شنبه 9 اردیبهشت 1385

وزیر امور خارجه پاکستان: اگر شورای امنیت ایران را تحریم کند، پاکستان نیز از این تصمیم پیروی خواهد کرد، راديو فردا

همزمان با پایان مهلت تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد ریاض خان وزیر امور خارجه پاکستان پس از گفتگو با نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد ایران را تحریم کند، این کشور نیز از این تصمیم تبعیت کرده ودست به تحریم ایران خواهد زد. وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری رویتر با اشاره به پیامدهای تحریم زودرس ایران اعلام کرد جامعه جهانی پیش از اعمال تحریم ها باید از شیوه های دیپلماتیک برای حل بحران استفاده کند. باوجود نزدیکی میان پاکستان و آمریکا جرج بوش تاکنون با درخواست پاکستان برای همکاری های هسته ای موافقت نکرده است. دلیل مخالفت آمریکا نگرانی ها از فعالیت های هسته ای پاکستان است. کشف باند زیرزمینی فروش اطلاعات وتکنولوژی هسته ای که به رهبری عبدالقدیر خان پدر بمب اتمی پاکستان اداره می شد، شک و شبهه نسبت به فعالیت های هسته ای پاکستان را دوچندان کرده است.
جمشيد زند

جمشید زند (رادیو فردا): ریاض خان وزیر امور خارجه پاکستان در یک مصاحبه با خبرگزاری رویتر اعلام کرد درصورتیکه سازمان ملل متحد در نشست آینده تصمیم بگیرد تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند، پاکستان نیز به جرگه کشورهای تحریم کننده ایران خواهد پیوست. وی در عین حال با اشاره به پیامدهای تحریم زودرس ایران اعلام کرد که بنظر او تحریم های احتمالی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و ضرر وزیان آن بیش از فوایدش باشد.
پاکستان پس از حوادث 11 سپتامبر به یکی از متحدان نزدیک آمریکا در جنگ علیه تروریسم تبدیل شد. واشنگتن امیدوار بود که بتواند حمایت پاکستان را برای ترغیب ایران به توقف فعالیت های هسته ای اش جلب کند ولی تاکنون دولت پاکستان از حمایت علنی از درخواست آمریکا خودداری کرده است. دو کشورایران و پاکستان روابط خوبی با یکدیگر دارند و درصددند توافق اصولی بین دو کشور برای احداث خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان و ایران را به مراحل اجرایی برسانند.

ریاض خان در مصاحبه با خبرگزاری رویتر تاکید کرد پاکستان معتقد است ایران باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه فعالیت های هسته ای پایبند بماند اما به گفته او جامعه جهانی نیز پیش از اعمال تحریم ها باید از شیوه های دیپلماتیک برای حل بحران استفاده کند.

به گفته وزیر امور خارجه پاکستان تحریم ایران ممکن است پیامدهای ناخواسته ای مانند خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای داشته باشد. چین و روسیه دوکشور دارای حق وتو در سازمان ملل متحد نیز با تحریم ایران و گزینه نظامی مخالف اند. این درحالیست که به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی دولت ایران نه تنها از پذیرش درخواست شورای امنیت برای تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم خودداری کرده بلکه به فعالیت های هسته ای خود سرعت بخشیده است. این حرکت ایران سبب شده قدرتهای غربی خواستار اقدامهای شدیدتر از جمله تحریم ایران از سوی سازمان ملل متحد شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزیر امور خارجه پاکستان گفته است درصورتی که شورای امنیت ایران را تحریم کند این تصمیم برای تمامی اعضا لازم الاجراست و پاکستان هم از آن تبعیت خواهد کرد. ریاض خان پس از گفتگو با نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا این مصاحبه را با خبرگزاری رویتر انجام داد. پاکستان خواهان آنست که آمریکا همانند هند وارد همکاری های هسته ای با این کشور شود ولی جرج بوش تاکنون با این درخواست پاکستان موافقت نکرده است. دلیل مخالفت آمریکا نگرانی ها از فعالیت های هسته ای پاکستان است.

کشف باند زیرزمینی فروش اطلاعات وتکنولوژی هسته ای به کشورهایی مانند ایران و لیبی که به رهبری عبدالقدیر خان پدر بمب اتمی پاکستان اداره می شد، شک و شبهه نسبت به فعالیت های هسته ای پاکستان را دوچندان کرده است. این درحالیست که اگر پاکستان نتواند برای دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز در صنایع هسته ای غیرنظامی این کشور از آمریکا کمک بگیرد بسوی چین جلب خواهد شد و دو کشور همکاری های هسته ای خود را گسترش خواهند داد.

Copyright: gooya.com 2016