بارها درباره رفتارهای جمهوری اسلامی به روشنی صحبت کرده ایم و گفته ایم که ایران در حقیقت تروریسم را در سطح جهان اشاعه می دهد. می خواهد به بمب اتمی دست یابد و از همه مهمتر حقوق انسانی شهروندان خود، اقلیت ها، زنان و کودکان را زیر پا می نهد. این مهم است که مردم ایران درک کنند ما آمریکا در کنار آنها ایستاده ایم، در کنار آنانی که در راه به دست آوردن آزادی هستند».

Copyright: gooya.com 2016