یکشنبه 27 فروردین 1385

سلطانيه: ادبيات البرادعي پس از موفقيت ايران در غني‌سازي متفاوت شد، ايسنا

بروجردي: كشورهاي اسلامي از دستيابي ايران به دانش غني‌سازي خوشحال شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


علي‌اصغر سلطانيه سفر محمد البرادعي به ايران را حاوي اين پيام دانست كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كماكان مسوول رسيدگي به پرونده‌ي هسته‌يي ايران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) علي اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي درباره‌ي سفر محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران اظهار داشت كه اين سفر براي بررسي آخرين تحولات هسته‌يي از جمله بيانيه‌ي اخير شوراي امنيت و قانون مجلس مبني بر ترك انجام اقدامات داوطلبانه تحت پروتكل الحاقي انجام شد.

وي اين مذاكرات را سازنده توصيف كرد و اظهار داشت:‌ قرار است گفتگوها و همكاري بين دو طرف در وين و تهران ادامه يابد تا پيشرفتي درخصوص مسايل باقي مانده در پرونده هسته‌يي ايران حاصل شود.

سلطانيه با تصريح اين كه موضوع ايران هنوز به شوراي امنيت ارجاع نشده است، تصريح كرد:‌ همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطابق با پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي در حال انجام است همان روز كه خبر اعلام غني‌سازي منتشر شد، بازرسان در نطنز بودند.

نماينده‌ي ايران در آژانس گفت:‌ فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران خارج از نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيست تا در اين خصوص ابهامي پيش نيايد.

وي در عين حال از برخي اقدامات آژانس در قبال ايران انتقاد كرد و اظهار داشت: از اين كه با فشار سياسي پرونده‌ي فني ايراني به شوراي امنيت رفت انتقاد داريم و بعضا دبيرخانه و بازرسان وارد جزئيات مي‌شوند كه در چارچوب تعهدات حقوقي ايران نيست و از آن نيز انتقاداتي داريم.

وي كه در برنامه‌ي زنده‌ي تلويزيوني سخن مي‌گفت همچنين در خصوص جلسه‌ي البرادعي با مقامات مسوول ايران اين نكته را قابل توجه دانست كه فضاي جلسه‌ و نوع ادبيات كاملا متفاوت بوده است.

سلطانيه اظهار داشت:‌ اين نشان از جايگاه جمهوري اسلامي پس از موفقيتي است كه در امر غني‌سازي به دست آورده است دارد. البرادعي هم صراحتا به موفقيت‌هاي ايران اذعان كرد و در عين حال خواست تا شرايطي فراهم شود تا مسايل باقي مانده نيز حل گردند.

نماينده‌ي ايران در آژانس تصريح كرد كه تهران خواستار پايان داده شدن به وضعيت كنوني در مسئله‌ي هسته‌يي‌اش در شوراي حكام است و اظهار داشت: ما خواهان خروج مساله‌ي هسته‌يي‌مان از دستور كار شوراي حكام هستيم.

به گفته‌ي وي البرادعي در ديدارهايش با مقامات ايراني اذعان كرده است كه گزارش موضوع هسته‌يي ايران به شوراي امنيت به دليل گزارش‌هاي آژانس نبوده است كه اين به معناي وجاهت قانوني نداشتن اقدام اخير در گزارش موضوع هسته‌ي ايران به شوراي امنيت مي‌باشد.

سلطانيه با تبريك به مناسبت كسب موفقيت انجام غني‌سازي در كشور تصريح كرد: ايران از هيچ گونه تلاشي براي ابهام‌زدايي در خصوص مساله‌ي هسته‌يي‌اش دريغ نمي‌كند و آماده است مذاكرات هدفمند و زمان‌دار را با كشورهاي مختلف داشته باشد.

نماينده‌ي ايران در آژانس همچنين اعلام كرد: ايران به چين و روسيه در خصوص تحولات اخير در مساله‌ي هسته‌يي‌اش اطلاعات لازم را داده است تا در جلسه‌ي روز سه‌شنبه‌ي اين كشورها با سه عضو دايم ديگر شوراي امنيت و آلمان واقعيات را در خصوص موضوع هسته‌يي ايران بيان كنند.

وي همچنين اظهار داشت كه گزارش البرادعي از پرونده‌ي هسته‌يي ايران به طور موازي به شوراي حكام و شوراي امنيت ارايه خواهد شد و در حال حاضر هنوز به شوراي حكام اعلام نكرده كه آيا قصد دارد جلسه‌اي فوق‌العاده را براي بررسي اين گزارش برگزار كند يا خير؟

سلطانيه در بخش ديگري از اظهاراتش اين كه ايران درخواست‌هاي غير منطقي مانند تصويب سريع پروتكل الحاقي از سوي مجلس شوراي اسلامي را بپذيرد، رد كرد و تصريح كرد:‌ نمي‌توان به كشوري دموكراتيك فشار آورد تا معاهده‌اي حساس را با فوريت تصويب كند، اما برخي ديگر از درخواست‌هاي منطقي در چارچوب تعهداتمان انجام خواهد شد.

علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين گفتگو حضور يافت و تصريح كرد كه كشورهاي اسلامي از دستيابي ايران به دانش غني‌سازي اورانيوم خوشحال شده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين با اشاره به نقش مجلس در تحولات هسته‌يي كشور به اين مطلب اشاره كرد كه مجلس احداث 20 نيروگاه هسته‌يي با ظرفيت 20 هزار مگاوات را از دولت خواستار شده است.

بروجردي از اروپا و آمريكا خواست واقعيات جديد را در مساله‌ي هسته‌يي ايران درك كنند و به صورت فعالانه در مناقصات هسته‌يي ايران شركت نمايند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سلطانيه: ادبيات البرادعي پس از موفقيت ايران در غني‌سازي متفاوت شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016