یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

مناقشه اتمى با ايران و چند صدائى بودن غرب، صدای آلمان

در شوارى امنيت دولت آمريكا خواستار برخورد تند با ايران است در حالى كه دولت‌هاى چين و روسيه نسبت به اعمال تحريم و يا استفاده از ابزارهاى تنبيهى ديگر هشدار می‌دهند و با آن مخالف هستند. اما نوع برخورد با ايران در مناقشه اتمى تنها در شوراى امنيت نيست كه منجر به اختلاف نظر شده است، بلكه در ميان خود كشورهاى غربى نيز نظرات متفاوتى وجود دارد.

بنا به نظر ميگل آنجل موراتينو وزير خارجه اسپانيا، در حال حاضر هيچ سياستمدار غربى نظر حمله نظامى به ايران را ندارد. وى در مصاحبه‌اى كه امروز در يك روزنامه اسپانيائى به چاپ رسيد گفت: مهم اين است كه با روشنى و اتحاد به رهبران تهران تفهيم و يادآورى شود كه آنها ملزم به رعايت قوانين بين‌المللى در عرصه هسته‌اى هستند. وزير خارجه اسپانيا در ادامه افزود: بايد بوسيله ديالوگ و مذاكرات ديپلماتيك جلوى برآمدن و انتخاب ساير گزينه‌ها گرفته شود. اين در حالى است كه كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا روز چهارشنبه گذشته با تاكيد گفت كه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا هيچ گزينه‌اى را در مناقشه هسته‌اى با ايران رد نمی‌كند. وى گفت كه ما آماده استفاده از ابزار سياسى، اقتصاى و يا گزينه‌هاى ديگر هستيم. وزير خارجه آمريكا در ادامه افزود كه آمريكا حاضر است حتى بدون وجود توافق در سازمان ملل به تنهائى و يا با ديگر كشورها اقدام نمايد.

از سوى ديگر هلموت اشميت صدر اعظم آلمان در دهه هفتاد در مصاحبه‌اى با روزنامه آلمانى هامبورگر بلات گفت كه خطرى از سوى برنامه هسته‌اى ايران جامعه جهانى را تهديد نمی‌كند. وى از كشورهاى غربى بخصوص ايالات متحده آمريكا خواست تا در رفتار خود با ايران، با آرامش بيشترى عمل نمايند. وى با هشدار نسبت به اقدام نظامى و جنگ عليه ايران گفت:« آمريكا می‌تواند وارد هر جنگى بشود و تقريبا توانائى پيروزى در هر جنگى را هم دارد، اما اين كشور توانائى ايجاد آرامش و مقابله با هرج و مرج پس از پيروزى در جنگ را ندارد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هلموت اشميت همچنين گفت در آينده نزديك بر تعداد كشورهائى كه داراى توان نظامى هسته‌اى هستند، افزوده خواهد شد. در حال حاضر هشت كشور جهان از اين توانائى برخوردارند، اما طى بيست سال آينده تعداد اين كشورها به دوازده خواهد رسيد. وى معتقد است كه سال‌هاى زيادى طول خواهد كشيد تا ايران به سلاح هسته‌اى دست يابد.

از سوى ديگر قرار بود اسكار لافونتن رئيس فراكسيون حزب چپ در مجلس آلمان «بوندس تاگ»، مسافرت خود را تا زمان نامشخصى به ايران به تعويق اندازد. اين حزب مخالف حمله نظامى به ايران است و لافونتن تصميم داشت با اين مسافرت از شرايط و وضعيت ايران شخصا اطلاع حاصل نمايد. سخنگوى حزب چپ اعلام داشت كه طرف ايرانى بارها اين ديدار را به تعويق انداخته است، اين بار ما نياز به زمان بيشترى براى آماده سازى خود داريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مناقشه اتمى با ايران و چند صدائى بودن غرب، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016