شنبه 16 اردیبهشت 1385

۱۵‬ عضو شوراي امنيت امروز در مورد پرونده هسته‌اي ايران رايزني مي‌كنند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۱۶‬

‪ ۱۵‬عضو شوراي امنيت سازمان ملل قرار است امروز (شنبه) در نيويورك درباره پيش نويس قطعنامه پيشنهادي فرانسه و انگليس درزمينه پرونده هسته‌اي ايران رايزني كنند.

انگليس و فرانسه با حمايت آمريكا چهارشنبه گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارائه كردند كه براساس بند هفت منشور سازمان ملل تنظيم شده و استفاده از تحريم را ممكن مي‌سازد اما روسيه و چين كه از حق وتو برخوردارند، آشكارا مخالفت خود را با آن اعلام كردند.

سفير چين در سازمان ملل روز جمعه گفت: پكن درباره توسل به بند هفت منشور سازمان ملل به شدت مخالف است.

سفير روسيه در سازمان ملل نيز اظهار داشت: از ديدگاه روسيه، هدف از ارائه قطعنامه، حل مساله هسته‌اي از راههاي ديپلماتيك و سياسي است و استفاده از بند هفت منشور سازمان ملل در رويارويي با موضوع ايران، ضرورتي ندارد.

دراين ميان، مقام‌هاي ارشد آمريكايي از جمله "جان بولتون" سفير اين كشور در سازمان ملل همچنان ادعاها كاخ سفيد درباره برنامه هسته‌اي ايران را تكرار مي‌كنند.

در ديدگاههاي محافل سياسي و رسانه‌اي آمريكا در روزهاي اخير افت و خيزهايي به‌چشم مي‌خورد و همين موضوع باعث نگراني بيشتر كشورهاي عضو شوراي امنيت از نيات دولت بوش شده است.

راديو آمريكا پس از اعلام مخالفت چين و روسيه جمعه شب گزارش داد:
مذاكرات پنج عضو دائمي شوراي امنيت بر سر پيش نويس عليه ايران، تدوين قطعنامه‌اي بر مبناي فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است.

اين راديو افزود: هرچند اين قطعنامه دربرگيرنده تهديد تحريم اقتصادي نيست اما ظرفيت وضع تحريم و استفاده از زور را به‌عنوان آخرين گزينه دارد.

در اين ميان، روزنامه "فاينشنال تايمز" روز جمعه در نسخه ويژه انتشار آمريكا تصريح كرد: تهديد تهران تنها منجر به تقويت يك نوع از ملي‌گرايي در ايران خواهد شد، كاري كه واشنگتن بايد از آن پرهيز كند.

اين گزارش تاكيد مي‌كند: آمريكا بايد با به رسميت شناختن نگراني‌هاي امنيتي مشروع ايران، اين نكته را درك كند كه تشكيل خاورميانه بزرگ تر به عادي‌سازي روابط غرب و تهران وابسته است.

فاينشنال تايمز با اشاره به اينكه شايد قانع ساختن ايران به‌تغيير رويه كنوني ناممكن باشد، نوشت: آمريكا، اروپا و جامعه بين‌الملل مي‌توانند با افزايش هزينه و ارايه مشوق‌هايي به ايران، تصميم اين كشور را براي دستيابي فناوري هسته‌اي تحت تاثير قرار داده يا آن را به تاخير اندازند ولي در پايان اين ايران است كه تصميم‌نهايي را در اين زمينه اتخاذ خواهد كرد.

اين روزنامه آمريكايي افزود: ايران به‌طور مسلم از حق خود در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و غني‌سازي با درصد پايين اورانيوم كه در پيمان ان‌پي‌تي" نيز بر آن تاكيد شده، نخواهد گذشت.

فاينشنال تايمز در ادامه نوشت: جامعه جهاني به زمان نياز دارد و همانگونه كه در نشست هفته گذشته اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در پاريس شاهد بوديم دستيابي به توافق در قبال ايران بسيار مشكل است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه با اشاره به تلاش‌هاي دولت بوش عليه ايران و راهبردهاي روسيه و چين اعتراف كرد: ترديد در قبال نيات آمريكا از چين و روسيه نيز فراتر رفته و حتي برخي كشورهاي اروپايي نيز اعمال تحريم را مقدمه‌اي براي اقدامات زورگويانه آمريكا مي‌دانند.

در اين ميان ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند "بانيان پيش نويس قطعنامه عليه ايران در حال كار روي فرمولي هستند كه ممكن است بر اعتراضات مسكو و پكن نسبت به ارجاع پيش نويس به فصل هفتم منشور سازمان ملل غلبه كند".

"اين پيش نويس ايران را ملزم خواهد كرد غني‌سازي اورانيوم را به حال تعليق در آورد. ولي در صورت اجابت نشدن اين درخواست، ايران صرفا هشدار به انجام اقدامات بعدي مي‌دهد كه نيازمند يك قطعنامه ديگر است".

همچنين گزارش مي‌شود، سفيران فرانسه و انگليس نيز قرار است مشورت‌هايي با اعضاي غير دائم شوراي امنيت پيش از اجلاس كامل عصر امروز اين شورا انجام دهند و در ابتدا اين مشورتها با كنگو ، غنا و تانزانيا سه عضو غير دائم انجام خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۱۵‬ عضو شوراي امنيت امروز در مورد پرونده هسته‌اي ايران رايزني مي‌كنند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016