شنبه 23 اردیبهشت 1385

احمدي نژاد: هيچ عاقلي درباره حق خود مذاكره نمي‌كند، نامه‌ام باز كردن يك فضاي جديد روي سياستمداران است، ايسنا

*از دفاع از انرژي هسته‌يي در بيانيه بالي متشكرم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان


رييس جمهور گفت: ما پيشنهادهايي كه در چهارچوب قانون باشد و حق ايران را تاييد كند، مي‌پذيريم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اندونزي، رييس جمهور در آخرين برنامه خود در حاشيه اجلاس دي هشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران پرسيد گفت: روابط ما با روسيه دوستانه است و علاقه‌منديم اين روابط همچنان گسترده شده و ادامه يابد.

وي همچنين از مواضع اخير روسيه تشكر كرد.

احمدي نژاد در پاسخ سوال يك خبرنگار ديگر كه پرسيد آيا ايران از فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورهاي عضو دي هشت حمايت مي‌كند؟ گفت: فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تحت نظارت برنامه آژانس است و ما همچنان كه اعلام كرده‌ايم به غني سازي ‌٨/٤ درصد رسيده‌ايم كه براي سوخت نيروگاه‌ها لازم است.

وي افزود: همكاري ما با ساير كشورها در زمينه انرژي هسته‌يي در چهارچوب برنامه‌هاي آژانس خواهد بود.

رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه درباره نامه به بوش پرسيد و گفت كه آيا مذاكره رودررو هم با آمريكا خواهيد داشت يا خير گفت: ما اهل گفت‌وگو با همه كشورها به جز اسرائيل هستيم. ما براي گفت‌وگو نيازي به پيش‌شرط نداريم؛ اما اگر كشوري بخواهد زور بگويد و با تهديد عمل كند‏، هيچ عاقلي در مورد حق خود مذاكره نمي‌كند. ما در مورد موارد مشترك مذاكره مي‌كنيم؛ چرا كه ملت ما پرچم‌دار صلح است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، خبرنگار يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني اندونزي نيز در خصوص عصبانيت برخي كشورها از ايران پرسيد كه رييس جمهور گفت:‌ آن‌ها انتظار دارند همه فن‌آوري‌ها دست خودشان باشد. حال از اين موضوع عصباني هستند. ما به آن‌ها مي‌گوييم به جاي عصبانيت از هواي بهاري استفاده كنند تا عصبانيت آن‌ها از بين برود. آنچه ما مي‌گوييم از بين مي‌رود همين بداخلاقي‌هاست.

وي درباره‌ي نامه‌اي كه به بوش نوشته بود نيز در پاسخ به خبرنگاري گفت: نامه‌اي كه داديم رابطه‌اي با بحث هسته‌يي و رابطه با آمريكا ندارد. اين نامه باز كردن يك فضاي جديد روي سياستمداران است و پايه‌گذاري مباني و ادبيات سياسي كه بر اساس توحيد و عدالت است.

احمدي‌نژاد اين موضوع را يك فرصت تاريخي براي سياستمداران دانست و گفت: آن‌ها آزادند هر جور كه مايلند عمل كنند و مطمئنا اين آزادي براي آن‌ها انتخاب مي‌آورد. نامه دعوت به تعليمات انبيا، صلح و آرامش است و انتخاب راه از سوي آن‌ها درست يا غلط بر عهده‌ي خودشان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: در زمينه انرژي هسته‌يي ما فقط حقايق را گفته‌ايم و كساني كه ادعايي مي‌كنند، بايد سند بياورند. حرف ما روشن است اگر آن‌ها حق ملت ما را به رسميت نمي‌شناسند و بداخلاقي مي‌كنند و ما به آن‌ها مي‌گوييم بداخلاقي نكرده و ما را به رسميت بشناسيد، كجاي اين حرف فلسفي است.

وي در اين نشست هم‌چنين از اعضاي گروي دي هشت براي دفاع از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي در بيانيه بالي تشكر كرد.

رييس جمهور پس از اين نشست مطبوعاتي بالي را به مقصد تهران ترك كرد.

Copyright: gooya.com 2016