جمعه 25 فروردین 1385

گزارش كامل سفر البرادعي به تهران، ايسنا

لاريجاني: پيشنهاد تعليق غني‌سازي غيرقابل قبول است
البرادعي: ديپلماسي تنها راه حل مساله‌ي هسته‌يي ايران است



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


محمد البرادعي بامداد امروز (جمعه) به سفر 24 ساعته‌اش به تهران پايان داد و پس از انجام گفت‌وگو و رايزني با دو تن از مقامات ارشد هسته‌يي ايران به سوي وين روانه شد. محمد البرادعي در اين سفر از ايران درخواست كرد كه براي اعتمادسازي به تعليق غني‌سازي اورانيوم بپردازد، اما علي لاريجاني تصريح كرد كه چنين پيشنهادي جنبه‌ي عقلاني ندارد و قابل قبول نيست.


به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عصر روز پنجشنبه پس از مذاكرات طولاني‌اش با علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با او حضور يافت و با بيان اين كه به جزييات ديدارش با لاريجاني وارد نمي‌شود، گفت: جلسه‌ي بسيار خوبي در بعد‌از ظهر امروز با آقاي لاريجاني داشتم.


درخواست براي تعليق غني‌سازي و تسريع همكاري‌ها

وي افزود: همان طور كه در بدو ورودم به تهران اعلام كردم، ماموريت من بحث درباره‌ي سرعت بخشيدن به همكاري ايران با آژانس است تا مسايل باقي‌ماند‌ه‌ي مربوط به ماهيت برنامه‌ي هسته‌يي ايران حل شود.

البرادعي ادامه داد: موضوع ديگر، درخواست شوراي حكام بود كه مورد حمايت شوراي امنيت نيز قرار گرفته است و آن اين كه ايران اقدامات اعتمادساز را از جمله تعليق غني‌سازي و فعاليت‌هاي مرتبط با آن انجام دهد.

وي گفت: تعليق غني‌سازي تا زماني خواهد بود كه اعتماد ايجاد شده و موضوعات باقي‌مانده حل شده باشد.

مديركل آژانس گفت: در خصوص موضوع همكاري براي مسايل باقي‌مانده، آقاي لاريجاني تعهد خود را در اين باره تجديد كرد؛ مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران تلاش‌هايش براي همكاري با آژانس را ظرف چند هفته‌ي آينده سرعت بخشد تا شفافيت موضوعاتي را كه لازم است پيش از تهيه‌ي گزارش خود براي شوراي حكام در پايان اين ماه آماده‌ كنم، حاصل شود.


گفت‌وگوهاي فشرده پيش روي ايران و آژانس

البرادعي ادامه داد: در خصوص موضوع اعتماد‌سازي و چگونگي هماهنگي ايران با درخواست جامعه‌ي جهاني بحث و تبادل نظر كرديم. همچنين توافق كرديم كه گفت‌وگوي فشرده‌يي در ظرف چند هفته‌ي آينده با هدف پيشروي در اين موضوع مهم و سخت داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مديركل آژانس ابراز داشت: خوشحالم كه بتوانيم شفافيت كامل را در خصوص برنامه‌ي ايران ايجاد كنيم. همان طور كه در گزارش آژانس هم آمده است، ايران به اين شفافيت كامل نياز دارد چرا كه برنامه‌ي هسته‌يي‌اش براي دو دهه بدون هيچ گزارشي با فعاليت‌هاي بسيار در جريان بوده است.

وي اظهار كرد: براي ما بازسازي برنامه‌ي هسته‌يي ايران نياز به شفافيت و همكاري كامل ايران داريم. ما بسياري از مسايل باقي مانده را در گذشته حل كرده‌ايم و اين دليلي است براي آن كه اميدوار باشم در موضعي قرار خواهيم گرفت كه موضوعات باقي‌مانده نيز حل شود.


هيچ انحرافي در برنامه‌ي هسته‌يي ايران نبوده است

البرادعي گفت: من بارها گفته‌ام كه هيچ انحرافي در مواد هسته‌يي ايران وجود نداشته است، اما تصوير فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران هنوز مخدوش است و واضح نيست. من كسي هستم كه پس از سه سال مي‌گويم بايد در موضعي باشيم كه موضوعات باقي‌مانده حل شوند.

مدير كل آژانس تصريح كرد: من منتظر همكاران ايراني هستم تا همكاري نزديكي را براي حل مسايل باقي مانده داشته باشند.


لاريجاني: پيشنهاد تعليق غيرقابل قبول است

دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز در اين كنفرانس خبري در پاسخ به اين سوال كه آيا با وجود خودكفايي ايران در امر انجام غني‌سازي، امكان تعليق محدود اين فعاليت براي رسيدن به مصالحه‌اي وجود دارد؟ گفت: هر اقدامي بايد جنبه‌ي عقلاني داشته باشد. وقتي ما با آژانس همكاري صميمانه و نزديك داريم و آقاي البرادعي از ايران بازديد مي‌كند، دوربين‌هاي آژانس نيز به طور مستمر تاسيسات هسته‌يي را نظارت مي‌كنند، اين پيشنهاد قابل قبول نيست.

به گزارش ايسنا،‌ وي افزود: بايد پيشنهادي طرح شود كه بتواند مساله‌ي هسته‌يي ايران را حل كند. قاعدتا بايد اين پيشنهاد به طور جامع ارايه گردد تا از مسير آن بتوان به راه‌حلي برسيم.


البرادعي: ديپلماسي تنها راه حل مساله‌ي هسته‌يي ايران است

در همين حال، البرادعي در ادامه‌ي اظهارات لاريجاني گفت: بايد اين مطلب را اضافه كنم كه اين موضوعات احساسي نيستند و بايد راه حلي سياسي پيدا كرد. از سويي بايد حق كامل ايران براي توسعه‌ي انرژي هسته‌يي با اهداف مسالمت‌آميز رعايت شود و از سوي ديگر بايد به جامعه‌ي جهاني در خصوص ماهيت صلح‌آميز هسته‌يي ايران تضمين داده شود.

مديركل آژانس ابراز كرد: رسيدن به اين نقطه سخت نيست. چيزي كه نياز داريم ادامه دادن به گفت‌وگو و مباحثه است. همانطور كه بارها گفته‌ام هيچ راه ديگري براي حل اين مساله جزء با ديپلماسي وجود ندارد.


اعضاي شوراي حكام، تعيين‌كننده‌ي مرجع رسيدگي به موضوع هسته‌يي ايران

وي در ادامه درباره‌ي اين كه آژانس چگونه مي‌تواند از خروج پرونده‌ي هسته‌يي ايران از اين نهاد بين‌المللي جلوگيري كند؟ گفت: آژانس در اختيار اراده‌ي اعضايش است. فكر مي‌كنم آژانس جايگاه خوبي را در اختيار دارد. اگر به سابقه‌ي كار همكارانم و مدير كل نگاه كنيد، كارشان را با بي‌طرفي و عينيت‌گرايي انجام داده‌اند. اينكه اعضا بخواهند موضوعي را در آژانس بررسي كنند يا نيويورك، موضوعي نيست كه به تصميم من بستگي داشته باشد. اين تصميمي از سوي اعضاي آژانس است.

البرادعي تصريح كرد: اگر ما بتوانيم راهي را براي حل مسايل باقي‌مانده بيابيم، بهتر مي‌توانيم به توافق ميان ايران و جامعه‌ي بين‌المللي برسيم تا موضوع در آژانس حل شود.


غني‌سازي 5 / 3 درصدي در ايران، موضوعي كه آژانس به زودي تاييد مي‌كند

مديركل آژانس در اين باره كه آيا مي‌تواند تاييد كند ايران غني‌سازي 5/3 درصدي داشته است؟ گفت: در حال حاضر نمي‌توانم اين امر را تاييد كنم. بازرسان ما اخيرا نمونه‌برداري كرده‌اند و در زمان مقتضي اين مساله به شوراي حكام گزارش خواهد شد.

به گزارش ايسنا، وي در اين باره كه ايران با انجام غني‌سازي اورانيوم به ميزان 5/3 درصد به چه جايگاهي رسيده است؟ گفت: بايد تفاوتي را در اين بين قائل شويد. هيچ كس حق ايران را براي استفاده‌ي صلح‌آميز هسته‌يي انكار نمي‌كند، اما شوراي حكام از ايران خواسته تا تمام فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي را براي دوره‌يي كه اعتماد ايجاد شود به حال تعليق درآورد.

البرادعي گفت: اميدوارم به همكاري با هم ادامه دهيم تا اطمينان حاصل شود فعاليت‌هاي ايران هماهنگ با درخواست‌هاي جامعه‌ي بين‌المللي است.


غني‌سازي براي ايران فوريت ندارد!

مديركل آژانس در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در اين باره كه آژانس چگونه مي‌تواند به ايران براي ارتقاي دانش غني‌سازي كمك كند؟ گفت: ايران مي‌خواهد راكتور بوشهر را سال جاري راه‌اندازي كند، تامين سوخت براي اين نيروگاه نيز تضمين شده است، فكر نمي‌كنم موضوع غني‌سازي به گونه‌اي كه اكنون با احساسات پيوند خورده است، فوريت داشته باشد.

وي ادامه داد: ما زمان داريم تا درباره‌ي راه حلي بحث كنيم. تامين سوخت ايران براي توليد برق هسته‌يي تضمين شده است و نگراني نيز از سوي جامعه‌ي بين‌المللي وجود دارد. ما به همكاري نزديك و گفت‌وگو با ايران بر مبناي احترام ادامه خواهيم داد.

البرادعي همچنين تاكيد كرد: نهايت تلاش خود را خواهم كرد كه مساله‌ي هسته‌يي ايران از طريق مسالمت‌آميز حل و فصل شود.

وي در خصوص سوالي مبني بر اين كه آيا هدفش از سفر به تهران اجراي طرحي براي غني‌سازي اورانيوم بوده است؟ گفت: من طرحي ندارم. مثل گذشته مي‌خواهم بر اساس قانون منع گسترش‌ سلاح‌هاي هسته‌يي به بازرسي بپردازم.

وي گفت: مساله‌ي ويژه مربوط به اعتماد‌ سازي درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است كه شوراي حكام آن را از ايران خواسته است. چگونگي اجراي اين مساله در درجه‌ي اول به مذاكرات ايران به جامعه‌ي جهاني باز مي‌گردد و من در اين دو مورد واسطه نيستم.


لاريجاني پس از كنفرانس مطبوعاتي: مباحث مطرح شده سازنده بود

در همين حال، به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني پس از كنفرانس مطبوعاتي عصر امروز‌ش (پنجشنبه) با محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران خارجي و داخلي حضور يافت و در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي مذاكراتش امروزش با البرادعي گفت: مذاكرات درباره‌ي نوع همكاري‌هاي‌مان با آژانس بود و اين كه چگونه مي‌شود به همكاري‌هاي تنگاتنگ با اين نهاد بين‌المللي ادامه داد.

دبير شورا افزود: اگر چند موردي كه در بحث هسته‌يي ايران در آژانس باقي مانده است، حل شود اين همكاري‌هاي تنگاتنگ ادامه خواهد يافت. همچنين اين كه چه راه‌حل‌هايي را مي‌توان بعد از اقدامي كه شوراي امنيت در تصويب بيانيه عليه ايران كرده است، يافت. روي هم رفته مباحث مطرح شده، سازنده بود.

لاريجاني در خصوص نظر البرادعي نسبت به خودكفايي ايران در انجام غني‌سازي سه و نيم درصدي اورانيوم گفت: البرادعي در اين باره اظهار داشت كه نمايندگان آژانس در ايران حاضر هستند و بايد بررسي كنند و گزارش دهند كه اين يك روند فني دارد.


البرادعي به دنبال انجام وظايفش است

وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين كه البرادعي در بدو ورودش به تهران خواستار تعليق كليه‌ي فعاليت هسته‌يي ايران تا زمان حل اين مساله شده است، گفت: ايشان نظر شخصي‌شان را بيان نكرده‌اند. ايشان به عنوان كسي كه مدير آژانس است، طبق مصوبات شوراي امنيت وظايفي را به عهده دارد و به دنبال نحوه‌ي تحقق آن است.

دبير شورا ادامه داد: به هر حال ملاحظات ما را در نظر مي‌گيرند. من معتقدم كه نبايد عجله كرد. بايد اجازه داد بحث‌ها در روندهاي ديپلماتيك خود قدري پخته‌تر شود تا بتوان نتيجه گرفت.


برنده‌ي نهايي: مردم

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر برنده‌ي نهايي در بحث هسته‌يي ايران چه كسي است، گفت: برنده‌ي نهايي مردم هستند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا البرادعي درباره‌ي گفت‌وگوهاي اخيرش با وزير امور خارجه‌ي آمريكا به شما چيزي گفت: ما راجع به افراد مختلف در اينجا لازم نيست بحث كنيم. ما بحث‌هاي جدي‌تري داشتيم.


البرادعي در بدو ورود:
زماني براي حل سياسي مساله‌ي هسته‌يي ايران

همچنين به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بامداد روز پنجشنبه به همراه اولي هاينونن، معاون امور پادمان‌هاي آژانس و مليسا فلمينگ، سخنگوي اين نهاد بين‌المللي پنجمين سفر خود به تهران را آغاز كرد تا به گفته‌ي خودش، مشاوراتي را با مقامات ايراني براي يافتن راه‌ها و ابزارهايي به منظور افزايش همكاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در بدو ورود به تهران گفت كه اميدوار است «زمان حل سياسي مساله‌ي هسته‌يي ايران» فرا رسيده باشد و در عين حال يكي از موضوعاتي كه قصد دارد با مقامات ايراني در ميان بگذارد را بازگشت تهران به تعليق اعلام كرد.

مديركل آژانس كه حاضر نشد در بدو ورودش به تهران سوالات خبرنگاران متعددي را كه در برابرش در فرودگاه مهرآباد صف كشيده بودند، پاسخ بگويد، به ذكر چند جمله‌ي كوتاه در حالي كه علي اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و محمد سعيدي، معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي كشورمان به استقبال رسمي او آمده بودند، كفايت كرد.

البرادعي در اين ديدار كوتاه با خبرنگاران گفت كه اميدوار است در اين سفر پيشرفتي براي حل مسايل باقي‌مانده در خصوص ماهيت برنامه‌ي هسته‌يي ايران حاصل شود.

مديركل آژانس تصريح كرد: در ديدارم از تهران درباره‌ي اين كه چگونه مي‌توان تهران را با درخواست جامعه‌ي جهاني هماهنگ كرد، بحث خواهم كرد.

وي در ادامه، موضوعي نظير چگونگي انجام اقدامات اعتمادساز را از جمله‌ي مباحثش با مقامات ايراني خواند و افزود: اين امر شامل تعليق غني‌سازي و فعاليت‌هاي مرتبط با آن تا زماني است كه مسايل باقي‌مانده حل و فصل شوند.

البرادعي ابراز اميدواري كرد كه ديدارش از ايران «نتايج سازنده‌يي» به همراه داشته باشد و افزود: اميدوارم زمان حل سياسي مساله‌ي هسته‌يي ايران فرا رسيده باشد.

مديركل آژانس هم‌چنين ابراز داشت كه اميدوار است از طريق مذاكرات سياسي موضوعات باقي‌مانده حل و فصل گردند تا به اين ترتيب «شرايط فراهم شود و تمام طرف‌ها به ميز مذاكره بازگردند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل سفر البرادعي به تهران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016