یکشنبه 24 اردیبهشت 1385

تحلیل لیبراسیون از وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران، مهر

روزنامه فرانسوی "لیبراسیون" در تحلیلی از وضعیت کنونی هسته ای ایران و ادعای اخیر دیپلمات های غربی مبنی بر یافت شدن آثاری از اورانیوم غنی شده با درجه بالا در ایران که از طریق خبرگزاری های خارجی منتشر شد، آن را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، یک دیپلمات مسئول در وین در پی اعلان این ادعا که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آثاری از اورانیوم غنی شده با درجه بالا در سایت های هسته ای ایران یافته اند،اظهار داشت که این کشفیات می تواند به صورت های مختلف تفسیر شود.

دیوید آلبرایت (David Albright) از کارشناس سابق تسلیحات سازمان ملل متحد که اکنون سرپرستی موسسه علوم و امنیت بین المللی را برعهده دارد، در این باره پیش بینی کرد: این موضوع سبب افزایش اعمال فشارها بر ایران در زمینه سایت لویزان خواهد شد.

این درحالیست که سخنگوی مطبوعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی از ادعای پیدا شدن آلودگی اورانیومی با درجه بالا در تاسیسات هسته ای ایران ابراز بی اطلاعی کرده است.

وی از این ادعای خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه در تاسیسات هسته ای ایران آلودگی های اورانیومی با درجه بالا پیدا شده است، ابراز بی اطلاعی نمود.

این دیپلمات گفت: این ادعای خبرگزاری فرانسه است و ما هیچ اظهارنظری در این باره نمی کنیم.

در همین حال، "مادلین آلبرایت" در نشستی در حضور وزیران خارجه و دفاع سابق آمریکا با "جرج بوش" رئیس جمهوری این کشور اظهار داشت که یک عضو ارشد دولت باید درباره استراتژی کنونی توضیحاتی ارائه دهد تا ایران را متقاعد کند برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.

به گزارش لیبراسیون، وی تصمیم های دولت بوش درباره ایران را مبهم دانست و گفت: چنانچه توضیحات بیشتری ارائه شود، بهتر می توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

مقامات بلندپایه هسته ای نیز در این باره اظهارنظری نکردند.

"محمد البرادعی"مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درگفتگویی اظهار داشت : فشارهای موجود در جامعه بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران همگی از تلاش برای حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز این پرونده ناشی می شود.

به گزارش "مهر"، آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2003 میلادی اثراتی از اورانیوم غنی سازی شده با درجه بالا در سایت های ایران کشف کرد، اما بر صحت اظهارات ایران که آلودگی های اورانیومی سطح بالا در تاسیسات هسته ای این کشور از پاکستان وارد شده است، صحه گذاشت.

در همین حال، به گفته دیپلمات های غربی، سطح توانایی ایران در زمینه هسته ای عجیب و شگفت آور است. محققان ایرانی در مدت دو سال ونیم توقف فعالیت های هسته ای ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم، به طور قابل ملاحظه ای به سطح آگاهی خود از سانتریفیوژها اضافه کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این درحالی است که رئیس آزمایشگاه های هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز چندی پیش اعلام کرد: نمونه های مواد هسته ای ایران به دقت در آزمایشگاه های آژانس بررسی می شود و جنجال سازی ها در این زمینه بی مورد است.

به گفته این مقام آژانس، در ساختمان هایی که در 40 کیلومتری جنوب شرقی وین پایتخت اتریش قرار دارد، دانشمندان آژانس بین المللی انرژی اتمی با روش های مدرن درحال بررسی ذرات اورانیوم و پلوتونیومی هستند که از ایران نمونه برداری شده است.

دیوید داناهو (David Donohue) که ریاست واحد آزمایشگاهی رسمی آژانس را برعهده دارد، اظهار داشت: ما از مقدار کمی مواد هسته ای و در زمانی کوتاه می توانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم و هم اکنون بررسی های خود را آغاز کرده ایم. مواد هسته ای که در دسترس ماست نمونه هایی هستند که منابع رسمی آژانس از ایران آورده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحلیل لیبراسیون از وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016