چهارشنبه 16 فروردین 1385

متكي در گفت‌وگو با روزنامه‌‌ سوييسي: در مهلت ۳۰ ‌روزه‌ احتمال نوعي توافق و مصالحه وجود دارد، ايسنا

*آمريكا در موقعيت نصيحت ديگران درباره‌ي مداخله در عراق نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

وزير امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد كه ايران از حق قانوني‌اش در زمينه‌ي هسته‌يي دفاع مي‌كند، اما در عين حال خاطرنشان كرد كه در مهلت 30 روزه، احتمال نوعي توافق و مصالحه نيز امكان‌پذير خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با روزنامه‌ي لوتان - چاپ سوييس - درباره‌ي دلايل مشكلات غيرقابل درك بين جمهوري اسلامي ايران و غرب تصريح كرد: توقف گفت‌وگوها و مذاكرات هسته‌يي با غرب ناشي از برخورد دوگانه‌ي كشورهاي غربي با ايران است، ضمن آن‌كه آن‌ها گفتاري دوگانه نيز دارند.

وي كه در اين روزنامه فردي با ظاهر آرام، خونسرد و داراي اعتماد به نفس بالا توصيف شده است، افزود: غرب از ارزش‌هاي خود در داخل اروپا صحبت و دفاع مي‌كند، اما وقتي نوبت به خارج از اين قاره مي‌رسد، برخورد غرب به گونه‌اي ديگر جلوه كرده و براي اثبات عقايد خود به حقوق بين‌الملل متوسل مي‌شود.

متكي با اشاره به معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (ان.پي.تي) ادامه داد: در ماده‌ي چهار پيمان عدم اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي تاكيد شده كه هر كشور عضو اين پيمان حق استفاده از برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌يي را دارد و حتي اين پيمان تاكيد دارد كه كشورهاي قدرتمند هسته‌يي ملزم به كمك به ساير اعضاي آن هستند.

وزير امور خارجه هم‌چنين گفت: ما با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رابطه‌ي نزديكي داريم و بازرسان اين سازمان از مراكز ما بازرسي‌هايي را به عمل مي آورند، ولي مشكل در اين است كه در حال حاضر آن‌ها مانع استفاده از حق قانوني ما هستند و فكر مي‌كنند كه ما در اين چارچوب سوءنيت داريم. اين در حالي است كه هيچ‌كس حق ندارد درباره‌ي اهداف و نظرات ديگران به قضاوت بنشيند.

وي در ادامه‌ي سخنانش با اين روزنامه‌ي سوييسي تاكيد كرد: ما به هيچ وجه نمي‌خواهيم از حقوق قانوني خود در استفاده از فن‌آوري هسته‌يي صلح آميز صرف‌نظر كنيم. ايران 36 سال پيش پيمان عدم اشاعه تسليحات هسته‌يي را امضا كرده و اكنون زمان آن رسيده كه از منافع اين پيمان كه به ما امتياز عضويت را داده نيز بهره‌برداري كنيم.

متكي هم‌چنين درباره‌ي تهديدها و تحريم‌هاي احتمالي عليه كشورمان افزود: صادقانه مي‌گويم كه امكانات تحريم‌هاي مورد نظر در ابعاد زيادي نخواهد بود، گرچه ايران تسليم تهديدها نخواهد شد، ولي در عين حال در مهلت 30 روزه، احتمال نوعي توافق و مصالحه نيز امكان‌پذير خواهد بود.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اين روزنامه درباره‌ي ذخاير عظيم نفت و گاز ايران و چرايي پافشاري ايران بر استفاده از انرژي هسته‌يي افزود: آيا از آمريكا هم چنين سوالي مي‌شود؟ آن‌ها هم منابع عظيم نفتي دارند ولي 25 درصد از برق خود را از نيروگاه‌هاي اتمي به دست مي‌آورند؛ بار ديگر تكرار مي كنم كه غربي‌ها براي ايران معيارهايي را مورد توجه قرار داده و تحميل مي‌كنند كه خودشان به آن عمل نكرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره‌ي برخي اخبار منتشر شده مبني بر احتمال استفاده‌ي ايران از سلاح نفت اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود به ويژه نسبت به كشورهاي آسيايي كه خريدار نفت ايران هستند، احترام مي‌گذارد و از نفت به عنوان اهرم سياسي استفاده نخواهد كرد.

متكي درارتباط با اتهامات تكراري آمريكا به ايران مبني بر دخالت در امور داخلي عراق نيز گفت: آمريكا باعث توسعه و گسترش تروريسمي شده كه خود مدعي مبارزه با آن بوده است، لذا در موقعيتي نيست كه بتواند درباره‌ي مداخله نكردن در اين كشور نصيحت كند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين تاكيد كرد كه ثبات در عراق مورد توجه جمهوري اسلامي ايران است و ما از تمام تلاش‌هايي كه باعث ايجاد ساختارهاي ثابت و استوار در اين كشور شود، حمايت خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016