چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385

پرويز ورجاوند: بده و بستان‌هاي پشت پرده، پرونده هسته‌اي ايران را به سرانجام مي‌رساند، ايرانيوز

- آمريكايي‌ها حداقل تا 40 روز آينده حركتي جدي انجام نمي دهند


هر گونه تصميم گيري‌ نهايي بر سر پرونده هسته‌اي ايران، علاوه بر انجام مذاكرات، به بده و بستان‌هاي پشت پرده بستگي خواهد داشت. در اين ميان، آمريكايي‌ها كه پيش از اين براي ورود روس‌ها به سازمان تجارت جهاني، چراغ سبز نشان داده بودند، مجدداً درحال نشان دادن مانورهاي جديد هستند.

دكتر پرويز ورجاوند استاد روابط بين الملل دانشگاه و ديپلمات سابق، درگفت و گو با خبرنگار انرژي هسته‌اي خبرگزاري ايرانيوز، با اشاره به نشست روز گذشته اعضاي دائمي شوراي امنيت و آلمان در پاريس، نتيجه ندادن و به توافق نرسيدن بر سر يك حكم واحد در اين جلسه را از قبل قابل پيش بيني دانست و اظهار داشت: درحالي كه آمريكايي‌ها نيازمند تصويب قطعنامه‌اي محكم و براساس فصل هفت منشور ملل عليه ايران هستند، روس‌ها و چنيني ها نيز به اين امر نياز دارند كه در مقابل اين اقدام بايستند، به ويژه چين كه هنوز معتقد است پرونده هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي و نه شوراي امنيت رسيدگي ‌شود.

عضو كابينه دولت موقت جمهوري اسلامي، به مذاكرات امروز 15 عضو شوراي امنيت و ادامه مذاكرات 5 عضو دائم به همراه آلمان در هفته آينده درنيويورك پرداخت و گفت: هر گونه نتيجه دادن و به سرانجام رسيدن پرونده هسته اي ايران، علاوه بر مذاكرات به بده و بستان‌هاي پشت پرده بستگي خواهد داشت. آمريكا كه پيش از اين براي ورود روسيه به سازمان تجارت جهاني، چراغ سبز نشان داده بود، حالا مجدداً مانور مي‌كند. بنابراين مساله تنها ايران نيست، بلكه در واقع گفت و شنودها و بده بستان‌هايي است كه درچارچوب استراتژي‌هاي روس‌ها و چيني‌ها با آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها رخ مي‌دهد.

دكتر ورجاوند تصريح كرد: بعيد است كه آمريكا و اروپا بتوانند تا هفته آينده با روسيه و چين بر سر بردن پرونده هسته اي ايران ذيل فصل هفت منشور به توافق برسند و در صورت ادامه اين روند، فعلاً قطعنامه‌اي قوي‌تر از قطعنامه پيشين و نه الزاماً با خواست تحريم و حمله به تصويب خواهد رسيد و پس از حدود يك ماه تا 40 روز كه آمريكايي‌ها اميدوارند اوضاع عراق تا حدودي به سامان برسد و دولت اين كشور استقرار يابد، آنگاه برخوردها تندتر خواهد شد.

اين كارشناس ارشد سياست خارجي كشورمان، مواضع مسؤولان كشورمان دراين زمينه را بسيار اثرگذار مي داند و معتقد است كه مسؤولان عالي رتبه به ويژه شخص رياست جمهوري از آغاز آنچه كه وي مواضع تند مي‌نامد بپرهيزند و مطالبي را بيان كنند كه براي طرف‌هاي هسته‌اي كشورمان قابل هضم باشد و به اين وسيله دنيا احساس كند كه با ساختاري مسؤوليت پذير مواجه است كه مي‌تواند بر صلح و امنيت جهاني اثرگذار باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي دنياي سياست و سياستمداران را دنياي واقعيات نسبي دانست و گفت: دراين ميان سناريوها صد در صد اجرا نمي‌شوند و قدرتها در مسير دستيابي به خواسته‌هايشان با پيچيدگي‌ها نيز مواجه هستند. از جمله آمريكايي‌ها با توجه به شرايط موجود درعراق، بر آن نيستند كه تا 30 تا 40 روز آينده، درگير جريان جديدي مي‌شوند. به ويژه با تحولات اخير در حاكميت ايتاليا و دولت منتخب رومانو پرودي كه مايل است نيروهاي نظامي كشورش را از خاك عراق بيرون بكشد.

وي با تاكيد بر اهميت مسايل پشت پرده و بده بستان‌هاي سياسي ميان قدرتهاي بزرگ، تصريح كرد: اگر آمريكايي‌ها به اين نتيجه قطعي برسند كه واقعيت دارد كه ايران به هيچ وجه آماده تعامل با آنها بر سر خواسته‌هايشان مبني بر دست كشيدن ازغني سازي اورانيوم نيست، آنگاه درنگ نخواهند كرد و براي آنكه بتوانند اتورتيه و هژمونيك خود را در دنيا تثبيت كنند، دست به اجراي سناريوي حملات محدود به سايتهاي هسته‌اي ايران خواهند زد. اما اين برنامه زمان بر بوده و زودتر از يك ماه تا چهل روز آينده رخ نخواهد داد.

Copyright: gooya.com 2016